Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Potilaana 08vm 93 TTiD. Katsastuksessa K- arvo 3,52.
Autosta kuulema poistettu käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmoimalla dpf sekä egr. Imusarjan läpät poistettu. Edellis leimalla K- arvo oli 0,2 ja nyt tosiaan tuo 3,52. Savuttaa kovassa kiihdytyksessä (+3200rpm). Autossa persdynolla yhtä paljon vetoja kuin aikaisemminkin, käy hyvin, ei vikakoodeja.
Suodattimet (ilma, polttoaine) vaihdettu sekä perus huollot tehty, ei vaikutusta. Ahtoputket tutkittu silmämääräisesti eikä havaittu vuotoja.
Kaipaisin ideoita mistä lähteä ongelmaa etsimään, aikaisemmista topikeista en löytänyt juuri vinkkejä.
Autosta kuulema poistettu käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmoimalla dpf sekä egr. Imusarjan läpät poistettu. Edellis leimalla K- arvo oli 0,2 ja nyt tosiaan tuo 3,52. Savuttaa kovassa kiihdytyksessä (+3200rpm). Autossa persdynolla yhtä paljon vetoja kuin aikaisemminkin, käy hyvin, ei vikakoodeja.
Suodattimet (ilma, polttoaine) vaihdettu sekä perus huollot tehty, ei vaikutusta. Ahtoputket tutkittu silmämääräisesti eikä havaittu vuotoja.
Kaipaisin ideoita mistä lähteä ongelmaa etsimään, aikaisemmista topikeista en löytänyt juuri vinkkejä.
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Onko suuttimien korjausarvoja katsottu testerillä?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Kerropa mikä oli vikana, jos tuon ongelman aiheuttaja selviää.Jonppa kirjoitti: ↑Su Loka 09, 2022 16:39Potilaana 08vm 93 TTiD. Katsastuksessa K- arvo 3,52.
Autosta kuulema poistettu käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmoimalla dpf sekä egr. Imusarjan läpät poistettu. Edellis leimalla K- arvo oli 0,2 ja nyt tosiaan tuo 3,52. Savuttaa kovassa kiihdytyksessä (+3200rpm). Autossa persdynolla yhtä paljon vetoja kuin aikaisemminkin, käy hyvin, ei vikakoodeja.
Suodattimet (ilma, polttoaine) vaihdettu sekä perus huollot tehty, ei vaikutusta. Ahtoputket tutkittu silmämääräisesti eikä havaittu vuotoja.
Kaipaisin ideoita mistä lähteä ongelmaa etsimään, aikaisemmista topikeista en löytänyt juuri vinkkejä.
Olisin nimittäin ehdottanut noita mainitsemiasi imusarjan läppiä, mutta kun ne on poistettu, niin ei se vika voi olla niissä.
Kuluttaako auto jäähdytinnestettä?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Tuota tutkimista jatkaisin. Omassa ei päälle päin näkynyt mitään vikaa. Hieman kuin puristeli, niin halkihan se oli.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Nuo ahtoputket on tietysti paikka josta aloittaa.
Itsellä oli toissakeväänä tuossa vääränmerkkisessä sama ongelma, K arvo yli 2 ja se ei asettunut vaikka kaikki perusjutut käytiin läpi.
Ahtoputket ja muut vuotopaikat tarkastettiin ja varmuuden vuoksi uusia tiivisteitä ja jopa ilmamassamittari, vaikka sillä ei pitäisi tossa
meissellissä softaamisen jälkeen olla kuin informatiivinen arvo.
Lopullinen syy oli vuotava suutin 3 sylinterissä. Hankala tilanne on kun vuoto ei välttämättä näy niissä suutinarvoissa.
Näitä korjausarvoja itseltäkin tutkittiin mersun "Staarilla" ja niissä ei näkynyt poikkeamia.
Laitoin korjatun suutinsarjan ja läpi meni että heilahti.
Nyt viime keväänä oli ilman dpffää k-arvo 0,03.
Itsellä oli toissakeväänä tuossa vääränmerkkisessä sama ongelma, K arvo yli 2 ja se ei asettunut vaikka kaikki perusjutut käytiin läpi.
Ahtoputket ja muut vuotopaikat tarkastettiin ja varmuuden vuoksi uusia tiivisteitä ja jopa ilmamassamittari, vaikka sillä ei pitäisi tossa
meissellissä softaamisen jälkeen olla kuin informatiivinen arvo.
Lopullinen syy oli vuotava suutin 3 sylinterissä. Hankala tilanne on kun vuoto ei välttämättä näy niissä suutinarvoissa.
Näitä korjausarvoja itseltäkin tutkittiin mersun "Staarilla" ja niissä ei näkynyt poikkeamia.
Laitoin korjatun suutinsarjan ja läpi meni että heilahti.
Nyt viime keväänä oli ilman dpffää k-arvo 0,03.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Suutiten korjausarvoja ei tarkistettu. Täytyy selvitellä saako omilla vehkeillä niitä edes tarkistettua..
Eikä auto kuluta jäähdytin nestettäkään. Täytyy nuo ahtoputket tarkistaa vielä kertaalleen sekä tsekata nuo suuttimien korjausarvot.
Eikä auto kuluta jäähdytin nestettäkään. Täytyy nuo ahtoputket tarkistaa vielä kertaalleen sekä tsekata nuo suuttimien korjausarvot.
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Taitaa TECHin tarvita suuttimien tiirailuun. Tai sitten periteisemmin suutin irti ja mittalasi alle , sekä auto käyntiin.
Jos pystyy tekemään itse , esim suuttimien irroituksen ja takaisinlaiton niin silloin halvin konsti olisi käyttää suuttimet irti ja tsekata ne ihan
visuaalisesti. Ainakin tuossa meisselissä oli tuo 3 pytyn suutin ihan visuaalisesti pahoinvoivemman näköinen , kuin ne muut suuttimet.
Onnea metsästykseen
Jos pystyy tekemään itse , esim suuttimien irroituksen ja takaisinlaiton niin silloin halvin konsti olisi käyttää suuttimet irti ja tsekata ne ihan
visuaalisesti. Ainakin tuossa meisselissä oli tuo 3 pytyn suutin ihan visuaalisesti pahoinvoivemman näköinen , kuin ne muut suuttimet.
Onnea metsästykseen
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Tech2:lla pystyy näkemään suuttimien korjausarvot. Meillä ei ollut cabbessa niissä mitään vikaa, mutta silti auto savuttaa. DPF toimii moitteettomasti, EGR kytketty pois päältä.
Toimii ja kulkee aivan normaalisti. Pitäisi kanssa tiirailla, jos ahtoputkissa olisi joku vuoto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Mulla ainakin ahtoputki halkesi akun vierestä mikä lienee tyypillinen paikka. Jos se halkeama on jossain putken alapuolella niin ei sitä huomaa, pieni viilto joka ahtojen noustessa päästää ilmaa pihalle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Sama paikka meillä. Halkeamaa oli vaikea havaita irrottamatta ahtoletkua.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Höpöhöpö. Bosch Edc16 -ecu, sama kuin miljoonissa muun merkkisissäkin autoissa mihin ei techiä tarvitse tarjota. Korjausarvot näkee millä tahansa laadukkaalla monimerkkitesterillä.
Korjausarvo ja ohivuotomäärä on kaksi eri asiaa mitkä ei yleensä riipu mitenkään toisistaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Kävin eilen hakemassa cabben Vähämaalta. Oli siellä "hoidossa", kun savutusarvo oli aiemmin 2,85 Heillä kun on dieselpäästöjen mittausvehkeet ja Saab-tietoutta.
Löytyi vuoto ahtoputkesta, kuten vähän arvelinkin.
Putken vaihdon jälkeen savutusarvo on 0,05
Löytyi vuoto ahtoputkesta, kuten vähän arvelinkin.
Putken vaihdon jälkeen savutusarvo on 0,05
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Carlsson aikoinaan ehdotti koittaa irrottaa tai tukkia VNT-aktuaattorin letku. Ei siten polkaistessa ahtaisi eikä nostaisi syöttöjä. Onko joku koittanut?
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Ei taida TTiD:n kanssa auttaa kun ei ole VNT-ahdinta
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr
Jaa no prkl Pitääpä ite koittaa vihdoinkin tänä vuonna viirun kanssa