Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei viitsi aloitaa uutta aihetta, mutta mikä voisi olla vikana kun 9-3Sc 1.9TtiD haluaa jatkuvasti poltella DPF:ää? Viimeisestä poltosta meni noin 40km ja nyt muka olisi DPF tukossa. Edellinen poltto tuli noin 60km:n ajoilla.
Ahtopaineletkut ovat ehjät ja IC myöskin. Pakoputken jousto-osasta puuttuu punokset toki osittain mutta ei siellä näytä olevan mitään vuotoon viittaavaa nokea.
Siellä kat/dpf -pöntöllä on kait paine-eroanturit ennen ja jälkeen pöntön, pääseekö niiden putkien tai mahdollisten sähköliittimien kuntoa tarkastamaan tuolla lumihangessa paitsi nostamalla koko auto kunnolla ylös jossain TI-hallissa?
Jotain väärää informaatiota se Ecu saanee kun noin hölmöilee.
Jokaisen polttoajelun jälkeen on keskikulutus ollut maantieajossa normaalia eli jotain 4-5l/100km välillä. Tänään taas nousi kulutus johonkin 14,1l/100km ja alkoi se karsea kärytys.
Pakoputkisto on varmaan alkuperäinen poislukien se joustopätkä jonka vaihdoin joskus 5v sitten (surkeaan halpismalliin) ja takapään haaroituskohdan hitsasin umpeen vuosi sitten kun oli sieltä puhki.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja Numba »

Ehtiihän se suorittaa polton loppuun, ennen auton sammuttamista? Pätkäajossa poltto jää usein kesken.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Numba kirjoitti:
To Marras 30, 2023 06:47
Ehtiihän se suorittaa polton loppuun, ennen auton sammuttamista? Pätkäajossa poltto jää usein kesken.
eSID on tuossa mielessä hyvä, kun näyttää tuon DPF:n polton. eSID3:ssa voi vielä generoida DPF:n pakkopolton.
Jos NG9-3:ssa pärähtää DPF:n poltto päälle, ajelen sen aikaa, että on suorittanut tehtävänsä (autossa kiinni eSID2).

Kunpa saisi NG9-5:een myös tuollaisen eSIDin :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5590
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla meni NG9-5 Tidistä aikoinaan DPF tukkoon. Syyllinen saatoi olla power dieselin (muistaakseni) huijausboxi, joka oli autossa kiinni kun ostin. Pakkopoltto marmorilla, purkki kuikkaan ja kunnon softa tilalle selvitti tilanteen. Olisko pakkopolton paikka?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8626
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja kun edelliset on ratkottu, niin kerrotaan että myös vuotava suutin (tai useampi) tukottaa DPF:n nätisti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

aero kirjoitti:
To Marras 30, 2023 20:58
Ja kun edelliset on ratkottu, niin kerrotaan että myös vuotava suutin (tai useampi) tukottaa DPF:n nätisti.
Kuulostaa ihan uskottavalta skenaariolta kun tuon TtiD:n öljyt ovat ohentuneet oudosti jo vuosia, nyt kun oli öljyinä 5W-30 C3:t, niin kestivät ihmeen pitkään ennenkuin tuli kryptisen öljytikun näyttämäksi liikaa, ehkä jotain 3cm yli ylärajan.Ja tuo ohentuminen tapahtui samaan aikaan kuin DPF-polttosekoilut.

Näkeekö Tech2:ella tai muillakaan testereillä noiden suuttimien arvoja (kuten näki FiatEcuscanilla Alfa Romeon samansukuisesta dieselmoottorista)?
Vai pitääkö noi kaikki suuttimet napata irti ja viedä huoltoon?
Onko suosituksia huoltopaikoista?
Uusia suuttimia ei tuollaiseen 296tkm ajettuun kolkkiin voi ostaa kun taitavat maksaa luokkaa 400€/kpl.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 22:54
Näkeekö Tech2:ella tai muillakaan testereillä noiden suuttimien arvoja (kuten näki FiatEcuscanilla Alfa Romeon samansukuisesta dieselmoottorista)?
Vai pitääkö noi kaikki suuttimet napata irti ja viedä huoltoon?
Onko suosituksia huoltopaikoista?
Uusia suuttimia ei tuollaiseen 296tkm ajettuun kolkkiin voi ostaa kun taitavat maksaa luokkaa 400€/kpl.
Pitäisi nähdä Tech 2:lla. Ainakin meidän TiD:ssä niitä tiirailtiin, kun oli ongelmia päästöjen kanssa.
Jos on suutinvika, niin niitä saa myös takuukunnostettuina. Itse katselin niitä, kunnes päästöongelmaksi varmistui vuoto pakoputken jousto-osassa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Joulu 06, 2023 09:40

Pitäisi nähdä Tech 2:lla. Ainakin meidän TiD:ssä niitä tiirailtiin, kun oli ongelmia päästöjen kanssa.
Jos on suutinvika, niin niitä saa myös takuukunnostettuina. Itse katselin niitä, kunnes päästöongelmaksi varmistui vuoto pakoputken jousto-osassa.
Miten sinun omassasi oireili se vuotava joustoputki, tuliko jatkuvasti herjausta että DPF olisi muka täynnä?
Juuri hiljattain ajetiin Helsingistä Pirkkalaan ja takaisin, ja reipasta nopeutta niin ei voi olla DPF tukossa, eikä se edes haise tukkeutuneelle (kuten on aiemmi haissut kun on ollut oikeasti tukossa).
Haittaako mitään painaa joka käynnistyskerralla vaan clr-rattinappulaa jotta saa tuon turhan DPF-herjan pois ja jatkaa vaan tyytyväisenä ajamista, tasan varmasti tukossa ei voi DPF olla? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7304
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos jousto vuotaa niin taitaa paine-ero jäädä liian pieneks dpf n yli ja sen takia sekoilee, ehkä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Ma Joulu 11, 2023 22:56
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Joulu 06, 2023 09:40

Pitäisi nähdä Tech 2:lla. Ainakin meidän TiD:ssä niitä tiirailtiin, kun oli ongelmia päästöjen kanssa.
Jos on suutinvika, niin niitä saa myös takuukunnostettuina. Itse katselin niitä, kunnes päästöongelmaksi varmistui vuoto pakoputken jousto-osassa.
Miten sinun omassasi oireili se vuotava joustoputki, tuliko jatkuvasti herjausta että DPF olisi muka täynnä?
Juuri hiljattain ajetiin Helsingistä Pirkkalaan ja takaisin, ja reipasta nopeutta niin ei voi olla DPF tukossa, eikä se edes haise tukkeutuneelle (kuten on aiemmi haissut kun on ollut oikeasti tukossa).
Haittaako mitään painaa joka käynnistyskerralla vaan clr-rattinappulaa jotta saa tuon turhan DPF-herjan pois ja jatkaa vaan tyytyväisenä ajamista, tasan varmasti tukossa ei voi DPF olla? :)
Kun ostin tuon auton, siinä oli väärä softa. En tiedä miksi.
Laitettiin sitten oikea Carlssonin softa ja hommasin imusarjojen läpille stydimmän tangon. Niillä korjautuivat kaikki käymisongelmat. DPF ei ole sen jälkeen tukkeutunut.

Ainoa ongelma oli enää savutusarvo katsastuksessa, joka kävi pahimmillaan 2,85:ssa 🥶
Viime vuonna vein auton talvilomalla Vähämaalle, jossa havaitsivat vuodon putken joustavassa osassa. Sen vaihdon jälkeen savutusarvo oli 0,05. Pisti aiemmin seokset niin sekaisin, että huh-huh.

Oletko ajatellut hommata eSID3:sta, jotta voisi tehdä pakkopolton DPF:lle? Joku vikahan siinä pitää olla, jos DPF ei polta, eikä auton softaan ole koskaan koskettu.

Jos DPF oikeasti täyttyy, ajotietokoneen näyttöön tulee "limited performance" ja sen huomaa auton kulussa. Tehot häviää aika huolella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Täytyy laittaa tilaukseen se eSID3, Maptunilta Ruotsista se kait pitää tilata?
Olen koettanut ostaa OP-com:ia, ei näytä löytyvän vanhempia versioita, mutta kait uudempikin toimii Saabissa kun tuo oma on 2008 niin uudemmastakin versiosta saa kait valittua Ventran ja sieltä pakkopolton ja DPF:n tiedot jne?

Softaan ei ole ainakana meidän aikanamme koskettu mutta Ecu vaihdettiin ehjään ja samalla softa kloonattiin vanhasta Ecusta. DPF:n poltot toimivat aluksi uudellakin Eculla ihan ok, nyt ehkä kuukauden verran on ollut kummallisia polttoja, tai siis ei ole oikein kait polttanut kunnolla kun ei ole tullut sitä kamalaa kärytystä liikennevaloissa.
Voihan tuostakin olla se jousto-osa tai ne DPF:n paineputket poikki, nyt on liian kova lumipyrykeli auton alla ryömimiseen :)

Edit: tuli hankittua Op-com ja sain sillä pakkopoltettua DPF:n, huudatti moottoria 10min 3500rpm ja kömystä päätellen oli DPF ehkä oikeastikin tukossa, ja loppua kohden alkoi käry vähenemään.
En ole aiemmin käyttänyt tuollaista, niin ei tullut paljoa katseltua kuinka se toimii, mutta jokin DPF:n arvo oli 118%, sen Vauxcom:in ohjelman mukaan siis, DPF:n saturaatioarvo oli polton jälkeen 70%, ehkä oli sama arvo, eli saattaa olla DPF oikeastikin tukossa ja aukaistavissa lähinnä rautakangella? Pitäisköhän tuo pakkopoltto tehdä uudestaan (ehkä tällä kertaa jossain muualla kuin kotipihassa :D )?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Poltin toisen kerran DPF:n tuolla OP-comilla, ja sen lukema jäi samaan 70%:iin. Tuossa Op-comissa näyttää olevan mahdollista valita että "asenna uusi DPF", ehkä sitä voisi kokeilla jos Ecu uskoisi että tuo 70%:n DPF olisi uusi ja lähtisi sen mittaustulosten mukaan laskemaan jostain 0%:ta eteenpäin?
Saisi ainakin ajaa ilman mitään herjauksia pidempään, ihan sama jos mokoma roskapönttö joskus myöhemmin täyttyisi oikeastikin niin pahoin ettei sieltä mitään enää läpi tulisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Ti Joulu 12, 2023 12:53

Voihan tuostakin olla se jousto-osa tai ne DPF:n paineputket poikki, nyt on liian kova lumipyrykeli auton alla ryömimiseen :)
No älä :wink:

Tuli viime perjantaina vietyä ja haettua parempi puolisko pikkujouluista, niin tuli ulkovarastosta hamuttua pimeässä lasipesunesteen kannu, jonka tyhjensin NG9-5:n lasinpesunesteen säiliöön. Sitten kun vein sen roskakatokseen muovinkeräysastiaan, huomasin sen olleen jäähdytinnestettä :evil: :lol: Tuli sitten lähdettyä liikenteeseen NG9-3CV:lla.

Koska ei hirveästi kiinnosta tehdä autohommia ulkosalla pakkasessa ja lumipyryssä (lue: purkaa tuulilasinpesunesteen paisuntasäiliö autosta pois ottamalla auton vasen etupää ylös, rengas irti, sisäloksu ja paisuntasäiliö irti) kävin seuraavana päivänä Puuilosta hakemassa lappopumpun, jolla tyhjensin tuulilasinesteen paisuntasäiliön ja laitoin uutta stydiä tuulilasinpesunestettä säiliöön.

Mitä tästä opimme? Älä tee autohommia ulkosalla pimeällä ja lumisateessa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Saako täällä vieläkään lainata viestejä? No en lainaa ettei tule sanomista :)
Itsellenikin meinasi joskus käydä sama fiba kun olin laimentanut jäähdytysnestettä 5l:n tuulilasipesunesteastiaan :) Mutta ei se olisi varmaan kovin katastrofaalista ollut vaikka et olisikaan tyhjännyt säiliötä, pesutulos olisi ollut huonompi mutta jäätymisenesto olisi ollut parempaa luokkaa! :)

Vihdoin tänään taukosi lumimyräkkä niin nostin SC:n ylös ja tuli todettua että DPF:n toisen anturin kiinnitysmutteri oli irronnut hitsauksistaan ja anturipötkö roikkui ulkona sen verran mitä johtonsa antoivat myöten.
Pitää se hitsata takaisin paikalleen jos saan migin lainaan.
Jo kerran vaihtamastani (halpismalli) jouto-osasta oli etupäästä kaikki punokset poikki kuin veitsellä leikaten, oli niin siistin näköinen ettei sitä ole tullut huomattua aiemmin.
Ei siellä silti näkynyt mitään nokijälkiä tai muitakaan vuotojälkiä. Vaihtaahan se pitää muttei varmaan huomisen (turhan ja idioottimaisen) lakon vuoksi saa mistään Fixukseltakaan laadukkaampaa jousto-osaa kun ei kuljetukset toimi?

Luulen että se irronnut paineanturi on aiheuttanut noi DPF-ongelmat, tai ainakin valtaosan niistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
aero
-
Viestit: 8626
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko se lähempänä DPF:n etu- vai takapäätä?

Etupäässähän on merkitsevämpi anturi, taka-anturi on lähinnä referenssi ja sitä ei kaikissa toteutuksissa olekaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin