DPF poltto OpCommilla
DPF poltto OpCommilla
Kokeilin nyt tuossa ensimmäistä kertaa polttaa DPF:ää OpCommin avulla. Ennen polttoa DPF- tila oli 50 % ja viimeisin poltto 465 km sitten.
Varsinainen kysymys liittyy polttotapahtumaan OpCommilla.
Kun omalla OpCommilla aloittaa polton, niin hetken näkyy tiedot ikkunassa ja sitten pomppaa ikkuna, joka kertoo yhteyden ECU:uun menetetyn. Sitä ei saa takaisin mitenkään.
Auto suoritti polttoa ja "huusi" pihassa 3500 rpm. Kun en tiedä kauanko tuo pitäisi kestää eikä OpCom päivitä mitään, niin aikansa annoin sitä tehdä ja sammutin auton. Tämän jälkeen OpCom taas toimi ja katsoin nyt DPF-tilan. Se näytti 38 % ja viimeisestä poltosta tietenkin 0 km.
Tein saman uudestaan ja taas loppui itseltä usko tuohon, että kauanko sen auton pitää antaa käydä ja loppuuko se sitten itsestään auton ECU:n toimesta kun OpCom ei ole yhteydessä autoon. Tämän toisen kerran jälkeen DPF- tila oli enää 16 % ja päätin lopettaa tämän tähän.
Ensimmäisellä kerralla annoin polttaa, kun aluksi tuli savuakin oikein reippasti, ehkä n. 5 min. Toisella kerralla karvan verran lyhyeämmän ajan (n. 4 min). En kyllä kellosta katsonut, joten tuo on perstuntama arvio ajasta.
Joten...
Kauanko tuo pakkopoltto yleensä parkissa kestää?
Lopettaako moottorin ECU itse polton vai onko se jotenkin tehtävä itse manuaalisesti?
Varsinainen kysymys liittyy polttotapahtumaan OpCommilla.
Kun omalla OpCommilla aloittaa polton, niin hetken näkyy tiedot ikkunassa ja sitten pomppaa ikkuna, joka kertoo yhteyden ECU:uun menetetyn. Sitä ei saa takaisin mitenkään.
Auto suoritti polttoa ja "huusi" pihassa 3500 rpm. Kun en tiedä kauanko tuo pitäisi kestää eikä OpCom päivitä mitään, niin aikansa annoin sitä tehdä ja sammutin auton. Tämän jälkeen OpCom taas toimi ja katsoin nyt DPF-tilan. Se näytti 38 % ja viimeisestä poltosta tietenkin 0 km.
Tein saman uudestaan ja taas loppui itseltä usko tuohon, että kauanko sen auton pitää antaa käydä ja loppuuko se sitten itsestään auton ECU:n toimesta kun OpCom ei ole yhteydessä autoon. Tämän toisen kerran jälkeen DPF- tila oli enää 16 % ja päätin lopettaa tämän tähän.
Ensimmäisellä kerralla annoin polttaa, kun aluksi tuli savuakin oikein reippasti, ehkä n. 5 min. Toisella kerralla karvan verran lyhyeämmän ajan (n. 4 min). En kyllä kellosta katsonut, joten tuo on perstuntama arvio ajasta.
Joten...
Kauanko tuo pakkopoltto yleensä parkissa kestää?
Lopettaako moottorin ECU itse polton vai onko se jotenkin tehtävä itse manuaalisesti?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: DPF poltto OpCommilla
Opcomista ei ole tietoa miten toimii mutta techillä kun tein aikoinaan pakkopolton niin se kesti kaikkineen muistaakseni 12 min. Auton moottorin lämpötila alussa toki vaikuttaa tuohon. Sitä en muista oliko täysin lämmin ennen polton aloitusta. Tuolloin prosentit oli 98% ja polton jälkeen 78%. Coolerin letkussa reikä sekä kaksi hehkua pimeänä nostivat ilmeisesti tuon täyttöprosentin nuinkin korkeaksi. Polton tein nuiden korjausten jälkeen.
Ajon aikana prosentit ovat tippuneet 14-16 välille.
Ajon aikana prosentit ovat tippuneet 14-16 välille.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: DPF poltto OpCommilla
Se pakkopolton aika on ilmeisesti rinnastettavissa siihen, kuinka "tukkeutunut" DPF on.
Meidän cabben DPF tukkeutui viime vuonna (auton ECUn softasta oli disabloitu DPF), joten Tech2:lla tehty pakkopoltto taisi kestää joku 13-15 minuuttia
Meidän cabben DPF tukkeutui viime vuonna (auton ECUn softasta oli disabloitu DPF), joten Tech2:lla tehty pakkopoltto taisi kestää joku 13-15 minuuttia
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: DPF poltto OpCommilla
Joo, kiitos vastauksista.
Tarkistinkin nyt jälkikäteen WIS:stä manuaalisen eli pakkopolton, jossa sen kerrotaan kestävän n. 10 min. Luultavasti se tarkoittanee sitä, että tämä toimenpide tehdään, kun DPF on jo melko tukossa eli prosentit oletettavasti korkealla. Arvaten vähintään jotain 80 % luokkaa.
Jos tuohon nyt suhteuttaa eilisen tapauksen, jossa prosentit olivat vain 50 %, niin eiköhän tuo poltto olisi jo loppunut jonkin ajan päästä ennenkuin kerkesin itse sammuttamaan auton. Auto oli minulla täysin lämmin, kun kävin sen lämpimäksi ajamassa ja aloitin polton sitten heti perään. Kuumaksi meni, kun koko auton alusta suli lumesta ja pitkälle pakoputkien jälkeen auton perästä.
Se tässä vielä on minulle epäselvä, että miksi OpCom menettää yhteyden, kun poltto käynnistyy .
Tekeekö muilla samaa, jotka ovat OpComia käyttäneet .
Periaatteessa sillä ei pitäsi olla merkitystä, että käytän OpCommia VirtuaaliBoxin kautta. Se toimii muutoin ihan ok. Voin kyllä kokeilla seuraaalla kerralla toisella läppärillä, missä OpCom on ihan aidossa WinXP koneessa. Tämä vain vaatii autoon sähköä läppärille, kun vanhasssa koneessa ei enää akku pelaa.
Toinen asia minulle jäi nyt epäselväksi, että lopettaako auton ECU itse polton, kun homma on valmis
Vai pitääkö poltto lopettaa testerin kautta, joka ilmoittaa homman tehdyksi
Tarkistinkin nyt jälkikäteen WIS:stä manuaalisen eli pakkopolton, jossa sen kerrotaan kestävän n. 10 min. Luultavasti se tarkoittanee sitä, että tämä toimenpide tehdään, kun DPF on jo melko tukossa eli prosentit oletettavasti korkealla. Arvaten vähintään jotain 80 % luokkaa.
Jos tuohon nyt suhteuttaa eilisen tapauksen, jossa prosentit olivat vain 50 %, niin eiköhän tuo poltto olisi jo loppunut jonkin ajan päästä ennenkuin kerkesin itse sammuttamaan auton. Auto oli minulla täysin lämmin, kun kävin sen lämpimäksi ajamassa ja aloitin polton sitten heti perään. Kuumaksi meni, kun koko auton alusta suli lumesta ja pitkälle pakoputkien jälkeen auton perästä.
Se tässä vielä on minulle epäselvä, että miksi OpCom menettää yhteyden, kun poltto käynnistyy .
Tekeekö muilla samaa, jotka ovat OpComia käyttäneet .
Periaatteessa sillä ei pitäsi olla merkitystä, että käytän OpCommia VirtuaaliBoxin kautta. Se toimii muutoin ihan ok. Voin kyllä kokeilla seuraaalla kerralla toisella läppärillä, missä OpCom on ihan aidossa WinXP koneessa. Tämä vain vaatii autoon sähköä läppärille, kun vanhasssa koneessa ei enää akku pelaa.
Toinen asia minulle jäi nyt epäselväksi, että lopettaako auton ECU itse polton, kun homma on valmis
Vai pitääkö poltto lopettaa testerin kautta, joka ilmoittaa homman tehdyksi
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: DPF poltto OpCommilla
Todennäköisest auton ECU hoitaa itse sen poltto-operaation, koska pienikin yhteyshaaste testeriin voisi muuten aiheuttaa turhaa päänvaivaa.
Siitä taas en olisi niin varma, että pakkopolton kesto riippuisi kauheasti DPF:n tukkeutumisasteesta. Kyseessä on kuitenkin huoltotoimenpide, jota ei yleensä ajella ihan turhanpäiten, joten suoritus voi hyvinkin olla ns. valmiiksinaulattu proseduuri.
Siitä taas en olisi niin varma, että pakkopolton kesto riippuisi kauheasti DPF:n tukkeutumisasteesta. Kyseessä on kuitenkin huoltotoimenpide, jota ei yleensä ajella ihan turhanpäiten, joten suoritus voi hyvinkin olla ns. valmiiksinaulattu proseduuri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: DPF poltto OpCommilla
Näin se varmaan on.
Eipä se siis sinällään varmaan mitään haitaa vaikka yhteys OpCommilla katkeaa. Ihmetyttää vain miksi se katkeaa. Eihän se katkea ajon aikanakaan, kun ottaa live-dataa.
Pitänee varmaan tosiaan paikkaansa tuo kesto, koska WIS ei kerro pakkopolton pituudesta mitään muuta kuin tietyn kiinteän ajan eli n. 10 min.
Eipä se siis sinällään varmaan mitään haitaa vaikka yhteys OpCommilla katkeaa. Ihmetyttää vain miksi se katkeaa. Eihän se katkea ajon aikanakaan, kun ottaa live-dataa.
Pitänee varmaan tosiaan paikkaansa tuo kesto, koska WIS ei kerro pakkopolton pituudesta mitään muuta kuin tietyn kiinteän ajan eli n. 10 min.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: DPF poltto OpCommilla
Kerran tein edelliseem kulkineeseen op-comilla tuon polton. En muista katkesiko yhteys polton alussa, mutta auto lopetti polton itsestään kun tuli valmiiksi. Kesti ehkä sen 10-15 minuuttia. Pitkältä ajalta se tuntuu kun kone huutaa ja naapurusto peittyy haisevaan savuun
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: DPF poltto OpCommilla
Sama kokemus kuin azp:lla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: DPF poltto OpCommilla
Kesällä tein tuohon diesel femmaan Tech2:lla tuon pakkopolton ja kesti tosiaan sen 10 minuutin luokkaa. Taisi olla vielä niin että kone ei saa olla liian viileä että Tech2 alkaa tuota edes tekemään vaan normaali käyntilämpöinen.
Mahtoiko olla vielä niin, että se lopettaa sen polton jos lämmöt nousee liikaa, sillä itselläni oli polton alkupuolelta lähtien tehokas puhallin puhaltamassa puskurin etupuolella ikään kuin ajoviimaa koneeseen.
Mahtoiko olla vielä niin, että se lopettaa sen polton jos lämmöt nousee liikaa, sillä itselläni oli polton alkupuolelta lähtien tehokas puhallin puhaltamassa puskurin etupuolella ikään kuin ajoviimaa koneeseen.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: DPF poltto OpCommilla
Kiitoksia vaan vastanneille.
Kysyin myös tuolta toiselta foorumilta, missä OpComia käytetään, tästä samasta asiasta.
Se pakkopoltto vastausten perusteella kestää 10 ... 15 min. Aika tuntuu odottavalla varmaan todella pitkältä. Polton ollessa valmis auto jää käymään tyhjäkäyntiä, joten sillä ei sitten ole merkitystä vaikka OpCom kadottaisikin yhteyden polton käynnistyttyä. Tärkeintä että sen saa sillä käynnistymään. Jos OpCom pysyy päällä, niin hetken päästä auton siirryttyä tyhjäkäynnille OpCom näyttöön päivittyy tieto polton olevan valmis.
Kysyin myös tuolta toiselta foorumilta, missä OpComia käytetään, tästä samasta asiasta.
Se pakkopoltto vastausten perusteella kestää 10 ... 15 min. Aika tuntuu odottavalla varmaan todella pitkältä. Polton ollessa valmis auto jää käymään tyhjäkäyntiä, joten sillä ei sitten ole merkitystä vaikka OpCom kadottaisikin yhteyden polton käynnistyttyä. Tärkeintä että sen saa sillä käynnistymään. Jos OpCom pysyy päällä, niin hetken päästä auton siirryttyä tyhjäkäynnille OpCom näyttöön päivittyy tieto polton olevan valmis.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: DPF poltto OpCommilla
Tein viikko sitten ihan huvikseni varmuuden vuoksi katsastusta varten pakkopolton OpCommilla. Käytin nyt miniläppäriä, jossa on asennettu WinXp. Tällä poltto onnistui ilman että yhteys katkesi. Homma kesti aika tasan 10min.
Aiemmin tein tuota hommaa Win10 läppärin VirtualBoxin WinXP:n kautta. Ilmeisesti tämä oli syynä jotenkin yhteyden katkeamiseen kesken kaiken. Tuolla on kyllä livedata ym onnistunut ihan moitteetta. Tuo miniläppäri onkin nyt auton peräkontissa välilokerossa kaiken varalta näitä juttuja varten. Onhan tuo miniläppäri muutenkin kätevämpi autossa käyttää kuin 15,6 tuumainen.
Katsastuksessa savutusarvo oli muuten 0,6. Virisofta ollut kohta vuoden, mutta EGR ja DPF käytössä, joten ei ainakaan softa saa savutuksia nousemaan .
Aiemmin tein tuota hommaa Win10 läppärin VirtualBoxin WinXP:n kautta. Ilmeisesti tämä oli syynä jotenkin yhteyden katkeamiseen kesken kaiken. Tuolla on kyllä livedata ym onnistunut ihan moitteetta. Tuo miniläppäri onkin nyt auton peräkontissa välilokerossa kaiken varalta näitä juttuja varten. Onhan tuo miniläppäri muutenkin kätevämpi autossa käyttää kuin 15,6 tuumainen.
Katsastuksessa savutusarvo oli muuten 0,6. Virisofta ollut kohta vuoden, mutta EGR ja DPF käytössä, joten ei ainakaan softa saa savutuksia nousemaan .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: DPF poltto OpCommilla
Mielestäni kovin korkea lukema. Meidät Ttid:ssä JC softa egr off, dpf on oli savut 0,22.
Toisenmerkkisessä egr ogg, dpf off oli savut 0,19.
Toisenmerkkisessä egr ogg, dpf off oli savut 0,19.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: DPF poltto OpCommilla
Katsastussetä polkaisi kerran ja siitä heti nuo lukemat. Itsehän ei oikein näin talvella ajaessa voi juuri polkaistakaan. Tuon pakkopolton tein maanantaina ja katsastuksessa kävin perjantaina ja siinä välissä oli normaalia rauhallista ajoa. Ajamista sen jälkeen tuli suurinpiirtein 200 km, josta maantieajo ehkä n. 2/3 -osaa.
Raja-arvohan on 1,5 joten ei tuo siihen suhteutettuna ole vielä hälyttävällä rajalla. Polttoaineena käytän tavallista talvilaatuista dieseliä, en Nesteen MY:tä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: DPF poltto OpCommilla
Jep, meidän ttidissä on myös egr-off -softa, eli dpf toiminnassa ja savut on tähän asti olleet aina konttorilla 0,0.
Eski
Eski
Re: DPF poltto OpCommilla
Meillä Ttid:ssä normaalia dieseliä tankissa. Neste My siinä ei ole meidän aikana ollut tankissa ja tuskin aiemminkaan kun on tuontiauto Ruotsista.petrisa kirjoitti: ↑To Maalis 11, 2021 10:34Katsastussetä polkaisi kerran ja siitä heti nuo lukemat. Itsehän ei oikein näin talvella ajaessa voi juuri polkaistakaan. Tuon pakkopolton tein maanantaina ja katsastuksessa kävin perjantaina ja siinä välissä oli normaalia rauhallista ajoa. Ajamista sen jälkeen tuli suurinpiirtein 200 km, josta maantieajo ehkä n. 2/3 -osaa.
Raja-arvohan on 1,5 joten ei tuo siihen suhteutettuna ole vielä hälyttävällä rajalla. Polttoaineena käytän tavallista talvilaatuista dieseliä, en Nesteen MY:tä.
Siihen tulee paljon kaupunkiajoa eli liikennevaloissa seisoskelua eikä mitään moottoritietä urku auki ajoa ole tehty ennen pakokaasutestiä. Tähän perustan kommenttini korkeasta savuarvosta. Toki kuten sanoit euro4 raja-arvoon on paljon matkaa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260