9-3 vai 9-5 diesel?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Joulu 26, 2013 20:04
- Paikkakunta: Rantasalmi
9-3 vai 9-5 diesel?
Heipä hei. Monelle on varmaan tuttu tilanne, että kun on hankittu omakotitalo (ja ehkä erehtynyt hieman vielä remontoimaan sitä...) sekä alla on kohtalaisen uusi auto ja siihen ilmestyy sitten perheenlisäystä, niin huomataan äkkiä että rahatilanne on aika tiukilla...
Tuo Mondeo mikä meillä nyt on, on erittäin mahtava auto ajaa sekä käyttää, kulutus on ollut luokkaa 5,42 - 6,6 L / 100 km. Mutta kun kilometrejä kertyy kohtalaisen paljon ja kk-eräkin on kova, niin kuukausittaiset auton ylläpitokulut ovat luokkaa +1100 €. Eli aivan liikaa.
Mieleen on tullut, että möisi pois tuon Mondeon ja laittaisi tilalle dieselauton hintaluokassa 6000 - 8000 €. Vaihtoehtoina mielessä joko otsikonmukaiset Saabit (mielellään farmareina) tai sitten Volvo V70 / S70 / S80. Kun on kuitenkin tottunut ison auton tiloihin sekä ajomukavuuteen (Mondeon pituus 4,8 m ja leveyttäkin on liki 2 m), niin ei kovin pienet autot kiinnosta.
Kokemusta ei ole tuoreemmista Saabeista, joten kaipaisin apua. Onko 250 - 300 tkm ajettu diesel-Saab jo menneen talven lumia vai onko vielä edessä suhteellisen huolettomia metrejä? Mitä pitäisi ottaa huomioon, jos päätyisi 9-5:n? Mitä eroa on varustetasoissa? Kun on tottunut tuohon Titaniumiin Mondeossa (xenonit, Webasto kauko-ohjauksella, lämmitettävä tuulilasi, vakkari, automaatti-ilmastointi, paremmat penkit kuin Trendissä jne.) niin ei haluaisi hankkia karvahattumallia. Minulle vain ei sano nuo Arcit yms. mitään tässä vaiheessa koulutusta.
Saabin dieseleistä olen lukenut monenlaista tekstiä, jotenkin olen tullut siihen tulemaan että 3.0 TiD on syytä unohtaa ja 1.9 TiD olisi jo helpompi tuunata sekä virkeämpi. Ei vain taida istua tuohon minun hintahaarukkaan...
Entä tuontiautot, kuinka hyvin niissä pitävät mittarilukemat paikkaansa ja puuttuuko niistä yleensä joitakin oleellisia varusteita? Olisiko mitään järkeä miettiä Ruotsista ostamista? Paljon kysymyksiä, mutta olisin kovasti kiitollinen jos niihin saisi jopa vastauksia!
Tuo Mondeo mikä meillä nyt on, on erittäin mahtava auto ajaa sekä käyttää, kulutus on ollut luokkaa 5,42 - 6,6 L / 100 km. Mutta kun kilometrejä kertyy kohtalaisen paljon ja kk-eräkin on kova, niin kuukausittaiset auton ylläpitokulut ovat luokkaa +1100 €. Eli aivan liikaa.
Mieleen on tullut, että möisi pois tuon Mondeon ja laittaisi tilalle dieselauton hintaluokassa 6000 - 8000 €. Vaihtoehtoina mielessä joko otsikonmukaiset Saabit (mielellään farmareina) tai sitten Volvo V70 / S70 / S80. Kun on kuitenkin tottunut ison auton tiloihin sekä ajomukavuuteen (Mondeon pituus 4,8 m ja leveyttäkin on liki 2 m), niin ei kovin pienet autot kiinnosta.
Kokemusta ei ole tuoreemmista Saabeista, joten kaipaisin apua. Onko 250 - 300 tkm ajettu diesel-Saab jo menneen talven lumia vai onko vielä edessä suhteellisen huolettomia metrejä? Mitä pitäisi ottaa huomioon, jos päätyisi 9-5:n? Mitä eroa on varustetasoissa? Kun on tottunut tuohon Titaniumiin Mondeossa (xenonit, Webasto kauko-ohjauksella, lämmitettävä tuulilasi, vakkari, automaatti-ilmastointi, paremmat penkit kuin Trendissä jne.) niin ei haluaisi hankkia karvahattumallia. Minulle vain ei sano nuo Arcit yms. mitään tässä vaiheessa koulutusta.
Saabin dieseleistä olen lukenut monenlaista tekstiä, jotenkin olen tullut siihen tulemaan että 3.0 TiD on syytä unohtaa ja 1.9 TiD olisi jo helpompi tuunata sekä virkeämpi. Ei vain taida istua tuohon minun hintahaarukkaan...
Entä tuontiautot, kuinka hyvin niissä pitävät mittarilukemat paikkaansa ja puuttuuko niistä yleensä joitakin oleellisia varusteita? Olisiko mitään järkeä miettiä Ruotsista ostamista? Paljon kysymyksiä, mutta olisin kovasti kiitollinen jos niihin saisi jopa vastauksia!
Volvo V70 2.0D Kinetic vm. 2008 wannabe Summum
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Ei ole 250-300tkm ajettu diesel-saab vielä mitenkään lopussa.. Ison auton jos haluat niin sitten on valittava 9-5. 9-3 on kokoluokkaa A4 ja 3-sarjan BMW. Eli selvästi Mondeota pienempiä.
Linear on perusmalli joten se kannattaa skipata jos noita herkkuja mielit, tosin automaatti-ilmastointi, eberi (tosin ilman kauko-ohjausta) ja vakkari on käytännössä vakiovarusteita aina dieseleissä. Lämmitettävää tuulilasia ei ole saanut edes rahalla, xenoneita löytyy ja Vectorissa on parhaat penkit. Arc on harvinaisempi varustelutaso joka on enemmän mukavuuspainotteinen, eli sporttialustaa ja sporttipenkkejä ei löydy mutta jalopuuta ja nahkaa sen sijaan todennäköisemmin.
Eipä noissa käsittääkseni kauheasti ole vaivauduttu mittareita ruuvailemaan, aika helposti näkee penkistä missä mennään. Ulkomailta osto on ihan järkevä vaihtoehto, siinä voi helposti säästää tonnin-pari tuonkin hintaluokan autossa.
Tuohon 8k kattoon kyllä voisi ihan hyvinkin mahdollisesti löytyä enemmän ajettu 9-5 1.9 diesel toivomillasi varusteilla, etenkin jos sen tuo ruotsista.
Linear on perusmalli joten se kannattaa skipata jos noita herkkuja mielit, tosin automaatti-ilmastointi, eberi (tosin ilman kauko-ohjausta) ja vakkari on käytännössä vakiovarusteita aina dieseleissä. Lämmitettävää tuulilasia ei ole saanut edes rahalla, xenoneita löytyy ja Vectorissa on parhaat penkit. Arc on harvinaisempi varustelutaso joka on enemmän mukavuuspainotteinen, eli sporttialustaa ja sporttipenkkejä ei löydy mutta jalopuuta ja nahkaa sen sijaan todennäköisemmin.
Eipä noissa käsittääkseni kauheasti ole vaivauduttu mittareita ruuvailemaan, aika helposti näkee penkistä missä mennään. Ulkomailta osto on ihan järkevä vaihtoehto, siinä voi helposti säästää tonnin-pari tuonkin hintaluokan autossa.
Tuohon 8k kattoon kyllä voisi ihan hyvinkin mahdollisesti löytyä enemmän ajettu 9-5 1.9 diesel toivomillasi varusteilla, etenkin jos sen tuo ruotsista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Vaikka tämä onkin Saab-klubi niin tuon femman kaveriksi hakuun voisi laittaa myös C-Vectra farkun, sama 1.9 motti siinäkin. C-Vectrassa on about sama alustarakenne kuin 9-3SC:ssä, toki C-Vectra on kontiltaan ja muutenkin tiloiltaan isompi. Femma taas alustaltaan perustuu vanhempaan B-Vectraan, molemmissa on omat lastentautinsa mutta niinhän se on jokaisessa autossa...
Saksan markkinoilta varsinkin Opelia saa jo valita alle 6000€, taitaa Opelista muutenkin olla Suomen markkinoillakin paremmin tarjontaa. Opelin Sport-malleissa on ainakin ennen ollut Recaron penkkiä, en tiedä onko enää nykyään mutta ainakin enemmän säätöjä noissä Sport-paketin penkeissä on kuin tavallisissa lankuissa...
Saksan markkinoilta varsinkin Opelia saa jo valita alle 6000€, taitaa Opelista muutenkin olla Suomen markkinoillakin paremmin tarjontaa. Opelin Sport-malleissa on ainakin ennen ollut Recaron penkkiä, en tiedä onko enää nykyään mutta ainakin enemmän säätöjä noissä Sport-paketin penkeissä on kuin tavallisissa lankuissa...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Joulu 26, 2013 20:04
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Kyllä autossa pitää olla ulkonäköäkin, joten Vectra putoaa automaattisesti pois mielenkiinnosta... Jos tekniikka toimii Opelin puolelta, se ei haittaa mutta merkki ei kokonaisuutena vaan kiinnosta.
Volvo V70 2.0D Kinetic vm. 2008 wannabe Summum
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Joulu 26, 2013 20:04
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Miten radikaali ero niissä tiloissa on mainittujen mallien osalta? Kun jostakin luin, että farmareina ero ei ole suurikaan... Täällä on varmaan perheellisiäkin joukossa, niin olisi mukava tietää että jos korimalli on sedan niin miten karmea taistelu on yhdistelmärattaiden / kantokopan sovittelussa mukaan? Kun tuohon Mondeoon ei tarvitse liikaa miettiä, kontti kun on aivan julmetun kokoinen. Kuten eräs automyyjä totesi, että nykykorisen Mondeon kohdalla ei tarvitse hankkia välttämättä farmaria, erittäin totta...
Kone olisi järkevintä olla siis 1.9 TiD, siitä saa näköjään riisuttua pelistä pois "turhat" saastelaitteet sekä lisää pauhua tarvittaessa. Millaisiin km-suoritteisiin näillä moottoreilla on päästy?
Muuten, kysyin tuossa eräältä paikalliselta korjaamolta että kumpiko kannattaisi hankkia; TiD-Saab vai D5-Volvo, niin vastaus oli että tuo jälkimmäinen. Kun kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita. Mielipiteitä?!
Kone olisi järkevintä olla siis 1.9 TiD, siitä saa näköjään riisuttua pelistä pois "turhat" saastelaitteet sekä lisää pauhua tarvittaessa. Millaisiin km-suoritteisiin näillä moottoreilla on päästy?
Muuten, kysyin tuossa eräältä paikalliselta korjaamolta että kumpiko kannattaisi hankkia; TiD-Saab vai D5-Volvo, niin vastaus oli että tuo jälkimmäinen. Kun kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita. Mielipiteitä?!
Volvo V70 2.0D Kinetic vm. 2008 wannabe Summum
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Eipä ollut järin luotettava korjaamo perusteluista päätellen.
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Korjaamon kannalta Volvo on varmasti parempi valinta. Työllisyys on taattu.
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
...ja seuraavaksi hermot tiukillaTimppasavosta kirjoitti:Heipä hei. Monelle on varmaan tuttu tilanne, että kun on hankittu omakotitalo (ja ehkä erehtynyt hieman vielä remontoimaan sitä...) sekä alla on kohtalaisen uusi auto ja siihen ilmestyy sitten perheenlisäystä, niin huomataan äkkiä että rahatilanne on aika tiukilla...
Miksi laittaa 8t€ autoon, kun parilla tonnilla saa aivan ehjiä ja toimivia halvalla liikkuvia kuljettimia?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Meillä oli pahimmillaan (vai parhaimmillaan) mukana rattaat, iso matkalaukku, kokoontaitettavat rattaat, rouvan kenkävalikoima ja muuta sälää kun pikkuneitien kanssa ensimmäinen kesälomareissu tehtiin. Pakata sai, mutta esim. vaunut sai kyytiin ilman renkaiden irroitusta, tms. kikkailua. Kaikki siis takakonttiin ja turvaistuimien väliin vielä tollanen tupakansytyttimestä virtansa saava kylmälaukku...Timppasavosta kirjoitti:Täällä on varmaan perheellisiäkin joukossa, niin olisi mukava tietää että jos korimalli on sedan niin miten karmea taistelu on yhdistelmärattaiden / kantokopan sovittelussa mukaan?
kyllä se farkku 9-5:nenkin sitä tavaraa imee.
Ja mitä Volvoon tulee...no lähipiirissä on ainakin ollut niin vikaista Vollea, että ei meikä kovin herkästi sotkeudu. Minä puhun nyt bensa/etanolivehkeen omistajana ja samoin on nuo Volvot olleet bensavekottimia.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Joulu 26, 2013 20:04
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Mitäs luokka rr:llä on ajot vuotta kohti? Kun itellä tulee joka vuosi 40 - 55 tkm mittariin lisää, niin auton arvonalenema on aika reipas. Nykyinen Mondeo maksoi oston aikaan reilut 30 t€ kun siihen asennettiin koukku, nyt 30 tkm myöhemmin sen arvo on enää 20 - 25 t€ paikasta riippuen...
Hämmennetään soppaa vielä: millaisia tkm-määriä ajaa bensaversioväki 9-5:lla tai jopa tonnareilla? Onko ketään jolla tulee tuollaisia määriä mittariin vuositasolla? Nimittäin tuo rr:n esittämä ajatus parin tonnin autosta alkoi kolkutella takaraivossa sen jälkeen, kun luin sinun kirjoittamasi tekstin. Jos miettii, että joku 2.0 t tai 2.3 t/T tuntuu lukemani perusteella kulkevan ihan kohtuullisella kulutuksella, niin mielessä kävi bensavehkeen hankinta. Nettiautoa hetken kun selaili, niin houkuttelevan näköisiä bensakoneellisia 9-5:a suht maltillisilla ajomäärillä alkoi tulla vastaan hintaluokassa 2 - 4 t€. Järkeä vai ei? Nykyinen kk-erä on 656 €, joten laskekaapa siitä ...
Hämmennetään soppaa vielä: millaisia tkm-määriä ajaa bensaversioväki 9-5:lla tai jopa tonnareilla? Onko ketään jolla tulee tuollaisia määriä mittariin vuositasolla? Nimittäin tuo rr:n esittämä ajatus parin tonnin autosta alkoi kolkutella takaraivossa sen jälkeen, kun luin sinun kirjoittamasi tekstin. Jos miettii, että joku 2.0 t tai 2.3 t/T tuntuu lukemani perusteella kulkevan ihan kohtuullisella kulutuksella, niin mielessä kävi bensavehkeen hankinta. Nettiautoa hetken kun selaili, niin houkuttelevan näköisiä bensakoneellisia 9-5:a suht maltillisilla ajomäärillä alkoi tulla vastaan hintaluokassa 2 - 4 t€. Järkeä vai ei? Nykyinen kk-erä on 656 €, joten laskekaapa siitä ...
Volvo V70 2.0D Kinetic vm. 2008 wannabe Summum
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Edit: Poistetaan pienessä "sihneessä" kirjoiteltuja kommentteja......
Viimeksi muokannut apu,apupoika, Pe Touko 02, 2014 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Kyllä mielummin saabi kun volvo joka on myös mondeo. onhan nuo 1.9tid myös sama tosiaan opelissa ja fiatissa..
enempää hämmentämättä sanon myös että näissä vondeoissa on omat heikkoutensa mutta se hyvänå puolena että osia löytyy joka korjaamolta samalle päivälle saatavaksi mutta hinta korjauksiin kasvaa taas saabiin nähden jossa halvat osat. monilta korjaamoilta saa nykyään sijausauton ja joistain myös veloitukseTTA
itse taipuisin saabiin vaikka en saabikerhossa olisikaan.. riippuu tyytyykö kulkupeliin vai autoon.
terv. Jan
enempää hämmentämättä sanon myös että näissä vondeoissa on omat heikkoutensa mutta se hyvänå puolena että osia löytyy joka korjaamolta samalle päivälle saatavaksi mutta hinta korjauksiin kasvaa taas saabiin nähden jossa halvat osat. monilta korjaamoilta saa nykyään sijausauton ja joistain myös veloitukseTTA
itse taipuisin saabiin vaikka en saabikerhossa olisikaan.. riippuu tyytyykö kulkupeliin vai autoon.
terv. Jan
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Noin 30tkm tulee vuodessa. Autona on parin tonnin diesel Passatti, lähes puolimiljoonaa ajettuna. Kerran on tullut ostettua lähes uusi auto, jota makseltiin sitten tuskallisen pitkään. Passattia en aiemmin ole edes pitänyt oikein autona, mutta mieli on muuttunut muutamassa vuodessa. On tilaa ja hyvä ajaa, kulutus viiden litran pintaan. Varaosissa löytyy valikoimaa, eikä hinnat päätä huimaa.Timppasavosta kirjoitti:Mitäs luokka rr:llä on ajot vuotta kohti? Kun itellä tulee joka vuosi 40 - 55 tkm mittariin lisää, niin auton arvonalenema on aika reipas. Nykyinen Mondeo maksoi oston aikaan reilut 30 t€ kun siihen asennettiin koukku, nyt 30 tkm myöhemmin sen arvo on enää 20 - 25 t€ paikasta riippuen...
Bensa-autoksi ostaisin ehkä 9-5 2,0t:n tai VW/Audi 1,8t:n. 9-5 Saabissa saa rahalle aika hyvin vastinetta; On tilaa, varusteita, tehoa ja ulkonäköä. Kulutuskaan ei ole järkyttävän suuri.Timppasavosta kirjoitti:Hämmennetään soppaa vielä: millaisia tkm-määriä ajaa bensaversioväki 9-5:lla tai jopa tonnareilla? Onko ketään jolla tulee tuollaisia määriä mittariin vuositasolla? Nimittäin tuo rr:n esittämä ajatus parin tonnin autosta alkoi kolkutella takaraivossa sen jälkeen, kun luin sinun kirjoittamasi tekstin. Jos miettii, että joku 2.0 t tai 2.3 t/T tuntuu lukemani perusteella kulkevan ihan kohtuullisella kulutuksella, niin mielessä kävi bensavehkeen hankinta. Nettiautoa hetken kun selaili, niin houkuttelevan näköisiä bensakoneellisia 9-5:a suht maltillisilla ajomäärillä alkoi tulla vastaan hintaluokassa 2 - 4 t€. Järkeä vai ei? Nykyinen kk-erä on 656 €, joten laskekaapa siitä ...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
9-5 2,3t on kyllä parempi vaihtoehto kuin 2,0t sitten. Sama kulutus mutta selvästi ponnekkaampi alavääntö. Luotettavuudessa ei eroa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 vai 9-5 diesel?
Kyllä 2.3 myös vähä terhakkaammin tuommosta vitos farkkua liikuttaneejcarlson kirjoitti:9-5 2,3t on kyllä parempi vaihtoehto kuin 2,0t sitten. Sama kulutus mutta selvästi ponnekkaampi alavääntö. Luotettavuudessa ei eroa.
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5