EFB-akku dieseliin?
Re: EFB-akku dieseliin?
Nii, mutta jos autoon speksataan AGM-akku, koska sen katsotaan olevan tarpeen, niin kyllä se latausjärjestelmä ja esim. akun tuuletus suunnitellaan sitten sen AGM:n mukaan. Esmes noihin Mitsuihin tuli jossain päin maailmaa takaisinkutsu, kun kävi ilmi että AGM-akun sijasta niihin oli asennettu tavallinen akku. Autoa kun ei ole tavalliselle akulle suunniteltu, niin vehkeet pyydettiin turvallisuussyistä tarkastukseen ja tarvittaessa akun vaihtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: EFB-akku dieseliin?
Jaa ei se uponnut siis vieläkään.
No yhtä kaikki, aloittaja taisi kuitenkin löytää onneksi sopivan akun autoonsa, ettei tarvitse etsiä sopivaa autoa akkuun.
No yhtä kaikki, aloittaja taisi kuitenkin löytää onneksi sopivan akun autoonsa, ettei tarvitse etsiä sopivaa autoa akkuun.
Re: EFB-akku dieseliin?
Jep, itse ymmärsin että agmstä ei ole mitään hyötyä, jos autoa ei ole sille suunniteltu. Ttidin latausjännite on aika usein 14,0V, joten sikäli ctekkiä kannataa käyttää talvella usein...
Eski
Eski
Re: EFB-akku dieseliin?
Ei ne välttämättä sen aikaisemmin porsi (sen sijaan voisi kyllä kestää pidempään oikein ladattuna), mutta se hyöty jää kyseenalaiseksi.AZP kirjoitti: ↑La Loka 02, 2021 18:03Tätä meinaan olen miettinyt kun aina sanotaan että AGM-akku vaatii hieman erilaisen latausjännitteen kuin lyijyakku. Mutta kyllä mulla Oldsissa oli aikanaan AGM-akku ja se kesti sen 6-7v mitä muutkin akut. Niin ja kyseinen akku oli useamman talvikauden Kuplassakin, ja olikohan yhdem talven Mazda MX-5:ssäkin, eli kyllä se sai useamman eri auton ja useamman aikakauden tekniikan antamaa latausta. Enkä ole kenestäkään muustakaan kuullut jolla AGM-akku olisi porsinut ennen aikojaan vaikka niitä on paljon erilaisiin vanhempiinkin autoihin laitettu.
AGM:n paras taikahan on antaa parempaa starttivirtaa kylmässä ja kyky ottaa virtaa vastaan nopeammin kylmänä, joten pätkä- ja eberiajon kanssa AGM on voittoisa valinta.
Miinuspuolena AGM:n optimaalinen latausjännitekäyrä (jolla se virranottokyky kylmässä saadaan käyttöön) nousee lämpötilan laskiessa enemmän kuin perinteisen lyijyakun, mikä vesittää niitä AGM:n etuja, jos sitä ei ole otettu latausjärjestelmässä huomioon. Käytännössä se siis ei lataudukaan yhtään nopeammin tai kovemmilla pakkasilla edes yhtä nopeasti kuin perinteinen lyijyakku, ellei latausjännitettä nosteta optimikäyrän mukaisesti. Eli vaikka AGM-akku toimiikin ei-AGM -autossa eikä porsi perusakkua nopeammin, ei lisähinnalle saa kattavaa vastinetta kun parempi teknologia ei pääse täyteen voimaansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: EFB-akku dieseliin?
Aerolta kattava selitys AGM-akun hyvistä ja huonoista puolista. Näin minäkin olen asian ymmärtänyt ja sen vuoksi valinta EFB:n suuntaan.
Nyt vielä akun valmistaja hakusessa eli minkä noista ketjun aloituksessa mainituista akuista itsellenne ostaisitte/suosittelisitte?
Nyt vielä akun valmistaja hakusessa eli minkä noista ketjun aloituksessa mainituista akuista itsellenne ostaisitte/suosittelisitte?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: EFB-akku dieseliin?
Nostampa , alkuviikosta pitäisi mennä ostoksille,
Eikö isteilla ole mielipiteitä ko. Akkujen/valmistajien luotettavuuksista?
Minkä ostaisit omaasi jos nyt olisi tarve?
Eikö isteilla ole mielipiteitä ko. Akkujen/valmistajien luotettavuuksista?
Minkä ostaisit omaasi jos nyt olisi tarve?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: EFB-akku dieseliin?
Näitä käytin allekirjoituksen dieselissä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909522/ ... xL175xK175
Vaihdoin n. kolmen vuoden välein, jolloin entinen jäi vara-akuksi talliin. Yksi meni takuuvaihtoon 23 kk vanhana. Halusivat testata, vaihdettiin toimiva käytetty akku tilalle. Ja sitten tuli soitto, että tule hakemaan uusi. Kenno oikosulussa. Ei ollut Motonet.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909522/ ... xL175xK175
Vaihdoin n. kolmen vuoden välein, jolloin entinen jäi vara-akuksi talliin. Yksi meni takuuvaihtoon 23 kk vanhana. Halusivat testata, vaihdettiin toimiva käytetty akku tilalle. Ja sitten tuli soitto, että tule hakemaan uusi. Kenno oikosulussa. Ei ollut Motonet.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: EFB-akku dieseliin?
Osta joku noista ekassa viestissä mainitsemistasi. Ne ovat hyviä kaikki. Ite ostasin kyllä jonkun noista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: EFB-akku dieseliin?
Omaani ostin kuukausi sitten tuollaisen vartan efb akun, edellinen bosch kyykkäsi yllättäen.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: EFB-akku dieseliin?
Tähän viestiketjuun on tullut jo kaksi sivua tekstiä ja tuohonko ei ole löytynyt muka vastausta
Minä ainakin löydän
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: EFB-akku dieseliin?
No mikä se akku Petrisan mielestä on? Eikö sitä voi suoraan sanoa/suositella?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: EFB-akku dieseliin?
Aloitapa tämän ketjun viestien luku sieltä ensimmäisestä lähtien viesti kerrallaan niin eiköhän se sieltä selviä
En ymmärrä sitä että jos kysyy jotain asiaa/mielipidettä johonkin ja saa vastauksia, niin pitää uudelleen kysyä samaa
Ei kukaan jaksa alkaa uudelleen toistamaan samaa, jonka on jo kertaalleen hetki sitten kertonut.
ps On toki myönnettävä, että keskustelussa oli juttua EFB ja AGM akkujen vertailusta keskenään, joka ei suoraan ollut aiheena. Näinhän aina yleensä näissä on tapana, että keskustelu käy vähän sivuraitellakin. Silti vastaus aiheeseen kyllä löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: EFB-akku dieseliin?
Akkukyselyt on muutenkin melko hankalia kun kaikkien käyttöolosuhteet vaihtelee eikä kenelläkään ole kovin monesta akusta kokemuksia samanlaisessa käytössä ja autossa. Kokemukset vaihtelee, toisen mielestä hyvä akku voi olla täysi susi ja itse tuotekin voi elinkaarensa aikana muuttua.
Eikun ostohousut jalkaan ja lähikaupasta jonkin tunnetun merkin akku konepellin alle.
Eikun ostohousut jalkaan ja lähikaupasta jonkin tunnetun merkin akku konepellin alle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: EFB-akku dieseliin?
Kävin Motomaatissa testauttamassa Exiden akun, kuulemma on kunnossa ja latauskin toimii, testerin mukaan käynnistysvirta noin 760A kun pitäisi olla 800A. Paljonkohan toi pienenee kylmässä kun akku oli testihetkellä lämmin (>20C).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: EFB-akku dieseliin?
Onko autossa muuta oiretta heikolle akulle kuin laiska startti? Meinaan että voisiko se starttimoottori kaivata pientä huoltoa? Ei nekään ole ikuisia, mm. Mertmihän joskus jutteli miten saapin startti piristyi ihan pirusti, kun starttimoottorin ihan vaan puhdisti sisältä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla