Eberi
Re: Eberi
Jokaista ongelmaeberiä kohti on varmasti useita ongelmattomia. Mun vehkeessä ei ollut koko viiden vuoden aikana mitään ongelmia vaikka käynti oli lyhyttä pätkää ja käyttötunteja takana reilusti jo mulle tullessa.
Sen sijaan edellisen Saabin lohkolämmitin alkoi vuotaa nesteitä jossain vaiheessa, eli ei ne ongelmattomia ole nekään.
Sen sijaan edellisen Saabin lohkolämmitin alkoi vuotaa nesteitä jossain vaiheessa, eli ei ne ongelmattomia ole nekään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Eberi
Sidin sulakkeen irrottamalla lähti käyntiin parin yrityksen jälkeen. Piha peittyi aluksi savuun, mut aika nopeasti lopetti savuttamisen ja kävi mielestäni normaalisti. Annoin raksuttaa 30 min ja iloitsin jo saaneeni Eberin taas toimimaan . No, ilo oli lyhytaikainen; ei toiminut seuraavalla ajokerralla enää.
En ole jaksanut uudelleen yrittää tuota sulaketemppua, kaipa tuo menee vikatilaan hetken päästä taas.
Noh... ajellaan sit Volkkarilla nää kylmimmät kelit. Harmi!
En ole jaksanut uudelleen yrittää tuota sulaketemppua, kaipa tuo menee vikatilaan hetken päästä taas.
Noh... ajellaan sit Volkkarilla nää kylmimmät kelit. Harmi!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
^ Kun sait Eberin käymään niin sitä olisi kannattanut käyttää ainakin 2h yhteen menoon jotta laite olisi polttanut karstojaan pois, jne. Kannattaa vaan olla kärsivällinen ja käyttää Eberiä tuntikausia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Eberi
Ai noin kauan oikeasti?
Pitäskö se sit vielä kokeilla kumminkin uudemman kerran.
Pitäskö se sit vielä kokeilla kumminkin uudemman kerran.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
Jos ongelma johtuu karstoitumisesta, niin diesel cleaner toimii myös eberissä. Minulla oli sellainen ujeltava Eberi, jonka äänen kuuli ajossa kabiiniin. Puhtaaksi polton jälkeen ei enään tiennyt käynnistyikö eberi ajon aikana, kun oli niin hiljainen. Pistin cleanerin vajaaseen tankkiin, jos rupiaa hirvittämään niin voi sitten pistää tankin täyteen.
Tuosta tulikin mieleen, että ei ole tullut pitkään aikaan käytettyä cleanereita suutinten puhdistamiseen, että oisko My dieselistä kuitenkin jotain apua.
Tuosta tulikin mieleen, että ei ole tullut pitkään aikaan käytettyä cleanereita suutinten puhdistamiseen, että oisko My dieselistä kuitenkin jotain apua.
Re: Eberi
Tänä aamuna Eber sitten päättikin käynnistyä auton mukana Ota tosta nyt selvää. Pakkasta oli se 15 astetta, mitä aiemminkin.Numba kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 10:25Jos ongelma johtuu karstoitumisesta, niin diesel cleaner toimii myös eberissä. Minulla oli sellainen ujeltava Eberi, jonka äänen kuuli ajossa kabiiniin. Puhtaaksi polton jälkeen ei enään tiennyt käynnistyikö eberi ajon aikana, kun oli niin hiljainen. Pistin cleanerin vajaaseen tankkiin, jos rupiaa hirvittämään niin voi sitten pistää tankin täyteen.
Pitääkö tollasta cleaneria käyttäessä tehdä jotain muita putsaustoimenpiteitä? Vai lähteekö ne irronneet karstat pakokaasujen mukaan?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
Mitä cleaneria käytit? Tuota olisi tarjolla Motonetissä, mutta tuoteselosteessa mainitaan vain soveltuvuus katalysaattorille, ei ole mainintaa DPF:stä, Ehkei sekään tuosta aineesta pahastu? https://www.stp.eu/fi-fi/tuotteet/lisaa ... or-cleanerNumba kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 10:25Jos ongelma johtuu karstoitumisesta, niin diesel cleaner toimii myös eberissä. Minulla oli sellainen ujeltava Eberi, jonka äänen kuuli ajossa kabiiniin. Puhtaaksi polton jälkeen ei enään tiennyt käynnistyikö eberi ajon aikana, kun oli niin hiljainen. Pistin cleanerin vajaaseen tankkiin, jos rupiaa hirvittämään niin voi sitten pistää tankin täyteen.
Tuosta tulikin mieleen, että ei ole tullut pitkään aikaan käytettyä cleanereita suutinten puhdistamiseen, että oisko My dieselistä kuitenkin jotain apua.
Voisi kokeilla jotain tuollaista puhdistusainetta kun on kuitenkin jo 275tkm mittarissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Eberi
Forte oli huollosta tarjolla, paras(?) kallein kuitenki. Sitten muita STP jne vaihtelevin tuloksin. Emännän + automaatin kierrokset karstoitti suuttimia ajoittain (värinä tyhjäkäynnillä), siihen oireeseen käytin. Samalla huomasin eberin puhdistuvat.
Joku vois tietää mitä "raskasbesiiniä" ne kaikki on.
Joku vois tietää mitä "raskasbesiiniä" ne kaikki on.
Re: Eberi
Se että toimii kylmässä ja muutenkin epämääräisesti voisi viitata ohjainlaitteen juotoksiin. Etenkin jos vielä se merkkivalo käyttäytyy epämääräisesti. Tosiaan kuten edelläkin jo todettiin niin vikakoodit lukuun.Saabatti kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 11:21Tänä aamuna Eber sitten päättikin käynnistyä auton mukana Ota tosta nyt selvää. Pakkasta oli se 15 astetta, mitä aiemminkin.Numba kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 10:25Jos ongelma johtuu karstoitumisesta, niin diesel cleaner toimii myös eberissä. Minulla oli sellainen ujeltava Eberi, jonka äänen kuuli ajossa kabiiniin. Puhtaaksi polton jälkeen ei enään tiennyt käynnistyikö eberi ajon aikana, kun oli niin hiljainen. Pistin cleanerin vajaaseen tankkiin, jos rupiaa hirvittämään niin voi sitten pistää tankin täyteen.
Pitääkö tollasta cleaneria käyttäessä tehdä jotain muita putsaustoimenpiteitä? Vai lähteekö ne irronneet karstat pakokaasujen mukaan?
Samalla kun sen eberin ottaa irti niin avaus, putsaus ja vaihtaa hehkun sukan/sihdin. Samalla näkee onko kaikki ehjää. Itse laite on helppo huoltaa kunhan sen saa kaivettua pöydälle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Merkkivalo käyttäytyy ihan niin kuin pitääkin mielestäni.SS kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 19:47Se että toimii kylmässä ja muutenkin epämääräisesti voisi viitata ohjainlaitteen juotoksiin. Etenkin jos vielä se merkkivalo käyttäytyy epämääräisesti. Tosiaan kuten edelläkin jo todettiin niin vikakoodit lukuun.
Samalla kun sen eberin ottaa irti niin avaus, putsaus ja vaihtaa hehkun sukan/sihdin. Samalla näkee onko kaikki ehjää. Itse laite on helppo huoltaa kunhan sen saa kaivettua pöydälle.
On tää vähän mystinen laite: Eilen aamulla tosiaan meni päälle auton käynnistäessä. Töistä kotiin lähtiessä ei mennyt päälle. Illalla sitten yritin tehdä tuon 2 tunnin yhtämittaisen käytön, mutta Eber ensin meni päälle puoleksi tunniksi (maksimiaika?) ja kun yritin sen jälkeen käynnistää uudestaan, piti vain sellaisen 2-3 sekunnin ajan pörinää ja sammui sitten. Tämä toistui useista yrityksistä huolimatta.
Nythän Eber ei voinut ainakaan kylmän takia jumittaa? Kai se tuossa puolessa tunnissa oli lämpimäksi ehtinyt. Onko noissa joku esto, että ei suostu käynnistymään ollenkaan, jos moottori on jo lämmin?
Koitanpa tuota diesel cleaneria laittaa.
(Off-topicina: Aamulla oli 26 astetta pakkasta. Saab oli aamulla vajaan tunnin roikassa (letkulämppäri) ja ei lähtenyt käyntiin. Passat onneksi lähti käyntiin ilman mitään esilämmitystä pitkän sahailun jälkeen. Kyllä Saabistin sydäntä raastaa + harmittaa, kun möin sen 900:n )
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
30min on oletuksena maksimi, TECH2:lla saa muutettua. Pitäisi käynnistyä uudelleen paitsi jos nesteen lämpötila ylittää jo 75 astetta, silloinkin vesipumpun ja sisäpuhaltimen pitäisi jäädä pyörimään. Ei oikein ohjainlaitevialta kuulosta. Itse lähtisin liikkeelle vikakoodeista ja sen jälkeen luultavasti laite pöydälle ja kuluvat osat vaihtoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
^^ Oireet viittaisivat ohjainlaitevikaan, omassa ollut kahteen otteeseen ohjainlaite sökönä samoilla oireilla.
Ulkolämpötilan ollessa +8C tai alle tulee mittaristossa moottorin käynnistyksen jälkeen palaa eberin merkkivalo. Mikäli se ei pala, on lähtökohtaisesti jossain vikaa. Vaikka ohjainlaite olisi viallinen saattaa se satunnaisesti (tai jopa pitkiäkin aikoja) toimia täysin moitteettomasti, tai olla toimimatta. Esim. töistä lähdettäessä eber toimii hyvin ja viiden minuutin päästä kaupan pihasta lähdettäessä se on täysin mykkä.
Sama juttu myös ajastuksella tai manuaalistartilla, saattaa valo välähtää hetken mittaristossa (ja eberin paloilmapuhallin suhahtelee) ja se joko toimii tai ei.
Oletuksena oleva kertalämmitysaika on 30min, sen voi tech2 avulla vaihtaa maksimissaan 60min ajaksi. Jos eber saavuttaa käyntilämmön, se ei sammu kokonaan vaan tiputtaa itsensä pienemmälle teholle ja hetken päästä palaa täysteholle. Tätä jatkuu kunnes ajastimen aika on täynnä.
Vikakoodin lukuun, se helpottaa. Itsellä eber ei antanut vikakoodeja vaikka sitä tech2 luettiin, mutta lopulta se paikantui ohjainlaitteeseen.
Omassa lopulta jouduin kikkailujen jälkeen nyörtymään ja korjautin ohjainlaitteen, sekä uusin laitokseen hehkutulpan, hehkusukan (sihdin), paloilmapuhaltimen ja tiivistesarjan. Näkyi myös palopesä alkaneen haljeta, joten sen sain varaosaeberistä. Ison rempan jälkeen nyt on eber toiminut moitteetta jo pari kuukautta *kopkop*
Ulkolämpötilan ollessa +8C tai alle tulee mittaristossa moottorin käynnistyksen jälkeen palaa eberin merkkivalo. Mikäli se ei pala, on lähtökohtaisesti jossain vikaa. Vaikka ohjainlaite olisi viallinen saattaa se satunnaisesti (tai jopa pitkiäkin aikoja) toimia täysin moitteettomasti, tai olla toimimatta. Esim. töistä lähdettäessä eber toimii hyvin ja viiden minuutin päästä kaupan pihasta lähdettäessä se on täysin mykkä.
Sama juttu myös ajastuksella tai manuaalistartilla, saattaa valo välähtää hetken mittaristossa (ja eberin paloilmapuhallin suhahtelee) ja se joko toimii tai ei.
Oletuksena oleva kertalämmitysaika on 30min, sen voi tech2 avulla vaihtaa maksimissaan 60min ajaksi. Jos eber saavuttaa käyntilämmön, se ei sammu kokonaan vaan tiputtaa itsensä pienemmälle teholle ja hetken päästä palaa täysteholle. Tätä jatkuu kunnes ajastimen aika on täynnä.
Vikakoodin lukuun, se helpottaa. Itsellä eber ei antanut vikakoodeja vaikka sitä tech2 luettiin, mutta lopulta se paikantui ohjainlaitteeseen.
Omassa lopulta jouduin kikkailujen jälkeen nyörtymään ja korjautin ohjainlaitteen, sekä uusin laitokseen hehkutulpan, hehkusukan (sihdin), paloilmapuhaltimen ja tiivistesarjan. Näkyi myös palopesä alkaneen haljeta, joten sen sain varaosaeberistä. Ison rempan jälkeen nyt on eber toiminut moitteetta jo pari kuukautta *kopkop*
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Eberi
Voi tosiaan olla vikana sen ohjainlaitteen palopuhaltimen piirin juotokset, tai sitten palopuhallin on jumissa karstan vuoksi kuten oli aiemmassa kolkin eberissä, se ei päässyt pyörimään kun karstaa oli puhallinsiiven alla ja sivuillakin.
Tuo valkoinen savu viittaa siihen että karstaa oli sieltä jo palanut veke sen 30min käytön aikana, kannattaisi yrittää käytellä sitä vielä uudestaan niitä 30min jaksoja. Jos puhallin pyörii huonosti karstan vuoksi niin siitä voi tulla vikakoodi ylikuumenemisesta, ja siksi ei Eberi ehkä lähde seuraavalla kerralla käyntiin?
Ducatossani on vastaavanlainen Eberi (tosin ajastinkellolla), ja siinä oli vikana jompi kumpi lämpöantureista, vaihdoin molemmat kerralla ja sitten taas toimi.
Tuo valkoinen savu viittaa siihen että karstaa oli sieltä jo palanut veke sen 30min käytön aikana, kannattaisi yrittää käytellä sitä vielä uudestaan niitä 30min jaksoja. Jos puhallin pyörii huonosti karstan vuoksi niin siitä voi tulla vikakoodi ylikuumenemisesta, ja siksi ei Eberi ehkä lähde seuraavalla kerralla käyntiin?
Ducatossani on vastaavanlainen Eberi (tosin ajastinkellolla), ja siinä oli vikana jompi kumpi lämpöantureista, vaihdoin molemmat kerralla ja sitten taas toimi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Eberi
Hyvää infoa, kiitos!
Laitoin päivällä CRC diesel additivet tankkiin ja sen jälkeen Eber on lähtenyt käyntiin kaikilla kolmella kerralla, kun autolla ajelin. Ehkä vaan tuuria ollut. Jäämme seuraamaan tilannetta!
Mulla ei valo välähtele, vaan palaa kyllä ihan yhtäjaksoisesti. Sammuu, jos Eberin sammuttaa rattinapista. Laite ei vaan tunnu aina valoa seurailevan.
Ei ole Techiä, niin ei paljon vikakoodeja lueskella.
Laitoin päivällä CRC diesel additivet tankkiin ja sen jälkeen Eber on lähtenyt käyntiin kaikilla kolmella kerralla, kun autolla ajelin. Ehkä vaan tuuria ollut. Jäämme seuraamaan tilannetta!
Mulla ei valo välähtele, vaan palaa kyllä ihan yhtäjaksoisesti. Sammuu, jos Eberin sammuttaa rattinapista. Laite ei vaan tunnu aina valoa seurailevan.
Ei ole Techiä, niin ei paljon vikakoodeja lueskella.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
Jos on ollut paljon pätkäajoa niin eberi on käynyt lyhyitä jaksoja, joka karstoittaa laitteen. Ja muutenkinkolkin älyn ohjaamana se eberi käy silloin tällöin, siis pääsääntöisesti liihan lyhyitä jaksoja ja liian harvoin jottei karstaa kertyisi.Saabatti kirjoitti: ↑La Helmi 05, 2022 01:31Hyvää infoa, kiitos!
Laitoin päivällä CRC diesel additivet tankkiin ja sen jälkeen Eber on lähtenyt käyntiin kaikilla kolmella kerralla, kun autolla ajelin. Ehkä vaan tuuria ollut. Jäämme seuraamaan tilannetta!
Mulla ei valo välähtele, vaan palaa kyllä ihan yhtäjaksoisesti. Sammuu, jos Eberin sammuttaa rattinapista. Laite ei vaan tunnu aina valoa seurailevan.
Ei ole Techiä, niin ei paljon vikakoodeja lueskella.
Nuo mitkään polttoaineen lisäaineet eivät juurikaan poista sitä eberiin kertynyttä karstaa, vaan ainoastaan eberin pitkäaikainen käyttö voi sitä poistaa (tai sitten purkaminen ja mekaaninen puhdistus, jolloin menee varmaan uusiksi tiivisteiden lisäksi muutakin osaa). Palopuhallin noista on se kallein osa, eikä sellaista löydy tarvikkeena (kait).
Palopesän pienet halkeamat eivät haittaa mitään, ja todella pitkäikäinen on se hehkutulppakin, olikohan jokin iridium-tulppa. SIhti kannattaa tietenkin vaihtaa jos ottaa laitteen auki, ja puhdistaa se tulppakin, ai vaihtaa jos huonolta vaikuttaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98