Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Tomppa95
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 21:01
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tomppa95 »

joo on kokeiltu
rauhtom
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 28, 2018 20:08

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja rauhtom »

Ei lähde eberi tulille, otin ohjainkortin irti ja juotin pinnit uudelleen, palopuhaltimen moottori ollut avattuna eli hiilipölyt pois ja näytti toimivalta ulkoisesti. Palopuhallin ei suostu pyörimään 9V paristolla mutta akulta suoraan 12V pyörittää...

Koodit b449 ja b452 ennen ohjainkortin ropaamista, nyt koodit b449 ja b448.

Eberin kun koittaa käynnistää niin vesipumppu pyörähtää mutta palopuhallin ei sano mitään.

Palopuhaltimen uusiminen/moottorin uusiminen vai ohjainkortti, molemmat vai jotain muuta?
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Pitää pyöriä 9v paristolla.
rauhtom
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 28, 2018 20:08

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja rauhtom »

Päivitystä eli paloilmapuhaltimen moottorin vaihdolla lähti pelittämään siten että toimii pääsääntöisesti vain jos moottori käynnissä ja muuten valittaa Low Voltage (b1424). Moottorin käydessä toimii ilman ongelmia joka kerta. Nyt sitten ilmeisesti seuraava homma olisi tarkistaa/uusia akulta lähtevät plus johdot josko sitten jännite pysyisi paremmin, uuden AGM akunkin laitoin ilman vaikutusta.
Sveduturbo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 28, 2017 18:18

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Sveduturbo »

A.L. kirjoitti:
Su Loka 23, 2016 16:57
pomppe kirjoitti:Allekirjoituksen kolkin eberi vähän jumii. Eli manuaali startilla alkaa sisäilman puhallin puhaltamaan mutta jo parin sekunnin jälkeen kaikki pimenee ja sidin mukaan eberi menee pois päältä. Samoin tuo automatiikka sekoilee eli kylmänä startatessa eberin merkkivalo palaa jonkun sekunnin ja sit sammuu. Välissä yrittää käynnistää vaikka olisi +10 ja moottorin lämmöt normaalissa. Vähän haiskahtaa ohjainlaite vialta vai mitä raati on mieltä? Nii ja vekotin on my07
Laita eberin puhaltimen maadoitus suoraan maihin.
Anteeksi, mutta voisiko tämän vääntää rautalangasta, että miten käytännössä tapahtuu? Aivan vastaava viankuvaus.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Omassa pistin paloilmapuhaltimen johdonpään jonkun ruuvin alle niin maadoitus ei tule enää piirilevyltä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Nysä
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Loka 28, 2023 17:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Nysä »

Mistä Tampereen seudulta löytyisi osaava seppä takomaan tuo Eberi toimimaan, ei huvittaisi pihalla ruveta sitä rassaamaan.
9-3 -08 tid.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Nysä kirjoitti:
La Loka 28, 2023 17:21
Mistä Tampereen seudulta löytyisi osaava seppä takomaan tuo Eberi toimimaan, ei huvittaisi pihalla ruveta sitä rassaamaan.
9-3 -08 tid.
Nimimerkki Johnjocke täällä foorumilla. Laita hänelle viestiä.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omassa alkanut eberi toimimaan satunnaisesti ja Esid:n mukaan vikakoodia pukkaa kiertovesipumpusta, auto käynnissä tuntuu hyvin pelaavan ja eberin merkkivalo palaa kuten pitääkin.

Oliko tuohon pumppuun jotain halvempaa vaihtoehtoa kun tuo orkkis. Muistan lukeeni joskus että normi eberin pumppu voisi sopia vaihtamalla letkujen lähdöt vanhasta pumpusta?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Frostgrey kirjoitti:
Ma Marras 06, 2023 12:17
Omassa alkanut eberi toimimaan satunnaisesti ja Esid:n mukaan vikakoodia pukkaa kiertovesipumpusta, auto käynnissä tuntuu hyvin pelaavan ja eberin merkkivalo palaa kuten pitääkin.

Oliko tuohon pumppuun jotain halvempaa vaihtoehtoa kun tuo orkkis. Muistan lukeeni joskus että normi eberin pumppu voisi sopia vaihtamalla letkujen lähdöt vanhasta pumpusta?
Tilasin itselleni tuollaisen, lähtöjen suunnat näyttää oikeilta mutta pistoke on erilainen ja vaikeasti saatavilla. Kötöstelemällä tein adapterijohdon, mutten ole vielä vaihtanut ja varmistanut sopivuutta: https://www.espare.fi/epages/espare.sf/ ... tID=519891

Mulla tulee vikakoodi ylikuumenemisesta kun tuo ei aina lähde pidemmän seisonnan jälkeen pyörimään.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos kiertopumppu takkuilee tai ei toimi niin käy juuri niin että Eberi menee ylilämmölle kun auton moottori ei käy. Kun moottori on käynnissä niin jäähdytysvesi kiertää normaalisti ja eber toimii myös normaalisti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

tturku kirjoitti:
Ti Marras 07, 2023 12:44
Jos kiertopumppu takkuilee tai ei toimi niin käy juuri niin että Eberi menee ylilämmölle kun auton moottori ei käy. Kun moottori on käynnissä niin jäähdytysvesi kiertää normaalisti ja eber toimii myös normaalisti.
Jep, eikä varmasti tee eberille hyvää pidemmän päälle tuo... jostain syystä vaan tekee jos on seissyt yön yli pihalla pakkasessa, esimerkiksi työpäivän jälkeen toimii aina. Hieman nostaa kynnystä korjata vika joka ilmenee 5 kertaa talven aikana :mrgreen:

Onko kukaan tutkinut mistä noiden takkuilu johtuu? Kertyykö sinne likaa vai alkaako laakerit takkuamaan? Lähinnä mietin onko vaihto ainoa ratkaisu vai voisiko noita saada elvytettyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko valistuneita arvauksia mikä voi olla 2008 9-3 TTiD:n Eberspächerissä on vikana kun mokoma haisee nykyään aina käydessään ihan kuolemalle? Ei se ehkä niinkään savuta mutta haju on karmea. Tuolla Eberillä on kilsoja nyt jotain 200k takana, ja kun sen asensin niin uusin siihen kaikenlaista Eberin orkkisosaa, taisi mennä vaihtoon se mikälie poltin, tulppa, liekkivahti/suodatin, jne.
Laite toimii kunnolla manuaalimoodissa ja automatiikallakin, polttaa vaan huonosti ja välillä tulee dieselin hajuakin kun oven avaa Eberin käydessä.
Olen käyttänyt Eberiä eilen liki yhtäjaksoisesti ainakin 3h (siinä on 45min se aika jonka käy kun ei ole mitään eSid3:ea jolla voisi pitää käynnissä pidempään) ja sama haju jatkuu vaan.
Ei näy mitään polttoainevuotoja tms.

Luulisi että paloilmapuhallin joko toimii tai ei toimi, sen juotokset näyttää olevan aika helppo korjata ohjainyksikön piirikortilta: https://www.youtube.com/watch?v=lKC4ZVXxwLI
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos se polttaa huonosti niin kärtsää kyllä. Ei kait siihen muuta keinoa ole kun ottaa auki ja kattoa miten pahasti on tukossa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Vieläkö jostain löytyy toimimattomia ebereitä? Ohjainlaitteiden korjaus onnistuu, hehkun sihtejä ja muuta yleisintä huoltotarviketta myös on omiin varastoihin jääbyt pyörimään. Ota yhteyttä jos tarpeita: antti.e.korhonen(at)gmail.com
Vastaa Viestiin