Neste MY
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
- Paikkakunta: Fiskars/Helsinki
Neste MY
Onkos porukoilla kokemuksia Neste My löpöstä? Nyt kun senkin hinta alkaa olla alle kipurajan ja paikalliselle asemalle tullut sitä talvilaatuakin niin päätin kokeilla ja laitoin puolikkaan tankillisen My:tä(oli jo melko tyhjillään) 2,2 tid femmaani. En tiedä onko vain kuvitelmaa mutta tuntui kun kone kävisi hiljaisemmin ja varsinkin kiihdytyksissä murina ei niin terävä kuin aikaisemmin. Vähän pirteämmältäkin vaikuttaisi. Onko siis muilla jotain vastaavaa kokemusta vai lieneekö vain itsesuggestiota kun omatunto ei päästöistä enää tarvii kauheesti kolkuttaa....
Re: Neste MY
Ajoin aikanaan dieselkolkilla varmaan pari vuotta My:llä. En muista huomanneeni mitään radikaalia eroa äänessä tai puhdissa, mutta katsastusmittauksissa oli kyllä puhtaammat savutustulokset. Allekirjoituksen linkin takaa löytyy käyttökokemuksia Saabista, mukaanluettuna kommentointia Myn käytöstä.
Litku taitaa olla myös melko hajutonta joten soveltuu tavan dieseliä mukavammin käyttöön jossa sitä mahdollisesti joutuu käsittelemään tai haistelemaan.
Litku taitaa olla myös melko hajutonta joten soveltuu tavan dieseliä mukavammin käyttöön jossa sitä mahdollisesti joutuu käsittelemään tai haistelemaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste MY
Niin, ja lisäksi monta sivua aikaisempaa juttua Mystä täällä: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=172965
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
- Paikkakunta: Fiskars/Helsinki
Re: Neste MY
Oho. Täytyypä lukaista. Koitin haulla foorumista sitä Myt:tä löytää muttei jostain syystä mitään näyttänyt.AZP kirjoitti: ↑Ti Tammi 16, 2024 23:03Niin, ja lisäksi monta sivua aikaisempaa juttua Mystä täällä: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=172965
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
- Paikkakunta: Fiskars/Helsinki
Re: Neste MY
Lueskeltuani jonkunverran tosta niin saattaahan olla että 2,2 koneessa toi litku vähentää ääntä kun sehän on ymmärtääkseni ns "vanhanaikainen" konstruktio.. Uudemmissa 1,9 koneissa ei niinkään. Ja toi korkeampi setaaniluku ainakin teoriassa vois lisätä tehoa.
Re: Neste MY
My on aina talvilaatua (-32⁰C), paitsi kesällä voi saada hieman jäykempää (-10⁰C).
Normi dieselissä on talviaikaan myös välilaatua saatavilla (-10/-20⁰C). Liekö huoltamattomuus vai tämä välilaatu, mutta vuoden ensimmäisellä pakkasviikolla oli silmiinpisvän paljon hyytyneitä autoja tien varsilla.
Normi dieselissä on talviaikaan myös välilaatua saatavilla (-10/-20⁰C). Liekö huoltamattomuus vai tämä välilaatu, mutta vuoden ensimmäisellä pakkasviikolla oli silmiinpisvän paljon hyytyneitä autoja tien varsilla.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
- Paikkakunta: Fiskars/Helsinki
Re: Neste MY
Ainakin täällä Karjaan nesteellä oli vuodenvaihteelle asti MY:n kohdalla merkintä -10 astetta... Normidieselissä kyllä talvilaatu. Sen takia, ja tietysti hinnan tippumisen myötä aloin vasta nyt toissapäivänä My-käyttäjäksi kun oli ilmestynyt se -32 merkintä.Numba kirjoitti: ↑Ke Tammi 17, 2024 10:00My on aina talvilaatua (-32⁰C), paitsi kesällä voi saada hieman jäykempää (-10⁰C).
Normi dieselissä on talviaikaan myös välilaatua saatavilla (-10/-20⁰C). Liekö huoltamattomuus vai tämä välilaatu, mutta vuoden ensimmäisellä pakkasviikolla oli silmiinpisvän paljon hyytyneitä autoja tien varsilla.
Re: Neste MY
Onpa jännä. Oiskohan tarra jäänyt vaihtamatta. Kuitistahan sen olis nähnyt, mutta kuka uskaltaa kokeilla. Ennemmin kysyy numerosta 0800 196196.
Onhan lounais rannikolla perinteisesti ollut lämmintä, mutta onkohan nyt menekki vaan ollut huonoa ja kesälaatu jäänyt säiliöön.
Onhan lounais rannikolla perinteisesti ollut lämmintä, mutta onkohan nyt menekki vaan ollut huonoa ja kesälaatu jäänyt säiliöön.
Re: Neste MY
Varmaan tarra jäänyt vaihtamatta, eiköhän sitä talvilaatua ole jo hyvissä ajoin alettu kuskaamaan säiliöön.
Jonkin aikaa tuota joskus käytin, tarkoituksena testata vaikuttaako hiukkassuodattimen polttoväliin. En huomannut mitään helposti havaittavaa muutosta, suurin plussa on hajuttomuus tankatessa
Setaanilukuhan tuolla on suurempi kuin fossiilisella, saattaa jossain koneissa vaikuttaakin jotain.
Edit: Teboilin Green+ on samaa tavaraa kun niiden aineet tulee Nesteeltä, mutta pulju on nyt boikotissa.
Jonkin aikaa tuota joskus käytin, tarkoituksena testata vaikuttaako hiukkassuodattimen polttoväliin. En huomannut mitään helposti havaittavaa muutosta, suurin plussa on hajuttomuus tankatessa
Setaanilukuhan tuolla on suurempi kuin fossiilisella, saattaa jossain koneissa vaikuttaakin jotain.
Edit: Teboilin Green+ on samaa tavaraa kun niiden aineet tulee Nesteeltä, mutta pulju on nyt boikotissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Neste MY
Tässäpä se. Pakokaasupäästöt ovat puhtaammat, mutta siinä kaikki.
Ei oikein voi perustella tuon käyttöä 20 eurosentin kalliimmalla litrahinnalla, jos ei ole itse tietyn ideologian ihminen.
Käyttäisin toki heti, jos olisi halvempaa tai edes saman hintaista kuin fossiilinen.
Sellainen mielenkiintoinen asia reilun kymmenen vuoden takaa, että silloisessa työsuhdeautossa Skoda SuperB:ssä luki polttoainetankin korkissa, että autoon ei saa laittaa biodieseliä. Ei tullut koskaan kokeiltua, mutta ilmeisesti nuo kymmenen vuoden takaiset VAGin TDi:t eivät ilmeisesti tykänneet biodieselistä. Saabithan eivät ole moksiskaan siitä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
- Nokiaukkeli
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
- Paikkakunta: Soenjuu
- Viesti:
Re: Neste MY
Se onkin mielenkiintoista miten ainoa asia mitä höydyt tankkaamalla ekologisempaa on maksaa enempi per litra. Sama on ekosähkön kanssa, maksat lisähintaa siitä. Jos kerran halutaan ihmisten käyttävän Neste MY:tä miksi ei poisteta/lasketa sen verotusta, että olisi perus kiisseliä halvempaa niin takuulla kaikki ostaisi. Tai sitten alennusta (naurettavan korkeaan) diesel käyttöveroon jos tankkaa tuota. Ei kaikilla ole varaa ottaa kalliimpaa vain hyvän omatunnon saamiseksi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 07:05
Tässäpä se. Pakokaasupäästöt ovat puhtaammat, mutta siinä kaikki.
Ei oikein voi perustella tuon käyttöä 20 eurosentin kalliimmalla litrahinnalla, jos ei ole itse tietyn ideologian ihminen.
Käyttäisin toki heti, jos olisi halvempaa tai edes saman hintaista kuin fossiilinen.
Tuo tietääkseni koskee sitä veneissä käytettyä biodieseliä jonka ominaisuuksia oli levän kasvaminen veneiden polttoainesäiliöön talvisäilön aikanaTurbo Sensonic kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 07:05Sellainen mielenkiintoinen asia reilun kymmenen vuoden takaa, että silloisessa työsuhdeautossa Skoda SuperB:ssä luki polttoainetankin korkissa, että autoon ei saa laittaa biodieseliä. Ei tullut koskaan kokeiltua, mutta ilmeisesti nuo kymmenen vuoden takaiset VAGin TDi:t eivät ilmeisesti tykänneet biodieselistä. Saabithan eivät ole moksiskaan siitä
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
Re: Neste MY
Jep, tämä kielletty biodiesel on ensimmäisen sukupolven FAME, joka on ihan eri asia kuin toisen sukupolven uusiutuva diesel, eli HVO. NesteMY on siis HVO, jonka pitäisi sopia kaikkiin diesel-koneisiin.
Eski
Eski
Re: Neste MY
Kaveri sattuu olemaan Nesteellä töissä ja joskus valotti tuota MYn hinnoittelua. On kallimpaa tietty valmistaa kuin fossiilinen, mutta myös saavat paremman hinnan sen myymisestä ulkomaille. Ja hinnan alentaminen ei kannata myöskään koska jakeluvelvoite. Eli asemat jos myisivät enemmän MYtä, voisivat normaalin dieselin sekaan laitettavan MYn määrää pienentää kuitenkin kunhan jakeluvelvoite täyttyy. Yhtään enempää ei MYtä kannata työntää suomen markkinoille.
Jotenkin noin se muistaakseni meni.
Jotenkin noin se muistaakseni meni.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Neste MY
Viimme keväänä tei emppiirisen testin tuolla saksanseisojalla.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 07:05Tässäpä se. Pakokaasupäästöt ovat puhtaammat, mutta siinä kaikki.
Ei oikein voi perustella tuon käyttöä 20 eurosentin kalliimmalla litrahinnalla, jos ei ole itse tietyn ideologian ihminen.
Käyttäisin toki heti, jos olisi halvempaa tai edes saman hintaista kuin fossiilinen.
Sellainen mielenkiintoinen asia reilun kymmenen vuoden takaa, että silloisessa työsuhdeautossa Skoda SuperB:ssä luki polttoainetankin korkissa, että autoon ei saa laittaa biodieseliä. Ei tullut koskaan kokeiltua, mutta ilmeisesti nuo kymmenen vuoden takaiset VAGin TDi:t eivät ilmeisesti tykänneet biodieselistä. Saabithan eivät ole moksiskaan siitä
Vuonna 2022 oli k arvo katsastuksessa 0,03.
Viimevuonna aloitin myyn tankkaamisen hyvissä ajoin ennen katsastusta oli neljäs täysi myy tankillinen menossa.
Katsastuksesta k arvo tulos 0,07.
Tiedä sitten mikä on noiden mittareiden kalibrointi tarkkuus ja oliko katsastus sedällä unohtunut linssi putsata,
mutta k arvoon ei tuolla otannalla , myyllä ollut positiivista vaikutusta.
Monoa auto saa riittävästi joka päivä riippumatta siitä mitä tankissa on, ja ajosykli on muutenkin itseään toistava,
joten sillä ei ainakaan tuo ero selity.
Tuon moottorin äänen muutoksen kyllä voin allekirjoittaa, kyllä se jotenkin korvaan pisti että nakutus on pehmoisempaa myyllä.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Neste MY
^aika mitätön ero savuissa, tuollainen ero syntyy varmaan ihan olosuhteista, edellisistä ajoista yms.
Ja lukemasta päätellen autossa on DPF, eli se putsaa kuitenkin suurimman osan siitä koneesta tulevasta noesta. Tällöin vaikutus ei niinkään näy katsastuksen savuarvossa vaan siinä miten nopeaan DPF täyttyy ja siten miten tiuhaan sille tehtään puhdistuspoltto.
Mitä hinnoitteluun tulee, niin markkinataloudessa kysytyn tuotteen hinta määräytyy tarjonnan ja kysynnän perusteella, Nesteen biodieselin kohdalla vieläpä globaalisti, ei vain Suomessa. Valmistuskustannukset, verot ym. kulut sekä tuotantokapasiteetin käyttöaste asettavat tuotteelle kannattavuusrajan, mutta eivät määrää markkinahintaa ellei kysyntä aja hintaa lähelle tuota kannattavuusrajaa.
Koska biodiesel on mainitunlainen tuote jolla riittää kysyntää, MY:n valmisteveron laskeminen Suomessa johtaisi käytännössä vain Nesteen myyntikatteen kasvuun, ei pumppuhintojen laskuun fossiilisen diiselin hinnan alle.
Ja lukemasta päätellen autossa on DPF, eli se putsaa kuitenkin suurimman osan siitä koneesta tulevasta noesta. Tällöin vaikutus ei niinkään näy katsastuksen savuarvossa vaan siinä miten nopeaan DPF täyttyy ja siten miten tiuhaan sille tehtään puhdistuspoltto.
Mitä hinnoitteluun tulee, niin markkinataloudessa kysytyn tuotteen hinta määräytyy tarjonnan ja kysynnän perusteella, Nesteen biodieselin kohdalla vieläpä globaalisti, ei vain Suomessa. Valmistuskustannukset, verot ym. kulut sekä tuotantokapasiteetin käyttöaste asettavat tuotteelle kannattavuusrajan, mutta eivät määrää markkinahintaa ellei kysyntä aja hintaa lähelle tuota kannattavuusrajaa.
Koska biodiesel on mainitunlainen tuote jolla riittää kysyntää, MY:n valmisteveron laskeminen Suomessa johtaisi käytännössä vain Nesteen myyntikatteen kasvuun, ei pumppuhintojen laskuun fossiilisen diiselin hinnan alle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K