Turbon toiminta
Turbon toiminta
Elikkäs millä ohjataan tuplaturbon toimintaa. Käsittääkseni pienempi toimii alakierroksilla <-1800, keskikierroksilla toimii molemmat 1800-3000 ja yläkierroksilla ->3000 vain isompi. Toimiiko turbojen välinen säätö alipaineella? Toimiiko isomman turbon hukkaportti ali vai ylipaineella? Syy miksi tätä kysyn on se että kiinnostaa asentaa tuplaturbo tids;sään enkä tietä tarkkaan millä periaattella se toimii. Tiedän että pakosarja on erillainen tuplassa, egr lähtee eri paikasta. Tiedän että moottorinohjaus vaatii toimenpiteitä, tiedän että suuttimet ovat erilaiset, tiedän että map anturi on erilainen. Senkin tiedän että niissä on muitakin eroja.
Re: Turbon toiminta
Tämä ketju lienee tuttu -> viewtopic.php?f=15&t=61195
Tuon ketjun alkupuolelta löytyy aika paljon juttua koneen tekniikasta.
Ahtimien toiminta-alueet ovat pikkuturbo alle 1500 ja molemmat yhdessä 1500-3000 ja isompi yksin yli 3000rpm.
Yhden turbon koneeseen verrattuna eroja on kuitenkin melkoisesti, kuten eri kansi ja alempi puristussuhde.
Pakosarja kuuluu ahdinpakettiin, eli se on aina mukana vakioahtimissa...
Eski
Tuon ketjun alkupuolelta löytyy aika paljon juttua koneen tekniikasta.
Ahtimien toiminta-alueet ovat pikkuturbo alle 1500 ja molemmat yhdessä 1500-3000 ja isompi yksin yli 3000rpm.
Yhden turbon koneeseen verrattuna eroja on kuitenkin melkoisesti, kuten eri kansi ja alempi puristussuhde.
Pakosarja kuuluu ahdinpakettiin, eli se on aina mukana vakioahtimissa...
Eski
Re: Turbon toiminta
Vastaus kysymykseen.
Ahtimien magneettiventtiilit ja hukkaportin kellot toimivat alipaineella.
Sinällään ei kuulu aloittajan kysymykseen mutta kommentoinpa kuitenkin.
Ei ole mitään järkeä alkaa muuttamaan yksiahtimista tuplaturboksi. Mielummin vaikka virittää yksiahtimista tai sitten vaihtaa koko auton TTiD malliin. Kaupat on niitä täynnä.
Ahtimien magneettiventtiilit ja hukkaportin kellot toimivat alipaineella.
Sinällään ei kuulu aloittajan kysymykseen mutta kommentoinpa kuitenkin.
Ei ole mitään järkeä alkaa muuttamaan yksiahtimista tuplaturboksi. Mielummin vaikka virittää yksiahtimista tai sitten vaihtaa koko auton TTiD malliin. Kaupat on niitä täynnä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Turbon toiminta
Turbon vaihto on joka tapauksessa edessä yksi vakioahdin ei tuota tarpeeksi ja se hyytyy 3000 rpm jälkeen. Vnt ahdin ei toimi koko kierrosalueella tasaisesti. Toinen ratkaisu olisi vaihtaa isompi single turbo mutta silloinkin joutuisi rakentamaan uuden pakosarjan ja alavääntö kärsii kun odotellaa turbon heräämistä. Sitten tuohon TTid pakosarjaan sen verran että se ei käy fyysisesti tid:n kanteen, egr reikä jää puoliksi auki mutta siihen löytyy ratkaisu. Missä suurinpiirtein ahdot ovat pelkästään pikkuturbolla?
Ps. Auton vaihto ei tule kysymykseen.
Toinen ps. 1.9 dieselistä on otettu pelkällä ahtimen ja suuttimien vaihdolla yli 300hv kyllä tuo saabin tids;kin kestää jotain ei se niin mitätön moottori ole, eikä siitä ole tarkoitus niin paljoa ottaakkaan.
Ps. Auton vaihto ei tule kysymykseen.
Toinen ps. 1.9 dieselistä on otettu pelkällä ahtimen ja suuttimien vaihdolla yli 300hv kyllä tuo saabin tids;kin kestää jotain ei se niin mitätön moottori ole, eikä siitä ole tarkoitus niin paljoa ottaakkaan.
Re: Turbon toiminta
Tarkoitatko TTiD:n pikkuahdinta?
Se ahtaa viritettynä 2.0 bar kuten samoin myös isoahdin.
Pikkuahdin ahtaa nuo maksimit 2.0 bar jo yksinään ilman isoa ahdinta n. 1750 rpm lähtien.
Tämä pikkuahdin riittää tuotaamaan ilmaa vain pikkukierroksilla joten se tarvitsee kaverikseen 2000 rpm jälkeen ison ahtimen. Vastaavasti 3000 rpm jälkeen pikkuahdin on sitten jo ilman "tukkona" niin se ohitetaan kokonaan ja vain iso ahdin hoitaa homman.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Turbon toiminta
Eli teoriassa sen tuplan saa pelaamaan silleen että nykyinen magneetti venttiili ohjaa turbojen välistä toimintaa. Ison ahtimen hukkaportti muutetaan paineella toimivaksi. Mutta millä saa pikku ahtimen pois tietyissä kierroksissa. Joku vaihtovalon tyylinen ratkaisu joka ohjaa toista magneettiventiiliä jolla pakotetaan pikku ahdin pois yli 3000 kierroksen.
Re: Turbon toiminta
Juu, eli pikku edistystä saatiin aikaan. En kehannut ruveta tuplaturbon asennus hommaan, minulta se olisi jäänyt tekemättä. Nyt tehtiin hypriditurbo ja sillä saatiin paljonkin parannusta aikaiseksi yläkierroksille. Nyt se vetää 1600-4500 rpm kun tyhjää vaan, eikä niiaa siinä 3000rpm kohilla. Täytyy sanoa että kannatti.
Re: Turbon toiminta
Mielenkiintoista, Minkälaiset tehot tuli?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Turbon toiminta
~240hv 430nm. Vääntöjö ei ole tarkoituskaan ottaa kaikkia. Tuohon tehtiin jo vakioturbolla ohjelma mikä vääntää alhaalta noin 1650 rpm on jo kaikki vääntö käytössä. Nyt vääntö ei juuri lisätty mutta se jatkuu tasaisesti yli 4000 rpm. Eli nyt ei tule sitä notkahdusta 3000rpm kohilla, isompi ahdin mahdollistaa tuon tasaisen vääntökäyrän ja reilun 40hv tehon noston. Käytös on vaan sivistyneempi kuin vakioturbolla. Pientä hionosäätöä niin hyvä tulee.
Re: Turbon toiminta
Oho, ihan kivat lukemat yksturboiselle Tidille. Peukutan! Onkos päästöjen kanssa minkälaiset tulokset? EGR ja DPF vielä matkassa mukana?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Turbon toiminta
Joo, hienot tehot ja väännöt
Mitkä on savutuslukemat tuolla setillä?
Mitkä on savutuslukemat tuolla setillä?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Turbon toiminta
EGR ja DBF off. Savuja ei ole mitattu mutta sen huomioin että mustaa ei tule ollenkaan. Tilanne elää ja sen verran tulee muutosta, että takaäänenvaimennin tippui tielle, niin tilasin Marteliukselta 3" putken. Kokeillaan saadaanko moottoria hengittämään vähän paremmin, tuohon turboon ei ole tehty mitään pakopuolelle, pakopaine pitää saada mahdollisimman pieneksi. Se kun vielä potee ilmanpuutetta -> lisää syöttöjä. Kun tuo on tehty laitetaan lopullinen ohjelma sisään ja se on siinä. Tuo 240,22 hv on se teho mihin ilmamäärä nyt riittää, jos sinne saadaan enempi ilmaa niin syöttöjä voidaan lisätä, jos suuttimet antaa myöten.