Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
voiko kyseistä moottoria varten tarjolla olevia virisoftaboxeja hyödyntää? Ohitetaanko pumpun kyljessä oleva loota viriä asennettaessa täysin, vai jääkö se jollain tavalla mukaan? Olisi nimittäin tarjolla mekaanisesti ehjällä pumpulla oleva yksilö pikkurahalla, eikä toinen Saabi pahaa tekisi.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Ymmärtääkseni ei voi ohittaa. Omassa TiD:issä kilahti pumpun ohjausyksikkö. Pumppu irrotettiin ja penkitettiin. Uuteen ohjainboksiin ajettiin softa.
Homma maksoi pikkuisen reilu 2k€ ja samalla putsattiin myös imusarja, tarkistettiin suuttimista mahd. ilmavuodot lopuksi nokkaakselin ketjun ja kiristimen kunto. Ei tarvittu muuta kuin uudet tiivisteet.
Homman hoiti ammattitaidolla Diesel Oteko Oy Vantaalla.
Homma maksoi pikkuisen reilu 2k€ ja samalla putsattiin myös imusarja, tarkistettiin suuttimista mahd. ilmavuodot lopuksi nokkaakselin ketjun ja kiristimen kunto. Ei tarvittu muuta kuin uudet tiivisteet.
Homman hoiti ammattitaidolla Diesel Oteko Oy Vantaalla.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
On kyllä suolainen hinta, oliko tuossa eritelty noita hommia että mitä maksoi toi pelkkä pumppuhomma?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=65787
Itte irrottelin pumpun ja vein raadon Tampereelle Tammer Dieseliin. Hinta korjaukselle 950e. Osat oli muistaakseni n.200-300e. Loppu tuli pumpun penkityksestä. Pyörittivät penkissä n.3h. Mitään softauksia ei autoon/moottoriin tehty.
Itte irrottelin pumpun ja vein raadon Tampereelle Tammer Dieseliin. Hinta korjaukselle 950e. Osat oli muistaakseni n.200-300e. Loppu tuli pumpun penkityksestä. Pyörittivät penkissä n.3h. Mitään softauksia ei autoon/moottoriin tehty.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Kuinkas monella saabistilla on muuten kilahtanut tuo laatupumppu? Ja millä kilometreillä?
Tässä odotellaan pieni pelko persiissä koska meno loppuu...
Tässä odotellaan pieni pelko persiissä koska meno loppuu...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Eiköhän pumpun mekaaninen puoli kestä puolisen miljoonaa kilometriä, ellei mitään ihmeempää tapahdu.
Pumpun kyljessä oleva elektroniikka on laakista vainaa täysin satunnaisilla kilometrilukemilla. Minulla kiikarissa oleva auto on MY04 ja kilometrejä noin 180000. Auto on muuten kuin uusi.
Pumpun kyljessä oleva elektroniikka on laakista vainaa täysin satunnaisilla kilometrilukemilla. Minulla kiikarissa oleva auto on MY04 ja kilometrejä noin 180000. Auto on muuten kuin uusi.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
http://www.vp44diesel.de/
Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Ainakin meillä Boschin EDC-kursseilla painoitettiin, että boksin kiinnitysruuveja ei saa aukaista, koska silloin pumpun säädöt muuttuvat.ihottuma kirjoitti:http://www.vp44diesel.de/
Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Ylemmän kannen saa aukaista.
En tosin jaksanut lukea Poppeli-foorumilta oliko siellä mitään kyseisestä asiasta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Tarkennas nyt vähän kun kurssitkin on kerta käyty.Turbo16 kirjoitti:Ainakin meillä Boschin EDC-kursseilla painoitettiin, että boksin kiinnitysruuveja ei saa aukaista, koska silloin pumpun säädöt muuttuvat.ihottuma kirjoitti:http://www.vp44diesel.de/
Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Ylemmän kannen saa aukaista.
En tosin jaksanut lukea Poppeli-foorumilta oliko siellä mitään kyseisestä asiasta.
Pakkohan ruuvit on kaiketi aukoo jos meinaa yksikön vaihtaa mutta meinaatko että toi pumppu tarttis penkittää tai jotain sen jälkeen?
Täällä ja myös ooppelin puolella noita ohjausyksiköitä on kumminkin omatoimisesti ilmeisesti useampikin vaihdettu ilman onkelmia.
Hinnan puolesta on kumminkin aika huokutteleva vaihtoehto.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Kukahan se ekana uskaltaa kokeilla puolan poikien korjauksia. Hintaero on kyllä järkyttävä siihen että koko pumppu vaihdettaisiin vaikka merkkiliikkeesä.
Pumpun säädättämisestä penkissähän on laskutettu kans aika summia, joten onko tuo korjattu osa nyt sitten ohjelmoinniltaan ihan päin seiniä?
Olis mukava tietää ihan käytännön kokemuksia jos vain jolla kulla luotettavalla lähteellä moisia olisi.
Ainakin vuosimallihaarukat oli ihan päin seiniä 9-5:n kohdalla.
Omassa nyt 290 tkm ja jännitys tiivistyy samaa tahtia kuin usko Boschin laatutekeleisiin hiipuu kaiken aikaa. Omasta sabasta nimittäin melkein kaikki hajonneet osat ovat olleet tuon merkin alla.
Pumpun säädättämisestä penkissähän on laskutettu kans aika summia, joten onko tuo korjattu osa nyt sitten ohjelmoinniltaan ihan päin seiniä?
Olis mukava tietää ihan käytännön kokemuksia jos vain jolla kulla luotettavalla lähteellä moisia olisi.
Ainakin vuosimallihaarukat oli ihan päin seiniä 9-5:n kohdalla.
Omassa nyt 290 tkm ja jännitys tiivistyy samaa tahtia kuin usko Boschin laatutekeleisiin hiipuu kaiken aikaa. Omasta sabasta nimittäin melkein kaikki hajonneet osat ovat olleet tuon merkin alla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Uuppeli clubin puolella on tosiaan tuota asiaa arvoiteltu enemmänkin, ja aika karvaaksi totuudeksi on näytetty se, että boxin itse vaihtaminen syö koko pumppujen vaihtavien firmojen toimeentuloa, samoin boschin leipää.
Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.
Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).
Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.
Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.
Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).
Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.
Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
tetammi kirjoitti: Tarkennas nyt vähän kun kurssitkin on kerta käyty.
Pakkohan ruuvit on kaiketi aukoo jos meinaa yksikön vaihtaa mutta meinaatko että toi pumppu tarttis penkittää tai jotain sen jälkeen?
Täällä ja myös ooppelin puolella noita ohjausyksiköitä on kumminkin omatoimisesti ilmeisesti useampikin vaihdettu ilman onkelmia.
Hinnan puolesta on kumminkin aika huokutteleva vaihtoehto.
Niin tosiaan itse kun olen Boschin firmassa töissä niin tottakai se syö meiltä rahaa, mutta niihän se menee joka paikassa ja väkisin melkein yritetään myydä.ihottuma kirjoitti:Uuppeli clubin puolella on tosiaan tuota asiaa arvoiteltu enemmänkin, ja aika karvaaksi totuudeksi on näytetty se, että boxin itse vaihtaminen syö koko pumppujen vaihtavien firmojen toimeentuloa, samoin boschin leipää.
Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.
Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).
Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.
Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Mutta siis kyllä se vaatisi oikeasti sen kalibroinnin, että laite toimisi oikein joka olosuhteessa, vaikka voihan se olla että pumppu syöttää suurinpiirtein oikean määrän naftaa vaikka sitä ei kalibroitasi.
BMW:ssa oli muistaakseni voi ohjelmoida vain kerran ja muissa merkeissä 2 kertaa. Näin siis PSG15 -kohdalla ainakin.
Kyllähän tuossa menee parisen tuntia kuitenkin kun pumppu ajetaan. Common Raileissa muistaakseni tupla-aika verrattuna VP-pumppuihin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Sitä vain ihmettelen, että jos boxi on täysin identtinen kuin edellinenkin, niin miten voi syöttö jollakin tapaa muuttua? En oikeasti nimittäin jaksa uskoa siihen, että joka ikinen VP44 ajetaan ennen autoon asentamista useamman tunnin sessiolla kalibroiden kyseiseen autoon, vaan kyllä se raaka fakta taitaa olla pumppu ja boxi pakettiin ja autoon kiinni.Turbo16 kirjoitti:tetammi kirjoitti: Tarkennas nyt vähän kun kurssitkin on kerta käyty.
Pakkohan ruuvit on kaiketi aukoo jos meinaa yksikön vaihtaa mutta meinaatko että toi pumppu tarttis penkittää tai jotain sen jälkeen?
Täällä ja myös ooppelin puolella noita ohjausyksiköitä on kumminkin omatoimisesti ilmeisesti useampikin vaihdettu ilman onkelmia.
Hinnan puolesta on kumminkin aika huokutteleva vaihtoehto.Niin tosiaan itse kun olen Boschin firmassa töissä niin tottakai se syö meiltä rahaa, mutta niihän se menee joka paikassa ja väkisin melkein yritetään myydä.ihottuma kirjoitti:Uuppeli clubin puolella on tosiaan tuota asiaa arvoiteltu enemmänkin, ja aika karvaaksi totuudeksi on näytetty se, että boxin itse vaihtaminen syö koko pumppujen vaihtavien firmojen toimeentuloa, samoin boschin leipää.
Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.
Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).
Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.
Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Mutta siis kyllä se vaatisi oikeasti sen kalibroinnin, että laite toimisi oikein joka olosuhteessa, vaikka voihan se olla että pumppu syöttää suurinpiirtein oikean määrän naftaa vaikka sitä ei kalibroitasi.
BMW:ssa oli muistaakseni voi ohjelmoida vain kerran ja muissa merkeissä 2 kertaa. Näin siis PSG15 -kohdalla ainakin.
Kyllähän tuossa menee parisen tuntia kuitenkin kun pumppu ajetaan. Common Raileissa muistaakseni tupla-aika verrattuna VP-pumppuihin.
Ooppeleissa on tuon ketjun mukaan ollut jo melkoisia km-määriä noita korjattuja boxeja kiinni, eikä vikaa ole ilmennyt, joten edelleen ihmettelen miksi se pumppu pitää jollakin tapaa kalibroida.
Toinen asia jota ihmettelen vielä enemmän, on se, että minkä ihmeen takia boschi tai sen valtuuttamat korjaamot eivät tee itse näitä boxin vaihtoja, vaan laskuttavat törkeästi koko uuden pumpun, vaikka todellisuudessa hyvin harvoissa tapauksissa pumpussa on mitään mekaanista vikaa. Mielestäni jokseenkin omaa tyhmyyttä, että sitä leipää ei enää tulekkaan totuttuun tahtiin, sillä homman on perustunut osittain asiakkaiden huijaamiseen.
Vai miten näkisitte, jos Saabbi huolto teettäisi moottoriin koneremontin, kun di-kasetti kärähtää?
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Ainakin Bosch ei myy edes ohjainlaitetta VP44 PSG15:n, että siitä syy miksei Bosch ei vaihda ohjainlaitetta kyseiseen pumppuun, kun taas PSG5 saa erikseen ohjainlaitteen, mutta niissä kun ei ohjainlaite kärähdäkkään niin helposti.ihottuma kirjoitti: Sitä vain ihmettelen, että jos boxi on täysin identtinen kuin edellinenkin, niin miten voi syöttö jollakin tapaa muuttua? En oikeasti nimittäin jaksa uskoa siihen, että joka ikinen VP44 ajetaan ennen autoon asentamista useamman tunnin sessiolla kalibroiden kyseiseen autoon, vaan kyllä se raaka fakta taitaa olla pumppu ja boxi pakettiin ja autoon kiinni.
Ooppeleissa on tuon ketjun mukaan ollut jo melkoisia km-määriä noita korjattuja boxeja kiinni, eikä vikaa ole ilmennyt, joten edelleen ihmettelen miksi se pumppu pitää jollakin tapaa kalibroida.
Toinen asia jota ihmettelen vielä enemmän, on se, että minkä ihmeen takia boschi tai sen valtuuttamat korjaamot eivät tee itse näitä boxin vaihtoja, vaan laskuttavat törkeästi koko uuden pumpun, vaikka todellisuudessa hyvin harvoissa tapauksissa pumpussa on mitään mekaanista vikaa. Mielestäni jokseenkin omaa tyhmyyttä, että sitä leipää ei enää tulekkaan totuttuun tahtiin, sillä homman on perustunut osittain asiakkaiden huijaamiseen.
Vai miten näkisitte, jos Saabbi huolto teettäisi moottoriin koneremontin, kun di-kasetti kärähtää?
Voithan sinä olla sitä mieltä, ettei pumppua tarvitse kalibroida, mutta meillä on vaan säännöt kyseiseen hommaan ja niillä mennään.
Jos ohjainlaite omastani kärähtää niin voit olla varma, että saat henkilökohtaisesti sähköpostia pumpun ajotapahtumasta olevan prosuurin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...
Ehkä tämä on tätä nykyaikaa, että mitään ei korjata vaan kaikki osat vaihdetaan aina uusiin (tai tehdaskorjattuihin).
Itellä jää kans jonkun sortin asiakkaiden kusetus päällimäiseksi ajatukseksi Boschin suunnalta. Jos kerran ite suunnittelevat ja tekevät/teettävät pumpun jossa on pari pikku juttua noin päin persettä niin pitäisi kantaa vastuu ja korjata edes viat kohtuu hintaan ja toimittaa tarvittavaa korjausosaa.
Tähän asti on vain tainnu olla kannattavampaa myydä ei oota pelkän ohjainboxin tarvijoille kun ovat käytännössä joutuneet ostamaan koko pumpun. Saa nähdä alkaako korjausosia saamaan jossain vaiheessa myös Boschilta - tuskin.
Mutta samapa se jos korjaajat vie pumppuliikkeiden työt - työllistäväthän ne varmaan enemmän korjaamalla vanhoja pumppuja. Ja Boschin toimintakaan tuskin kannattamattomaksi muuttuu kun hinnat on niin suolaisia
Varmaan sen penkissä ajon vaatii että toimii joka olosuhteessa optimaalisesti, mutta jos vaikka kulutus nousee desin tai kaksi sataselle tai väännöstä lähtee parikymppiä pois niin silti taitaisin kallistua korjauksen puolelle. Ainoa kriteeri siinä että auto menee katsastuksesta läpi eikä mitään perstuntumalla huomattavaa dramaattista eroa eniseen ole.
Itellä jää kans jonkun sortin asiakkaiden kusetus päällimäiseksi ajatukseksi Boschin suunnalta. Jos kerran ite suunnittelevat ja tekevät/teettävät pumpun jossa on pari pikku juttua noin päin persettä niin pitäisi kantaa vastuu ja korjata edes viat kohtuu hintaan ja toimittaa tarvittavaa korjausosaa.
Tähän asti on vain tainnu olla kannattavampaa myydä ei oota pelkän ohjainboxin tarvijoille kun ovat käytännössä joutuneet ostamaan koko pumpun. Saa nähdä alkaako korjausosia saamaan jossain vaiheessa myös Boschilta - tuskin.
Mutta samapa se jos korjaajat vie pumppuliikkeiden työt - työllistäväthän ne varmaan enemmän korjaamalla vanhoja pumppuja. Ja Boschin toimintakaan tuskin kannattamattomaksi muuttuu kun hinnat on niin suolaisia
Varmaan sen penkissä ajon vaatii että toimii joka olosuhteessa optimaalisesti, mutta jos vaikka kulutus nousee desin tai kaksi sataselle tai väännöstä lähtee parikymppiä pois niin silti taitaisin kallistua korjauksen puolelle. Ainoa kriteeri siinä että auto menee katsastuksesta läpi eikä mitään perstuntumalla huomattavaa dramaattista eroa eniseen ole.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334