Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Stail »

jus kirjoitti:
Onkos kellään täällä Eberin testi/nollauslaitetta PKS?
Mulla on vag kkl (obd palikka) jolla ainakin webaston ipcu releeseen pääsee käsiksi ja tietääkseni käy myös webaston lukemiseen webaston ohjelmalla. En ole sitä koittanut.

Jos eberille löydät ohjelman (edith ilmeisesti nimeltään) niin luulisi tuon sopivan siihen myös.. jos haluaa tolla säätää :)
Voin tuota lainata jos innostut säätämään.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei-väylässä-olevaan 00-femman bensaeberin kanssa KKL ei löydä mitään ainakaan OBD-portista? Vai? Entäs Eberin liittimestä?
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Stail »

jus kirjoitti:Ei-väylässä-olevaan 00-femman bensaeberin kanssa KKL ei löydä mitään ainakaan OBD-portista? Vai? Entäs Eberin liittimestä?
Jälkiasennus eberiin/webastoon toi pitäisi käydä. Ei saabin omaan.
Ei obd portista vaan eberin johdosta/liittimestä.
Kkl palikkaan syötetään 12v, maa ja pinniin 7 tulee kiinni eberin/webaston johto.
Mulla ei tosiaan kokemusta muusta kuin webaston ipcu ohjelmoinnista (laitoin lisää puhallusta) mutta se mitä oon lukenut niin pitäisi saada diagnostiikatkin selville kunhan oikean eberin/webaston johdon kytkee tuohon pinniin 7.

Vai meinasitko että ei väylälliseen jälkiasennukseen? :) webastoja ainakin wbus väylänen tai perus 12v käynnistettävä.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jus »

Olen ymmärtänyt, että -00-femman Eber on releohjattu. Ja siitä arvelin ettei juttelisi OBD-liittimelle saakka. Oikaiskaa väärinymmärrykseni, ja saa kertoa millä laitteella tuon saa pois lukosta (ja vikakoodit). WIS neuvoo käyttämään Eberin testeriä Eberin liittimeen. Voisikohan sen testerin korvata KKL + EDiTH?

Vähän OT kun viestiketju sattuu olemaan Diesel-osiossa, mutta otsikko sentään täsmää.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

225201043002
Oliko nyt niin että tämä VW:n ohjain käy 2.2TiD NG9-3???
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Viisi vuotta on eberi toiminut about ongelmitta vaan nyt tuntuisi kaipaavan taas huoltoa. Oireena on että "kylmäkäynnistys" on tosi hidas. Eli ikäänkuin ensimmäinen sytytyskerta epäonnistuisi, pukkaa vaan savut ja mietiskelee hetken. Sitten kyllä lähtee pöhisemään mutta alkuun ääni on sellainen "honottava" kunnes lopulta tasaantuu. Oma arvaus: hehkutulppa vaihtoon ja lisäksi putsaus. Vai olisiko parempia arvauksia?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Veikkaan sihtiä

http://www.hollenautosahko.fi/shop/prod ... g.php?c=74

Tiiviste(et) kannattaa myös uusia avauksen jälkeen
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Vai oiskohan koko vian aiheuttaja sittenkin tässä:
Kuva

Selvennykseksi: kuvassa eberin polttoainepumppu ja märkä on dieseliä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Saabium196
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Tuossa
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Reparatur)
sanotaan että kuumentamalla juottimella liittimen piikkejä ja painamalla niitä hieman sivuttain moni on onnistunut korjaamaan ohjaimen! (Tuota vaimenninainetta (silikonia?) ei siis tarvi poistaa).
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Uusi (käytetty) pumppu paikoillaan ja vuoto loppui. Käynnistyy nyt normaalisti mutta edelleen alussa palaa "honottaen". Onko muuten kukaan vaihtanut NG93:een "bulk" D5W:tä alkuperäisen tilalle säilyttämällä vain alkuperäisen ohjainlaitteen? Menisiköhän tuollainen refurbish operaatio tarvittaessa ihan ongelmitta?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Taas muutamien vuosien tauon jälkeen päästään aiheeseen Eber... Viime kevättalvesta alkoi pukata vähän tummempaa savua eberi parkissa käydessä ja ajattelin nokkelana, että kesällä lämpöisempäään aikaan pitää pannu taas putsailla. Pari viikkoa sitten laitoin ensin eberin käyntiin ja se lähti normaalisti polttamaan, mutta sammui hyvin nopeasti, n. 30sekunnin palamisen jälkeen. Otin sitten eberin pois ja putsailin palopesän sekä uutenkin tarkastelin kampetta käsissä. Kaikki vaikutti puhdistuksen jälkeen suht hyvältä, mutta ei suostunut syttymään uudestaan paikoillaan. Käytin sitten autoa samalla paikallisella pajalla, jossa Autocomilla saatiin 4 vuotta sitten vika kuitattua, nyt ei onnistunut kun ei eberiin päässyt kiinni. Tänään sitten kävin Oulussa Åströmillä että kuittaisivat lukituksen. Mutta eipä päässeet sielläkään kiinni eberiin eikä saaneet luettua vikakoodia eikä kuitattua. Ohjainlaitekkohan? Vai mitäkähän tässä arvailisi??? Olis mielenrauhalle mukava saada ennen pakkasia vaikka pönttö pöhisemään, tai voi tulla kylmä talvi sisältäen paljon pyöräilyä ja kävelyä...
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Täällä korjattu juuri äsken eberi puhaltimen maajohdon siirrolla. Vaihdoin jo ennen viime talvea puhaltimen, mutta silti oli ajoittaisia syttymis ongelmia ja sammuiluja. Nyt laite ei päästänyt kuin vesipumpun surauksen päälle laitettaessa ja pelkäsin joutuvan ohjainlaite kaupoille. Ohjainlaite kuitenkin yleismittarilla tutkien vaikutti ehjälle maadoituspuolelta, kun sitä tutkin täältä löytyneiden ohjeiden mukaan. Päätin kuitenkin kokeilla ulkopuolista maadoitusta puhaltimelle ja se näytti tepsivän. Nyt maajohto on yhden puhaltimen ruuvin kannan alla, kun sopivia liittimiä ei varastosta löytynyt. Ryöstäjällä tuo olisi ehkä helpoin hoitaa, kun viereisessä pinnissä on hehkun maadoitus.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Mun kaapista löytyy myös aikaisempien ongelmien vuoksi irtaallaan oleva ohjainyksikkökin, ja en oikeen viimekertaisten ongelmien vuoksi ole ollenkaan varma, oliko sekään oikeasti romu, joten oon säilyttänyt tallessa. Olenkin miettinyt, että riittääköhän pelkkä ohjainlaite jos sitä käyttäisi testerissä irtaallaan siihen, että siitä näkisi onko itse ohjain elävien kirjoissa, vai vaatiikoan se myös sitä sisäpistoketta että saa takaisinkytkennät hehkulta ja lämpötila-antureilta ja muilta hilppeiltä? Rumia sanoja tässä on taas pyörinyt päässä tuon kamppeen suhteen, ja toiseksi vielä EGR hälyttelee eikä siitäkään ole mitään järkkevää tietoa, miksi??? Ei ainakaan jumita kun on sen verran monta kertaa notkisteltu. Taitaa tulla egr ohitukset myös tässä samaan aikaan aiheelliseksi.
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ECE »

Huollossa sanoivat ohimennen, että Eberi kuulostaa niin kovaääniseltä että, olikohan se nyt palopesä, kannattaisi vaihtaa ja rikkoutuessaan veisi ohjausyksikönkin. Paljonkos tuollainen palopesä maksaa ja minkälainen homma on vaihtaa itse? Ei päästä kummoisiakaan savuja kesänkään jäljiltä, vähän harmaata leijailee.
Naskaliniko
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: La Helmi 06, 2016 14:17
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Naskaliniko »

Muutama kuukausi sitten ostin saab 9-5 3.0tid.
Eber ei lähde päälle. Vesipunppu kyllä käynnistyy mutta muuta ei tapahdu. Missähän mahtaisi olla vika?
Mitsubishi Sigma 3.0 V6 24V -91 käyttöharraste pirssi
EX:SAAB 9-5 VECTOR 2.3t biosoftattu -04
EX:SAAB 9-3 ARC 2.0T - 05
EX:SAAB 9-5 1.9TiD VECTOR -07
EX:Saab 9-5 3.0 TiD Vector 2003
EXSaab 9-5 3.0 TiD Vector 2003 purkuauto
EX: Saab 99 GL 1984
Vastaa Viestiin