Saab i Österbotten!

Big Nyz
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 00:29

Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Big Nyz »

Hej Saab-vänner!

Vad sägs om en tråd där varje pampes som äger en entusiast-Saab berättar lite om sin bil samt var den finns? Kan vara trevligt att få dela med sig lite, även om man inte anser sig och sitt skruvande räcka till en egen projekttråd. Jag börjar:

Här i Vörå finns en og900s -90:a, knallröd femdörrare. Köpte den för en månad sedan till ett mycket humant pris av en pensionär som ägt den i femton år. Rostfri (ja, faktiskt!), körd 280.000, ingen extrautrustning.

Planerna är att göra en fin sleeper av den. Har monterat i en fulltrycks-IC, APC ligger på köksbordet och väntar på montering, och har nos på ett begagnat tretumssystem ända från turbon, med racekatalysator. Bensinchip på väg från Speedparts. Troligen blir det byte till 9000 IC i något skede.

Vad styling beträffar kommer jag inte att göra annat än vaxa upp den, svärta plastdetaljerna, och sätta på såna där små moon-navkapslar som bara täcker fälgcentrum. Kommer dock att sänka den lite. Jag gör lite i lugn takt, dels eftersom det är min bruksbil, dels eftersom jag läser på och lär mig allt samtidigt...

Skriv några rader! Nyfiken på vad det finns för andra saabister i trakterna.
Big Oa
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 19:40
Paikkakunta: Korsholm - Mustasaari

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Big Oa »

God Dag, Mr Big Nyz :)

Sii du bara att du kallar "Big..." som jag oxå, "Big Oa". :lol:
Japp..
Det finns några Saabisterna (som är medlem i Forum och Saabklubben) här i Vasa- och Jakobstadområden och Södra Finland.. :wink: Så jättekiva att du har skaffat en OG900:an, så grattis.

Jag, Mr. Old Big Oa Saab", (mina arbetskamrater kallar mig "Nostalgi-gubbe") som bor här i Helsingby (mellan Vasa å Laihia), o jag är oxå ganska en ny Saabklubbensmedlem från år 2009, och har hunnit skaffat några Saabbilarna. Många folk brukar säga såhär att: - "SAABism är sjukdom", men dethär är mitt nytt
ordspråk: -"Mer än bara Saabism sjukan"..
...så har jag.. :roll: Ööööhhh. . . DÄR NERE kan du läsa vilka bilarna har jag, men 2 mån sedan köpte jag tillbaka "min ex bilen" (vinterbil) OG900 / 1988 för 200 euro.... å så förra hösten köpte jag gammal Nostalgi SAABO-caravan 1967. . :mrgreen:
Ack ack... Så det kommer o kommer mera Saab-bilarna än det så.. Det är ett livglädje att köra de gamla bilarna varje dag till jobbet eller sånt än de nya o moderna bilarna.. :lol:

Hoppas att vi ses i framtidens SAAB-träff. 8)
/Oa
-"Enemmän kuin vain SAABismin sairaus = Mer än bara SAABism sjukan"!
*Brown SAAB 95/1974,MR 6.3.2009,*Lagunblue SAAB 95/1978*Grey SAAB 95/1975
*Darkblue SAAB 900 GLE/1979,MR 26.7.2010,*SAABO-Caravan 1967,*SAAB 9000/1993
Big Nyz
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 00:29

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Big Nyz »

Nåja, trevligt att träffas, mr. Big Oa!

Du har en större maskinpark än jag ser jag, men så har du också haft lite mera tid på dig.Vilken lyx att varje morgon få fundera vilket åk du väljer för dagen! Och jo, det verkar nog finnas något av en saab-sjuka, men jag ser den som en mycket konstruktiv åkomma - eller som John Lennon sjöng: "All you need is Saab". Faktiskt så har min turbo-niehundra fått sitt eget motto redan: "En anna koskaan periksi!" Det är en devis som nog handlar mera om livet än om bilar.

Jeps, väl mött på kommande meetings!
Jonathan
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 12:55

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Jonathan »

hej har varit saab entusiast i många år redan men men har inte gått med i forumet fören i dag eftersom ja trodde att det enbart gick på finska, men det fans ju mycket på svenska här också:). Jag e från Larsmo å e ägare till en 06:ans saab 9-3 sportcombi 2,0T vector som jag hämtade från Sverige våren 2008. Jag blir också troligt vis ägare till en saab 99 cabb om nån vecka.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Jonathan kirjoitti:hej har varit saab entusiast i många år redan men men har inte gått med i forumet fören i dag eftersom ja trodde att det enbart gick på finska, men det fans ju mycket på svenska här också:). Jag e från Larsmo å e ägare till en 06:ans saab 9-3 sportcombi 2,0T vector som jag hämtade från Sverige våren 2008. Jag blir också troligt vis ägare till en saab 99 cabb om nån vecka.
Hej gubbar,

Jag påminner nu även alla Pampeser om att det faktiskt finns en grupp under finska Saabklubbens paraply som heter FSSV (FinlandsSvenska Saab Vänner) med egen röd pikéskjorta, cap, fönsterdekal och miniatyrflagga (FSSV strumpor och kalsare har diskuterats men ännu inte förverkligats :roll: ). Gruppen är för övrigt helt informell och även några icke svenskatalande har hakat på för de gillar oss och/eller våra rödgula persedlar.

Gruppen har varit naggande aktiv inom klubben och ordnade Hangö sommar träffen 2009 samt senast för utländska saabister "Yesterday Finland Today" pre turen före senaste sommars internationella Saab träff i Ellivuori. Nästa gång gruppen höjer sin profil och fana blir på Saabklubbens WST träffi Hyvinge den 17.05.

Mvh från Borgå

Eirik

PS. Det var faktiskt FSSV som för första gången ordnade klubbens höstmöte på Botniaring i Jurva på FSSVaren Jens H:s inrådan.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Big Oa
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 19:40
Paikkakunta: Korsholm - Mustasaari

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Big Oa »

... Och så kan ni ta en titt 8O på FSSV egen lilla forum: --> http://motorsidor.proboards.com/index.cgi?
... Åsså FSSV-gruppen finns också där inne i Facebook, så välkommen dit båda.. :mrgreen:
Mvh.
"Big Oa" från Korsholm 8)
/Oa
-"Enemmän kuin vain SAABismin sairaus = Mer än bara SAABism sjukan"!
*Brown SAAB 95/1974,MR 6.3.2009,*Lagunblue SAAB 95/1978*Grey SAAB 95/1975
*Darkblue SAAB 900 GLE/1979,MR 26.7.2010,*SAABO-Caravan 1967,*SAAB 9000/1993
Jonathan
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 12:55

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Jonathan »

Hur går ja med i gruppen jag hittar ingenstans att gå med, facebook gruppen hitta ja däremot.

Ps.de sko va roligt me en Saab träff i pampas naastell.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Skicka mig din adress per "yv" så skickar jag fönsterdekalen gratis. I fall du önskar den röda lippisen så säg till och jag meddelar dig hur du skall betala den.

Alla möjligheter finns att ordna en Saab-träff i Pampas. Kul är det om det skulle sammanfall med en klubbträff. Klubbens sommarträff i juni 2013, eller vinterträff samma år?? Kom med förslag och vi kan försöka aktivera de övriga FSSV:arna som har vanan inne så att säga med att ordna dylika tillställningar.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
MJKK
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 21:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab i Österbotten!

Viesti Kirjoittaja MJKK »

Hejsan Saab-vänner i österbotten!

Flyttade till vasa för en dryg månad sedan och har några frågor. Ordnas det träffar vissa vardagskvällar någonstans i trakterna? Abc?
Köpte nya däck via nätet, vart skall man gå för kunnande service o rätt så hyfsade priser?
Konvertering till etanol kan alltså jcarslon hjälpa med om jag förstått rätt?

Glädjande många Saabar i Vasa, men endast en som nästan bor i granne med mig har haft klubbens dekal/reg.plåts bakgrund.

:saab:
Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2009

exät

Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2008

Saab 9-5 kombi "2.3t" Vector biopower 2006 (2013-2016)

Saab 9-3 2.0T 2001 (2010-2013)
Vastaa Viestiin