Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

näillä keleillä tuo savustin huutaa mun makuun ihan turhaan.
kokeilin samaa konstia, mitä ohjekirja neuvoo manuaaliseen sammutukseen. Eli painamalla (-) ja (+) yhtäaikaa pitäisi sammua. Kas kummaa, sehän sammui, vaikka automaatti oli kytkenyt sen päälle. Eli ainakin -05 mallisessa saa tuolla viisiin sammutettua ajon aikana, jos häiritsee turha pöhinä pikkupakkasilla
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

markkula kirjoitti:
JussiVa kirjoitti: Paloilmapuhaltimen maajohdosta rosvoliittimellä erillinen maadoitus auton runkoon. Halpa kokeilu ja toistaiseksi on eberi pöhissyt autoa ja mieltä lämmittävästi aina käynnistyskäskyn saatuaan. :)
Tämän myös tehneenä, suosittelen laittamaan kyseisen johdon valmiiksi jo eberin ollessa pöydällä huollossa. Halpa kokeilu verrattuna aivolaatikon/uuden eberin ostohintaan.
Siis tässä kuvassa näkyvään moottoriin lisämaadoitus? http://1drv.ms/1Sfqfw3
Toi mis lukeeki motor?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
markkula
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja markkula »

tetammi kirjoitti: Siis tässä kuvassa näkyvään moottoriin lisämaadoitus? http://1drv.ms/1Sfqfw3
Toi mis lukeeki motor?
Jep, moottorilta tuon moninapaliittimen nastaan 14 tulevaan ruskeaan (minulla oli) johtoon.
9-5 2.0 Tid 2010
söde
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 08:06

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja söde »

Kysytään täällä, kun malli puolella ei tullut vastausta.
Eli kyseessä on NG 9-3 SS Linear 2.2 TiD (myyty uutena Suomeen.)

Konehuoneessa apumiehen puolella rintapellissä on eber, eli siis ilmeisesti alkuperäinen?

Ongelmana on, ettei tuo tee mitään. Ei kuulu pihinää, pöhonää, eikä mitään muutakaan.
Myöskään SIDissä ei ole ohjausta tuolle?

Sulakkeet on käytetty irti (molemmat) ja myös ECUn, sekä itse eberille menevä liitin, mutta ei mitään tulosta.
Ohjekirjan mukaan olen koittanut käynnistää, mutta ei sitä SIDistä löydy, eikä syty valmiustilan merkkivaloakaan mihinkään?

Onko näitä tullut ilman ajastin ohjausta ja jos niin onko mahdollista saada tuo ohjaus SIDiin, esim. TECHillä?

Löytyykö Satakunnasta, joku jolla olisi ko. laite ja tietoa tuosta eberistä?
9-3 2.2 TiD SS, -03 NG
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

KojakJR kirjoitti:Heipparallaa! Ostin tuosa reilu kuukausi takaperin 1.9 (150hv) 9-3 Sport Combin, vuosimallia 2007. Nyt jo muutamia kertoja eberillä lämmitelly ennen liikkeellelähtyä, niin kaksi kertaa on eberi käynnistyessään pukannut aivan helevetinmoisen savupilven, semmosen notta naapuri pian soittaa palokunnan. Savua pukkaa vain sen parin minsan ajan kun eberi käynnistyy, sitten kun on jo täysi hönkä päällä toimii normisti. Ja siis yleensä käynnistyy normaalisti, ilman eeppistä savupilveä.

Pitäisikö huolestua vai antaako vaan pölläytellä sillon tällön? :D

Muuten ollut kyllä loistopeli!
No niin, eli vissiin oli vaan kesän jäljiltä vähän karstassa tms. eberi, pari kertaa annoin töhötellä täydet 30 minsaa parkissa, ja sen jälkeen on pelannut moitteetta / savuttamatta pari kuukautta. Nyt kuitenkin viime viikolla ajelin tankin nuukana miehenä melko kuivaksi ennen tankkausta (tulee tuola Imatralla pyörittyä välillä, ja Svetogorskista toki naftat, alle 0,5€ litra), näytti notta 30km pääsee enää. Tiedän kyllä, että eberi ei enää mene päälle jos on alle 10 litraa löpöä (näin lukee ohjekirjassa), mutta on kyllä aikasemmin sitten taas pelannut kun on tankannut.

Nyt kuitenkin pääs tankki melkein finaaliin, ja eipä sitten eberi enää käynnistynytkään vaikka pisti tankin täyteen. Merkkivalo vaan syttyi toviksi ja vähän ulinaa kuului, mutta polttoainepumpun "naksutus" ei kerennyt etes alkaa ennen kuin merkkivalo jo sammui. Meni muutama päivä, ettei pelannut, mutta nyt sitten pari päivää takaperin rupes yhtäkkiä pelaamaan ja on sitten taas toiminut moitteetta. Että liittyyköhän tuo jotenkin tuohon, että tankki pääsi menemään turhan tyhjäksi?
9-3 SC TTiD Aero '08
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Nyt se eber sitten lakkas toimimasta.. Yrittää käynnistyä kun sidistä ohjaa manuaalisesti päälle, mutta sammuttaa muutaman sekunnin kuluttua. Auto on saab 9-3 SC 1.9 TiDS -07.

Osaisiko joku kertoa Jyväskylästä jonkun korjaamon joka noita huoltaa..? Vai onko niin, että saabiin laitettua eberiä ei huolla kuin merkkihuolto?
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tts »

jefreitteri kirjoitti:Nyt se eber sitten lakkas toimimasta.. Yrittää käynnistyä kun sidistä ohjaa manuaalisesti päälle, mutta sammuttaa muutaman sekunnin kuluttua. Auto on saab 9-3 SC 1.9 TiDS -07.

Osaisiko joku kertoa Jyväskylästä jonkun korjaamon joka noita huoltaa..? Vai onko niin, että saabiin laitettua eberiä ei huolla kuin merkkihuolto?
Autotyö Partanen, hakkutie, jkl laittoi ainakin omasta kuntoon pari vuotta sitten.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kiitos. Laitan sinne kyselyä.
Ohhoh
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 23:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ohhoh »

Moro, täällä eberi pöhisee hienosti mutta vain jos avain on virtalukossa. Ajossa käynnistyy ja palaa normaalisti mutta kun mottori sammutettuna laittaa Park heaterin päälle niin syttyy normaalisti mutta sammuu joitain sekunteja avaimen irroituksen jälkeen. 8O
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Oireiden perusteella kiertovesipumppu rikki. Uutta pumppua kehiin tai harrastuneisuudesta riippuen vanhan purku ja puhdistus.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ohhoh kirjoitti:Moro, täällä eberi pöhisee hienosti mutta vain jos avain on virtalukossa. Ajossa käynnistyy ja palaa normaalisti mutta kun mottori sammutettuna laittaa Park heaterin päälle niin syttyy normaalisti mutta sammuu joitain sekunteja avaimen irroituksen jälkeen. 8O
Käynnistä eberi vasta avaimen irrotuksen jälkeen. Itse en ainakaan ole löytänyt mitään tapaa jättää eberiä päälle kun auton pysäköi, aina tuo sammuttaa itsensä kun avaimen nykäisee virtalukosta. Ärsyttävä ominaisuus :-(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, itselle tullut tavaksi auton sammuttaessa painaa kolme kertaa SET, jos haluaa jättää lämmöt päälle.

Mutta ongelmassa ei kai ollut kyse siitä, vaan laite ei jaksa kone sammuksissa käydä.
Ohhoh
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 23:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ohhoh »

Kiitos vastauksista ja pahoittelut huonosta ongelmankuvauksesta. Eberi jaksaa pysyä päällä vaikkei moottori pyörisi, se vaan sammuu aina kun irrotan avaimet eberin manuaalisen käynnistyksen jälkeen.

Vai onkohan tässä käynyt niin että kyseessä on käyttäjälähtöinen ongelma. :lol: Ainakaan ratin näppäimistä en saa eloa sidiin jotta tuon eberin saisi päälle ilman avaimia.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Avaimen poiston jälkeen set-näppäimellä pitäisi päästä eberin ajastus/käynnistysvalikkoon. Jos avain ei ole ollut virtalukossa, ei sen käyttäminen siellä riitä vaan avain pitää kääntää muistaakseni ekaan pykälään ja takaisin. Virtoja ei tartte käyttää päällä.

Muistan ihmetelleeni kanssa tuota avaimen poistaessa sammumista kun ekaa kertaa koitin eberiä käynnistää.

Toi koko logiikka on muutenkin jotenkin epälooginen, esimerkiksi ajossa eberin valikosta voi näennäisesti sammuttaa eberin, mutta tuolla valinnalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään jos lämpötila on alle 8.
Joo, itselle tullut tavaksi auton sammuttaessa painaa kolme kertaa SET, jos haluaa jättää lämmöt päälle.
Olen koittanut samaa, mutta eberi tuntuu aina sammuvan ennenkin ehtii valikkoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo kyllä se aina ehtii sammua. Avaimesta kun kääntää virrat pois niin selvästi katkeaa samoin tein virta lämmittimestäkin.

Ja tosiaan eberin valikkoon pääsee nappuloilla käsiksi vain x minuuttia sen jälkeen kun avaimet on kääntänyt nollaan ja irrottanut. Kun haluaa kylmän auton eberin käynnistää parkissa, riittää että käyttää avaimen ekassa klikkauksessa ja takaisin, niin pääsee setillä valikkoon.
Vastaa Viestiin