Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Olen ollut yhteydessä GM Suomeen, mutta apua ei ole paljoa herunut. Heidän mukaan Hirsch-asennukset on tehty Suomessa piirimyyjien toimesta, jotka ovat sitten tehneet muutoskatsastukset. Mistään poikkeusluvan hakemisesta ei ollut tietoa.

Paras ehdotus oli, että minun pitäisi etsiä katsastusasema, jossa eivät olisi niin turhantarkkoja tuosta tehonnostosta. Tosin, Jyväskylässä katsastusmiehet sanoivat, että vaikka auto olisi rekisterissä, niin "virhe" voidaan myöhemmin korjata. Toisin sanoen auto voisi myöhemmin olla lainvastainen, jos joku huomaa liiallisen tehonnoston.

Trafi on ottanut tähän selvän kannan. Pitää hakea poikkeuslupa, jos Saab ei ole myynyt jollekin markkina-alueelle vähintään 255 hp versiota. Malliversion pitää täsmätä eli 2006 eteenpäin 260 hp versio ei käy. GM:n mukaan Hirsch on myynyt Saabeja Sveitsissä valmiina tehoversiona, mutta eivät osanneet sanoa lasketaanko tätä Saabin malliksi. Hirschiltä en ole saanut tähän vielä vastausta.

GM:n Ruotsin mukaan tyyppikilpi on jossain tapauksissa otettu kokonaan pois, kun Hirsch-viritys on tehty. Se ei kuitenkaan ole normaalikäytäntö. Kolari on tietysti se toinen vaihtoehto.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Hitaasti etenee tämä asia. Nyt pitäisi laittaa poikkeuslupahakemus vetämään, mutta ennen sitä odotan vielä Hirschiltä vastausta tyyppihyväksyntänumerosta. En oikein ymmärrä miten hyväksyntä ei ole enää voimassa, jos auto on Hirsch-paketti on asennettu Ruotsissa Sveitsin sijaan. Kaiken lisäksi hyväksyntädokumentissa lukee, että kokoonpanotehdas on ANA Trollhättan AB.

GM Suomelta tuntuu olevan auttamishalu hieman hukassa. Postiin ei vastata, mutta soittamalla saa sentää jotain apua. Trafi taas yrittää haudata kaiken byrokratian alle. Nostan hattua kaikille, jotka ovat Hirschin tuoneet Suomeen ilman sen enempiä kyselyitä. Kysely lisää tietoa ja sitten tietysti tuskaa.

Kävin tänään fiilistelemässä 2005 vuoden 9-5 Aero Wagonia Jyväskylän Rinta-Joupilla. Auto löytyy nettiautosta http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3154527. Yllätyin aikamoisesti, kun en löytänyt moottoritilasta tyyppikilpeä. Piti katsoa vielä ohjekirjasta onko se jossain muualla, mutta vasemman lokasuojan päällä se pitäisi olla kirjankin mukaan. Tilanne oli siis aivan sama kuin Ruotsin Hirschissä. Onkohan näitä enemmänkin? Lokasuoja ei näyttänyt korjatulta ei myyjä osannut sanoa mitään. GM Suomi sanoi vain, että saattaa joskus yllättää katsastuksessa, kun ei kilpeä löydy.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Kombi Hirsch Ruotsista / Missä tyyppikilpi?

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Pitääpä vähän päivittää projektin kulkua. Aikaa on mennyt asioiden selvittelyyn paljon, mutta parempia selvittää homma etukäteen. Huhtikuun puolessa välissä sain sentään hyviä uutisia. Trafin mukaan auton saa rekisteriin varmasti poikkeusluvalla, koska autolle on haettu hyväksynnät Hirschin toimesta. Valitettavasti nämä hyväksynnät eivät vain kelpaa sellaisenaan.

Toinen ongelma eli tyyppikilven puuttuminen selvisi myöskin. GM Suomi lupasi sen toimittaa, mutta kilven saaminen vaati CoC- eli vaatimustenmukaisuustodistuksen tilaamisen. Kustannuksia näistä todistuksista tulee muutama sata euroa. Kilpeä ei saa kuulemma laittaa paikalleen itse vaan asennuksen tekee Saabin myyntiliike. Toivottavasti tästä ei peritä lisää rahaa.

Varsinainen syy miksi tyyppikilpi puuttuu ei ole vielä selvinnyt. Soitin edellisille omistajille ja sain selville, että autolla on törmätty johonkin eläimeen niin, että keula on jouduttu vaihtamaan. Tämä on tietysti saattanut johtaa myös lokasuojan maalaamiseen. Tosin kuten aiemmin sanoin, niin tyyppikilpi puuttui Rinta-Joupinkin Aerosta ja merkkejä törmäilystä en löytänyt.

Ohjeena kaikille auton hakijoille sanon, että tarkastakaa tyyppikilpi. Jos sitä ei löydy, niin varautukaa sen hankkimiseen. Trafin mukaan tämä on pakollinen varuste autossa.

Kaikesta huolimatta projekti pyörähti vappuna eteenpäin sen verran, että Hirsch tuli Suomeen. Auto tuntuu ja näyttää hyvältä, vaikka pientä laittoa löytyykin. Harrastushan tämä on, joten pitäähän sitä jotain laitettavaa ollakin :) SIDin pikselit puuttuu, takapenkin istuinosa ei oikein nouse ylös, lamppuja on palanut, puskurissa on naarmuja jne. Onhan auto jo seitsemän vuotta vanha, joten käytön jälkiä löytyy väkisinkin.

Toivottavasti homma etenee nyt vähän nopeammin.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Vastaa Viestiin