Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » To Tammi 10, 2019 12:10

Ostin itsellekin nyt 9-5 TiD:in ja koska tässä ei ole lohkolämmitintä, niin piti tutustua tämän kuuluisan Eberin sielunelämään :D Omassa laitteessa oli myös tuo perinteinen ohjausyksikkövika (ei käynnisty, puhaltimen vikakoodi), jonka sain itse hyvin korjattua.

Mielenkiinnosta tutustuin sitten myös tuohon toiseen NG9-3:n ohjausyksikkömalliin, joka on väyläohjattava. Korjaus onnistui näihinkin hienosti ja korjauksen todennus onnistuu väylän kautta ilman autoakin.

Nyt on hyllyssä muutama korjattu ohjainlaite, joita liikenee saabisteille vaihtolaitteina. Linkki allekirjoituksessa.
Eberspächer ohjausyksiköt NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » La Tammi 12, 2019 11:32

Ohjausyksiköitä on EPC:n mukaan 3 eri varaosanumerolla:

NG9-3:
12788333, vm. 2003-2004 (ohjausyksikön tarrassa koko laitteen varaosanumero 12787817)
12758376, vm. 2005- (tarrassa 12758378 tai 12758379)

OG9-5:
5460027, vm. 2002- (tarrassa 12756721, 5322821 tai ei mitään Saabin varaosanumeroa)

Eniten on varmasti liikkeellä noita NG9-3 uudemman ohjausyksikön Ebereitä, mutta noita ohjausyksiköitä on minulla nyt vain 1 kpl. Olisikin hyödyllistä selvittää, että mahtaako tuo NG9-3 vanhempi ohjausyksikkö toimia tuon uudemman tilalla. Tällöin olisi vaihtolaitteita heti muutama enemmän. Eberin runkohan on kyllä täysin sama kaikissa NG9-3 malleissa, ainoastaan ohjausyksikön varaosanumerossa on eroa.

Kokeilin tuota uudempaa yksikköä omassa NG9-3 2003:ssa ja siinä se ainakin näytti toimivan. Tämä ei toki takaa, että homma toimisi toisin päin, vaikka se melko todennäköiseltä vaikuttaakin. Tarvittaisiin siis joku harrastaja, joka haluaisi kokeilla tätä vanhaa yksikköä vm 2005 tai uudemmassa NG9-3:ssa. Multa saa yksikön kokeiltavaksi, jos joku innostuu.

Myös jos on jäänyt rikkinäisiä yksiköitä tai koko laitteita (mitä mallia tahansa) nurkkiin pyörimään, niin voi tarjota.
Eberspächer ohjausyksiköt NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

Vastaa Viestiin