Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Saako Eberiin miten helposti kauko-ohjausta tai GSM-ohjausta?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

^
1.9-dieselien väyläohjattuun eberiin ei ainakaan helposti onnistu, enkä ole ainakaan toistaiseksi kuullut kenenkään sellaista toteuttaneen. Vanhempiin onnistuu kyllä.

Eski
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tuha kirjoitti:Saako Eberiin miten helposti kauko-ohjausta tai GSM-ohjausta?
Jos kyseessä releohjattu eberi, niin kyllä. esim. kaikkiin 9-5:iin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eski kirjoitti:^
1.9-dieselien väyläohjattuun eberiin ei ainakaan helposti onnistu, enkä ole ainakaan toistaiseksi kuullut kenenkään sellaista toteuttaneen. Vanhempiin onnistuu kyllä.

Eski
Tehdasratkaisua kauko-ohjaukseen ei tosiaan ole olemassa. Mutta tässä olisi mielestäni oiva haaste jollekin elektroniikka- ja ohjelmointitaitoiselle harrastelijalle. Nämä väyläjutut ohitetaan usein toteamuksella "ei pysty", mutta oma mieleipiteeni on että jokainen kone, elektroninen laite ja ohjelmisto on ihmisen tekemä ja siksi myös ihminen pystyy niiden toimintaa muokkaamaan. Onnistuihan joku tekemään sen eSIDinkin NG-kolkkiin, eli lukemaan OBD-dataa ja laittamaan siitä tietoa näkyville SIDiin, lisäksi vielä ohjelmoimaan kaistanvaihtovilkkua jne. Ei kai se Eberiin käsiksi pääseminen voi tästä paljon vaikeampaa olla?

Jos hakkerit onnistuvat pääsemään valtioiden ja yritysten valvottuihin ja "huipputurvallisiin" tietojärjestelmiin tekemään kepposiaan, niin ei voi yhden Saabin järjestelmä olla niin mahdoton saavutus, etteikö siihen Eberiin pääsisi käsiksi.

Tai jos näin on, niin siirrän pankkitilini Saabin tietojärjestelmään :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2slow4motion
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/fi/ ... l?Itemid=0

Kaipa siihen saa. Kyselin pienempää kaukosäädintä kuin tp5 (2kg kampelan kokoinen.) Ilmoitettiin ettei saa, mutta puhelin ohjauksen saisi noin 300-400e
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja aero »

Remucissa voisi olla potentiaalia, koska tiettävästi kehittäjäryhmällä on (yhä) mielenkiintoa kehittää. Vaan ei taida (vielä?) sekään osata 9-3:n väyläeberiä käskytellä, kun sen ohjaus ei ole eberin stanukamaa.

Kaikkihan on tietty mahdollista, kun tarpeeksi asentaa. Silloin kun mulla oli TiDS, lainasin klubikaverilta Lawicelin canusb -palikan tarkoituksena sniffata loitsut, mitä väylässä kulkee silloin, kun SID ajastettuna käskyttää eberin hereille. Tuo pulikka olisi kuitenkin tarvinnut jonkun rautamodin jotta sniffaus olisi onnistunut, enkä sitä lähtenyt kaverin piuhaan tekemään. Ajatusta aiheesta on kuitenkin tosiaan ollut.

Toinen ainakin teoreettinen mahdollisuus on tehdä tuplaohjaus, eli lisätä Saabin ohjaimen rinnalle vaihtoehtoinen Eberin oma ohjain ja kytkentä, joka paitsi herättää Eberin, myös kääntää ohjainlinjat ja tarvittaessa herättää muut tarpeelliset osat (dieselpumppu, vesipumppu, sisäpöhötin, ehkä läppämoottoreita). Tämä todennäköisesti vaatii kuitenkin enemmän asentamista ja suunnittelua kuin juuri kukaan on valmis tekemään, kun jo osille tulee hintaa helposti melko paljon.

Jos vielä olisi kiinnostusta, niin lähtisin varmaankin sniffailemaan CAN-väylää ja kyselemään Remucin kehittäjäväeltä, olisiko heillä mielenkiintoa iskeä lusikkansa soppaan. Jos systeemin saisi toimimaan, voisi muutama ostaja jonossa olla, kun kilpailua ei pahemmin ole, mikä voisi lisätä kehittäjäväen kiinnostusta aiheeseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tutuntutun Sprinter mersuun asennettu jälkikäteen eberi ja remucilla ohjaa kännykästä. Ja mersu vuosimalliltaan jotain -09 tai uudempaa korimallia kuitenkin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Isän NG9-5:een laitettiin eber + remuc. Eberin saa manuaalisesti päälle ja pois kojelaudasta olevalla napilla myös. En oo varma onko väylässä mutta jotain kautta myös sisätilan puhallus on ohjattuna. Remucin sovellus ainakin Lumioissa tuntuu näppärältä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saabillua »

AZP kirjoitti:
Eski kirjoitti:^
1.9-dieselien väyläohjattuun eberiin ei ainakaan helposti onnistu, enkä ole ainakaan toistaiseksi kuullut kenenkään sellaista toteuttaneen. Vanhempiin onnistuu kyllä.

Eski
Tehdasratkaisua kauko-ohjaukseen ei tosiaan ole olemassa. Mutta tässä olisi mielestäni oiva haaste jollekin elektroniikka- ja ohjelmointitaitoiselle harrastelijalle. Nämä väyläjutut ohitetaan usein toteamuksella "ei pysty", mutta oma mieleipiteeni on että jokainen kone, elektroninen laite ja ohjelmisto on ihmisen tekemä ja siksi myös ihminen pystyy niiden toimintaa muokkaamaan. Onnistuihan joku tekemään sen eSIDinkin NG-kolkkiin, eli lukemaan OBD-dataa ja laittamaan siitä tietoa näkyville SIDiin, lisäksi vielä ohjelmoimaan kaistanvaihtovilkkua jne. Ei kai se Eberiin käsiksi pääseminen voi tästä paljon vaikeampaa olla?

Jos hakkerit onnistuvat pääsemään valtioiden ja yritysten valvottuihin ja "huipputurvallisiin" tietojärjestelmiin tekemään kepposiaan, niin ei voi yhden Saabin järjestelmä olla niin mahdoton saavutus, etteikö siihen Eberiin pääsisi käsiksi.

Tai jos näin on, niin siirrän pankkitilini Saabin tietojärjestelmään :lol:
Samaa mieltä, laite on kuitenkin ihmisen tekemä. Odottaa vain tekijäänsä.

Muoks: Väitän että toimivaa laitetta saisi myytyä 100-200kpl heti jos hinta olisi vaikka jossain 200e tienoilla. Jos vaikka 100e saisi voittoa laitteelta niin tekisihän sillä joku hieman rahaa, rikastumaan ei kuitenkaan pääse, eli jotain mielevikaisuutta saabbeja kohtaa täytyy olla.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kysyin asiasta eSID-palikan tekijältä (Henrik), on tutkinut asiaa muttei ole tuossa onnistunut. Valitteli että eberin ohjaus on liian integroitu auton järjestelmiin. Hän varmasti tietää aika paljon Saabin väyläkommunikoinnista, joten oletettavasti temppu ei ole niin helppo kuin äkkiseltään voisi kuvitella :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

SS kirjoitti:oletettavasti temppu ei ole niin helppo kuin äkkiseltään voisi kuvitella :(
Näinpä.

Eihän tuossa tarvitsisi kuin herättää tarvittavat ohjainlaitteet ja huijata kolme SET-painikkeen painallusta. Äkkiseltään ajateltuna siis. Totuus lienee kuitenkin aika paljon monimutkaisempi.

Varmasti tuo jotenkin tehtävissä on, sitä en kiellä.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
2slow4motion
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Onko joku rakentanut eberin nollaus laitetta? Tulee liittimenväliin ja sitäkautta saa koodit pihalle ja nollattua lämppärin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt kun kelit on lämmenneet, olen huomannut että välillä lämpimämmälläkin säällä Eberin merkkivalo syttyy starttauksen jälkeen ja laite käynnistyy. Raja tuolle pitäisi olla 8 astetta ulkolämpötilaa, mutta useamman kerran on lähtenyt ihan talvimeiningillä käyntiin, vaikka ulkolämpötila on 10-12 astetta. Ei kuitenkaan joka kerta, ja muutaman kerran olen huomannut että toiminta on ollut normaalia, eli ajoon lähtiessä merkkivalo ei syty, mutta kun ulkolämpötila laskee kahdeksaan, niin valo syttyy.

Muilla vastaavia kokemuksia tai ideoita mistä voi johtua? Lämpömittari näyttää oikein, eikä siinä ole ollut mitään häiriöitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Mullakin tuo valmiustilan merkkivalo palaa joskus, vaikka ulkolämpötila olisi mittarin mukaan 9-10 astetta. En ole tarkemmin seurannut toimintaa, mutta ei tuo valo ja eberin toiminta ainakaan suoraan lämpömittarin lukemaa seuraa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
qwert78
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 20:55

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja qwert78 »

Kyllä minullakin Eberin merkkivalo palaa/syttyy ajoittain, vaikka sid näyttää ulkolämpötilaksi yli 8 astetta. En kyllä osaa sanoa onko myös poltto käynnistänyt tuolloin. Pitää seurata tarkemmin.
Ds5
9-3ss TTiD exä
Vastaa Viestiin