Eberi
-
- "Aero"
- Viestit: 391
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Eberi
Tuollainen:mikkoimp kirjoitti:Saabium196 kirjoitti:Kuinka tarkka sihti on kunnostaan? On vähän soikea ja yksi pistemäinen reikä lähellä reunaa (kammioon päin).
Nyt ei heti kyllä minulle ainakaan kysymys avaudu... mikä sihti? Eikkö sihdissä nyt kuulukin olla reikiä, muutenhan se ei olisi sihti vaan tulppa?
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... tys=eeperi
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Eberi
Serkkupojan puolesta kyselen, kun laittoi juuri 9-3 1,9Tid my08 225tkm ajetun yksilön ja törmäsi heti tällaiseen ongelmaan:
"Nii tuosta eberistä. Eli jos lähet autolla ajeleen normaalisti nii se ei lyö automaattisesti eberiä päälle. Lämmöt laskee suorilta alas. Sitten jos lyöt sen sidistä manual startin kautta päälle ennen ku auto on käynnissä nii se pellaa normaalisti myöskin ajon aikana. Testaillu kylläkin vaan näillä kovilla pakkasilla (yli 20 astetta)"
Tähän on joku joskus laittanut eberille "tappokytkimen" joka vaikutti vähän siltä ettei toimi kuten pitäisi.
Voisko olla, että kytkin viallinen tai muuta sähköhäikkää sen toimesta? Vikakoodit nyt ainakin kannattaa lukea ens hätään.
"Nii tuosta eberistä. Eli jos lähet autolla ajeleen normaalisti nii se ei lyö automaattisesti eberiä päälle. Lämmöt laskee suorilta alas. Sitten jos lyöt sen sidistä manual startin kautta päälle ennen ku auto on käynnissä nii se pellaa normaalisti myöskin ajon aikana. Testaillu kylläkin vaan näillä kovilla pakkasilla (yli 20 astetta)"
Tähän on joku joskus laittanut eberille "tappokytkimen" joka vaikutti vähän siltä ettei toimi kuten pitäisi.
Voisko olla, että kytkin viallinen tai muuta sähköhäikkää sen toimesta? Vikakoodit nyt ainakin kannattaa lukea ens hätään.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Eberi
Toimiiko ulkolämpötilamittari autossa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Eberi
Sitä ylimääräistä kytkintä on luonnollisesti testailtu? Mieleen muistui yksi ranettaja, joka kehui kytkentäänsä, mutta katkasija piti muistaa kytkeä päälle ennen käynistystä, että Eberi toimisi. En muista liittyikö kyseiseen kytkentään ajastuksen toimivuus.anttimak kirjoitti:sidistä manual startin kautta päälle ennen ku auto on käynnissä nii se pellaa normaalisti myöskin ajon aikana.
Tähän on joku joskus laittanut eberille "tappokytkimen" joka vaikutti vähän siltä ettei toimi kuten pitäisi.
Sinänsähän tuo Eberin toiminta on ihan loistava, jos sen Eberin vaan saa tarvittaessa sidistä pöhisemään auton jo käydessä.
tuollainen löytyi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +katkaisin
Re: Eberi
Eilen justiin suoritin lähes täydellisen puraa-kasaa työn eberille. Ei ollut ensikertalaiselle ihan helpoimmasta päästä, mutta sain jotakuinkin tehtyä. Eniten meni aikaa itse lämmittimen irrotukseen, lähinnä polttoainesyötön pikaliitänän kanssa, mutta tulihan se sieltä lopulta. Auto on siis -09 farmarikolkki Tid koneella.
Eberi oli antanut voimakkaita savumerkkejä parina aamuna ja lopulta ajeltiin sulake poistettuna viimeiset päivät varaosia odotellessa. Varauduin hehkutulpan sihdillä ja tiivistesarjalla, koska näihin vika diagnosoitiin, osat yhtensä 38€. No, loppujen lopuksi sihti olikin ihan ok, mutta itse palopesä oli täynnä nokea. Mustaa jauhoa pakkaantuneena jokaiseen mahdolliseen koloon. Puhdistin palopesän hammasharjalla, paineilmalla ja liuottimella. Tätä ennen piti opetella purkamaan eberi jotakuinkin oikeassa järjestyksessä. Polttoaineletkun liitäntää varten kannattaa varautua 8mm letkukiristimellä, koska alkuperäinen on kiristetty puristettavalla holkilla. Onnistuin vielä katkaisemaan yhden ruuvinkin, mutta en kovin kriittisestä paikasta. Vesiletkujen lähdöistä alempi oli vähän vuotanut ja ruuvi oli hapettunut kiinni reikäänsä. Kyseessä on vielä semmonen kolmion mallinen ruuvi, joka on yleensä vähän tiukempi avattava. Onneksi sain kaverilta uudet O-renkaat (16,5x2mm tönärillä mitattuna) ja pystyin poraamaan ruuvin sen verran pois, että sain alkuperäisille jengoille toisen sopivan ruuvin. Tätä letkulähtöjen kantta ei sitten ole pakko avata.
Kaikkien moninapaliitäntään liitettyjen osien vaihto/irrotus vaatii siis kaapelikenkätyökaluja tai muita sopivia välineitä(klemmarit, naulat tms). Irrotin hehkun piuhat ja vaihdoin sihdin, kun se kerran oli ostettuna. Kasailin uusilla tiivisteillä O-renkailla. Testasin toiminnan ja pienen alkusavutuksen jälkeen alkoi pöhistä ihan normaaliin tapaan.
Omia huomioita rakenteesta, palopesässä on sihti. Ainakin palopesää sorkkineena siellä on kupariverkko.
Ja kun olen jostain lukenut myös paloilmapuhaltimen oireista, niin onko joku saanut tuota puhdistettua? Tuo puhallinmoottori kun näyttää ihan suljetulta kokonaisuudelta.
Onkohan jossakin selkeät pura-kasaa-ohjeet?
Matti
Eberi oli antanut voimakkaita savumerkkejä parina aamuna ja lopulta ajeltiin sulake poistettuna viimeiset päivät varaosia odotellessa. Varauduin hehkutulpan sihdillä ja tiivistesarjalla, koska näihin vika diagnosoitiin, osat yhtensä 38€. No, loppujen lopuksi sihti olikin ihan ok, mutta itse palopesä oli täynnä nokea. Mustaa jauhoa pakkaantuneena jokaiseen mahdolliseen koloon. Puhdistin palopesän hammasharjalla, paineilmalla ja liuottimella. Tätä ennen piti opetella purkamaan eberi jotakuinkin oikeassa järjestyksessä. Polttoaineletkun liitäntää varten kannattaa varautua 8mm letkukiristimellä, koska alkuperäinen on kiristetty puristettavalla holkilla. Onnistuin vielä katkaisemaan yhden ruuvinkin, mutta en kovin kriittisestä paikasta. Vesiletkujen lähdöistä alempi oli vähän vuotanut ja ruuvi oli hapettunut kiinni reikäänsä. Kyseessä on vielä semmonen kolmion mallinen ruuvi, joka on yleensä vähän tiukempi avattava. Onneksi sain kaverilta uudet O-renkaat (16,5x2mm tönärillä mitattuna) ja pystyin poraamaan ruuvin sen verran pois, että sain alkuperäisille jengoille toisen sopivan ruuvin. Tätä letkulähtöjen kantta ei sitten ole pakko avata.
Kaikkien moninapaliitäntään liitettyjen osien vaihto/irrotus vaatii siis kaapelikenkätyökaluja tai muita sopivia välineitä(klemmarit, naulat tms). Irrotin hehkun piuhat ja vaihdoin sihdin, kun se kerran oli ostettuna. Kasailin uusilla tiivisteillä O-renkailla. Testasin toiminnan ja pienen alkusavutuksen jälkeen alkoi pöhistä ihan normaaliin tapaan.
Omia huomioita rakenteesta, palopesässä on sihti. Ainakin palopesää sorkkineena siellä on kupariverkko.
Ja kun olen jostain lukenut myös paloilmapuhaltimen oireista, niin onko joku saanut tuota puhdistettua? Tuo puhallinmoottori kun näyttää ihan suljetulta kokonaisuudelta.
Onkohan jossakin selkeät pura-kasaa-ohjeet?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Aero"
- Viestit: 391
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Eberi
Googlamalla b4wreparatur.pdf löytyy saksaksi ohje, mutta siinä ei ohjeisteta puhaltimen purkua, eli sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi. Ohjeessa käsketään mitata puhaltimen rpm eri jännitteillä. Tyydyin antamaan muutamaa jännitettä ja ei pitänyt hurinaa kummempaa ääntä, vaikka paikallaankäsin tuntuu jostain ahdistavan. Asensitko hehkun sihdin hitsipisteet kohden polttoainelinjaa, näin ohjeessa sanotaan!
Mutta.
Ei herää henkiin. Auton pistokkeeseen tulee + ja maa löytyy (jäljellä jäävät pistokkeet: väylä ja eberin pumppu). Jos liitän ohjainyksikön autoon ja annan virtalukosta virtaa, SID:n menuun ei tule lämmittimem valikkoa. Jos mittaa ohjaimen virtanavoista, siellä ei ole mitään vastusta. Myöskään Tech ei löytänyt lämmitintä. Onko eberin ohjain rikki? Vai onko mahdollisesti niin että eberin ohjain ei saa käskyä väylätä ottaa virtaa, eli auton boxi on rikki kyseiseltä osaltaan? Näin oli jossain viestissä.
EDIt: WIS:n mukaan mitattu vastus väylältä ok.
-Onko kellään pks+50km/3-tien varrella missä pääsis toimivaa irrallista eberi/ohjainta kokeilemaan jos ajan viereen, niin näkis herääkö SID?
Vaihtoehdot ilman lähetyskuluja:
Defa Motonetin hinnoin 130+55+77e=262e (nouto)
TT Thermo letkulämmitin (sis. kiertovesipumpun) + kaapelisarja 211,-
Eberin VW-ohjain 130e ebaysta + liittimien muutos.
Koko Eberi 240e Ruotsista innosund.se (uusi) , myös:
"Eberspächer ohjain D4W, D5W ym. kiinteä hintat pris 180 EUR/ yksikkö + palautusrahti", mutta onko just Saabin ohjain?!?!?
Edit2: vastasivat että se onkin vain ohjaimen hinta tuo 240e/2400SEK!!!
Mutta.
Ei herää henkiin. Auton pistokkeeseen tulee + ja maa löytyy (jäljellä jäävät pistokkeet: väylä ja eberin pumppu). Jos liitän ohjainyksikön autoon ja annan virtalukosta virtaa, SID:n menuun ei tule lämmittimem valikkoa. Jos mittaa ohjaimen virtanavoista, siellä ei ole mitään vastusta. Myöskään Tech ei löytänyt lämmitintä. Onko eberin ohjain rikki? Vai onko mahdollisesti niin että eberin ohjain ei saa käskyä väylätä ottaa virtaa, eli auton boxi on rikki kyseiseltä osaltaan? Näin oli jossain viestissä.
EDIt: WIS:n mukaan mitattu vastus väylältä ok.
-Onko kellään pks+50km/3-tien varrella missä pääsis toimivaa irrallista eberi/ohjainta kokeilemaan jos ajan viereen, niin näkis herääkö SID?
Vaihtoehdot ilman lähetyskuluja:
Defa Motonetin hinnoin 130+55+77e=262e (nouto)
TT Thermo letkulämmitin (sis. kiertovesipumpun) + kaapelisarja 211,-
Eberin VW-ohjain 130e ebaysta + liittimien muutos.
Koko Eberi 240e Ruotsista innosund.se (uusi) , myös:
"Eberspächer ohjain D4W, D5W ym. kiinteä hintat pris 180 EUR/ yksikkö + palautusrahti", mutta onko just Saabin ohjain?!?!?
Edit2: vastasivat että se onkin vain ohjaimen hinta tuo 240e/2400SEK!!!
Viimeksi muokannut Saabium196, Pe Helmi 19, 2016 20:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Eberi
No, ei tullut kyllä yhtään katsottua mihin asentoon hitsipisteet tuli. Katsotaan sitten seuraavalla kerralla, kun käytän tuon osina. Tuo Eberi meni avaamatta n 133tkm, joten kai se sen 100tkm menis, jos ohjainyksikkö vaan kestää. Lueskelee välillä vikakoodit autosta, niin pysyy kärryillä Eberin sielunelämästä muutenkin kuin vain savumerkkejä odottelemalla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Eberi
...sekä hajonnut ohjainyksikköanttimak kirjoitti:Viaksi osoittautui tukkoinen sihti ja haljennut palopesä.
Mikä on osanumero? osais maailmalta etsiä..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Eberi
Olisiko tämä: 12758376
Suomessa n 560€, kerro jos löydät maailmalta edullisemman. Tuosta kai saisi vielä PCS:ltä jonkin alennuksenkin.
Matti
Suomessa n 560€, kerro jos löydät maailmalta edullisemman. Tuosta kai saisi vielä PCS:ltä jonkin alennuksenkin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Eberi
Tuolla Jamppa purkaa D5WS puhaltimen 4 minuutin kohdalla: https://www.youtube.com/watch?v=WY2sFCzriQQG-mies kirjoitti:Ja kun olen jostain lukenut myös paloilmapuhaltimen oireista, niin onko joku saanut tuota puhdistettua? Tuo puhallinmoottori kun näyttää ihan suljetulta kokonaisuudelta.
Onkohan jossakin selkeät pura-kasaa-ohjeet?
Onkos kellään täällä Eberin testi/nollauslaitetta PKS?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Eberi
No niin, mitäpä venäläiset eivät olisi jo tehneet. Ihan hyvä video, josta näkee oleellisen ja pystyy yhdistämään omaan purkukokemukseen. Kiitos jus!
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki