Meillä ei ole cabbessa Eberiä ja EGR on kytketty pois käytöstä.
Vaimo ajaa tuolla cabbella vuoden ympäri, ja hänellä on kotona ja töissä katospaikka lohkolämppärin pistokkeella, sekä sisällä tietysti sisälämppäri. Viime talvena pärjäsi aivan hyvin, mutta silloin ei ollutkaan hirveän kylmiä öitä. Ja starttimoottori ja akunkengät olivat lähes "förbi", mutta auto lähti silti käyntiin Nyt nekin on uusittu.
Siellä on siis egr cooleri missä kiertää jäähdytysneste, pakokaasut on tietty kuumemmat kuin neste (joita toi siis jäähdyttää) mut eikö egr vena aukea vasta lämpimällä koneella?
Niin eihän siellä silloin kierrä lämpimiä pakokaasuja jossei vena ole auki...
Siellä on siis egr cooleri missä kiertää jäähdytysneste, pakokaasut on tietty kuumemmat kuin neste (joita toi siis jäähdyttää) mut eikö egr vena aukea vasta lämpimällä koneella?
Niin eihän siellä silloin kierrä lämpimiä pakokaasuja jossei vena ole auki...
Pitää moottorin lämmöt paremmin siellä ylhäällä, kun moottori saa lämmintä kakkaa ja jäähdytysnestekin siinä lämpenee. Itsehän sen juuri selitit.
Ongelmahan on pääasiassa taajamaan tullessa sen lämmön tippuminen. Kun egr on käytössä, niin lämmöt pysyy paremmin. Toki se ehjä eberikin hoitaa sitten tilanteen.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Siellä on siis egr cooleri missä kiertää jäähdytysneste, pakokaasut on tietty kuumemmat kuin neste (joita toi siis jäähdyttää) mut eikö egr vena aukea vasta lämpimällä koneella?
Niin eihän siellä silloin kierrä lämpimiä pakokaasuja jossei vena ole auki...
Pitää moottorin lämmöt paremmin siellä ylhäällä, kun moottori saa lämmintä kakkaa ja jäähdytysnestekin siinä lämpenee. Itsehän sen juuri selitit.
Ongelmahan on pääasiassa taajamaan tullessa sen lämmön tippuminen. Kun egr on käytössä, niin lämmöt pysyy paremmin. Toki se ehjä eberikin hoitaa sitten tilanteen.
Jos taajamaan saapuessa lämmöt notkahtaa niin paljon että eberi käynnistyy, ei termari enää ole iskussaan. Mulla ainakin termarin vaihto korjasi ongelman, tosin nyt 3...4v jälkeen viimetalvena alkoi olemaan taas hieman samaa oiretta.
Lämpenemisestä en sano mitään kun eberi avittaa tuon aika nopsaan lämpimäksi.