3.0 tid ostoa ajatellen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tturku kirjoitti:Mulla on 2.2 tid ja siinä kyllä häviää kanssa nestettä kokoajan. Mutta mulla ei taida sylinterit vajota :). Täytyy selvittää mihin ne katoaa. Onko tollaista samanlaista venttiliä myös 2.2:ssa?
Tarkista ainakin lämppärin vastuksen tiiviste, mulla tuo hieman vuoti. Huomasin tuonkin kun laitoin uuden vastuksen.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tarkoitatko lohkaria? Ei ole kun on eber... Nyt kesällä ei ole yhtään hukannu nesteitä. Voipi olla että on nesteiden hukkaamisella ollut tekemistä ton eberin kanssa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tturku kirjoitti:Tarkoitatko lohkaria? Ei ole kun on eber... Nyt kesällä ei ole yhtään hukannu nesteitä. Voipi olla että on nesteiden hukkaamisella ollut tekemistä ton eberin kanssa...
Lohkaria joo, mulla on semmonenkin.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

baasenar kirjoitti:Jos sylinteriputkien vajoamista alkaa tapahtua, niin aiheuttaako se koneeseen lisä-ääniä (jos niitä nyt sellaisen rohinan keskeltä yleensä pystyy erottamaan :lol: :wink: )?
Odotan vieläkin vastausta tuohon kysymykseen, sikäli mikäli joku osaa vastata siihen. :roll:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mulla kävi säkä tuossa tyhjenevässä paisarissa. Oli yksi vesiletku vuotava, koneen päällä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

No millainen lasku hihnanvaihdosta tulee?Tietoa tunti- tai työmääristä kellään?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja core2 »

georgahti kirjoitti:mistä tuo "ohjetyöaika" muodostuu? onko saabila röllilässä joku standardi huoltomies, jonka työsuoritteita kellotetaan?

//utelias
Olisikohan tämä peruja sieltä vanhalta saab ajalta jolloin niinkutsuttu metodiverstas
teki esimerkiksi sylinterikannen vaihto-operaation ja siinä sitten hinnoiteltiin muunmuassa kannentiivisteen vaihtokin.
Näin siis ennen, luulen, että tänäänkin varmaan tää metodi on jotenkin samankaltainen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sörsselssön kirjoitti:Luen lähes viikoittain V6 TiD moottoriongelmiin liittyviä kertomuksia Saksan Saabforumeilla (saab-cars.de, motor-talk.de). Näyttää siltä että erityisesti Saksassa moottori on erityisen altis hajoamaan vajoavien sylinteriputkien takia, ilmeisesti suurilla nopeuksilla ja moottorin kuormituksella voi olla vaikutusta asiaan, sillä muissa Keskieuroopan maissa jossa ajetaan alhaisemmilla nopeuksilla, ei ongelmaa ilmeisesti esiinny siinä määrin kuin täällä.

Jos moottori on hajotakseen, niin se tapahtuu lähes poikkeuksetta alle 100 tkm. yleisimmin 60-80 tkm välillä. Yleisimmin hajoaa oikeanpuolimmainen sylinteri taaemmasta V6-lohkosta, oireet ovat varsin selvät, kronologisessa järjestyksessä:

1. epätasainen tyhjäkäynti

2. jarrutettaessa pysähdyksiin, moottori tuntuu tukehtuvan kun kytkintä painettaessa kierrokset putoavat hetkellisesti

3. auto savuuttaa, jäähdytysnestettä katoaa, ei kuitenkaan paljoa, ehkä desilitroja,

4. tyhjäkäynti lämpimänä muuttuu yhä epätasaisemmaksi autoa täristäen, samoin ajaminen tasaisella nopeudella ja moottorijarrulla on nykivää, kiihdytyksissä auto käyttäytyy vielä normaalisti

5. Jäähdytysnestettä alkaa kadota jo litroittain, auto savuuttaa kunnolla.

6. jossain vaiheessa jäähdytysnestettä ei enää katoa,sen sijaan nesteen pinta alkaa nousta erityisesti lyhyillä matkoilla kun paine sylinterissä alkaa karkailla jäähdytysjärjestelmään

7. Jäähdytysjärjestelmän bypass hajoaa paineen alla, sen seurauksena nesteet alkavat tulvia korkista ulos

8. poks


Koneen korjaamista paksumilla kannentiivisteillä tai lohkon plaanamisella ei Saksan saabhuollot edes yritä, vaihtoehdoksi jää vaihtokone, jonka saa v a h v i s t a m a t t o m i e n tietojen mukaan max. 5 vuotta aukottoman huoltokirjan omaaviin vanhoihin autoihin.

Mikä uskomattominta, Isuzun parantelema moottori vuosimalleista 2003 eteenpäin ei ole tuonut suurempaa muutosta ongelmaan, tätä nykyä paukkuvat jo vuosimallien 2003- moottorit saman ongelman takia.
Nää taitataa pitää yhä paikkaansa sylinterien vajoamis vikojen tunnistuksessa. Paljos nämä pikkulohkot kuluttaa moottoritie ajossa suurinpiirtein? Pitäis tänään mennä yhden kandidaatin renkaita potkimaan...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tturku kirjoitti:Paljos nämä pikkulohkot kuluttaa moottoritie ajossa suurinpiirtein? Pitäis tänään mennä yhden kandidaatin renkaita potkimaan...
Itsellä sid näyttää keskikulutukseksi tällä hetkellä 6.3 l/100 km. Moottoriteillä ei ole tullut pahemmin ajeltua...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
teleslice
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 10, 2011 16:39
Paikkakunta: Turku

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja teleslice »

En ihan tarkaan osaa sanoa, mutta 120km/h jälkeen alkaa kyllä löpö maistua huomattavasti enemmän, verrattuna satasen vauhtiin. Omassa nykyisessä wagonissa kulutus sekalaista ajoa 6,1 litraa. Edellisessä sedanissa 80% matka-ajoa 5,3 litraa.
9-5
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos kommenteista, nyt semmoinen on hankittuna, 2002 vm. 233tkm ajettu ARC beigeillä nahoilla. Ranskaan on taidettu myydä ensin ja 2009 haettu suomeen saksasta. Miinukset, ei penkin lämmittimiä ja vain lohkari sisälämppärillä asennettu.
Ahdin pitää pikku vaihteilla pientä vihellystä nopeasti kaasu nostettaessa, ei varmaan normaalia, ahdin sakkaa?
Apulaitehihnan päädystä pitää vinkunaa kylmänä muutaman minuutin ajan, on vaihdettu juuri ja myös kiristinrulla, olisko vesipumppu?
Juuri tehty jakopään hihna remppa myös.
Jotain pientä fixattavaa löytyy myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tturku kirjoitti:Miinukset, ei penkin lämmittimiä ja vain lohkari sisälämppärillä asennettu.
Itellä myös ARC ja ei ollut lohkaria, mutta eberi vastaavasti oli. Penkinlämmittimet oli myös. Saksantuonti on tää.
tturku kirjoitti:Apulaitehihnan päädystä pitää vinkunaa kylmänä muutaman minuutin ajan
Pientä tsitskutusta pitää kylmänä jonkin aikaa tämäkin. Hihnat ym. vaihdettu. Vesipumppua itsekkin ajattelen, mutta ei ainakaan vuoda, vielä...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tää kyllä kirkuu reilusti, ei liene iso homma selvittää mikä siellä kylmänä kanittaa/ pitää meteliä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
teleslice
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 10, 2011 16:39
Paikkakunta: Turku

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja teleslice »

Luultavasti joku niistä apulaitteiden rullista ääntelee hetken aikaa kylmänä, tuttu juttu. Eikös se vesipumppu ole erillisellä hihnalla?
9-5
MacIIVC
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 14:36

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja MacIIVC »

Pari kystmystä olisi, kun harkinnassa olisi -02 9-5.
Mikäs tuossa nyt on se jakohihnanvaihtoväli?
edellisestä vaihdosta ei ole kilometrimääräisesti edes 20tkm mutta aikaa kulunut 3 vuotta.
Onkos noissa vakiona webastoa/eberiä?
ex 9-3 2.2 TiD -99
Vastaa Viestiin