Mystinen ongelma

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
itt
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:19
Paikkakunta: (e-karjala)

Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja itt »

Moi! ei ole nyt saatavana tähän hätään sitä tech käyttäjää joten kysymystä onko kellä ollut samanlaista ongelmaa 9-3 vm -05 1.9TiDs koneella.

Välillä veto loppuu tai siis kulkee mutta on kuin 200D Mese, vikavalo ei syty eikä kännyn Torquella tai läppärin opcom:lla löydy vikakokoodeja.

Kokeilin niin pihdeillä kuin imemällä letkusta turbossa liikkuu ja kilahtaa siipipaketti sekä otin irti magneettiventtiilin siitä lukkopellin alta ja kun on kädessä puhaltamalla ilma liikkuu kumpaakin suuntaan eli toimiiko ok vai jumittunut pitäisikö virrattomana olla kiinni vai auki.

Autossa Carsonin softa eli Torquen mukaan paineet huipussaan 22.3 psi ja muunnin näyttää jotain 1,534 bar, silloin kun alkaa ongelmat paineet tippuu puoleen sekä näyttää myös pa-paineet putoava eli ilmeisesti joku limidet performans asentoon menee, aikansa kun ajaa viha resetoituu ja matka jatkuu normaalisti.

Itse epäilen sitä turbon magneettiventtiiliä kun alkuperäinen ja ikää on sekä ajettu siinä 470tkm mutta jos jollain ollut vastaavia ongelmia olisi kiitollista tietää mistä johtui ?

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Mulla teki tuota samaa samalla koneella olevassa femmassa, kun turbolta coolerille menevässä ahtoletkussa oli murtuma. Itsellä sytytti vikavalon mikä poistui, kun ajeli pintakaasulla aikansa. Valon palaessa tehot tippui reilusti.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // HD 96" // Timppa #5363#

Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Itsellä oli 9-3 TTiD samantyylinen ongelma. Autossa on JC softa ja EGR on softattu pois.
Olin jättänyt EGR johdon paikoilleen. Oireet hävisi kun otin EGR johdon irti venttiilistä.
Tästä on nyt kulunut melkein vuosi ja hyvin toimii.
9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3118
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Vanhemmissa JC:n softaversioissa on ollut EGR:lle valvonta ja uudemmista se on poistettu. Valvonnan kanssa auto menee limpputilaan jos EGR:ssä on sähköistä vikaa, uudempien kanssa johdon saa irrottaa ilman että muistiin jää vikakoodeja. Jos kyse on tuosta niin JC:ltä saa uuden version. Mulla tuo teki tuon tempun kerran, uudelleenkäynnistyksen jälkeen ongelma poistui. Softa päivitettiin varoiksi ja johto irrotettiin, ei varmasti toistu enää.

Kyllä se auto TECH2:een tai johonkin vastaavaan olisi hyvä saada kiinni vian paikantamiseksi, EGR ongelmista ainakin jää vikakoodi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3576
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi

Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6247
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 11:04
Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi

Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Poistettu on, eikä ole Eberiä.
Auto on kuitenkin lohkolämppärissä +5 Celsius tai alle.

Lisäksi autossa on tällä hetkellä kiinni tämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... gJVTfD_BwE

Hyvin näyttää toistaiseksi lämmöt nousevat. Seurataan tilannetta säiden kylmentyessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3576
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 14:03
petrisa kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 11:04
Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi

Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Poistettu on, eikä ole Eberiä.
Auto on kuitenkin lohkolämppärissä +5 Celsius tai alle.

Lisäksi autossa on tällä hetkellä kiinni tämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... gJVTfD_BwE

Hyvin näyttää toistaiseksi lämmöt nousevat. Seurataan tilannetta säiden kylmentyessä.
Noilla lohko/letkulämmityksillä ei tietenkään ole mitään merkitystä auton ajon aikaiseen normaalilämpöön. Nehän vaikuttavat vain auton käynnistämiseen.

Ajossa lämpöjen nousuun ja pysymiseen normaalissa maskisuoja vaikuttaa varmasti. Silti, EGR:llä on aika iso vaikautus asiaan.
Itse olen rakennellut oman viimasuojan äänieristys matosta maskin taakse. Ei näy ulospäin oikeastaan ollenkaan. EGR on toiminassa ja nyt toistaiseksi Eberin sulake pois. Eberi on siitä syystä pois, kun en nyt toistaiseksi ala korjaamaan ohjainlaitetta paloilmapuhaltimen juotosvian osalta. Jääköön odottamaan.

Lisäksi esilämmitys hoidetaan sähköllä 1000 W vesikiertoisen letkulämmittimen ja 550/1100 W sisätilan lämmittimen avulla.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin