Kyllä lähtee...

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja mek »

Laitetaan nyt jotain positiivistakin tänne välillä. Eberi on ollut kylmänä jo reilun viikon, joten Saapas potkitaan autokatoksesta joka aamu tulille ihan kylmiltään. Ei tuo hiivatin riisseli mikään huono kone ole. Neljä vuotta vanhalla, alkuperäisellä (eberiä pyörittäneellä) akulla Saab starttaa käyntiin kuin palmun alta joka aamu, kolisten ja savuttaen tosin, mutta vain sekunnin starttauksen jälkeen. Tänä aamuna auton mittari näytti katoksessa -28 kun lyötiin käyntiin ja yöllä on käyty -30 alapuolella muutaman tunnin ajan ilmatieteen laitoksen seurannan mukaan (Vihti Maasoja).

Kuvaa en saanut tähän näköjään liitettyä, mutta käykää itse katsomassa http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Vihti
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Samoin olen ihmetellyt meidän dieselin intoa lähteä ajoon. Kahdella hehkutuksella lähtee mainiosti.
Kun se eberi meiltäkin lopetti toimimisen juuri kovimmilla pakkasilla...
Siis hatunnosto Saabille!
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Näitä kun lukee, niin uskaltaisin veikata, että tuo 1.9 on hanakampi pakkaskäynnistyjä kuin tämä vanha 2.2 :mrgreen:
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Lienee yksilöitä,oma ei meinaa kirveelkään lähteä ilman webaston käyttöä,saa sahata väkisin,useammasta hehkutuksesta huolimatta.Ja ei luulis akussa olevan vika,kun uus vaihdettu tilalle(ei alkuperäinen kestäny kylmil kuin 20min webaston käyttöä,jos liikkeelle halus puolituntia ja naks naks kuului)no piuhoil hörähti.Ja ainakin mun mielestä ne akkutesterit(joka siis näytti et akku ok!!?)on vitsi,miten se vois simuloida 25 pakkases akun kuormittamista :?: .1.9tid siis kysees.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja mek »

Kyllä minustakin tuo -28 - -30 on dieselille ihan hyvä suoritus, lämmittämättä. Varsinkin kun tärähtää käyntiin noin lyhyen, vain noin sekunnin mittaisen starttauksen jälkeen. VW:n TDI- ja pumppusuutindieselit vaativat samoissa oloissa pitkän sahauksen/useita yrityksiä ja sittenkin sai vielä pitkään auttaa startilla että jaksoi käydä, tosin nuo kokemukseni ovat jo yli neljän vuoden takaa vm. -99 ja -03 autoista.

Useista peräkkäisistä hehkutuksista ei välttämättä ole hyötyä. Olen kuullut kerrottavan ihan asiantuntijaksi itseään kutsuvan suusta, että useat hehkutukset polttava kaiken hapen imusarjasta ja vain haittaavat käynnistystä, lieneekö perää. Sen sijaan hehkutulpan toiminta kannattaisi ehkä tarkastaa, jos ei laakista lähde tuo 1,9 TiDS.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Juu kyllä juuri kävi huollossa,ei pitäs mitään vikaa kuulemmsa olla.Ja n25 sitä pakkasta 13tuntia paleli,parin hehkutuksen jälkeen ei normi starttaus riittäny vaan uus hehkutus ja perään startil 5sekkaa niin heräs.Mut ei kai toi imuläpät vois aiheuttaa käynnistyksen huonoutta??57tkm ajettu ja kaupunkipainotteista ajoo n9l keskikulutuksel+riittävästi tyhjäkäyntiä.
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Mulla ei ole kokemusta kuin neljästä dieselistä ja olen sillä kannalla että tuplahehkutus auttaa merkittävästi käynnistymiseen. Riippuuhan se tietysti akun kunnostakin.
Ainakin nyt pihalla olevat Saba ja CRV lähtevät paremmin tuplalla. CRV olisi tosi tiukoilla ilman tuplahehkua kun mennään yli -20 pakkasiin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

olikos volvossa venttiilin välykset ja hehkut kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja rr »

mek kirjoitti: Useista peräkkäisistä hehkutuksista ei välttämättä ole hyötyä. Olen kuullut kerrottavan ihan asiantuntijaksi itseään kutsuvan suusta, että useat hehkutukset polttava kaiken hapen imusarjasta ja vain haittaavat käynnistystä, lieneekö perää.
:lol:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Ei kuulemma tekisi hyvää pikahehkuille nuo monet hehkutukset.
Lohkolämmitintä olen asentamassa tohon 3.0 cdtihin,en aikonut lämmittämättä tuota koskaan kovalla pakkasella startata,en vain halua ottaa riskiä että hajoaa.Defalla ja Calixilla on kummallakin oma mallinsa,Defa säteilylämmitin ja Calix perinteinen vesivastus joka tulis öljynlauhduttimen letkuun.Calixi vaikuttaisi hyvältä lämmittää kummatkin nesteet ja öljyn,noista säteilylämmittimistä en kauheesti kehuja ole kuullut,ovat tehottomia.

http://www.defa.com/heating.php3?lang=6&ndid=&aid=&tid=#

http://www.calix.se/index.asp?lang=FI
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Mimmi kirjoitti:Suurimmassa osassa Saabeja, joissa on pikkudiesel, on myös Eberi.
Ei taida olle 3.0 TID:in kanssa olla eberiä?Katselin tuota konehuoneesta muttei näkynyt.Osaako kukaan sanoa?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikös tuo selviäis kuskin penkiltä ihan sillä että auton sammuttamisen jälkeen painat ACC:n auto nappia tovin aikaa niin taukolämmitin tulee käyttöön mikäli autossa on polttoainekäyttönen lisälämmitin. Vai onko myös dieselkutosessa sähkönen kiertovesipumppu aina mukana vaikkei olekkaan eberiä?

Ajastustoiminto ei ole automaattisesti mukana ainakaan noissa neloskoneisissa nakuissa, paremmista en sitten tiiäkkään.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kyllä lähtee...

Viesti Kirjoittaja mike »

Mimmi kirjoitti:Sähköinen vesipumppu kuuluu eberiin, koneessa on ihan perinteinen hihnavetoinen vesipumppu.
TECHlla pystyy muuttamaan ohjelmoinnin.
Eli sähkönen kiertovesipumppu on vain bensakutosen ja eber/webastolla varustettujen autojen lisänä, jolloin tulee myös tuo taukolämmitystoiminto.

Jostain muistan lukeneeni, että tuossa bensakutosessa on tuo sähköpumpppu varsinaisen remmikäyttösen vesipumpun lisänä varmistamassa kunnollinen nestekierto myös tyhjäkäynnillä. Näin siis myös silloin kun autossa ei ole tuota lisälämmitintä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin