Traktori lähtee käymään vain sahaamalla *nyt lähtee kunnoll*
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Traktori lähtee käymään vain sahaamalla *nyt lähtee kunnoll*
Miten Saabin dieseliin kuuluu vaihtaa naftasuodatin? Menetelty tähän mennessä kuten aiemmissa pirsseissä totuttu, eli vanha suodatin pois, kuppi puhtaaksi, tiivisteura puhtaaksi, uusi suodatin ja tiiviste paikalleen, kuppi täyteen dieseliä ja starttaus.
Toki putkissa olevalla dieselillä hönki ehkä 15-20 sekuntia käynnissä, mutta sen jälkeen sammui. Kuppi täytetty dieselillä uudelleen, oli vajunut hyvin vähän. Suodatinkupin kansi on hyvin kiinni, ei valskaa startatessa eikä ainetta valu kupin alapuolellekaan (toinen silmäpari ollut konehuoneen puolella katsomassa).
Viimeisenä temppuna kokeiltu käyttää nelospytyn suutinta raollaan jotta ilma pääsisi pois - sieltäkin tulee naftaa joten ei kai siellä ilmaa ole?
Pitääkö joka suuttimelle tehdä sama temppu? Kauanko näitä yleensä pitää sahata käyntiin? Kaikkiaan konetta pyöritettiin pari minuuttia lyhyissä, korkeintaan puolen minuutin jaksoissa. Akku tuntui vielä jaksavan hyvin.
Auto on 9-3 Sport Sedan -03, kone 2,2tid. Suodatin oli Hengstin (tähän saakka hyväksi havaittu) tekele.
Toki putkissa olevalla dieselillä hönki ehkä 15-20 sekuntia käynnissä, mutta sen jälkeen sammui. Kuppi täytetty dieselillä uudelleen, oli vajunut hyvin vähän. Suodatinkupin kansi on hyvin kiinni, ei valskaa startatessa eikä ainetta valu kupin alapuolellekaan (toinen silmäpari ollut konehuoneen puolella katsomassa).
Viimeisenä temppuna kokeiltu käyttää nelospytyn suutinta raollaan jotta ilma pääsisi pois - sieltäkin tulee naftaa joten ei kai siellä ilmaa ole?
Pitääkö joka suuttimelle tehdä sama temppu? Kauanko näitä yleensä pitää sahata käyntiin? Kaikkiaan konetta pyöritettiin pari minuuttia lyhyissä, korkeintaan puolen minuutin jaksoissa. Akku tuntui vielä jaksavan hyvin.
Auto on 9-3 Sport Sedan -03, kone 2,2tid. Suodatin oli Hengstin (tähän saakka hyväksi havaittu) tekele.
Viimeksi muokannut Harald Hirmuinen, Ke Syys 22, 2010 17:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: PA-suodattimen vaihdon jälkeen traktori ei lähde käyntiin
Jos uudetkin 2.2 moottorit on samanlaisia vm-99 kanssa niin syöttöpumpun lähellä on sellainen renkaantäyttöventtiilin näköinen venttiili josta imemällä dieseliä ilmaaminen helpottuu. Toiset on ottaneet myös useamman suutinputken irti kerralla. Myös tuo pari minuuttia kuulostaa hiukan lyhyeltä starttaukselta, mutta pitää varoa polttamasta starttia. Lisää aiheesta etsillä, (vaikka hakusanalla "tidin ilmaaminen") Kannattaa hakea myös muista osioista kuin diesel. Tämä kun on niin uusi osio.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: PA-suodattimen vaihdon jälkeen traktori ei lähde käyntiin
Ok, kiitos vinkistä. Tosiaan hakusanojen vaihto tuotti parempaa tulosta etsi:llä kun omat yritykseni. Näyttää tosiaan siltä että vaikka kaikki suuttimet saa kiertää alkuun löysälle ja kokeilla sitten uudestaan.
Mutta jos 2 minuuttia on lyhyt aika, niin johan on aikoihin eletty. Vanhat kärryt on lähteneet ilman suutinjumppaa yhdellä 20 sekunnin sahauksella.
Mutta jos 2 minuuttia on lyhyt aika, niin johan on aikoihin eletty. Vanhat kärryt on lähteneet ilman suutinjumppaa yhdellä 20 sekunnin sahauksella.
Re: PA-suodattimen vaihdon jälkeen traktori ei lähde käyntiin
Ainakin samalla koneella 9-5 käynnistäminen on yhtä tuskaa. Siitä venttiilistä olen imenyt öljynvaihtopumpulla läpinäkyvää muoviletkua apuna käyttäen, kunnes ilmakuplia ei tule. Sitten kaikki suuttimien putket löysälle, veivausta startilla muutamia kertoja lyhyissä jaksoissa ja letkut kireälle. Helpomman käynnistymisen edellytyksenä on niin monessa viestiketjussa mainitut paluuletkut, joiden kautta ilmaa pääsee systeemiiin. Vanhemmissa (toisenmerkkisissä) diiseleissä meni paluuputki tankkiin asti ja suodatin sijaitsi vähemmän "kivassa" paikassa kuin 9-5 tankin viereen ympättynä.Harald Hirmuinen kirjoitti: Vanhat kärryt on lähteneet ilman suutinjumppaa yhdellä 20 sekunnin sahauksella.
Viimeksi muokannut Zomm, Ma Syys 13, 2010 19:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: PA-suodattimen vaihdon jälkeen traktori ei lähde käyntiin
Siis hetkinen, 9-5:ssä on suodatin tankin vieressä? Minkähän minä sitten olen mennyt vaihtamaan No, samannäköisen ja -kokoisen suodattimen sieltä konehuoneesta oikealta takaa edestä katsottuna pois kaivelin.
Auto hinattiin pajalle, ilmatkoon siellä.. On muutakin puuhaa kuin ihmetellä GM:n inssien nerouksia.
Auto hinattiin pajalle, ilmatkoon siellä.. On muutakin puuhaa kuin ihmetellä GM:n inssien nerouksia.
Re: PA-suodattimen vaihdon jälkeen traktori ei lähde käyntiin
Onnekkaasti autosi polttoainesuodatin on jonkin verran helpommassa paikassa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Traktori ei lähtenyt käyntiin, saako t-haaroja irrallaan?
Kyllä vaan, onni onnettomuudessa.
Tulipahan mieleen, kun auto siellä pajalla on ja kolmospytyn suuttimen paluuletkusta oli semmoinen muovinen t-haara poikki, saako niitä irto-osina vai pitääkö tilata koko letkusarja uusiksi? Vai onko koko setin uusiminen jopa kannattavaa tulevaisuutta silmälläpitäen?
Tulipahan mieleen, kun auto siellä pajalla on ja kolmospytyn suuttimen paluuletkusta oli semmoinen muovinen t-haara poikki, saako niitä irto-osina vai pitääkö tilata koko letkusarja uusiksi? Vai onko koko setin uusiminen jopa kannattavaa tulevaisuutta silmälläpitäen?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Traktori ei lähtenyt käyntiin, saako t-haaroja irrallaan?
Tuplat
Viimeksi muokannut Harald Hirmuinen, Ti Syys 14, 2010 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Traktori ei lähtenyt käyntiin, saako t-haaroja irrallaan?
Harald Hirmuinen kirjoitti:Kyllä vaan, onni onnettomuudessa.
Tulipahan mieleen, kun auto siellä pajalla on ja kolmospytyn suuttimen paluuletkusta oli semmoinen muovinen t-haara poikki, saako niitä irto-osina vai pitääkö tilata koko letkusarja uusiksi? Vai onko koko setin uusiminen jopa kannattavaa tulevaisuutta silmälläpitäen?
Ei ihme, ettei lähtenyt käyntiin.
Kolmen millin polttoaineletkua noin metri, siihen sopivia muovisia t-kappaleita lähimmästä varaosaliikkeestä tarvittava määrä. Aiheesta on kirjoitettu muualla foorumissa. Kokeile etsillä esim. paluuletku.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Traktori ei lähtenyt käyntiin, saako t-haaroja irrallaan?
Miten se paluupuoli noin herkkä on? Eikö se ole paineeton puoli? Noh, kuntoon vaan, ei kai tässä muu auta. Kiitokset vinkeistä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Traktori ei lähtenyt käyntiin, saako t-haaroja irrallaan?
No sieltähän se imee ilmaa kiertoon jos ei ole tiivis. Eikö tuossa Saabin käyttämässä pumpussa ole tulolinjassa missään kohtaa läpinäkyvää putken/letkunpätkää, että näkisi heti jos pumppu saa ilmaa?Harald Hirmuinen kirjoitti:Miten se paluupuoli noin herkkä on? Eikö se ole paineeton puoli? Noh, kuntoon vaan, ei kai tässä muu auta. Kiitokset vinkeistä
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Traktori ei lähtenyt käyntiin, saako t-haaroja irrallaan?
T-haara vaihdettu, suuttimien paluuletkut samoin. Edelleen pitää sahata n. 30 sek että sai kylmän koneen käymään, joten vein takaisin pajalle. Soittivat tänään että kolme hehkua neljästä rikki ja vika siinä. Mitä helvettiä? Muistanko nyt väärin vai oliko näin että tämä kone ei edes hehkuta jos on lämpimämpää kuin +5?
EDIT: Voisiko joku saman mallin käyttäjä vilkaista manuaalista / WIS:stä / EPC:stä / mistä ikinä lähteestä tuon hehkutusasian? Kustaanko tässä nyt minua silmään? Hehkun merkkivalo ei ole palanut missään vaiheessa, eikö sen pitäisi jos hehku(ja) on palanut?
EDIT: Voisiko joku saman mallin käyttäjä vilkaista manuaalista / WIS:stä / EPC:stä / mistä ikinä lähteestä tuon hehkutusasian? Kustaanko tässä nyt minua silmään? Hehkun merkkivalo ei ole palanut missään vaiheessa, eikö sen pitäisi jos hehku(ja) on palanut?
Re: 9-3SS 2,2tid- käyttäjä, vilkaisetko auton käyttöohjetta?
Kokeiles lukea tämä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=78054 alusta loppuun, niin ei tarvi ihmetellä. Auton hankittuani hämmästelin huonoa käynnistyvyyttä ja kysyin juuri samoja asioita. Yhteenveto viestiketjusta on: "tarkista ajoitus ja vaihda startti". Hehkuista ei ole mitään iloa yli +5 lämpötilassa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: 9-3SS 2,2tid- käyttäjä, vilkaisetko auton käyttöohjetta?
Kiitos, linkin topiksia opiskeltu.
Osaatko Zomm kertoa minkä takia startti / syötön ajoitus olisi mennyt rikki / pieleen pa-suodattimen vaihdolla? Auto on kuitenkin pelannut ennen sitä jokaisessa lämpötilassa, keula ylä-tai alamäkeen kuin ajatus. Ja edelleen startti jaksaa pyörittää kuten ennenkin.
Ok, hehkuista ei mitään iloa kun lämpimämpää kuin +5c. Eli siis huoltoliike joko ymmärtää autoista vielä vähemmän kuin minä tai yrittää huijata rahat pois. Tai molempia.
Osaatko Zomm kertoa minkä takia startti / syötön ajoitus olisi mennyt rikki / pieleen pa-suodattimen vaihdolla? Auto on kuitenkin pelannut ennen sitä jokaisessa lämpötilassa, keula ylä-tai alamäkeen kuin ajatus. Ja edelleen startti jaksaa pyörittää kuten ennenkin.
Ok, hehkuista ei mitään iloa kun lämpimämpää kuin +5c. Eli siis huoltoliike joko ymmärtää autoista vielä vähemmän kuin minä tai yrittää huijata rahat pois. Tai molempia.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Traktori lähtee käymään vain sahaamalla
Näyttäisi siltä että tilanne ratkesi vaihtamalla Hengstin suodatin alkuperäissuodattimeen. Seuraillaan tilannetta.