Kokeneemmat voi sitten kommentoida, eroaako esim femmassa tai TTiD:ssä operaatio paljonkin tässä kuvatusta.
Ensimmäiseksi kaikille tiedoksi, että kumpaakaan operaatiota ei tule tehdä ilman että auton moottorinohjauksen ohjelmaa muokataan vastaavasti. EGR:n tulppaaminen ilman ohjelmamuutosta aiheuttaa vikavalon syttymisen, DPF:n kohdalla auto yrittää jossain vaiheessa polttaa sitä olematonta suodatinta puhtaaksi aiheuttaen mm. savupilven auton perään. Ohjelmapäivityksen saa esim. ottamalla yhteyttä nimimerkkiin jcarlson.
Hiukkassuodattimen fyysinen poistaminen autosta
Tarvikkeet ja työkalut:
15 mm hylsy+räikkä tai kiintolenkkiavain takapään putkenkiristimen irrottamiseen
13 mm hylsy+räikkä tai kiintolenkkiavain etupään laippakiinnityksen ja kannakkeen irrottamiseen
17 mm avolenkki- tai kiintolenkkiavain DPF:n lämpöanturin irrottamiseen
Rälläkkä 0,8 mm RST-kykyisellä laikalla
Iso ruuvari ja vasara
Uusi tiiviste laippaliitokseen (esim. Motonet 14-0250 3,90 € tai marmorilta vajaa 15 euroa
0-3 kpl 8mm kuparimuttereita ja aluslevyjä
0-3 kpl 8mm pinnapultteja, kokonaispituus 45 mm.
0-1 kpl 60mm pakoputkenkiristin (esim. Motonet 45-0160)
kuparitahnaa muttereihin asennuksen yhteydessä
1 kpl osaava TIG-hitsari
Irrota hiukkassuodatin autosta WIS:n ohjeiden mukaan. Samassa pöntössä on auton kakkoskatalystaattori. Pönttö sijaitsee melko keskellä autoa. WIS:in ohjeista poiketen ainakin omassa autossani pönttöön menee vain yksi letku. En sitten tiedä miten yhdellä letkulla mitataan paine-eroa mistään, mutta se ei ole enää autossani ongelma
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Omassa autossani oli DPF:n etupään laippaliitoksen mutterit niin jumissa, että väänsin yhden pinnapultin poikki ja toisesta mutterin pyöreäksi, vaikka työkaluna oli 6-kulmainen oikeankokoinen hylsy. Koska etuväliputki piti uusia samalla jousto-osan rikkinäisyyden vuoksi, irrotin etuväliputken ja kat/DPF-pöntön yhdenä osana, ja rälläköin jumittavat mutterit niiden välisestä liitoksesta pois. Uusiksi meni liitoksen kolmesta pinnapultista kaksi. Takapään putkenkiristimen sain ehjänä auki, mutta kannattaa varautua senkin uusimiseen.
Tässä koko paketti irti autosta:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-flvrnFHLYF0/VdbG022UmkI/AAAAAAAABb4/Zfx5H7De7Gg/s640-Ic42/IMG_2779p.jpg)
Ja tässä DPF/Kattipönttö ylhäältä päin kuvattuna ennen suodattimen poistoa:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-bZRx6zBhlfg/VdbG00rpkGI/AAAAAAAABbw/6HApATaF--Q/s640-Ic42/IMG_2783p.jpg)
Suodattimen poistaminen tapahtuu tyhjentämällä tuosta pöntöstä suodattimen sisältö ja hitsaamalla pönttö takaisin umpeen. Reikä kannattaa tehdä pöntön yläpuolelle, jotta siitä jää mahdollisimman vähän näkyviä jälkiä. Ei tarvi sitten selitellä esim. katsastuksessa, että miksi on pitänyt kurkata tuonne sisälle.
Rälläköi riittävän iso aukko pönttöön sen saumoja pitkin. Käytä mahdollisimman ohutta laikkaa (0,8 mm), jotta sauma jää kapeaksi ja helpottaa kasaan hitsausta. Rälläköinti kolmelta sivulta auki riittää, tällöin pääsee raottamaan avaamaasi luukkua sisuskalujen poistamiseksi:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-cPXa1vqbfO0/VdbG06T22RI/AAAAAAAABbc/ngO7hfDqA2I/s640-Ic42/IMG_2784p.jpg)
Sisuskalujen irrotus hoituu isolla ruuvarilla ja vasaralla suodattimen hajottaen:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-GMlg-PcvcLc/VdbG1GWgvDI/AAAAAAAABb8/LmqFgccw3x8/s640-Ic42/IMG_2786p.jpg)
Tavaraa tulee melkein ämpärillinen. Ainakin meillä päin kerätään erikseen kaatopaikka- ja polttokelpoinen jäte, ja tämä tavara menee luonnollisesti niistä ensimmäiseen. Katalysaattorin kennon jätin koskemattomaksi tuonne pöntön etuosaan.
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-z6iOB9ho_4I/VdbG1abuoSI/AAAAAAAABbo/jZ3mHARG-wM/s640-Ic42/IMG_2787p.jpg)
Sitten seurasi se osa, jota en pystynyt itse hoitamaan, eli pönttö ammattitaitoiselle TIG-hitsarille, ja saumat takaisin umpeen. Hitsari veloitti palvelustaan 20 euroa.
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-l5DWkaOeJQk/VdbG1cREZyI/AAAAAAAABbk/eHbEejqqIP4/s640-Ic42/IMG_2792p.jpg)
Asennus toimii taas WISin ohjeiden mukaan uudella laippatiivisteellä, uusilla muttereilla sekä mahdollisesti uusilla pinnapulteilla sekä kiristimellä. Siellä se killittää taas uuden kiiltävän etuväliputken jatkona:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-fyKZtk38Ne8/VdbG10DZtTI/AAAAAAAABbs/XeiU8k8gljY/s640-Ic42/IMG_2796p.jpg)
Irrotusoperaatio vei aikaa kaksi tuntia josta tunti meni jumittuneiden mutterien kanssa äheltämisessä ja niiden rälläköimisessä. Toinen vaihdettavista pinnapulteista oli niin tiukassa kiinni, että sille piti näyttää puoli tuntia tohoa ja pyörittää puoli kierrosta kerrallaan auki asti. Putken ja pöntön takaisinasennus vei noin tunnin kun rauhallisesti teki.
EGR:n tulppaaminen
Jcarlsonilta tehdyn softatilauksen mukana saa postissa laipan EGR:n tulppaamiseen, tai sellaisen voi ostaa omatoimisesti vaikkapa eBaysta.
Poista moottorin päältä muovinen suojakansi ja sen alta eriste. EGR löytyy kuljettajan puolelta moottorin takakulmalta, suunnilleen siitä kohtaa, jossa ahtoputki liittyy imusarjaan:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-I7NhyJIl80U/VdbIVgqgyrI/AAAAAAAABcU/6x8VmL3po2A/s640-Ic42/20150820_002p.jpg)
EGR-venttiili kuvattuna moottorin ja tulipellin välistä. Punainen ympyrä kuvaa kohtaa, johon laippa asennetaan:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-Op5JDAIC_iE/VdbIVqwtHLI/AAAAAAAABcQ/zpPSnvC_lv8/s640-Ic42/20150820_003p.jpg)
EGR-venttiilin yläpuolelta avataan kaksi 8mm pulttia (13 mm avain), jolloin tuo kuvassa näkyvä EGR:n alapuolelle liittyvä putki irtoaa venttiilistä. Sen kiinnityslaipan ja EGR-venttiilin välissä on kuvan mukainen tiiviste, joka korvataan umpinaisella laipalla.
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-m7t-1dleS3Y/VdbIVuJK_gI/AAAAAAAABcM/aLXfQujKUcA/s640-Ic42/20150820_004p.jpg)
Pultit takaisin piukkaan, moottorin testikäyttö vuotojen tarkistamiseksi, eriste ja muovipeite koneen päälle ja homma on valmis.
En olisi itse ilman foorumilta löytyviä ohjeistuksia ja jcarlsonin apua näistä hommista ihan näin näppärästi selvinnyt, joten kiitos kaikille kontribuutiosta. Toivottavasti näistä ohjeista on apua niille jotka näihin hommiin ryhtyvät.