Olikos ohjekirjassa, että saman verran pitäisi ajaa kun eberi on päällä jottei akku tyhjene. Kannattaa varmaan hankkia se laturi jos haluaa käyttää eberiä noin pieniin matkoihin.Ristom kirjoitti:Onko kukaan askarrellut autoonsa ylläpitolaturia? Minkälaisia kiinteän asennuksen malleja mahtaisi löytyä, vai pitäisikö tyytyä vain irtolaturiin.. Alkaa vähän hirvittää akun riittävyys, kun aamuisin Eberi käy 30 minuuttia ja sitten ajoa tulee 5 minuuttia ja auto seisoo taas määrän X ja ehkä taas Eberi käy ja taas ajetaan alle 10 minuuttia..
Kokemuksia?
Dieselin akku
Re: Dieselin akku
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34
Re: Dieselin akku
Jos autossa on jo Defan lohkolämppäri, on siihen helppo asentaa Defan akkulaturi. Itse tein tämän juuri pari päivää sitten. Vanhassa 9-3:ssa tuo lohkolämmitin on hyvin käsillä tuossa akun vieressä, siitä piuha irti ja se kiinni laturiin ja laturista uusi piuha lohkolämmittimille (tämä pitää ostaa erikseen). Tämä lisäksi laturista lähtee ohuemmat johdot akun navoille. Eniten aikaa meni laturille sopivan paikan etsimiseen, sain sen aseteltua lähelle jarrunestesäiliötä (vai mikä siinä lähellä pissapojan täyttöaukkoa on, ei nyt tarkkaan muista).
Tuo on tosiaan helppokäyttöinen kun lataa aina kun auto on lämmitystolpassa, parin päivän käytöllä ei sen tarkemmin osaa sanoa. Hankintahinta on tosi suolainen, 4A-laturi 130 euroa, ja ylimääräinen piuha usemman kympin. Tietysti tuon helppo otta irti ennen auton myyntiä ja asentaa seuraavan autoon. (olettaen että seuraavastakin autosta löytyy defan lohkolämppäri)
Päädyin tuon hankintaan kun kovimmalla pakkasilla akkuvalo jäi hetkeksi palamaan käynnistyksen jälkeen, varsinkin jos oli lyhyempää ajelua takana. Autossani on kuitenkin vasta vuoden vanha 100 Ah:n Trane-akku (TM-testivoittaja).
Tuo on tosiaan helppokäyttöinen kun lataa aina kun auto on lämmitystolpassa, parin päivän käytöllä ei sen tarkemmin osaa sanoa. Hankintahinta on tosi suolainen, 4A-laturi 130 euroa, ja ylimääräinen piuha usemman kympin. Tietysti tuon helppo otta irti ennen auton myyntiä ja asentaa seuraavan autoon. (olettaen että seuraavastakin autosta löytyy defan lohkolämppäri)
Päädyin tuon hankintaan kun kovimmalla pakkasilla akkuvalo jäi hetkeksi palamaan käynnistyksen jälkeen, varsinkin jos oli lyhyempää ajelua takana. Autossani on kuitenkin vasta vuoden vanha 100 Ah:n Trane-akku (TM-testivoittaja).
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
Re: Dieselin akku
Defa multicharger 1204
"Laturin,kiinnikesarjan,latausjohto,miniplug kojepistorasia,sille kiinnikesarja,verkkovirtajohto,suojatulppa eli
tässä sarjassa on kaikki tarvittavat osat." (Ad-varaosamaailma TRE)
145 eur
"Laturin,kiinnikesarjan,latausjohto,miniplug kojepistorasia,sille kiinnikesarja,verkkovirtajohto,suojatulppa eli
tässä sarjassa on kaikki tarvittavat osat." (Ad-varaosamaailma TRE)
145 eur
Re: Dieselin akku
Entisenä Saabistina vielä vastaan tänne.
9-5 2,2 -05 TIdistä meni Saabbaan alkupräinen akku Eberi käytössä ja hankin tilalle jonkun Vartan (olisiko ollut Silver). Siinä tehot hyytyi vuodessa ja takuuseen vaihdoin välirahalla Vartan AGM akun. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia akun kanssa. Mulle jäi kuva että tämä AGM oli kyllä paras akku mitä mulla oli ollut.
Latausta varten asensin Ctekin 3600 laturin kiinteästi, eli lohkolämmittimen piuhan kun tökkäsi autoon kiinni (muuten ei ollut lohkolämppäriä kun oli Eber), niin akku sai valtakunnan verkosta kaipaamaansa potkua. Tosin AGM akun kanssa laturia en tarvinnut sitten kertaakaan.
9-5 2,2 -05 TIdistä meni Saabbaan alkupräinen akku Eberi käytössä ja hankin tilalle jonkun Vartan (olisiko ollut Silver). Siinä tehot hyytyi vuodessa ja takuuseen vaihdoin välirahalla Vartan AGM akun. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia akun kanssa. Mulle jäi kuva että tämä AGM oli kyllä paras akku mitä mulla oli ollut.
Latausta varten asensin Ctekin 3600 laturin kiinteästi, eli lohkolämmittimen piuhan kun tökkäsi autoon kiinni (muuten ei ollut lohkolämppäriä kun oli Eber), niin akku sai valtakunnan verkosta kaipaamaansa potkua. Tosin AGM akun kanssa laturia en tarvinnut sitten kertaakaan.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34
Re: Dieselin akku
Tuossa paketissa taitaa olla nuo johdot mitkä tarvitaan jos autossa ei ole lohkolämmitintä ennestään. Eli jos sinulla on jo lohkolämmitin autossa ei noita tarvita, vaan sen sijaan tarvitaan erillinen piuha laturilta lohkolämmittimelle.Ristom kirjoitti:Defa multicharger 1204
"Laturin,kiinnikesarjan,latausjohto,miniplug kojepistorasia,sille kiinnikesarja,verkkovirtajohto,suojatulppa eli
tässä sarjassa on kaikki tarvittavat osat." (Ad-varaosamaailma TRE)
145 eur
Omassa paketissa lukee Multicharger 1204, tilausnumero on DA 450020.
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
Re: Dieselin akku
Varta 80Ah vaihdettu eilen alkuperäisen tilalle. Alkuperäinen näkyi olevan GM leimoilla oleva 85Ah. Ja tuo Defa multicharger on ostoslistalla myös...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Dieselin akku
MultiCharger 1204 asennettu, pistoke puskurin alahuulessa ja laturi akun kotelon moottorin puoleisessa kyljessä. Piuhat purkamatta syylärin yli pujotellen. Paketti sisälti kaiken tarpeellisen ilman lohkoa asennukseen.
Re: Dieselin akku
Millainen kiinnitys sillä laturiosalla on? Et viitsisi kuvaa asennuksesta näpätä?Ristom kirjoitti:MultiCharger 1204 asennettu, pistoke puskurin alahuulessa ja laturi akun kotelon moottorin puoleisessa kyljessä. Piuhat purkamatta syylärin yli pujotellen. Paketti sisälti kaiken tarpeellisen ilman lohkoa asennukseen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Dieselin akku
Kopan takapuolella on neljä hahloa nippusiteellä lävistettäväksi.
Re: Dieselin akku
Omat kuvat...jmaatta kirjoitti:Millainen kiinnitys sillä laturiosalla on? Et viitsisi kuvaa asennuksesta näpätä?Ristom kirjoitti:MultiCharger 1204 asennettu, pistoke puskurin alahuulessa ja laturi akun kotelon moottorin puoleisessa kyljessä. Piuhat purkamatta syylärin yli pujotellen. Paketti sisälti kaiken tarpeellisen ilman lohkoa asennukseen.
http://www.hiekkalaatikko.org/defa01.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/defa02.jpg
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Dieselin akku
Kuis ihmeessä tuohon 9-5 ahtaaseen koppaan saa mahtumaan 100 amppeerin akun? Pitää ilmeisesti ottaa tuo muovi koppa pois?
Opastusta kaivataan...
Opastusta kaivataan...
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
Re: Dieselin akku
Ilmeisesti koppa pois sitten, jos haluaa mitoiltaan suuremman akun laittaa. Jos sinne mahtuu isompi akku, en edes muista. Mulla ei 3.0 TiD:ssä ole edes mitään koppaa.T.L kirjoitti:Kuis ihmeessä tuohon 9-5 ahtaaseen koppaan saa mahtumaan 100 amppeerin akun? Pitää ilmeisesti ottaa tuo muovi koppa pois?
Opastusta kaivataan...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Dieselin akku
Niin tosiaan, minulla 2,2 kyseessä. Hätäisesti katottuna akun maksimi pituus ilman tuota koppaa/kaukaloa voisi olla 31 cm luokkaa. Akkutalon hakukone antaa tuloksena 35 cm (100 A) pitkän akun, joka ei todellakaan mene ainakaan tuohon minun kotteroon...
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
Re: Dieselin akku
Vähän korkeampi ilmeisesti sitten mahtuu. Jos vaikka jotain merkkiä sais (100 Amp) korkeampana. Tämä nyt on vaan arvio.T.L kirjoitti:Niin tosiaan, minulla 2,2 kyseessä. Hätäisesti katottuna akun maksimi pituus ilman tuota koppaa/kaukaloa voisi olla 31 cm luokkaa. Akkutalon hakukone antaa tuloksena 35 cm (100 A) pitkän akun, joka ei todellakaan mene ainakaan tuohon minun kotteroon...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 16:34
Re: Dieselin akku
Onko vika akussa vai missä?
Laitoin eberin päälle ei syttynyt odotin hetken ja uusi yritys ei syttynyt. No sitten hetken kuluttua kun yritin startata niin ei tapahtunut muuta kuin hehkun jälkeen räpytteli vain valoja eikä yritystäkään. Siis aivan outoa valojen räpyttelyä ei ole ennen tehnyt niin.
Laitoin eberin päälle ei syttynyt odotin hetken ja uusi yritys ei syttynyt. No sitten hetken kuluttua kun yritin startata niin ei tapahtunut muuta kuin hehkun jälkeen räpytteli vain valoja eikä yritystäkään. Siis aivan outoa valojen räpyttelyä ei ole ennen tehnyt niin.