Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Itsellä alkaa olemaan 100 tkm edellisestä vaihdosta ja hihna + pumppu pitäisi kohta puoliin vaihtaa.
Onko muut 1.9 tid/ttid autoilijat vaihtaneet samalla myös moniurahihnan +rullat?
Minkälainen homma /hinta on vaihtaa erikseen n.50 tkm myöhemmin moniurahihna?
Onko muut 1.9 tid/ttid autoilijat vaihtaneet samalla myös moniurahihnan +rullat?
Minkälainen homma /hinta on vaihtaa erikseen n.50 tkm myöhemmin moniurahihna?
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Vaihto erikseen tarkoittaa auto nosturille, rengas ja sisälokasuoja pois ja sitten pääsee vaihtaa hihnan ja rullat. Alle tunnin työ.
Samat puretaan pois jakopään osia vaihdettaessa.
Hihnan hinta merkkiliikkeessä muutaman kympin, ohjainrulla tai rullat jos kaksi samoin. Kiristin taisi olla arvokkaampi, en tiedä saako siihen erikseen rullaa.
Täällä vaihtui keväällä pelkkä moniurahihna. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Kilometrejä silloin autossa 105 tkm.
Kiristin- ja ohjainrulla pyöri nätisti, eli noilla kilometreillä ei ollut tarvekaan vaihtaa. Hyvältä se vanha hihnakin vielä näytti.
Ja melkein uutta vastaavassa kunnossa oli vesipumppu ja jakopään osatkin vielä. Vaihtui nyt kuitenkin.
Samat puretaan pois jakopään osia vaihdettaessa.
Hihnan hinta merkkiliikkeessä muutaman kympin, ohjainrulla tai rullat jos kaksi samoin. Kiristin taisi olla arvokkaampi, en tiedä saako siihen erikseen rullaa.
Täällä vaihtui keväällä pelkkä moniurahihna. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Kilometrejä silloin autossa 105 tkm.
Kiristin- ja ohjainrulla pyöri nätisti, eli noilla kilometreillä ei ollut tarvekaan vaihtaa. Hyvältä se vanha hihnakin vielä näytti.
Ja melkein uutta vastaavassa kunnossa oli vesipumppu ja jakopään osatkin vielä. Vaihtui nyt kuitenkin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Kannattaa olla tarkka noiden rullien hinnoittelun kanssa. Nokialla paikallinen Saab-merkkihuolto yritti laskuttaa pari vuotta sitten 119.11e toisesta (ylemmästä) käyttöhihnan ohjainrullasta (55195531) jota en ollut huomannut omana osana toimittaa.
Kyseistä rullaa (alkuperäinen oli INAn valmiste) ei monessa nettikaupaupassa Saabiin myydä (?), mutta Fiatiin/Alfa Romeoon kyllä. Samalla osanumerolla kuin edellä 7-10e hintaan.
En ole tuon jälkeen kyseiseen liikkeeseen jalallani astunut.
Kyseistä rullaa (alkuperäinen oli INAn valmiste) ei monessa nettikaupaupassa Saabiin myydä (?), mutta Fiatiin/Alfa Romeoon kyllä. Samalla osanumerolla kuin edellä 7-10e hintaan.
En ole tuon jälkeen kyseiseen liikkeeseen jalallani astunut.
V90 CC D4 AWD
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Samoja kokemuksia kyseisestä liikkeestä nokialta. Tuolloin oli kyseessä oli korkeapainepumppu. Ei voi kuulemma korjata vaan pitää ostaa uusi 2100€. Dieselpojat korjas 250€ vanhan pumpun uudeksi.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Millanen homma tuo 9-3 1.9tid:n jakohihnan vaihto on? Onnistuuko ihan perus ammattilaiselta, vai tarvitaanko jotain erikoistyökaluja tms?
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
https://www.youtube.com/watch?v=HceHbQbRC_s
Tässä aika hyvä video. Sama kone. Näyttää minun silmään aika työläältä!
Tässä aika hyvä video. Sama kone. Näyttää minun silmään aika työläältä!
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Metro-Autolla oli ainakin 31.12.2015 saakka tarjous 1,9 TIDs -moottoreihin jakopääremontista kaikkine kilkkeineen (mukaan lukien vesipumppu) 499 €. Kolmen vuoden takuu osille ja työlle. En tiedä, mikä hinta on tällä hetkellä, mutta tuolla tarjoushinnalla ei kannata kyllä itse alkaa vääntämään...
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
^ Tarjous on voimassa: http://www2.saabparts.com/fi-fi/finland/tarjoukset/
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Tuolla hinnalla tosiaan kanattaa teettää merkkiliikkeessä. Mutta jos haluaa harrastaa niin tässä myös yksi ohje - kysymys kun oli että minkälainen homma.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... 2004-2010/
Vesipumpun vaihtoa ei tuossa ole, mutta se nyt tuskin ohjetta vaatii.
Ohjeessa neuvotaan irrottamaan hehkutulpat että kone pyörisi herkemmin, ei tarvi pyörii kyllä hehkut paikallaan.
Täsä esimerkki erikpoistyökalusta. Ilmankin kyllä pärjää.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OPEL ... 1456152629
Itse päädyin harrastuslinjalle että voi sanoa harrastaneensa Ei siinä kyllä tuntipalkoille päässyt.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... 2004-2010/
Vesipumpun vaihtoa ei tuossa ole, mutta se nyt tuskin ohjetta vaatii.
Ohjeessa neuvotaan irrottamaan hehkutulpat että kone pyörisi herkemmin, ei tarvi pyörii kyllä hehkut paikallaan.
Täsä esimerkki erikpoistyökalusta. Ilmankin kyllä pärjää.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OPEL ... 1456152629
Itse päädyin harrastuslinjalle että voi sanoa harrastaneensa Ei siinä kyllä tuntipalkoille päässyt.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Nyt on vaihdatettu merkkiliikkeessä jakohihna+pumppu ja moniurahihna + kaikki rullat ja kiristimet.
Edellisestä vaihdosta tuli aika tasan tarkkaan 100 tkm. Ennen huoltoa oli vähän ajatuksia, että tuliko
vaihdettua liian aikaisin mutta korjaamolla mieli muuttui. Siellä oli samanlainen 1.9 tid josta oli vesipumppu pettänyt. Edellisestä vaihdosta n.120 tkm. Tuhansien remppa oli edessä.
Eli kannattaa vaihtoväli pitää siinä 100tkm. Ite vaihdan ehkä jopa kolmen vuoden välein niin pysyy takuu kokoajan pumpulle voimassa.
Edellisestä vaihdosta tuli aika tasan tarkkaan 100 tkm. Ennen huoltoa oli vähän ajatuksia, että tuliko
vaihdettua liian aikaisin mutta korjaamolla mieli muuttui. Siellä oli samanlainen 1.9 tid josta oli vesipumppu pettänyt. Edellisestä vaihdosta n.120 tkm. Tuhansien remppa oli edessä.
Eli kannattaa vaihtoväli pitää siinä 100tkm. Ite vaihdan ehkä jopa kolmen vuoden välein niin pysyy takuu kokoajan pumpulle voimassa.
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Mitenköhän aika tuohon vaikuttaa? Autolla ikää 8v, mutta 100tkm tulee näillä ajoilla eteen vasta joskus vuoden päästä... Vai olikos tuolle vaihdolle myös joku aikaväli olemassa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Ei ole nyt huoltokirjaa tässä mutta oliko jopa 15 vuotta?
Mulla tulee ajoa 25 - 30 tkm vuoteen niin menee aika lähelle sitä satkua 3 vuodessa.
Mulla tulee ajoa 25 - 30 tkm vuoteen niin menee aika lähelle sitä satkua 3 vuodessa.
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
150 tkm/10 vuotta on huolto-ohjelmassa vaihtoväli. Siihen en ota kantaa, kannattaisiko vaihtaa tiheämmin kuin 10v välein, jos ajelee vähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
No minä voin ottaa AZP:n puolesta kantaa. Jos olisi oma autoni, vaihtaisin aivan ehdottomasti viimeistään jo 8 vuoden kohdalla, kun tietää mitkä seuraukset porsivasta vesipumpusta ovat, ja kuinka paljon niitä on porsinut virallista huoltoväliä pienemmillä kilometreillä.
Lisää kokemuksia ja suosituksia voi lukea tuon aiheeseen liittyvän varoitusketjun alusta.
Lisää kokemuksia ja suosituksia voi lukea tuon aiheeseen liittyvän varoitusketjun alusta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna
Thänks. Pääsin vihdoin WIS:n äärelle, onhan siellä näemmä 2008 julkaistu tiedote, jossa hihnan vaihtoväliksi vaihtuu 120tkm/8v. Kaipa tuo tarttee varoiksi rempata.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2