DPF:n tukkeutuminen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
DPF:n tukkeutuminen
Terve
Allekirjoituksen kulkineesta tukkeutui tuo hiukkaloukku, vaikka autolla ajettu viimiset 4500km moottoritie ajoa, autolla ajettu nyt yhteensä 194 000km
Kargin avulla pönttö saatiin poltettua lähes tyhjäksi, nyt vain mietityttää miksi pönttö oli mennyt tukkoon.
Voiko esim. Likainen Map anturi tehdä sen ettei polttoa suoriteta, vai mikä muu asia näissä voisi Estää polton alkamisen
Allekirjoituksen kulkineesta tukkeutui tuo hiukkaloukku, vaikka autolla ajettu viimiset 4500km moottoritie ajoa, autolla ajettu nyt yhteensä 194 000km
Kargin avulla pönttö saatiin poltettua lähes tyhjäksi, nyt vain mietityttää miksi pönttö oli mennyt tukkoon.
Voiko esim. Likainen Map anturi tehdä sen ettei polttoa suoriteta, vai mikä muu asia näissä voisi Estää polton alkamisen
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tukkeutuminen
Väärä moottoriöljy aiheuttaa DPF:lle ongelmia ja voi johtaa DPF:n tukkeutumiseen.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: DPF:n tukkeutuminen
Tai vuoto ahtoputkessa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=151101
Mites usein tuon muuten pitäisi normaalisti poltella? Olen nyt 2000km TTiD:llä ajellut enkä ole yhtään polttoa havainnut.
Mites usein tuon muuten pitäisi normaalisti poltella? Olen nyt 2000km TTiD:llä ajellut enkä ole yhtään polttoa havainnut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: DPF:n tukkeutuminen
Kerran tankillisella on kai jonkunlainen nyrkkisääntö. Tuota polttoa en itse ainakaan huomaa maantieajossa mitenkään. Ainut jos sattuu liikennevaloihin* pysähtymään, niin silloin polton huomaa vaikeasta käynnistä ja hajusta.
*ei tarvitse olla liikennevalot vältämättä, riittää että on joku syy pysähdykseen.
Lykkäsin tänään Forten DPF cleanerin tankkiin, kun olen havainnut omassa poltot nyt noin 500 km välein.
*ei tarvitse olla liikennevalot vältämättä, riittää että on joku syy pysähdykseen.
Lykkäsin tänään Forten DPF cleanerin tankkiin, kun olen havainnut omassa poltot nyt noin 500 km välein.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: DPF:n tukkeutuminen
Syy tukkeutumiseen selvisi DPF pöntön tyhjentämisen jälkeen, auto savuttaa varsin paljon.
Itsellä ahtoputket ehjät, mutta yhden läppä-akselin juuresta vuotaa todella paljon ilmaa ja ilmeisesti tämän takia savuttaa.
Onko kellään hyviä ideoita miten noita läppien läpivientejä saisi tiivistettyä, vai onko uuden imusarjan hankinta ainoa vaihtoehto?
Itsellä ahtoputket ehjät, mutta yhden läppä-akselin juuresta vuotaa todella paljon ilmaa ja ilmeisesti tämän takia savuttaa.
Onko kellään hyviä ideoita miten noita läppien läpivientejä saisi tiivistettyä, vai onko uuden imusarjan hankinta ainoa vaihtoehto?
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tukkeutuminen
Meidän TTID tekee polton normaalissa arkiajossa noin 500km välein. Maantieajossa selvästi harvemmin. Näihin vanhempiin TTIDeihin on aikanaan tullut softapäivitys, jonka väitettiin vaikuttaneen DPF:n puhdistuspolton tiheyteen (uudella softalla poltto tapahtuu harvemmin). Polton huomaa ajossa, kun seuraa sid-näytöstä DTE-lukemaa, se romahtaa useamman sata kilometriä polton aikana ja palautuu hiljalleen takasin.
Moottoriöljyn vaikutuksesta DPF:n tukkeutumiseen en osaa sanoa, mutta varmuuden välttämiseksi kannattanee käyttää oikeaa öljyä, joka TTID:ssä on vain ja ainoastaan 0W-40, mutta usein on merkkihuolloissakin työnnetty GM:n 5W-30 rasvaa koneeseen... Kyllähän tuo GM-rasvakin ihan diisseliin sopivaa on, mutta tietenkin jollain rajusti tuhkautuvalla öljyllä DPF menee tukkoon kertaheitolla.
Eski
Moottoriöljyn vaikutuksesta DPF:n tukkeutumiseen en osaa sanoa, mutta varmuuden välttämiseksi kannattanee käyttää oikeaa öljyä, joka TTID:ssä on vain ja ainoastaan 0W-40, mutta usein on merkkihuolloissakin työnnetty GM:n 5W-30 rasvaa koneeseen... Kyllähän tuo GM-rasvakin ihan diisseliin sopivaa on, mutta tietenkin jollain rajusti tuhkautuvalla öljyllä DPF menee tukkoon kertaheitolla.
Eski
Re: DPF:n tukkeutuminen
Sain merkkiliikkeestä tiedon, jonka mukaan GM 5W30 on nykyään myös TTiD-koneeseen suositeltu öljy. Tuollaista olivat mulle laittaneet.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: DPF:n tukkeutuminen
Juu näin ne minullekin väitti, mutta käsittääkseni maahantuoja/valmistaja ole tätä väitettä vahvistanut.SS kirjoitti:Sain merkkiliikkeestä tiedon, jonka mukaan GM 5W30 on nykyään myös TTiD-koneeseen suositeltu öljy. Tuollaista olivat mulle laittaneet.
Vai onko?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: DPF:n tukkeutuminen
Epäilen vahvasti että GM 5w30 öljyssä olisi DPF:n vaatimia ominaisuuksia. Esim. shellin "DPF öljy" maksaa 16,90e/litra.. (motonetissä) siis lähestulkoon saman verran kuin 5 litraa GM5w30:stä... (24,90) "DPF öljyt" ovat todella kalliita...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: DPF:n tukkeutuminen
Ainakin M2009 TTID:n huoltokirjassa lukee öljysuosituksen kohdalla vain ja ainoastaan 0W-40 ja sitä koneeseen on laitettu myös tehtaalla. Voihan olla, että suositus on hiljattain muuttunut, mutta jokin aika sitten Saab Partsilla oli öljytarjous, jossa suodattimia ja GM:n 5W-30 öljyä myytiin tarjoushintaan ja silloinkin sanottiin, että se ei sovi DTR-koneeseen. Syystä minulla ei ole mitään käsitystä. Itse kuitenkin hain juuri Tokmannista Mobilin 0W-40 purkin hintaan 32,90e, joten kalliiksi tulee TTID:llä ajaminen...
Eski
Eski
Re: DPF:n tukkeutuminen
Tähän olisi mukava saada vahvistus. Mulle tosiaan väitettiin että suositus on muuttunut kirjan painamisen jälkeen ja käskivät jatkossakin laittaa 5W30:stä. Jostain syystä aiempien huoltojen öljytyyppiä ei ole huoltokirjaan merkitty, vaikka on aina huollettu samassa merkkihuollossa.
Edit: GM:n oljy on ACEA C3 -luokiteltua, joten ainakin tuolta osin on tarkoitettu DPF:llä varustettuihin autoihin.
Edit: GM:n oljy on ACEA C3 -luokiteltua, joten ainakin tuolta osin on tarkoitettu DPF:llä varustettuihin autoihin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: DPF:n tukkeutuminen
Jep, kysyin asiaa merkkihuollosta ja mitään uutta suositusta ei ole tullut, eli TTID:n DTR-koneeseen Saabin suositus on vain ja ainoastaan 0W-40-öljy, kuten huoltokirjoissakin lukee. Syytä miksi näin on, ei ollut tiedossa, mutta itse ainakin pysyn jatkossakin Mobilin 0W-40:ssä, koska ainakin toistaiseksi budjetti kestää 32,90e hintaisen öljypurkin (onneksi ostin useamman öljysuodattimen tarjouskampanjan aikaan hintaan 20e)
Eski

Eski