’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Tervehdys!

Noin kuukauden verran ollut otsikon mukaisessa Saabissa vaivaa jossa sytytti moottorin häiriövalon ja tiputti tehot. Uudelleen starttauksien yhteydessä vikavalo hävisi ja tehotkin palasi, toisinaan tehot oli taas tallella vikavalosta huolimatta. Nyt eilisen jälkeen moottorivalo ei ole sammunut ja tehot olleet hukassa. Kierrättää konetta kyllä mutta vauhti ei ns. kiihdy.

Tänään päästy lukemaan vikakoodit Tech2:lla, kiitos avuliaan foorumilaisen. Oli siinä allekirjoittaneella jännittämistä (ja vitutusta vaimolla) ilmassa kun ollaan 700km päässä kotoa vieraan valtion alueella ja tuli perseen alla kontaktoin foorumilaisia. :D

Koodit olivat seuraavat:

- p1489 Cooling fan 3 control circuit, open
- p1109 Swirl actuator, incorrect feedback signal
- p2280 Mass air flow, higher than expected

Tuon ensimmäisen vikakoodin en epäile liittyvän asiaan, mutta kaksi jälkimmäistä voisi aiheuttaa kuvatunlaista oirehdintaa. Imusarjaan mielenkiintoni kohdistuu. Vastaavanlaisista vioista on myös kirjoittelua, mutta se mikä itseäni tässä mietityttää on se, että auto on softattu ja egr-tulpattu. Tech2 mukaan dpf:änkään ei pitäisi olla tukossa, partikkeliarvo oli 30% pinnassa. Kilometrejä autolla mittarissa 227000.

Mistä fiksummat lähtisi liikenteeseen? Aikaisemmissa ketjuissa tosiaan lyöty fortista tms. suoraan imusarjaan.

Autolla tosiaan ajettu tässä kuukauden sisään ajettu n. 2000km välillä vikavalon palaessa ja välillä ei.

Kiitoksia kaikille jotka jaksavat lähteä ratkomaan probleemia!
OG9-5 2009 1.9tid
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5842
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Imusarjan läpät vialliset. Eli uusi imusarja vaihdettava tai poistettava läpät ja tulpattava reijät.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Okei, kiitoksia. Mitä tämä läppien poisto ja reikien tulppaaminen käytännössä tarkoittaa? Eikö siellä imusarjassa nyt jokin ilmanohjauselementti tule olla? Onko millainen operaatio päästä itse läppiin käsiksi? Saisi tarkistettua että miksi kanittaa.

Jos imusarjan päätyy vaihtamaan kokonaisuudessaan, vaatiiko sopeuttamista esimerkiksi asennetun softan osalta?
OG9-5 2009 1.9tid
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5842
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Imusarjan irroittamistahan se tarkoittaa. Läpät poistetaan mekaanisesti hajottamalla ja imusarjan reijät tulpataan.

Imusarjan pelkkä irroitus-asennus on melko iso työ ja siihen päälle sitten mitä ikinä päättääkään läppien tai sarjan osalta tehdä.

Läppiä ei periaatteessa tarvita, ehkä jollain kierrosalueella voi olla vääntömomentissa eroa läpät vs. ei läppiä.

Ei tarvitse softamuutoksia valitsi sitten kumman tahansa. Imusarja femmaan tosi kallis jos oikein muistan.. että kannattaa istua tukevasti kun hintoja niille kyselee.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Justiinsa. Eiköhän sitä saa sitten vain liata kätensä ja lähteä purkuhommiin kun kotiin asti pääsee. Täytyy nyt toivoa että läpät olisivat vain jumiutuneet väärään asentoon ja siksi auto herjaa eikä niin että läpät ovat murenemassa ja imeytyvät sinne minne ei pitäisi. Tällaista kauhutarinaa ainakin saa luettavakseen kun asiaa googlailee.

Jos läpät päätyy poistamaan niin sittenkö ei enää vikakoodia tule? Onko tuo ilmamassamittarin vikakoodi yhteydessä tähän asiaan vai jokin omansa…?
OG9-5 2009 1.9tid
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5842
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu silloin vikakoodia ei tule. Läppien säätö jätetään paikoilleen, niin se saa sitten pyöriä siellä "tyhjää" ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Todennäköisesti ilmamassan vikakoodi liittyy läppiin ja niiden vikaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Pee
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pee »

Niitä läppiä ohjaa tanko joka on yhteydessä tuohon läppien säätö "moottoriin".
Luultavammin tanko on irti läpästä/läpistä ja joku läpistä tai useampi kiinni -> auto ei kulje mihinkään.

Ne saa sieltä käsin käännettyä auki tilapäisesti että saa auton kulkemaan.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Kiitoksia. Tanko on tosiaan irti kolmannelta läpältä ja se on juurikin se joka ohjaa kaikkia. Manuaalisesti en saa läppiä liikkeelle. Tulisikohan niitä kääntää moottorin käydessä vai sammutettuna?
OG9-5 2009 1.9tid
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Sain läpät liikkeelle. Onkohan ne oletuksena auki vai kiinni? Nyt läpät ovat jumiutuneet niin että tanko on äärivasemmalla ja liikkeen pystyy viemään oikealle. Kun ottaa meisselin välistä, palautuu kasetti vasemmalle. Startatessa ja annettaessa kierroksis tanko ei tee mitään.
OG9-5 2009 1.9tid
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Oletuksena kiinni. Startatessa pitäisi avautua n. puoleen väliin ja sitten kierrosten noustessa avautua auki asentoon. Vittumainen systeemi sinänsä että kun tanko pomppaa pois paikaltaan, läpät menevät voimalla kiinni enkä nyt ainakaan saa kammettua niitä auki asentoon.
OG9-5 2009 1.9tid
Pee
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pee »

Läpät auki asentoon, niin auto kulkee johonkin.

Läpistä ja niitä ohjaavasta tangosta löytyy täältä foorumilta paljon juttua.

Omasta oli koko tanko tippunut/otettu pois.
Muutamaan kertaan läppiä auoin, läppien seutu oli öljyinen eli ohivuotoa melkolailla jo noitten läppien läpivienneistä.
Yks kerta sitten ampui läpän läpiviennin ulos imusarjasta.

Ostin ebaystä halvimman sopivan imusarjan (noita on ilmeisesti pari erilaista), heivasin läpät ja tangot pois.
Tulppasin reiät ebaystä ostetulla tulppaus sarjalla.

Onneksi imusarjaa vaihdettaessa löytyi läppä vielä yhtenä kappaleena imusarjan suulta, että ei ollut kerennyt moottoriin asti mennä.

ps. minulta löytyy irrallaan oleva käytetty imusarja + läppien tulppasarja. Imusarja 2008 vuosimallista. Laita yv jos kiinnostaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
miu
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Tää on ollukki aika lystikäs tää operaatio. Eilen pääsin illalla hallille ja ajattelin että auto seisontaan ja imusarjan purkuun. Vielä mitä, tanko pelaa ja liikuttaa läppiä ihan niinkuin kuuluukin. Startatessa tanko liikahtaa, kaasuvaste liikuttaa just niinkuin pitääkin. Autossa ei vaan kulkupuolta…

Hetki päänraapimista -> ilmamassamittari irti. Puhdistus. Koeajolle, sama peli, ei ruutia.

Hyllystä löytyi Biltemasta hankittu markan obd2-can mittari ja vikakoodin lukuun. Nyt oli vaan yksi vikakoodi näyttää, p2279, ilmavuoto jossakin.

Välijäähdyttimeltä imusarjaan tuleva putki irti, suojakangas pois ja avot, ihan kuin olisi puukolla viillettu kolmen sentin reikä putkeen. Paikkaus jesarilla paremman puutteessa, ja koeajolle. Jumalaut, auto pelaa kuin ihmisen mieli. Vikakoodit loistaa poissaolollaan. Eilen vielä n. 30km ajoa, ei ongelmaa, tänään 20km ja pam, moottorivalo. Nyt vikakoodina imusarjan läpät.

Eli eli, kyllä siellä läppien tangossa klappia on, mutta tulipahan nyt tuo rikkinäinen välijäähdyttimen putkikin laitettua tilaukseen. Do88-versio luulisi ainakin kestävän.

Täytyy perehtyä tuohon imusarjan läppiin vielä tarkemmin. Vikaa ja ongelmaa en vähättele, mutta mitä nyt eilen konetta kävin läpi niin on se kyllä helkutinmoinen työmaa tuo purkaminen ja sen kanssa täytyy nostaa omat kädet pystyyn. Täytyisi löytää joku pätevä saab-mekaanikko täältä turun alueelta. Toivottavasti keksin siihen saakka jonkin väliaikaisratkaisun kun autolle kuitenkin päivittäinen tarve.
OG9-5 2009 1.9tid
Vastaa Viestiin