Tuha kirjoitti: ↑Ma Joulu 06, 2021 18:56
Vaihdoin toisen akun ja laturin ollessa kiinni napajännite 14.2 volttia.
Oliko tämä akku uusi, vanha, täysi, tyhjä, jotain siltä väliltä vai ei mitään tietoa -statuksella?
Tuha kirjoitti: ↑Ma Joulu 06, 2021 18:56
Ja se aikaisemmin vaihtamani akku ilmoitti navoista mittaamalla nyt jännitteeksi 12.5 volttia, kun siinä ei ole mitään kytkettynä.
Ihan vaan irrotettuna vai latasitko yhttän irrallaan ollessa? Jos et ladannut, niin törkkää laturiin kiinni.
Äkkiseltään muiden, jo esitettyjen vaihtoehtojen lisäksi tulee mieleen, että autossa joku syö sitä akkua tyhjäksi. Kun se kiinni ollut akku oli syöty tyhjäksi ja Calixi yritti epäitoivosesti työntää sinne sähköä, ei napajännite oikeen päässyt kohoamaan kun joku muu söi lähes kaiken Calixin tuoman sähkön. Jos paikalleen heitetty akku on ihan vaan tallinhyllyltä vara-akku ilman tietoa lataustasosta, niin siinäkään ei välttämättä ole riittänyt potku starttaamiseen, mutta sen verran on sisältöä että napajännite nousee laturin kaverina, joskaan kauheeta virtaa ei akkuun välttis mene.
Johtopäätös: lataa yksi akku irrallaan täyteen asti ja koeta sitten sillä. Mittaa napajännite akku irrallaan, kiinnitettynä ja startin aikana ja ota luvut ylös. Jos ei vieläkään pyöri eikä kyse olekaan sähkön vähyydestä, niin vikahan voi olla startissakin. Pahimmassa tapauksessa jopa itse moottorissa, mutta ne nyt harvoin pikkusen seistessä jumahtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla