SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SB99/900FIN/93TID
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 06:03

SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja SB99/900FIN/93TID »

Terve! Viikko sitten ostin Saab 9-3 2.2Tid vuosimallia 2000. Ihmetyttää, että siitä turbon vasemmalta puolelta, kampikammion huohotinputkesta? on irroitettu letku, joka on tukittu. Huohotinputkesta tulee höyryt nyt suoraan ulos. Mistä syystä tämä on tehty?
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja Josu »

Se putkihan menee inulinjaan turbon etupuolelle ja tuottaa öljyhöyryjä imuilmaan. EGR lisää soppaan nokea. Yhdessä tästä syntyy mönjää, joka tukkii imusarjan lopulta aika totaalisesti. Ilmeisesti joku aikaisempi kuski on ajatellut poistaa tuon öljykomponentin siitä mönjästä. Tavallisempi keino samaan on deaktivoida EGR. Kenties molempi parempi.

Suosittelen joka tapauksessa phdistamaan imusarjan joko liuottimella (Forte tai Liquid Moly) tai sitten avaamalla imusarjan ja mekanisesti putsaamaan koko kanaviston.
Saabisti vuodesta-76
SB99/900FIN/93TID
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 06:03

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja SB99/900FIN/93TID »

Kiitos vastauksesta. Sain edellisen omistajan kiinni ja hän kertoi, että syynä oli väljä turbo. Erg:tä ei ole suljettu. Turbo on uusittu viime kesänä. Pitäisiköhän letkun antaa olla irti?
Auton lisälämmitin on myös viallinen. Se lähtee toimimaan mutta sammuu miltei heti - käryttää ja pudottaa polttoainetta muutamia tippoja lämmittimen pakoputken kautta auton alle auton keskiosaan. Tarkoittaako tuo, että lämmittimen palokammio on puhki? Jos ja kun eberissä on vikaa saattaako tuo sammuminen aiheuttaa check engine valon syttymisen?
Valo on kahtena aamuna töihin lähtiessä parin kilometrin ajon jälkeen syttynyt ja sammunut minuutin kuluttua, syttynyt ja sammunut vielä kerran eikä sitten enää sen jälkeen. Auto toimii koko ajan normaalisti.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei eeberi sytytä moottorin vikavaloa. Jos eberi ei onnistu lähtemään käyntiin normaalisti 5 sytyskertana, se menee vikatilaan ja ei yritä käynnistyä/ sitä ei saa käyntiin manuaalisestikaan kunnes vikakoodit nollataan. Eber on onneksi helpossa paikassa joten sen irroittaminen ja purkaminen ei ole vaikeaa. Kannattaa myös katsoa että eberin kiertovesipumppu lähtee pyörimään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja Josu »

Huohotinputken irrallaan olo tietysti päästää kaasut ulos. Jos koet sen haitaksi, laita takaisin kiinni. En kyllä keksi, mitä tekemistä sillää oli turbon väljyyden kanssa.

Eberissä voi olla monenlaista vikaa. Omien kokemusten perusteella suosittelen sen irroittamista. Laita putkenpala letkujen väliin. Ei tarvitse nesteitäkään laskea pois. Mulle testauksen teki Eeperi Oy Lappeenrannassa. Vika oli puhaltimessa ja korjauksena uusi laite. Hintaluokka 500e. (Tähän vuosimalliin saa tarvikkeena kun on releohjattu laite.) Sitä ennen oli laitetta yritetty korjata isommalla rahalla.

Juu ja se vesipumppu mulla kans pyöri satunnaisesti. Meni myös uusiksi. Senkin sain Eeperiltä. Takaisin laitossa kannattaa laite täyttää nesteellä ja muutenkin huolehtia koko kierron ilmauksesta. Letkuja rutistelemalla sain lopulta ilmat pois.
Saabisti vuodesta-76
SB99/900FIN/93TID
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 06:03

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja SB99/900FIN/93TID »

Kiitos taas vastauksista. Pitänee jättää tuo eberin korjaus syksymmälle. Uusia murheita ilmennyt - Akku ( Exide premium 100ah) oli parin päivän seisokin jälkeen purkaantunut täysin tyhjäksi. Hyvä kun autoon sisään pääsin. Onneksi akkuhuolto lähellä ja akku sinne lataukseen ja tarkastukseen. Ei vikaa. Latausjännite myös tarkastettu 14v. Mitään lamppuja ei jää päälle. Etuistuimen lämmitys on viallinen - otin sulakkeen irti ja eberin kytkin myös irti. Nyt auto oli taas perjantai illasta sunnuntai aamuun ajamatta mutta ongelma ei toistunut. Oliko se vika noissa sitte???No se siitä sitte mutta...Sid näyttää kulutukseksi 9-11,4L/100km. Olen ajanut autolla noin 300km ja 70% lyhyttä kaupunkiajoa loput seka-ajoa. Moottoritielläkin on tullut käytyä pari kertaa luukuttamassa . Auto käynnistyy hyvin, ei savuta, eikä epämääräisiä ääniä kuulu. Eberin sulkemisen jälkeen dieselin tippuminen ja haju on loppunut ja sen jälkeen on jo ajettu yli sata kilometriä mutta sid ilmoittaa saman kulutusmäärän ellei vähän enemmänkin. Kulutusta tankkimittarista päätellen SID on kutakuinkin oikeassa. ( Jos tankki on 68L.) Mitähän tossa nyt ekana kannattais tehrä???
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Laskit siis tankkauksesta myös kulutusen?
Kyllä siellä jotain pahasti pielessä on jos tollainen on kulutus. Aikapaljon saa yrittää jos yli 7.5 l/100km saa kulutukseksi.

Missäpäin auto on? Melkein jonkun harrastajan pakeille menisin, jolla on Tech.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SB99/900FIN/93TID
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 06:03

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja SB99/900FIN/93TID »

Jep. Vaasan seudulla ollaan. Mulla tuo vikavalokin on syttynyt muutaman kerran lyhyeksi aikaa. Eilen syttyi alkumatkasta kuuden kilometrin ajon jälkeen. Pysähdyin ihmettelemään sitä ja huomasin että kone vähän taristää eikä nosta kierroksia yli 3000 rpm. Lähdin uudelleen liikenteeseen ja kahden ja puolen kilsan jälkeen vikavalo sammui. Päästyäni kotiin muutaman kilometrin ajon jälkeen kone kävi taas kunnolla ja kierroksetkin nousi taas normaalisti.??? Ehkä se ongelma on siellä erg/imusarja osastossa?
Auto on menossa huomenna huoltoon joten siellä varmaan jotain selviää.? Hyvää pääsiäistä.
SB99/900FIN/93TID
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 06:03

Re: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja SB99/900FIN/93TID »

Mikähän laite tästä 2000 vuosimallin autosta lukee vikakoodit? Sellaiseen voisi muutaman kympin sijoittaa.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Vs: SAAB 2.2TID 2000 Huohotinputken letku irti ja tukittu?

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

SB99/900FIN/93TID kirjoitti:Mikähän laite tästä 2000 vuosimallin autosta lukee vikakoodit? Sellaiseen voisi muutaman kympin sijoittaa.
Opcom. Voin myydä sulle kun Saabbia en enää omista. 20e plus postikulut.
Softan asennuscd voi olla hukassa, mutta laitan latauslinkin softaan jolla homma toimii.
Myös nouto Turusta onnistuu.
Vastaa Viestiin