Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Numba
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jep jep. Lukaisin ja poistin vikakoodit 2 kpl
1) B 0452 00 (H) AHM
2) B 0449 00 (H) AHM
Nollaus, eberi ei käynnisty, mutta samat vikakoodit muuttuen vain aktiivisiksi (A).
Yritin käynnistää eberiä myös auton ollessa käynnissä. Ei onnistu, mutta sen seurauksena uusia vikakoodeja.
1) B 3060 00 (H) CIM
2) B 3935 00 (H) CIM
3) B 0452 00 (H) AHM
Nollaus. Nyt eberi lähti yhden kerran tulille puskien sellaisen harsomaisen savun. Tätä iloa ei riittänyt minuuttia kauempaa.
Vielä kaikenlaisia yrityksiä, mutta ei savuja, vain nuo 2 ekaa vikakoodia aktiivisina (A).

Nyt menen ja haen bensaa kanisteriin. Se on minä tai olki...
eiku otan sulakkeen pois ja kysyn ammattilaiselta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sveduturbo kirjoitti:
Pe Elo 25, 2023 19:36
A.L. kirjoitti:
Su Loka 23, 2016 16:57
pomppe kirjoitti:Allekirjoituksen kolkin eberi vähän jumii. Eli manuaali startilla alkaa sisäilman puhallin puhaltamaan mutta jo parin sekunnin jälkeen kaikki pimenee ja sidin mukaan eberi menee pois päältä. Samoin tuo automatiikka sekoilee eli kylmänä startatessa eberin merkkivalo palaa jonkun sekunnin ja sit sammuu. Välissä yrittää käynnistää vaikka olisi +10 ja moottorin lämmöt normaalissa. Vähän haiskahtaa ohjainlaite vialta vai mitä raati on mieltä? Nii ja vekotin on my07
Laita eberin puhaltimen maadoitus suoraan maihin.
Anteeksi, mutta voisiko tämän vääntää rautalangasta, että miten käytännössä tapahtuu? Aivan vastaava viankuvaus.
Itseänikin tämä kiinnostaisi, eli Eberin ohjainyksikköä irroittamatta (taas kerran) olisi kiva tietää minkä väriseen Eberille menevään johtoon laittaisi sen maadoituksen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1718
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ei onnistu ilman aivojen irroitusta.
Lyhykäisyydessään puhaltimen maadoitusjohto vain vaikka puhaltimen kiinnitysruuvin alle. Omalle eberille taisi tulla pari vuotta lisää elinaikaa, kunnes lopulta kävi juotosten korjauksessa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

A.L. kirjoitti:
Ke Loka 16, 2024 04:59
Ei onnistu ilman aivojen irroitusta.
Lyhykäisyydessään puhaltimen maadoitusjohto vain vaikka puhaltimen kiinnitysruuvin alle. Omalle eberille taisi tulla pari vuotta lisää elinaikaa, kunnes lopulta kävi juotosten korjauksessa.
Ok, kiitos tiedosta, tuo TTiD:n Eberi kyllä toimii ja käynnistyy aina kuten kuuluukin, mutta lemuaa kuolemalle, eikä siihen auta enää edes kolmeen kertaan käytetty polttokaan (3x45min), luulen että palopuhallin ei enää oikein osaa pyöriä tarpeeksi nopeasti?
Se metallisihti on uusittu samalla kun asensin tuon Eberin pois puretun tilalle joskus ehkä 80tkm sitten, ja silloin ainakin se ökykallis keraaminen (tms) hehkutulppa näytti oikein hyvältä.
Voi olla että sen voisi korvata tavallisella Eberin hehkutulpalla ja uusia sihti samalla?
Tosin kun on Eberi irti (ja sen purkamisessa on aina kurja savotta pakoputken takaisinlaitossa) niin olisi ehkä viisasta käyttää se ohjainyksikkökin juotettavana?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

A.L. kirjoitti:
Ke Loka 16, 2024 04:59
Ei onnistu ilman aivojen irroitusta.
Lyhykäisyydessään puhaltimen maadoitusjohto vain vaikka puhaltimen kiinnitysruuvin alle. Omalle eberille taisi tulla pari vuotta lisää elinaikaa, kunnes lopulta kävi juotosten korjauksessa.
Irroitin sen Eberin ohjausyksikön Eberin ollessa paikallaan, hiukan oli hankaluutta saada se taaempi pikkuruuvi (olikohan T20) mutta laitoin ruuvauskärjen kiinni aluminiteipillä sopivan kokoiseen kiintoavaimeen, ja sillä mahtui sen ruuvaamaan irti, ja mulla oli alkulöyhdytyksessä vielä puukiila siellä avaimen/ruuvauskärjen ja sen akvaariokotelon "hyllyn" välissä, siis antamassa lisäpitoa.
Jos Eberiä ei ole koskaan aiemmin avattu niin voi olla helpointa purkaa laite irti, omaani olen käyttänyt irti ja purkanut sitä 2 vai 3 kertaa.

Mutten jaksanut mitään lisämaadoitusta alkaa laittamaan, vaan tein ohjainyksikölle avoleikkauksen Dremelillä: https://photos.app.goo.gl/tUbMX5xUe8Xr95xN6
Ei tullut otettua enemäpää kuvia, pahoittelut!
Mutta siitä liittimen kohdasta alapuoolelle tussilla reikä, liittimenkokoinen, ja vielä reilummin vaan leikaten.

Tarkasti kun leikkaa niin näkee koska alumiinikuori menee puhki, ja sen alla on musta kerros, ja sen alla sellaista mitälie kusenkeltaista silikonintapaista mönjää, se irtoaa hyvin ihan mekaanisesti, itse käytin Bilteman puukiiloista lohkottuja paloja kun ovat pehmeää puuta.
Sillä vaan kaapii sen mönjän irti ja itse tein loppupuhdistuksen sähköhammasharjalla (en tietenkään omallani :lol: ).
Tuossa "huoltoluukun" kohdan puhdistusoperaatiossa mönjästä meni maks 15min.

Sitten vaan noiden juotosten sulattelua, noi olivat omassani jotain kurjaa tinantapaista joka ei meinannut millään kolvin lämpötilalla sulaa irti, eikä siihen päälle tarttunut mikään kokeilemastani neljästä eri tinatyypistä (myös luijyllistä testasin). Helpointa oli vaan sulattaa vanhat tinat suliksi ja tinaimurilla ne veke, ja uutta tinaa tilalle.
Putsasin ja juotin noi kaikki liitokset, muuttui vastusarvokin 0-ohmiin liittimeltä puhaltimelle, polttoainepumpulle, jne, meneviin maadoitusliittimiin, oli aika iso vastusarvo ennen juottamista.

Ja se laikkaamani huoltoluukun pala takaisin kiinni vaan tuolla muovailuvaha-epoksilla: https://www.motonet.fi/tuote/bison-epox ... ct=60-5329 Laitoin siihen alumiiniseen "luukkuun" sisäpuolelle pari kerrosta jesariteippiä jos se olisi osunut piirikortille, mutta se pala kyllä asettui nojaamaan leikkuukuhtaansa ilman että painui alkuperäistä asentoa syvemmälle.

Nyt on pelannut Eberi kuten kuuluukin, palopuhaltimen ääni muuttui ja nyt Eberi osaa säätää sen kierrosnopeutta oikein, eikä tule enää savua ja kuolemanhajua, toistaiseksi vaikuttaisi ihan toimivalta ranetukselta.
Omalla vastuulla vaan kokeilemaan :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3715
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mikä ng 9-3:ssa on alaraja jännitteelle millä Eberi suostuu toimimaan. Muuten toimii hyvin, mutta välillä tuntuu että koukokäynnistys ei aina toimi eikä eberi lähde päälle.(esid 3).
Ajossa toimii hyvin.
tiedän että akku ei enää parhaassa tikissä, mutta hyvin lähtenyt käymään..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5765
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Voi olla matala jännite, mutta käynnistyykö etänä vai huomaatko vain ettei auto ole lämminnyt? Jos kiertovesipumppu ei toimi niin sammuu muutaman minuutin käytön jälkeen aina kun vesi ei kierrä. Tätä ei huomaa jos auto on käynnissä koska silloin vesi kiertää muutenkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3715
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Voi olla kyllä vesipumppukin, tullut siitä pari kertaa vikakoodiakin, välillä tuntuu lähtevän ihan hyvinkin eberi käyntiin kaukosäätimestä.
Akku varmaan joka tapauksessa vaihtokunnossa kun Esid:n mukaan starttauksessa jännite putoo n. 9.5 volttiin..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:
Ma Loka 21, 2024 13:34
Voi olla kyllä vesipumppukin, tullut siitä pari kertaa vikakoodiakin, välillä tuntuu lähtevän ihan hyvinkin eberi käyntiin kaukosäätimestä.
Akku varmaan joka tapauksessa vaihtokunnossa kun Esid:n mukaan starttauksessa jännite putoo n. 9.5 volttiin..
Pyöriikö se vesipumppu kun sille tarjoaa suoraan akulta virtaa ja maata vaikka suoraan rungosta tai akulta? Sillähän on se oma liittimensä siinä pumpun yläpinnassa niin on helppo testata pelkkää pumppua vaikka olisi autosta virrat pois.
Olisko tuossakin samaa ohjainyksikön maadoitusongelmaa, vesipumpulle saisi ainakin lisämaadoituksen tehtyä kivuttomasti, siis jos vika olisi siinä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3715
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyypi testata.
Tosin nämä visiin magneettivetosia pumppuja, joten vaikka pumppu pyörii ei tarkoita että siipipyörä pyörii..
Viime keväänä tuli uusi paloilmapuhallin asennettua ja sen maadoituksen oli jo ranettanut laitteen runkoon, joten ohjauslaitteessa jo alkavaa vikaa.
Pitää ehkä ottaa pöydälle ja tehdä tuo avoleikkaus.

Ensimmäisenä taidan akun uusia ja kattoa miten eberi pöhisee jos pöhisee...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin