Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Tässä ote päivän uutisvirrasta:
http://yle.fi/uutiset/laittomat_autojen ... ia/8487827
Itselläni ainakin pomppasi puolet sisäelimistä kurkkuun kun luin tuon juuri herättyäni.
tl;dr: Trafi aikoo ottaa ensi vuonna (2016) käyttöön menetelmiä, joilla laittomat DPF:n poistot havaittaisiin katsastuksessa. Menetelmiä ei kerrota erikseen rahvaalle.
http://yle.fi/uutiset/laittomat_autojen ... ia/8487827
Itselläni ainakin pomppasi puolet sisäelimistä kurkkuun kun luin tuon juuri herättyäni.
tl;dr: Trafi aikoo ottaa ensi vuonna (2016) käyttöön menetelmiä, joilla laittomat DPF:n poistot havaittaisiin katsastuksessa. Menetelmiä ei kerrota erikseen rahvaalle.
9-3 SS 1.9TTiD -11
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
SS_Klubin pitäisi hankkia lainapöntöt katsastuksia varten.
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Hetken siinä mietin kun tuota kennoa palasiksi hakkasin, että tässä sitä tehdään peruuttamattomia ja mahdollisesti tulevaisuudessa kalliita muutoksia autoon. Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että ei olisi ollut pöhkö idea ostaa joltain halvalla käyttökelvottomaksi tukkeutunut DPF koteloineen, tyhjentää siitä sisustat ja säilöä tuo toimiva oma mokkula tallin hyllylle auton vakioimista varten.
Minulla ei ollut noin kahdeksan kuukauden DPF-autoilun aikana mitään opngelmia hiukkassuodattimen kanssa, vaikka auto oli jo 300 tkm ajettu ja ajo lähinnä pätkäajoa. Ongelmat vähenee kai entisestäänkin jos/kun EGR:n tulppaa. Ehkä tuon linkatun uutisen lukemisen ja pienten päästöongelmien kanssa jumppaamisen jälkeen jättäisin tänäpäivänä tuon DPF:n paikoilleen. Mutta rahallahan tuostakin selviää, jos katsastaja rupee moittimaan
Minulla ei ollut noin kahdeksan kuukauden DPF-autoilun aikana mitään opngelmia hiukkassuodattimen kanssa, vaikka auto oli jo 300 tkm ajettu ja ajo lähinnä pätkäajoa. Ongelmat vähenee kai entisestäänkin jos/kun EGR:n tulppaa. Ehkä tuon linkatun uutisen lukemisen ja pienten päästöongelmien kanssa jumppaamisen jälkeen jättäisin tänäpäivänä tuon DPF:n paikoilleen. Mutta rahallahan tuostakin selviää, jos katsastaja rupee moittimaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Nähtäväksi jää, millä aikataululla moisia toimenpiteitä otetaan käyttöön, ja kuinka suuri osa tuosta uutisesta on vielä pelottelua. Itse ajattelin kuitenkin ottaa varman päälle (lue: panikoida) ja käydä leimalla vielä tämän vuoden puolella
Löytyykö joltain hintahaarukkaa millä välillä vaihtopönttöjen hinnat liikkuvat?
Löytyykö joltain hintahaarukkaa millä välillä vaihtopönttöjen hinnat liikkuvat?
9-3 SS 1.9TTiD -11
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
luokkaa 400-1400 euroa taitaa olla haarukka
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Jos muutamalla hassulla konttorilla on valvontalaitteet DPF:n toteamiseen, niin piankos sitä huomatuksen saadessaan kiillottaa laippojen mutterit CRC:llä ja käy uusintanäytöllä toisella konttorilla. Eihän ne uutuuttaan kiiltävää pönttöä autoon voi vaatia, väittää asentaneensa purkuautosta pöntön.
Muutenhan tää on ihan ihmeellistä säätöä täällä sarvikuonojen taivaassa. Autoilijat ovat isolla rahalla ostaneet hienoja pönttöjä autoihinsa, ja nyt niitä isolla rahalla poistetaan koska niistä ei tykätä. Miksi siitä pitää tehdä numero? Sentään virkamiehet älysivät poistaa vaatimuksen rengaspaineantureiden uusimisesta.
Muutenhan tää on ihan ihmeellistä säätöä täällä sarvikuonojen taivaassa. Autoilijat ovat isolla rahalla ostaneet hienoja pönttöjä autoihinsa, ja nyt niitä isolla rahalla poistetaan koska niistä ei tykätä. Miksi siitä pitää tehdä numero? Sentään virkamiehet älysivät poistaa vaatimuksen rengaspaineantureiden uusimisesta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Luulen että tuossa mennään ihan visuualisella tarkastelulla, kuten katsari minulle jutteli aikanaan.
Jos epäillään dpf poistoa niin sitten koputellaan, availlaan vaikka esim antureita josta näkee pöntön sisään tms., savutus kaasutettaessa. Aika vaikea nähdä että tohon joku luotettava tietokonemittaus saataisiin.
Klubi voisi hommata auton katsastaja mummoja: mummoja kukaan ei epäile mistään, mummo juo vain kahvia eikä sekaannu katsastukseen.
Ei varmaan kuitenkaan kannata mennä katsastukseen saab-lippis päässä ja sellaisen t-paidan kanssa mihin on painatettu teksti "dpf off, and proud of it"
Jos epäillään dpf poistoa niin sitten koputellaan, availlaan vaikka esim antureita josta näkee pöntön sisään tms., savutus kaasutettaessa. Aika vaikea nähdä että tohon joku luotettava tietokonemittaus saataisiin.
Klubi voisi hommata auton katsastaja mummoja: mummoja kukaan ei epäile mistään, mummo juo vain kahvia eikä sekaannu katsastukseen.
Ei varmaan kuitenkaan kannata mennä katsastukseen saab-lippis päässä ja sellaisen t-paidan kanssa mihin on painatettu teksti "dpf off, and proud of it"
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paasto ... f=leiki-uu
Käytännössä hiukkassuodatinta ei saa missään olosuhteissa poistaa Euro 6 -päästöluokan (luokitus astui voimaan vuonna 2011) autoista eikä Euro 5 -luokan (2008) kuorma-autoista.
Joissakin tapauksissa DPF:n poistaminen on mahdollista, jos auto sen jälkeen läpäisee muutoskatsastuksen. Trafin mukaan tämä on kuitenkin harvinaista. Tyypillisempää on, että rike tehdään tietoisesti.
Oheisesta linkistä kopioitu juttu. Voisiko v.2011 vanhemmat autot muutoskatsastaa jos läpäisevät
päästöt?
LIsäksi samassa jutussa oli, että "Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri."
Eli luultavasti tulee aluksi vain isompiin kaupunkeihin ja isoimmille asemille?
Käytännössä hiukkassuodatinta ei saa missään olosuhteissa poistaa Euro 6 -päästöluokan (luokitus astui voimaan vuonna 2011) autoista eikä Euro 5 -luokan (2008) kuorma-autoista.
Joissakin tapauksissa DPF:n poistaminen on mahdollista, jos auto sen jälkeen läpäisee muutoskatsastuksen. Trafin mukaan tämä on kuitenkin harvinaista. Tyypillisempää on, että rike tehdään tietoisesti.
Oheisesta linkistä kopioitu juttu. Voisiko v.2011 vanhemmat autot muutoskatsastaa jos läpäisevät
päästöt?
LIsäksi samassa jutussa oli, että "Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri."
Eli luultavasti tulee aluksi vain isompiin kaupunkeihin ja isoimmille asemille?
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Samassa jutussa myös
Eli eiköhän se pelote ole suurin osuus skandaalia. Ja mittaustapana visuaalinen tarkastelu kuten saabillua veikkasikin. Katsovat, että onko suora putki pöntön tilalla ja jos ei ole, niin ehkä kurkkaavat peilillä pöntön päälle, että kuinka rumat saumat on räkästy Ei siis koske AZP:tä, jolla on TIGillä vetästyt tehdastasoiset saumat.– En todellakaan tule paljastamaan sitä, mitä se tarkoittaa. Emme kerro valmiiksi, miten huijareita valvotaan, jotta he eivät saa lisää etumatkaa.
Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.
– Usein, kun on valvontaa olemassa, tulee myös pelotevaikutus.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Siihenhän nyt olisi hyvin yksinkertainen ja helppo valvontakeino jolla saisi ison osan jo pois: savutusraja 0,1 tjsp.
DPF varustetuilla normaalisti riittää se yksi polkaisu kun ei tule mitään.
Sen lisäksi voi sitten etsiä hitsaussaumoja ja koputella pönttöä, tosin mahtaneeko olla riittävä hylkäysperuste että kuulostaa tyhjältä.. monesti ne on vieläpä paikassa johon ei ihan helposti näe/pääse koputtelemaankaan
Jos niin älyttömiä alettaisiin tehdä että jotain antureita irroteltaisiin niin hitsaan ne kiinni omasta
Luonnollisesti myös dpf varmaan kaipaa kovasti todella peittävää lämpösuojapeltiä
Tuo että valvontamenetelmiä ei kerrota etukäteen on kyllä lähinnä vaan kiusantekoa jonka hyöty kenellekään on varsin kyseenalaista, varsinkin kun ne on kyllä hyvin nopeasti yleisessä tiedossa ihan jo sen jälkeen kun katsastusasemat tietää.
DPF varustetuilla normaalisti riittää se yksi polkaisu kun ei tule mitään.
Sen lisäksi voi sitten etsiä hitsaussaumoja ja koputella pönttöä, tosin mahtaneeko olla riittävä hylkäysperuste että kuulostaa tyhjältä.. monesti ne on vieläpä paikassa johon ei ihan helposti näe/pääse koputtelemaankaan
Jos niin älyttömiä alettaisiin tehdä että jotain antureita irroteltaisiin niin hitsaan ne kiinni omasta
Luonnollisesti myös dpf varmaan kaipaa kovasti todella peittävää lämpösuojapeltiä
Tuo että valvontamenetelmiä ei kerrota etukäteen on kyllä lähinnä vaan kiusantekoa jonka hyöty kenellekään on varsin kyseenalaista, varsinkin kun ne on kyllä hyvin nopeasti yleisessä tiedossa ihan jo sen jälkeen kun katsastusasemat tietää.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
http://www.neobrothers.co.uk/diesel-par ... 69f854c2b0
Tuolla hinnalla ei liene enää iso murhe louhintaa harrastaneille ?
Tuolla hinnalla ei liene enää iso murhe louhintaa harrastaneille ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Kaikkihan on köyhälle kallista
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
- Paikkakunta: Rauma
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Jos laittaa katsastuksen ajaksi jonkun vanhan tukkeutuneen pöntön, tai vaikka uudenkin, niin tuleeko siitä jotain vikakoodeja tai muita ongelmia DPF-pois-softalla? JC:n DPF-poistosofta löytyy (ja hyvä onkin!) omasta tuplaurposta ja kerran on jo mennyt katsastuksesta läpi ongelmitta. Silti tuo Trafin uhkailu toki jännittää, kun olisi tarkoitus auto pitää ajokunnossa työmatkoja varten eikä olisi varaa seisottaa autoa huollossa liian kauan ja kalliilla. Eli olisi varasuunnitelma valmiina, kun napsahtaa kohdalle.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Joku voisi ruveta kyhäämään valmiiksi tyhjiä pönttöjä, olisi näppärä vaihtaa "lennossa". Tuommoista tukkeutunutta yritin joskus foorumin kautta hommata tuhottavaksi, mutta eipä ollut tarjota kellään
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2