9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
saab9393
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 19, 2013 09:55
Paikkakunta: Raahe

9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja saab9393 »

Tulipa tuossa reilu vuos sitte hommattua eka saappi.vm-98 2.2tid. Silloin oli mittarisa 433tkm ny on 480tkm.ei voi muuta sanua ku et tyytyväinen oon autoon ollu.liki 50tkm ajanu ja perus huolloilla ja kulutus osien vaihoilla selvinny (jarrut yms).kulutus pieni ja hyvä tolla on ajaa.kuitenki joku vuos sitte ajelin 05 vuojen 530 bimmerillä.jos vertaa autojen hintoja (saappi 1600e ja bmw 47000e) ni vähemmällä on saapin kans päässy.mites muilla tid kuskeilla?onko ollu kummempia ongelmia jne jne
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja rr »

Meillä oli aikoinaan exän kanssa 9-3 TiD SE -99. Siihen ajettiin 220tkm -> n.650tkm. Mitään kummempaa tuossa ei ollut. Käyttöhihna vaihdettiin muutaman kerran, laturi meni uusiksi kerran, ohjaustehostimen letku, raidetangonpää, käsijarruvaijerit, takaiskarit, jarrulevyt joka nurkkaan ja muuta pientä kuluvaa osaa. Kulutus n.6 litraa sadalla, öljyt vaihdoin 15tkm välein ja jossain puolen miljoonan kohdalla kaikki nesteet/öljyt.

Sisätiloiltaan tuo Saab on aika ahdas ja moottorin suorituskyky ei mitenkään häikäisevä. Ajo ominaisuuksista jäi mieleen uraherkkyys, jopa 185/65 renkailla. Nyt on alla saman ikäinen 1,9 TDI Passatti. Sisätilaa paljon enemmän, kulutus litran vähemmän ja ajoltaan parempi. Pientä sähkövikaa kuitenkin enemmän, Saabissa ei sähkövikoja ollut. Varaosatarjonta volkkariin paljon kattavampi ja osat edullisia.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hieman on itselläkin alkanut kutittelemaan tuollaisen maamoottorillisen kolkin hankinta, kun kilometrit on huushollissa hieman lisääntyneet.

Onko tuossa 2.2 tdi :ssä muita "pysäyttävän häiriön " tyyppivikoja kuin se pö pumppu ?

Lisäksi ihmetyttää nuo kolkin ja femman 2.2tdi tehoversiot, 115hv 119hv 120hv ja 125hv versioita on osunu silmään :?:
Mitkä mallit noista nyt on sitten kutiteltavissa sinne 150hv tuntumaan , helposti ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.2 TiD tehoversioita on 3 eri:
OG9-3 MY98-00 115hv (EDC15)
OG9-3 MY01-02 125hv (PSG16)
9-3SS MY03-04 125hv (PSG16)
9-5 MY02-05 120hv (PSG16)

Noista vain 115hv versio eli EDC15 on mahdollista ohjelmoida kätevästi. PSG16 on murheenkryyni ohjelmoinnin osalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saab9393
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 19, 2013 09:55
Paikkakunta: Raahe

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja saab9393 »

ei taida paljon muuta isompaa (ongelmaa ) olla kuin toi pumppu mut senkin saa nykyään kuntoon reilu 200e.ainaki tosta 115hv mallista saa lastulla helposti sen 150hv
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja rr »

Kone on todella kestävä. Meillä ei pumpun kans ollut mitään ongelmia. EGR kannattaa tulpata ja ajettavuutta saa hieman parannettua alustan päivityksellä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ovatko nuo kaikki pumpputyypit korjattavissa yhtä helposti?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Oman 150 hv tid pumpun korjautin ja oli reilu 200e tampereella. Varaosia ja tiivisteitä sai aika nopeasti. Mulla oli annostelija jumissa n. 330 tkm kohdalla.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mikä sieltä pumpusta porsii tossa 115hv versiossa ? Ohjausboxi vaimikäsenytoli ?

Voiko sitä pumppua "korjata" ennakoivasti ? Meinaan vaan että 200-300€ on kohtuu sijoitus toimintavarmuudesta vaikka 150tkm etiöppäin...

Miten pumppuvika ilmenee , lyökö liikut kiinni kerrasta ?

Tyhmänä kyselen, jos vaikka erehtyisi joku päivä koeajolle moisella vekottimella :)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

yleensä tuntuu että ei vaan lähde käyntiin, harvemmin kai on välille jättänyt....?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Eli alkaa oireilemaan huonolla käynnistyvyydellä ?

Vielä tuohon aikaisempaan kysymykseeni palatakseni, voiko korjata ennakkoon?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tturku »

mulle on vähän jäänyt semmoinen mielikuva, että laaki ja vainaa noista pumpun ohjainyksikkövioista. Tosin ei ole omakohtaista kokemusta, omasta tidistä oli pumppu mennyt noin 250tkm kohdalla ja korjattu isolla rahalla (~2000€) edellisen omistajan toimesta. 265tkm ajettuna ostin ja nyt mittarissa 390tkm. Koneesta poistin imusarjan läpät ja putsasin imusarjan aika heti, koska nyki tietyllä kierrosalueella. Läpät olivat ihan kierot ja niiden aktuaattori oli jo aikaisemmin irroitettu joten ne eivät liikkuneet. Koneelle ei ole taidettu tehdä mitään muuta kun joku stefa vaihdettu omistusaikanani ja turbollekaan ei ole tehty mitään. Hyvin noi 2.2tid koneet näyttäis kestävän. KCR:n tehoboxikin on ollut kiinni jo reilut 100tkm. Muuta kuluvaa on tullut korjailtua, alustaa, ohjaustehostimen letkua, laturia, ilmastointia, eberiä jne.

ps. toi mun on ylimääräisenä... Löytyy aeron/viggenin jakkarat muistilla, konin sportkit, uretaanit...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Vs: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Itse pidin 2.2tid 03vm saabbia pari vuotta ja noin 70tkm.

Epäluotettavin auto minkä olen ikinä omistanut.
Autoon tulleita vikoja:
Ikkunannostin
Kääntölaakeri
Kaiutin hajosi, kaiuttimen vaihto ei auttanut.
Huono käynnistymään. Välillä savun saattelemana käynnistyi pitkän starttaamisen jälkeen

N. 50% ajosta meni vikavalo päällä. Länsiautoon upotin yli 3000e vian korjaamiseen.
Vaihdettu:
Egr 600e
Turbon alipaineventtiili 300-400e?
Alipaineletkut 20
Polttoaineletkut 200
Akku 130
Lisäksi jotain muitakin venttiilejä 400-500

Loppuaikana auto alkoi kaikenlisäksi savuttamaan ja syömään n. 1litran dieseliä enempi kuin normaalisti.
Sähkövikoja, liitin irti jostain boksista:
600e
Ilmamassamittari 250e?
Vikakoodien resetointia 6-8x- 300-350e ennenkuin ostin oman op-comin.
Kaikenlaisia forte-puhdistusaineita yms :100-150e, ei vaikutusta.

Jäi tien päälle, lentoliput ja junaliput 400e
Vian korjaus 500.

Päällimmäinen vika, jota ikinä ei saatu korjattua oli ahtopaineiden aiheuttama vikakoodi, joka tuli epäsäännöllisesti 50-500km välein. Lisäksi auto meinasi välillä ikäänkuin tukehtua, jolloin piti kaasuttaa voimakkaammin jolloin savut pääsi pihalle.

Tosiaan en yli 1000km ajanut saabillani ilman vikavaloa.
Ostin tilalle japanilaisen bensakoneella, nyt 12tkm ilman mitään ongelmia .

Lähetetty minun HTC One laitteesta Tapatalkilla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Osaamaton korjaaminen tuossa on ollut pikemminkin ongelmana..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuli ihan sama mieleen kun tuon vikalistan luin.... :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin