9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Vs: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

jcarlson kirjoitti:Osaamaton korjaaminen tuossa on ollut pikemminkin ongelmana..
Näinpä. Erehdyksissäni luulin Turun Länsiauton osaavan korjata Saabbeja.

Lopuksi kyllästyin laittamaan enä euroakaan siihen ja päätin vaihtaa, luottamus Saabbiin ja lähimpään huoltoon oli mennyt.

Kokeilin myös kahta muuta korjaanoa Turussa, jokin yksityinen ja sitten Bosch huoltomoa. Ensimmäisen tällä forumilla kehutulla huoltamo :auton vein sinne 2 viikoksi ulkomaanmatkan ajaksi immun vaihtoon tai köyntihäiriöden korjaamiseen. Lopoutulos:uutta immua oli hankala saada, joten päätyi pesemään sen normiCRCllä :hinta 130e. Kiitos, vika ei ratkennu.

Bosch huoltamo sai tilattua immun ja auto seisoi kaksi päivää siellä. Vika ei korjaantunut.

Lopulta länsiauto 600e hintaan korjasi joka paljastui sähköviaksi, liitin irti boksiin tulevasta johdosta.

Paskat korjaamot tai ei, mutta aika moni 2.2tidin omistaja kyselee näistä samoista vioista:ahtopaineet,egr ja huono käynnistyminen.
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Suurin harmi näiden kakskakkosten dieselien kanssa nimenomaan Saabin keulalla tuntuu olevan juurikin tuo asiantuntevan korjaamon löytäminen. Kauheeta arvailua vikojen suhteen valtaosassa paikoista, kuten nämä em. karvaat Turun kokemuksetkin osoittavat. Tyypillinen vika ei ole kovin kallis, mutta vikapaikan löytäminen menee arvailuksi.
9-3 2.0t -01
99 -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nykyään tuntuu olevan monelle korjaamolle ylipääsemätön paikka mitata esim. MAF-signaali oskilloskoopilla tai edes yleismittarilla johdon ehjyys. Siinä olisi jo paljastunut liitinongelma nopeasti. Tuntuu OBD-vikadiagnostiikka olevan pikemminkin haitta kuin hyöty, kuin tuijotetaan vaan sokeasti vikakoodia eikä käytetä omia aivoja yhtään. Osien vaihtajia ja vikakoodin näytöltä lukijoita voi poimia vaikka kadulta, ei vaadi ammattitaitoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2197
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 tid kestävyys ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja anv »

Offtopikkia.
Täysin samaa mieltä jcarlsonin kanssa. Tuossa tapellut välillä poijaan kakkoskoppasen golfin kanssa. Ensin se sammahteli ja sitä tutkittiin pariinkin otteeseen eri pajoilla. Lopuksi pistin pojan kyytiin ylimääräisen tulpan ja ohjeeksi että kun seuraavan kerran sammuu, kattoo tuleeko kipunaa. Onneksi sammahti seuraavan kerran kotipihaan. Aikas pienellä vaivalla diagnoosi oli HAL-anturi ja sitä myötä virranjakaja vaihtoon.

Seuraavaksi oli kummallisia käyntihäiriöitä -> sytkä poskellaan. Siitä sitten epämääräistä käyntiä, vaihtoon meni lambda. Ehkä vuosi tuosta alkoi uudelleen epämääräiset nykimiset yms. Taas tutkittiin ensi parillakin pajalla ilman tulosta. Otettiin pojan kanssa yksi iltapäivä ja MAF keittiön pöydälle mittauksiin. Hommahan oli selvä. Se potentiometri pätki kun läppää liikutteli.

Kaikkia noita ongelmia kyseltiin ja annettiin parinkin pajan mittailla ilman mitään tulosta.

Niin, ja tuossahan on nelipisteruisku ilman mitään vikamuisteja. Eli lienee pajoille pahin haaste.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin