Diesel talvella seisontaan

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1538
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ajattelin ajella talven Volvolla ja Citikalla pelkästään eli Femma pääsisi seisontaan tuohon pihalle.

Käyttelen toki säännöllisesti auton lämpimäksi. Tankki vissiin kannattaa olla mahdollisimman täynnä? Kannattaako jäänestoa pistää tankkiin? Pitääkö jotain muuta huomioida vielä?

Ja sitten yleisemmin, kannattaisiko ton ajossa olevankin auton tankkiin pistää sitä jäänestoa jossain vaiheessa lokakuuta suodattimen jäätymisen minimoimiseksi? :)
9-5 1.9 TiD A '08 | XC70 D3 A '12 | C2 1.4 SX '05
exät: 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Numba
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jaa, mikähän on diesel100:n kuivaava vaikutus pumpulle? Itse ajaisin kesälaadun minimiin ja talvilaatua tilalle sitten kun sitä saa. Talvilaatu pitäis saada suodattimeenkin, joten taitaa monella mennä siihen diesel100, jos auto vaan jää pois käytöstä.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 333
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Soki »

Ei se kesälöpö mihinkään jäädy. Toki se ei kylmänä mene suodattimesta läpi, mutta lämmettyään (keväällä) palaa ”normaaliksi”.
Jos autolla muuten ajellaan normaliisti, eli löpöä menee tankista koneeseen säännöllisesti, tuskin tankissa paljoa vettäkään ole joka voisi jäätyessään jotain hajottaa.

Farmitankissa ja koneissa talvehtii tavan tupaöljyä ja aina se on keväällä ollut ihan toimivaa ilman mitään toimenpiteitä.
Kesämenoon: Saab 9-3 cabrio 2.?T
Talvimenoon: Skoda Octavia stw 1.8T
Kaikkeen menoon: Jeep Cherokee 4.0 ”maastoutettu”
EX: Saab 9-5 2.3T stw, 5*vw, 3*skoda, 2*toijjota, 2* alfa, 1* ford, ja mitä niitä nyt on ollut…
Numba
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Numba »

Käyttelen toki säännöllisesti auton lämpimäksi.
Muuten, siinä tupaöljyssä ei ole pumpun voiteluaineita, joten traktoreissa pitäisi käyttää mpö:tä.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1538
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No juurihan kirjoitin, että auto olisi menossa seisontaan. Eihän sillä sitten ajella normaalisti/säännöllisesti... :|
9-5 1.9 TiD A '08 | XC70 D3 A '12 | C2 1.4 SX '05
exät: 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 7794
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos meinaa talvella käytellä autoa tai että se on tarvittaessa otettavissa käyttöön, niin tuo naftan talvilaatuisuus on oikeasti aika vahva pointti. Siinä parinkympin pakkasilla kun "voin ajaa Saabilla kun vien Volvon huoltoon" -ajatus iskee ja tankissa on kesänaftaa, niin matkantaiton jännittävyys on ainakin taattu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1538
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Harmi kun eivät vielä myy sitä talvilaatua. No ehkä jätän tankin tyhjähköksi ja tankkailen sitten sitä talvilaatua vaikka kanisterilla.
9-5 1.9 TiD A '08 | XC70 D3 A '12 | C2 1.4 SX '05
exät: 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 333
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Soki »

Numba kirjoitti:
To Syys 22, 2022 11:49
Muuten, siinä tupaöljyssä ei ole pumpun voiteluaineita, joten traktoreissa pitäisi käyttää mpö:tä.
Aijjaa? Kyl tähän asti Shellin tupaöljy toiminut oikein hyvin ja ihan samaa tavaraa tulee tupaan ja tankkiin kun toimitusta pyytää…

Kuva

Mpö on ”kuluttajatuote” jota myydään huimasti kalliimmalla ostettavaksi huoltoaseman pumpusta. Puhumattakaan niistä höpöhöpö-polttoaineista joka antaa heti XX-rosenttia lisää suorituskykyä, pelastaa muaaliman ja ties mitä… :lol:
Kesämenoon: Saab 9-3 cabrio 2.?T
Talvimenoon: Skoda Octavia stw 1.8T
Kaikkeen menoon: Jeep Cherokee 4.0 ”maastoutettu”
EX: Saab 9-5 2.3T stw, 5*vw, 3*skoda, 2*toijjota, 2* alfa, 1* ford, ja mitä niitä nyt on ollut…
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5118
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nykyinen biokomponentteja sisältävä diesel kasvaa helposti levää, jos kosteutta pääsee sen joukkoon. Itse laittaisin jotain red linen diesel fuel biostat:ia, jos säilyttäisin dieseliä jossain.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
Numba
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Numba »

^^oho
Uutta tietoa. Sen muistan, että niitä vanhoja varastoja myytiin vakkari asiakkaille. Kova luottamus myyjään. Tuo SFS, onkohan se sellainen mitä nämä uudet common rail dieselit velvoittaa?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Numba kirjoitti:
To Syys 22, 2022 16:01
Tuo SFS, onkohan se sellainen mitä nämä uudet common rail dieselit velvoittaa?
On
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1538
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pakari kirjoitti:
To Syys 22, 2022 15:38
Nykyinen biokomponentteja sisältävä diesel kasvaa helposti levää, jos kosteutta pääsee sen joukkoon. Itse laittaisin jotain red linen diesel fuel biostat:ia, jos säilyttäisin dieseliä jossain.
Kiitos vinkistä :). Pitää tommosta hommata.
9-5 1.9 TiD A '08 | XC70 D3 A '12 | C2 1.4 SX '05
exät: 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3410
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja SS »

Pakari kirjoitti:
To Syys 22, 2022 15:38
Nykyinen biokomponentteja sisältävä diesel kasvaa helposti levää, jos kosteutta pääsee sen joukkoon. Itse laittaisin jotain red linen diesel fuel biostat:ia, jos säilyttäisin dieseliä jossain.
Onko tuo ongelma vielä nykyisissäkin aineissa? Ekan sukupolven biotavarassahan toi oli ongelma, mutta ainakaan tuossa nesteen MY:ssä ei enää levä kasva.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 150tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5118
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se vissiin MY:ssä ole ongelma, koska muistelisin sen pystyvän sitomaan itseensä vähemmän kosteutta. Mutta sitten normi dieselissä, jossa on tätä jakeluvelvoitteen määräämää biokomponenttia niin käsittääkseni kyllä siinä on riskinä kosteuden kanssa biokasvuston syntymistä.

Toki en tiedä ketään kuka ajaa NesteMY:llä... Koska jos rahaa on ajaa neste my:llä, niin silloin ei kyllä ajeta dieselillä. :mrgreen:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2006
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Diesel talvella seisontaan

Viesti Kirjoittaja vfr »

Pakari kirjoitti:
Pe Syys 23, 2022 23:36
Ei se vissiin MY:ssä ole ongelma, koska muistelisin sen pystyvän sitomaan itseensä vähemmän kosteutta. Mutta sitten normi dieselissä, jossa on tätä jakeluvelvoitteen määräämää biokomponenttia niin käsittääkseni kyllä siinä on riskinä kosteuden kanssa biokasvuston syntymistä.

Toki en tiedä ketään kuka ajaa NesteMY:llä... Koska jos rahaa on ajaa neste my:llä, niin silloin ei kyllä ajeta dieselillä. :mrgreen:
Yritykset joilla on sertifikaateja ajavat my:llä.

Omalla pakettiautolla ei ole talvisin ajoja ni poistan sen liikennekäytöstä, se on suht helppo toimenpide. Ei vaadi mitään erikoisliikkeitä, tankki täyteen ja muistaa sammuttaa moottorin :D ja keväällä taas avaimesta käyntiin ja menoksi.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Toyota GT86 -13 kesä auto
Hyundai coupe -07 talvi auto
Vastaa Viestiin