baasenar kirjoitti:
Nuo lupaukset tehonnousuista kannattaa jättää omaan arvoonsa, jos ei ole esim. dynokäyrää esittää. Lähetä boxi jc:lle modattavaksi...
Kyllä perus stage 1 -softan tehon ja väännön voi aika hyvin arvioida myös laskennallisesti. Diesel-koneessa ei käytännössä tarvitse kuin huolehtia, että polttoainemäärä kasvaa ja ahtopainetta nostetaan sopivasti, ettei savuta. Helpompaa kuin bensakoneessa, sillä ei tarvitse pelätä laihaa seosta ja nakutusta.
Polttoainemäärä/palaminen-lukemasta voi karkeasti laskea arvioidun vääntömomentin. Logittamalla toteutunutta polttoainemäärää, ilmamassaa ja ahtopainetta ennen ja jälkeen virityksen voi hyvin todentaa, onnistuivatko tavoitteet, jotka softalle asetettiin. Mikä tässä voi mennä pieleen, on käytännössä se, että jotain rajoituskarttaa unohdettiin muuttaa.
Hiukan lisää tehoa ja taloudellisuutta voi sitten saada ruiskutuksen ennakkoa ja pituutta hienosäätämällä. Tätä ei tosin perus stage 1 -virityksessä yleensä tarvitse tehdä. Siihen melkein tarviikin sitten dynon, että näkee, menivätkö säädöt oikeaan suuntaan... Eli dynotetulla softalla hiukan enemmän kyllä saadaan. Stage 1 -tapauksessa veikkaisin, että vaikutus on max ~5-10hp luokkaa...? Persdynolle kuitenkin hyvin vähän.
Mutta tosiaan, ei missään tapauksessa kannata ulkomaille lähetellä boksia tämän takia. EDC15-softia on tehty varsinkin VAG-konsernin tuotteiden puolella huomattavasti myös Suomessa. JC:ltä varmasti löytyy tosiaan paljon testattu ja ehkä jo dynotettu softa suoraan Saabille, joten voi hyvin tehdä postin kautta homman.
Itsekin olen VAG:n pumpparikoneisiin tehnyt noita ja oikein hyvin on onnistunut. Saabin EDC15:een en ole vielä softaa tehnyt, joten melkein tarvitsisi auton paikan päälle ja logitusajot ennen ja jälkeen virityksen, jotta voidaan todeta softa varmasti toimivaksi.