Eberi
Re: Eberi
Päätin kesän jälkeen testata Eberiä eilen illalla. Käynnistyy n 3 sekunniksi, sitten sammuu ja käynnistyy parin minsan päästä uudelleen käyden ehkä pari minuuttia ja sammuu taas. Varmaan n. 6 kertaa kokeilin ja aina sama peli.
Tein tosin testit sisäpuhallin sammutettuna, ettei akku kyykkäis. Tuli vasta jälkeenpäin mieleen, että eihän tuo vaan aiheuttanut sitä Eberin nopeaa simahtamista?
Tein tosin testit sisäpuhallin sammutettuna, ettei akku kyykkäis. Tuli vasta jälkeenpäin mieleen, että eihän tuo vaan aiheuttanut sitä Eberin nopeaa simahtamista?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
Eikös tuon vesipumppu vian voinut mahdollisesti todentaa lyömällä auton käyntiin, niin neste virtaa eberissä. Silloin ei tarvi murehtia akkuakaan. Sitä en muista saiko käynnistettyä manuaalisti auton jo käydessä, mutta ensin eberi ja sitten auto käyntiin kun eberi pöhisee ainakin onnistuu. Nyt on tainnut olla vähän joka puolella niin kylmä, että olis pitänyt käynnistyä itsestäänkin (8⁰C).
Olikos täs joku maximi määrä montako kertaa yrittää käynnistää, sitten vaatii vähintään vikakoodin poiston.
Olikos täs joku maximi määrä montako kertaa yrittää käynnistää, sitten vaatii vähintään vikakoodin poiston.
Re: Eberi
Saa käynnistettyä autonkin jo käydessä valikoista mutta sammumaan ei saa silloin jos automaattisesti on käynnistynyt.Numba kirjoitti: ↑Ke Syys 14, 2022 16:07Eikös tuon vesipumppu vian voinut mahdollisesti todentaa lyömällä auton käyntiin, niin neste virtaa eberissä. Silloin ei tarvi murehtia akkuakaan. Sitä en muista saiko käynnistettyä manuaalisti auton jo käydessä, mutta ensin eberi ja sitten auto käyntiin kun eberi pöhisee ainakin onnistuu. Nyt on tainnut olla vähän joka puolella niin kylmä, että olis pitänyt käynnistyä itsestäänkin (8⁰C).
Olikos täs joku maximi määrä montako kertaa yrittää käynnistää, sitten vaatii vähintään vikakoodin poiston.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Saishan sen periaatteessa käyntiin myös käynnissä ollessa, mutta mä en vaan auton käynnissä ollessa oikein meinaa saada selvää, käynnistyykö se Eberi vai ei? Auton moottori pitää niin paljon kovempaa meteliä kuitenkin. Vai miten se käynnistyminen pitäis todentaa?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Eberi
Pakoputkesta tulee hetken aikaa harmaata savua ja senkin jälkeen lämmintä ilmaa. Saattaa olla hankalan kaukana kädellä todeta jos paloääntä ei kuule. Eipä ole tullut eberiä kopeloitua, mutta kyllä sekin varmasti selkeästi kuumenee, pakoputki ainakin. Pakoputken alta lumi sulaa tai märkä asfaltti kuivuu.
Re: Eberi
Savuun en luottaisi, oman eberin putkesta en ole koskaan nähnyt mitään näkyvää tulevan. Polttoainepumpun tikutus kyllä kuuluu auton viereen ja paloäänen humina kuuluu sisälle asti jos tarkkaan kuuntelee, vähintäänkin ulos.Numba kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 11:45Pakoputkesta tulee hetken aikaa harmaata savua ja senkin jälkeen lämmintä ilmaa. Saattaa olla hankalan kaukana kädellä todeta jos paloääntä ei kuule. Eipä ole tullut eberiä kopeloitua, mutta kyllä sekin varmasti selkeästi kuumenee, pakoputki ainakin. Pakoputken alta lumi sulaa tai märkä asfaltti kuivuu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Niin, se savuhan on vesihöyryä ja näkyy vain hetken aikaa, jos poltin kunnossa. Tuuli vielä sekoittaa asiaa. 9³ eberin pakoputken pää on keskilinjan oikealla puolella ja höyry nousee ylös vasemman eturenkaan takaa. Tullut aina seurattua, että lämmitin varmasti käynnistyy, jos sen käy erikseen virittelemässä tulille kovina pakkasaamuina. Vaimoahan täs pääasiassa lämmitellään
Semmoinen keskustelunaihe tässä olisi myös, että onko sitä eberiä soveliasta käyttää suljetussa tallissa. Kylmänä oleva eristetty talli pitää pakkasen poissa tai vähäisenä koko talven, mutta kovilla pakkasjaksoilla lpt tippuu helposti -10⁰C. Korvausilma tulee oven vierestä auton takaa ja poistuu toiselta puolen auton edestä. Lisäsin ilmanvaihtoa tekemällä eristetyn poistoputken auton edestä suoraan katolle. Ideana lämpimän ilman poistuminen ja ehkä vähän kosteuttakin siinä samalla. Dieselin hiukkaspäästöille herkistyneenä tulee pistettyä samalla sisäkierto päälle, kun lämmittimen tallissa käynnistää.
Semmoinen keskustelunaihe tässä olisi myös, että onko sitä eberiä soveliasta käyttää suljetussa tallissa. Kylmänä oleva eristetty talli pitää pakkasen poissa tai vähäisenä koko talven, mutta kovilla pakkasjaksoilla lpt tippuu helposti -10⁰C. Korvausilma tulee oven vierestä auton takaa ja poistuu toiselta puolen auton edestä. Lisäsin ilmanvaihtoa tekemällä eristetyn poistoputken auton edestä suoraan katolle. Ideana lämpimän ilman poistuminen ja ehkä vähän kosteuttakin siinä samalla. Dieselin hiukkaspäästöille herkistyneenä tulee pistettyä samalla sisäkierto päälle, kun lämmittimen tallissa käynnistää.
Re: Eberi
Unohtui mukavasti kesän aikana eberin vesipumpun kiukuttelu... minkälainen pumppu sinne sopisi ilman suurta askartelua?
Alkuperäisessä letkulähdöt näin:
https://www.esaabparts.com/saab/parts/24422797
Melko monessa tarvikkeessa tuo imupuoli osoittaa suoraan alas. Alkuperäisen hinta liian suolainen.
Alkuperäisessä letkulähdöt näin:
https://www.esaabparts.com/saab/parts/24422797
Melko monessa tarvikkeessa tuo imupuoli osoittaa suoraan alas. Alkuperäisen hinta liian suolainen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Ahaa... täytyy vaan löytää tarvike jossa pääty on taatusti saman kokoinen. Osaatko sanoa käykö esimerkiksi tämä?
https://www.janilehto.com/product/622/e ... vesipumppu
Onkos tuo originaali Boschin tvai Pierburgin tekele?
Edittiä: Toki voin tsekata tuon konepellin alta..
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Emännän 9-3 1.9 TID vm-05 eberi meni mykäksi...
Ensin jäi Eberin valo palamaan vaikka auto oli sammuksissa, eikä ollut ajastettu taikka taukolämmityksessä!
Nyt ei enää edes valo vilahda ja Tech sanoo että ei yhteyttä Eberiin. Myös keskikulutus näyttää viivaa.
Sulake on ehjä!
Aivot oli pari vuotta sitten korjauksessa.
Onkohan ne aivot ny lopullisesti mykkänä vai mikä siellä mättää?
Ensin jäi Eberin valo palamaan vaikka auto oli sammuksissa, eikä ollut ajastettu taikka taukolämmityksessä!
Nyt ei enää edes valo vilahda ja Tech sanoo että ei yhteyttä Eberiin. Myös keskikulutus näyttää viivaa.
Sulake on ehjä!
Aivot oli pari vuotta sitten korjauksessa.
Onkohan ne aivot ny lopullisesti mykkänä vai mikä siellä mättää?
Re: Eberi
Ootko koittanut käyttää Eberin sulakkeen tai liittimen irti ja takaisin hetken kuluttua?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K