SAAB, klubben och FSSV på TV

Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Hej, om SAAB, klubben och FSSV kan ni se ett inlägg denna vecka på YLE Areena http://areena.yle.fi/video/1315808984047 vid 18.25 minuter.

Det bandades i dag i Min Morgon på FST5.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja core2 »

Yle-areena är nästan omöjligt att se här, jag får nästan alltid texten programmets rättigheter gäller ej i Sverige.
Kan inte du ta o spela in och lägga ut youtube.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja valtteri »

core2 kirjoitti:Yle-areena är nästan omöjligt att se här, jag får nästan alltid texten programmets rättigheter gäller ej i Sverige.
Kan inte du ta o spela in och lägga ut youtube.

Det blir dyrt att göra sånt......
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja core2 »

valtteri kirjoitti:
core2 kirjoitti:Yle-areena är nästan omöjligt att se här, jag får nästan alltid texten programmets rättigheter gäller ej i Sverige.
Kan inte du ta o spela in och lägga ut youtube.

Det blir dyrt att göra sånt......
Kostar det ngt. o skicka till jutub jag hade det för mig, att det inte kosta ngt. Här http://www.youtube.com/
Men okey vi skiter i detta, skicka inte om dom vill ha jävla massa pengar.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Konstigt! :?: Nu borde du se den med helt normalt. Själv brukar jag kika på podcastade nyheter från Finland när jag är utomlands med lånad eller egen PC.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Speciellt intressant var att höra (19.46 ->), att en saabist sysslar med gamla bilar och nya Saabar håller inte mer än tio år. Borde jag alltså byta ut min -02 9-5 som snart blir tio år gammal och börjar att disintegrera? Det värsta är, att jag är just den tredje ägaren.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja tturku »

Bra intervju Eirik
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rin-tin-tin kirjoitti:Konstigt! :?: Nu borde du se den med helt normalt. Själv brukar jag kika på podcastade nyheter från Finland när jag är utomlands med lånad eller egen PC.
Det är nog inte så konstigt, för jag tror nämligen att dom går efter IP-adresserna
och du har Finskt o jag har Svenskt IP-adress. Detta trots att du befinner dig på utlandet så kan du se den, jag får alltid texten:
"Tallenteen katseluoikeus rajattu-kyseisen tallenteen voit avata vain Suomessa".
Det är ju detsamma som, att vi i Sverige har inga rättigheter till programmet.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hahhaa från UG-forum fick jag länken som även jag kunde se Denna länk. Fast, han Nikander alltså, har en vinklad syn på nya bilar dessa håller bara 10år enligt honom men även till bilar med tredje ägare. Men skitsamma det var kul o se intervjun.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jag tror att han menar int riktigt helt det att man gör int något med 10 år gamla bilar som tredje ägare. Lite kanske provoserad sagt men meningen är väl att man kan mycket lättare reparera og900 när man behöver int nån tech eller liknande för fel sökning. Saken är ju så att man behöver mycket mera information och kunskap med Trionic bilar än med nån mekanisk pierburg eller motsvarande.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja core2 »

tturku kirjoitti:men meningen är väl att man kan mycket lättare reparera og900 när man behöver int nån tech
Jes det är nog detta han avser med det uttrycket som han gjorde.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja pjv »

Jo, tycker också att det var mestadels en fin intervju. Skojigt att media alltid vänder sig till entusiasterna när krisen är som djupast. Hoppas bara att dom kommer ihåg oss sen när det går bra för Saab igen. :)

Det som Eirik sa om nya bilar bekymrar också mig lite, fast det handlade kanske mera om nya bilar i allmänhet och inte om Saabar i synnerhet. Jag tycker ändå att man borde försöka även klämma in några vackra ord om de nya Saabarna om man får en möjlighet. Det finns gott om saker att vara stolt över - effektiva men bränslesnåla motorer, ny 9-5, kommande 9-3 med den elektriska bakaxeln etc. Att ens personliga intresse är begränsad till vissa modeller är iofs helt okej, men om det inte säljs nya Saabar nu, kommer det inte att finnas 20 år gamla Saabar om 20 år.

Många av er kommer säkert ihåg vad som sades om bilar med bränsleinsprutning när den började bli vanligare i början av 80-talet. "Man kan ingenting göra själv!" Nu är 80-talets insprutningssystem gammaldags teknik som hobbyisterna behärskar fullständigt. Samma sak gäller Trionic som lanserades 1993. Nu kan vem som helst skaffa verktyg och mjukvara och både diagnostisera och programmera sin Trionic-bil, till och med bilar med de nyare Trionic 7 och 8 -systemen. Jag har inget som helst tvivel om att entusiasterna kommer att kunna meka med den nya 9-5:n när den tiden är inne.

Och förresten.. jag har också någon gång försökt justera 96:ans Solex-förgasare och tycker att dom är rätt så komplicerade ting. :) Skulle inte säga att det behövs mer kunskap med Trionic-bilar - det handlar snarare om olika sorters kunskaper.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Hej, kanske jag måste lägga min sked i soppan just återkommen från bygget på landet utom räckhåll för detta forum...

Detdär med bilar som saluförs idag och dethär gäller minsann inte bara SAAB utan lika mycket volymmärken som lite mer udda: Miljökraven och bränsle ekonomi har gjort bilarna väldigt komplicerade vilket ytterligare förvärrats av alla "visselpipor och klockor" som kunderna samtidigt kräver att få med i en ny bil.

Elektronik och syntetmaterial har fått övertaget då bilen skall byggas och vi vet hur snabbt teknologin rusar iväg: Försök få komponenter till din fem år gamla dator eller pressade och formsprutade delar till din lika gamla tvättmaskin! Senas då förstår man att vi lever i ett slit och släng helvete där tillverkaren dessutom bygger in svagheter i produkten för att försäkra sig om att nytt säljs jfr. printern som själv meddelar att dess liv är slut!!! Det vore ganska naivt att tro att biltillverkarna inte skulle ha smittats av samma infektion - tvugna att finna sysselsättning även i morgon för företaget.(Phan, :mrgreen: jag tycks ha blivit riktigt grön av mig på gamla dar' !)
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Big Nyz
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 00:29

Re: SAAB, klubben och FSSV på TV

Viesti Kirjoittaja Big Nyz »

Hej hallå!

Arena har ju tagit bort det där klippet nu, finns det någonstans man kan se det längre? Nån som har det sparat på sin dator?

Mvh
Mathias
Vastaa Viestiin