Tehon puutetta(ko)
Re: Tehon puutetta(ko)
Eipä ollutkaan ahtoputki pääsyy ongelmiin. Paikkasin putken nyt tilapäisesti ja testasin että kaikki vaikutti olevan ok, mutta heti kun ahdot nousee yli 1,5barin (suunnilleen), tehot häviävät.
Tehot siis häviävät ihan totaalisesti, ahdot jää 0,5bar tienoolle ja eSID2 mukaan maksimivääntö olisi alle 150Nm ja teho alle 40hp. Tuossa tilassa autolla ei pysy muun liikenteen mukana taajaman ulkopuolella. Ahtopainemittarin viisari jää ekalle kolmannekselle.
Jos auton sammuttaa ja käynnistää, kaikki toimii hetken normaalisti, kunnes taas kiihdytyksessä vikatila menee päälle, tai siltä tuo nyt ainakin tuntuu. Vikavalo ei pala eikä vikakoodeja ole ja auto läpäisi lauantaina katsastuksen päästötestin. Mitäs seuraavaksi kannattaa tutkia?
DPF on suht täynnä, eSID antaa täyttöasteeksi 80% ja eropaine pyörii 1...25kPa välillä, kevyessä kiihdytyksessä (vikatilassa) noin 10...20kPa.
Edit: Mainitaan vielä että EGR on disabloitu softasta ja fyysisesti tulpattu. Vääntöä ei ole alakierroksillakaan, joten tuskin liittyy pelkästään isompaan turboon ongelma.
Tehot siis häviävät ihan totaalisesti, ahdot jää 0,5bar tienoolle ja eSID2 mukaan maksimivääntö olisi alle 150Nm ja teho alle 40hp. Tuossa tilassa autolla ei pysy muun liikenteen mukana taajaman ulkopuolella. Ahtopainemittarin viisari jää ekalle kolmannekselle.
Jos auton sammuttaa ja käynnistää, kaikki toimii hetken normaalisti, kunnes taas kiihdytyksessä vikatila menee päälle, tai siltä tuo nyt ainakin tuntuu. Vikavalo ei pala eikä vikakoodeja ole ja auto läpäisi lauantaina katsastuksen päästötestin. Mitäs seuraavaksi kannattaa tutkia?
DPF on suht täynnä, eSID antaa täyttöasteeksi 80% ja eropaine pyörii 1...25kPa välillä, kevyessä kiihdytyksessä (vikatilassa) noin 10...20kPa.
Edit: Mainitaan vielä että EGR on disabloitu softasta ja fyysisesti tulpattu. Vääntöä ei ole alakierroksillakaan, joten tuskin liittyy pelkästään isompaan turboon ongelma.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehon puutetta(ko)
Kun se ahtoputki on ollut jonkun aikaa puhki niin se dpf voi alkaa olla tukossa. Itse tekisin manuaalisen polton dpf:ään ekana. Onnistuu techillä tai op-comilla. Koko tienoo verhoutuu sitten kumilta haisevaan savuun, että ihan missä tahansa ei kannata polttaa hiukkasia.
Sinänsä jännä jos menee jonkinnäköiseen limppiin mutta ei löydy vikakoodeja.
Sinänsä jännä jos menee jonkinnäköiseen limppiin mutta ei löydy vikakoodeja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tehon puutetta(ko)
Joo on se pitkään puhki ollut, toisen halkeaman edessä öljyistä, toinen halkeama on uudempi.
OP-COM:lla koitin ihmetellä, mutta palikassa lienee vikaa kun ei saa oikein mihinkään yhteyttä. Mistä valikosta tuon polton pitäisi löytyä?
Entäpä paljonko tuon eropaineen pitäisi normaalisti olla? En muista noin isoja lukuja aiemmin nähneeni, mutten ole tuota kovin aktiivisesti seurannut. ESID2 mukaan on poltellut viimeksi alle 400km sitten.
Edittiä: Löysin ohjeen OP-COM:lle, tartteepa kokeilla:
viewtopic.php?t=103065&start=15
Edit2: Jaha, vastauksia löytää kun hakee, isohkoja on nuo näkemäni paine-erot:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=181356
OP-COM:lla koitin ihmetellä, mutta palikassa lienee vikaa kun ei saa oikein mihinkään yhteyttä. Mistä valikosta tuon polton pitäisi löytyä?
Entäpä paljonko tuon eropaineen pitäisi normaalisti olla? En muista noin isoja lukuja aiemmin nähneeni, mutten ole tuota kovin aktiivisesti seurannut. ESID2 mukaan on poltellut viimeksi alle 400km sitten.
Edittiä: Löysin ohjeen OP-COM:lle, tartteepa kokeilla:
viewtopic.php?t=103065&start=15
Edit2: Jaha, vastauksia löytää kun hakee, isohkoja on nuo näkemäni paine-erot:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=181356
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehon puutetta(ko)
Noniin, ennen kuin ehdin tehdä mitään, poltto käynnistyi ajaessa ja jo heti polton alkuvaiheessa kulkupuoli palasi normaaliksi. Ajelin polton loppuun asti hieman pienemmällä vaihteella ja paine-ero tippui 1-numeroisiin lukuihin. Tyhjäkäynnillä 0 ja ripeämmissäkin kiihdytyksissä alle 10. Tuommoisia muistan aiemminkin nähneeni.
Tuota polttologiikkaa en kyllä ymmärrä, lukeman 70 ylittäessä ajelin pitkää maantiesiivua ja silloinkin niin että kierrokset olisivat yli 2000. Nyt lukeman ollessa 80 poltto käynnistyi heti kun kone oli lämmennyt. Tuohon eSID2 prosenttilukemaan ei kyllä näemmä voi luottaa, pönttö voi olla tukossa jos lukema on 70, mutta auto kulkea normaalisti vaikka täyttöaste olisi 100%.
Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei auto anna mitään ilmoitusta tai vikakoodia vikatilaan mennessään. No, nyt toimii taas hienosti paikatulla ahtoletkulla. Tarttee vaihtaa tuo ehjään, seurata tilannetta ja pitää huoli ettei sammuta autoa polton ollessa kesken. Mielenkiinnolla odotan mihin tuo polttoväli asettuu ilman vuotoja kun on tuntunut siltä että se olisi viimeaikoina lyhentynyt vaikka tankissa biodieseliä.
On kyllä niin heikosti havaittavia nuo halkeamat että suosittelen kaikkia TTiD omistajia tarkistamaan ahtoletkunsa, ainakin sen ylimmän akun vieressä.
Mikäs moottorikoodi muuten OP-COM:sta pitäisi valita tässä tapauksessa? Ei tunnista moottoria ja tarjoaa pitkän listan ooppeleita, useampi EGR+DPF -versio.
Tuota polttologiikkaa en kyllä ymmärrä, lukeman 70 ylittäessä ajelin pitkää maantiesiivua ja silloinkin niin että kierrokset olisivat yli 2000. Nyt lukeman ollessa 80 poltto käynnistyi heti kun kone oli lämmennyt. Tuohon eSID2 prosenttilukemaan ei kyllä näemmä voi luottaa, pönttö voi olla tukossa jos lukema on 70, mutta auto kulkea normaalisti vaikka täyttöaste olisi 100%.
Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei auto anna mitään ilmoitusta tai vikakoodia vikatilaan mennessään. No, nyt toimii taas hienosti paikatulla ahtoletkulla. Tarttee vaihtaa tuo ehjään, seurata tilannetta ja pitää huoli ettei sammuta autoa polton ollessa kesken. Mielenkiinnolla odotan mihin tuo polttoväli asettuu ilman vuotoja kun on tuntunut siltä että se olisi viimeaikoina lyhentynyt vaikka tankissa biodieseliä.
On kyllä niin heikosti havaittavia nuo halkeamat että suosittelen kaikkia TTiD omistajia tarkistamaan ahtoletkunsa, ainakin sen ylimmän akun vieressä.
Mikäs moottorikoodi muuten OP-COM:sta pitäisi valita tässä tapauksessa? Ei tunnista moottoria ja tarjoaa pitkän listan ooppeleita, useampi EGR+DPF -versio.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehon puutetta(ko)
Itsellä alkoi saman sorttiset ongelmat tuossa muutama päivä sitten ja pistin tilaukseen kaikki uudet letkut. Se pisin pätkä siinä ylhäällä näyttäisi raastavan itseänsä ainakin viereisten johtosarjojen muovisiin kiinnikkeisiin mutta samaa tahtia kun kumi kuluu täyttyy uurre noella ja p*skalla jota moottoritilassa pyörii joten joutuu oikein tosissaan putsaamaan että löytää vaurioita. Tosin jos puhki asti menee niin eiköhän ilmavirtakin hoida nämä puhdistustyötSS kirjoitti:On kyllä niin heikosti havaittavia nuo halkeamat että suosittelen kaikkia TTiD omistajia tarkistamaan ahtoletkunsa, ainakin sen ylimmän akun vieressä.
Nyt sitten odottelen Maptunpartsilta pakettia ja uskottelen itselleni ajavani 1.1 Fiat Puntolla
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Saab 9000 Aero RE85 -95
Re: Tehon puutetta(ko)
Varsinkin jos on egr ja dpf autossa toiminnassan, niin kannattaa hakea kaupasta se Punto mieluummin ja antaa Saabin odottaa niitä osia aloillaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tehon puutetta(ko)
Valitettavasti se ilma vaan ei yleensä ole ihan öljytöntä...Tosin jos puhki asti menee niin eiköhän ilmavirtakin hoida nämä puhdistustyöt
Mulla se letkun alla oleva johtosarja oli ainakin nippusiteellä kiinni letkussa. En tiedä onko tuo alunperin noin, mutta ei mikään ainakaan hangannut ollut.
Itse laitoin Neolta tilatun letkusarjan, ihan asialliselta vaikutti. Tai no, vain sen ylimmän toistaiseksi vaihdoin, tarttee vaihdella muutkin paremmalla ajalla. Auto on kuitenkin pelannut ongelmitta tuon aiemmin mainitsemani DPF-polton jälkeen. Polttovälissä en ole havainnut muutosta, joten ei ahtovuoto tuota ainakaan kovin kauaa ole lyhentänyt.
Koitin samalla metsästää sopivia, hieman leveämpiä rosterilemmareita. Ne on melkein kaikki eri kokoisia kun letkut paksunee imusarjaa kohti. Biltemat ja Motonetit kierrettyäni totesin parhaan valikoiman löytyvän Puuilosta ja IKH:lta. Toki kyllä sinne ne alkuperäisetkin saa soviteltua jos ei ulkonäöllä ole väliä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehon puutetta(ko)
Mulla on siis DPF ja EGR disabloitu edellisen omistajan toimesta ilman tarkempia specsejä, pohdin tässä vaan että mitäköhän muuta tarvis tehdä jahka vuoto on korjattu? En ole vielä ihan täysin tuon moottorin sielunelämään kyennyt perehtymään.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Saab 9000 Aero RE85 -95
Re: Tehon puutetta(ko)
Jakopää 100k välein ja imusarja vaihtoon 200k paikkeilla irtoilevien läppien välttämiseksi. Ei näissä oikein muuta taida olla, kestäviä koneita. Öljyjä voi toki joskus vaihdella lisäksi
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehon puutetta(ko)
Nyt kun eksyttiin aiheesta kunnolla niin kysynpä vielä tarviiko niitä läppiä oikeasti koneen suorituskyvyn kannalta? Ajatus on ilmeisesti varmistaa ilmamassan ja polttoaineen kunnollinen sekoittuminen ja puhdas paloreaktio mutta.. Niihin kun ilmeisesti löytyy tuommoisia "korjaussarjoja"
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Saab 9000 Aero RE85 -95
Re: Tehon puutetta(ko)
Suorituskyvyn kannalta ei merkitystä, ovat päästöjen takia olemassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tehon puutetta(ko)
Mistäs tuommoisia löytyy?Jopela kirjoitti:Niihin kun ilmeisesti löytyy tuommoisia "korjaussarjoja"
Toisaalta eipä se imusarjakaan maksa kuin reilut 200e ja uusien kesto on jo parempi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehon puutetta(ko)
No minä lähdin tällä metodilla liikkeelle:SS kirjoitti:Mistäs tuommoisia löytyy?Jopela kirjoitti:Niihin kun ilmeisesti löytyy tuommoisia "korjaussarjoja"
Toisaalta eipä se imusarjakaan maksa kuin reilut 200e ja uusien kesto on jo parempi.
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... eplacement
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Saab 9000 Aero RE85 -95
Re: Tehon puutetta(ko)
Meneekö katsastuksesta läpi, jos vaikuttaa päästöihin? Itse voisin harkita tätä ratkaisua "varmuuden vuoksi".jcarlson kirjoitti:Suorituskyvyn kannalta ei merkitystä, ovat päästöjen takia olemassa.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid