1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Ei ole kyllä softaus harmittanut päivääkään omaan ttittidiihin. Välillä toki mietityttää, että olishan ton dpffänkin voinut poistattaa, mutta tuumasin, kun ei ole vikoja ollut, niin jääköön.
Heikkohermoisempi olisi pistänyt osina myyntiin ton sun Tidsin. Hyvä, kuun jaksoit katsoa loppuun asti, vaikka euroja kuluikin.
Heikkohermoisempi olisi pistänyt osina myyntiin ton sun Tidsin. Hyvä, kuun jaksoit katsoa loppuun asti, vaikka euroja kuluikin.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Looginen ketju olisi: EGR möhnää hiljalleen imusarjan -> aiheutta läppien toimintaan takertelua -> läppä irtoaa ja akselinreijästä imuvuoto -> vuoto aiheuttaa nokipäästöjä -> DPF tukkoon -> painetta letkuun -> letku poikki
Hyvä että tuli kuntoon, nyt onkin sitten suurinpiirtein JumalTenDieselin kaikki potentiaaliset ongelmakohdat laitettu.
Hyvä että tuli kuntoon, nyt onkin sitten suurinpiirtein JumalTenDieselin kaikki potentiaaliset ongelmakohdat laitettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Samantyyppisten koodien kanssa tuli painittua. 2264 oli tullut muutaman kerran. Sille tuli sitten kaveriksi 1901 sekä limb mode. Yritin saada polttoa aikaiseksi isoilla kierroksilla maantieajossa 3+sport. Sain aikaiseksi pari kertaa 2279 koodin ajelun aikana, sekä useasti 1901.
Ajattelin, että kone tarvitsee vain runtua, että lähtee möhnä liikkeelle. Tämän polkemisen ansiosta sain vielä dumbilta kuulostavan mossahduksen aiheuttaman 0234 koodin sekä jatkuvan limbin.
Jatkuvan vian ansiosta löytyi räjähtänyt ahtoletku. Samalla meni EGR putsaukseen, laitoin Mr Musclet VNT:lle. Putsasin DPF:n paineanturin sekä suodattimen vesianturin liittimet. DPF:n alipaineletku jäi tarkastamatta, kun tallissa ei ollut Saabin mentävää aukkoa toisen projektin takia.
Koeajolla oli vielä tehot hukassa. Syyksi paljastui räjähtänyt alipaineletku.
Toisella koeajolla tehot oli tallella ja koodit poissa.
Ajattelin, että kone tarvitsee vain runtua, että lähtee möhnä liikkeelle. Tämän polkemisen ansiosta sain vielä dumbilta kuulostavan mossahduksen aiheuttaman 0234 koodin sekä jatkuvan limbin.
Jatkuvan vian ansiosta löytyi räjähtänyt ahtoletku. Samalla meni EGR putsaukseen, laitoin Mr Musclet VNT:lle. Putsasin DPF:n paineanturin sekä suodattimen vesianturin liittimet. DPF:n alipaineletku jäi tarkastamatta, kun tallissa ei ollut Saabin mentävää aukkoa toisen projektin takia.
Koeajolla oli vielä tehot hukassa. Syyksi paljastui räjähtänyt alipaineletku.
Toisella koeajolla tehot oli tallella ja koodit poissa.
ex 9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Lainataas topicia, olen seurannut oman uuden tuttavuuden sielunelämää eSIDillä pari viikkoa ja ongelmana on ajoittainen aliahtaminen. Potilaana -08 1.9tids Hirsch softalla, ainakin lappujen mukaan.
Auto on pirteä käynnistämisen ja lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen, ja aina parin minuutin ajon jälkeen menohalut loppuvat. Tästä on pari kertaa tullut ohitustilanteessa vikakoodi p0234 5B, eli aliahtaminen. SaabWISin mukaan vikakoodi tulee kun ahtopaine on alle pyynnin yli 4s ja yli 2750rpm. Normaaliajossa ei siis vikakoodi ilmesty noiden vuoksi.
Alussa ahdot nousee 1.98 bar, ongelman ilmetessä 0.2-0.7 bar. Wastegate arvo pyörii 73 paikkeilla ja kiihdytyksessä jää vain 60 päälle. Myös tyhjäkäynnillä ongelmatilassa 73 paikkeilla, kunnes hetken päästä laskee 58 ja auto on taas hetken pirteä.
Onko vastaavia ongelmia tullut vastaan kenelläkään ja mikä on auttanut?
Auto on pirteä käynnistämisen ja lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen, ja aina parin minuutin ajon jälkeen menohalut loppuvat. Tästä on pari kertaa tullut ohitustilanteessa vikakoodi p0234 5B, eli aliahtaminen. SaabWISin mukaan vikakoodi tulee kun ahtopaine on alle pyynnin yli 4s ja yli 2750rpm. Normaaliajossa ei siis vikakoodi ilmesty noiden vuoksi.
Alussa ahdot nousee 1.98 bar, ongelman ilmetessä 0.2-0.7 bar. Wastegate arvo pyörii 73 paikkeilla ja kiihdytyksessä jää vain 60 päälle. Myös tyhjäkäynnillä ongelmatilassa 73 paikkeilla, kunnes hetken päästä laskee 58 ja auto on taas hetken pirteä.
Onko vastaavia ongelmia tullut vastaan kenelläkään ja mikä on auttanut?
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Oletko tsekannut ahtoletkut?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Päälipuolin kunnossa, täytyy odotella että sateet rauhottuu, että pääsee auton alle.
Hämärää tuossa on, että hetken rauhottuminen palauttaa ahdot ennalleen.
Hämärää tuossa on, että hetken rauhottuminen palauttaa ahdot ennalleen.
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Paluu tähän omaan tehojen puutostilaan. Edelleen samaa vaivaa, normaaliajossa ahdot ei nouse kuin 0,7 tienoille ja vasta yli 3500rpm, alle 2500rpm auton aivan voimaton. Ja aina muutaman minuutin tyhjäkäynti herättää auton, ja tehoa ja painetta on jo 1500rpm lähtien, kunnes otetaan kovempi kiihdytys ja auton vajoaa puutostilaan. Vikavaloja ei syty eikä mitään muuta huomaa, kuin paineet uupuu.
Vikakoodi P0234 5B, eli aliahtaminen ilmaantuu tarvittaessa pitemmässä kiihdytyksessä (SaabWISin mukaan vikakoodi tulee kun ahtopaine on alle pyynnin yli 4s ja yli 2750rpm), ja auto menee limp modeen. Normaaliajossa ei siis vikakoodi ilmesty noiden vuoksi, kun vaihtaa ajoissa isommalle vaihteelle.
Tarkistettu kaikki letkut, kaikki ehjiä. EGR putsattu, MAP ja MAF putsattu sekä boosti solenoidin screeni. Ainut vähän löysähkö letku tuntuu olevan alipainepumpun lyhyen letkun alapää, on kiinni, mutta heiluu eestaas pikkuisen sormilla. Sekä ylemmän jarrutehostimelle menevän letkun keltainen muoviosa on murentunut.
Miksi tyhjäkäynti palauttaa hetkellisesti voiman? Tuntuu, että kun tehon palautumisen jälkeen ajelee tosi rauhassa, tehot säilyy kunnes tekee kovemman kiihdytyksen.
Vikakoodi P0234 5B, eli aliahtaminen ilmaantuu tarvittaessa pitemmässä kiihdytyksessä (SaabWISin mukaan vikakoodi tulee kun ahtopaine on alle pyynnin yli 4s ja yli 2750rpm), ja auto menee limp modeen. Normaaliajossa ei siis vikakoodi ilmesty noiden vuoksi, kun vaihtaa ajoissa isommalle vaihteelle.
Tarkistettu kaikki letkut, kaikki ehjiä. EGR putsattu, MAP ja MAF putsattu sekä boosti solenoidin screeni. Ainut vähän löysähkö letku tuntuu olevan alipainepumpun lyhyen letkun alapää, on kiinni, mutta heiluu eestaas pikkuisen sormilla. Sekä ylemmän jarrutehostimelle menevän letkun keltainen muoviosa on murentunut.
Miksi tyhjäkäynti palauttaa hetkellisesti voiman? Tuntuu, että kun tehon palautumisen jälkeen ajelee tosi rauhassa, tehot säilyy kunnes tekee kovemman kiihdytyksen.
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Olikohan näissä Tids moottoreissa VNT ahtimet? Femman 3.0tidin aikoinaan ostin jossa ahtimen siivet jumitteli ja auto meni limbiin yliahdon takia aina kun pidempään kiihdytti rivakasti. Ahtimen vaihdolla selvisi silloin. Eli olisko siellä ahdin hajoamassa? Oletko katsonut jo siipien kunnon ja välykset?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Oireet kyllä viittaa tuollaiseen, VNT ahdin on näissä.
Näkeekös menopuolen siivet helposti, pakopuolelle ei taida olla asiaa ilman isompaa purkutyötä? Imupuolen siivet näkee varmaan helposti?
Mieli tekisi koittaa tuollaista puhdistusainetta, jota voisi ruikkia MAP sensorin reiästä. Motip Turbo cleaner
Muutoin: Marraskuusta asti, kun olen seurannut eSIDin kautta EGR arvoja, ne ovat aina olleet nollassa. EGR tai solenoidi ei ole jumissa ja koitin piruuttani irroittaa EGR:n liittimen, sehän aiheutti P0400 vikakoodin ja moottorivalon. Liitin kiinni ja nollaus -> kaikki ennallaan, egr näyttää nollaa %. Softauksesta en tiedä muuta, kuin että ohjekirjan välissä on Hirschin papereita, jossa ilmoitetaan softauksesta vuodelta 2009.
Näkeekös menopuolen siivet helposti, pakopuolelle ei taida olla asiaa ilman isompaa purkutyötä? Imupuolen siivet näkee varmaan helposti?
Mieli tekisi koittaa tuollaista puhdistusainetta, jota voisi ruikkia MAP sensorin reiästä. Motip Turbo cleaner
Muutoin: Marraskuusta asti, kun olen seurannut eSIDin kautta EGR arvoja, ne ovat aina olleet nollassa. EGR tai solenoidi ei ole jumissa ja koitin piruuttani irroittaa EGR:n liittimen, sehän aiheutti P0400 vikakoodin ja moottorivalon. Liitin kiinni ja nollaus -> kaikki ennallaan, egr näyttää nollaa %. Softauksesta en tiedä muuta, kuin että ohjekirjan välissä on Hirschin papereita, jossa ilmoitetaan softauksesta vuodelta 2009.
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
TiDS:n ahdin on kyllä todella vaikeassa paikassa tarkistella yhtään mitään. En nyt muista näkeekö jonnekin puolelle jotenkin purkamalla järkevän määrän tavaraa, mutta esimerkiksi ahtimen irroittaminen vaatii purkamista ehkä noin 20 kertaa enemmän kuin vaikkapa T7-koneinen OG-kolkki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Tuli vielä mieleen että tuon 3litrsisen dieselin siipien asentoa taisi pystyä monitoroimaan techillä livetilassa josta päättelin niiden jumimisen ja ostin uuden turbon kun ne oli silloin sopivasti saabilla puoli-ilmaisia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901
Jaa josko joku Turun seudun Tech2 omistaja viitsisi avittaa sen verran, että kokeilisi. Taikka jos joku 1.9tids 9-3 omistaja antaisi laittaa eSIDini kiinni omaansa, niin saisin vähän vertailtua ahtopaineita ja WG:n arvoja.
Sellainen vielä, kun tässä on mietiskelty, että wastegaten letkun alapäätä en ole päässyt vielä tarkistamaan, sehän on turbon alla. Näkisikö sen alapuolelta, ja saako sen uusittua ilman isompaa irrottelua?
Toinen homma mitä mietin, kun katselin konehuonetta että tuo alipainepumpun ympäristö on aivan soijassa. Voisiko alipainepumpun vikurointi aiheuttaa ahdon sekoiluja, eikös tuo nimenomaan aja solenoidia?
Sellainen vielä, kun tässä on mietiskelty, että wastegaten letkun alapäätä en ole päässyt vielä tarkistamaan, sehän on turbon alla. Näkisikö sen alapuolelta, ja saako sen uusittua ilman isompaa irrottelua?
Toinen homma mitä mietin, kun katselin konehuonetta että tuo alipainepumpun ympäristö on aivan soijassa. Voisiko alipainepumpun vikurointi aiheuttaa ahdon sekoiluja, eikös tuo nimenomaan aja solenoidia?
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids