Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tturku kirjoitti:Mites näiden ebereiden pitäisi käyttäytyä? Mulla lähtee päälle automaattisesti, jos +5'C tai alle, mutta pitäiskö sen sammua myös automaattisesti, kun lämmöt nousee normaaleiksi?

pitää, ja todennäköisesti sammuukin, mutta merkkivalo jää palamaan sen merkiksi että se on aktivoitu, Mulla ainakin näin
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, noissa uudemmissa (ei OG9-3) on omanlaisensa systeeminsä vissiin, Mulla ei sidissä pala mitään kun automaattisesti menee päälle, vain jos manuaalisesti on ajastanut tai laittanut päälle, lukee heater paneelin alalaidassa. Onko jollain tietoa juuri OG9-3:sta?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Sain eilen komiat savut liikennevaloissa Eberistä.
Eka Eberin käynnistymisyritys ei onnistunut, valmiustilan valo sammui, syttyi uudelleen, lähti käyntiin.. Hetken käynnin jälkeen valkoista sauhua niin, ettei takana olleesta autosta näkynyt kuin valot..
Tuoksu kuin lamppuöljy, olisko mennyt raakana pakoputkeen..? Huoltoon 5.11., tänään toiminut normaalisti.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Tämä oli mielestäni ensimmäinen epäonnistunut käynnistymisyritys, aiemmin en ole ainakaan huomannut mitään normaalista poikkeavaa. Ajo vain on välillä niin lyhyttä, että hyvä jos Eberi ehtii edes syttyä ennen kuin olen jo perillä. Välillä on alle kilometrin siirtymää.. Ja auto siis on joka päivä ajossa ja viimeisen kahden viikon aikana vallitseva lämpötila on ollut Eberin toiminta-alueella.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Taidan vaihtaa uuden poltinyksikön täksi talveksi, viimetalven kärvistelin ilman koko poltinta. Ehkä ei toista talvea, kiitos...


Millaisia tarjouksia olette saaneet polttimelle?
Noin 450€ + asennus (joka ei paljoa noin helppoon paikkaan ole) oli Volkkarin hieman yli kolmekilowattinen Preheatilta.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kun miulla oli 9-3 TidS -09 ja millä ajoin tuon 89000km niin sen eberi toimi moitteettomasti. Auto joutui viime talven olemaan ulkomajoituksessa ja silloin käytin aamulähtöihin pääosin manuaalilämmitystä. laite toimi oikein hyvin ja nöyrästi. Tuossa ajonaikaisessa käytössä merkkivalo oli näkyvissä laitteen ollessa käytössä, enkä huomannut mitään poikkeamia.
Minulla ainakin oli oikein mukava laite ja kaipaan samanlaista myös tuohon "pikkumustaani". Saanen sen reilun viikon kuluttua, kumman Webaston vai Eberin, en tiedä vielä? Onko ehdotuksia?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saabvector »

ristos kirjoitti:Kun miulla oli 9-3 TidS -09 ja millä ajoin tuon 89000km niin sen eberi toimi moitteettomasti. Auto joutui viime talven olemaan ulkomajoituksessa ja silloin käytin aamulähtöihin pääosin manuaalilämmitystä. laite toimi oikein hyvin ja nöyrästi. Tuossa ajonaikaisessa käytössä merkkivalo oli näkyvissä laitteen ollessa käytössä, enkä huomannut mitään poikkeamia.
Minulla ainakin oli oikein mukava laite ja kaipaan samanlaista myös tuohon "pikkumustaani". Saanen sen reilun viikon kuluttua, kumman Webaston vai Eberin, en tiedä vielä? Onko ehdotuksia?
Webastolta tullut kuulemma uusi vieläkin hiljaisempi malli jonka hyöty suhde entisiä parempi. Eeberin monitoimikaukosäädintä kehuttu jossa " samassa, samalla " hinnalla kellokytkin / kaukosäätö / ajastettu kaukosäätö.

Tiedä sitten noista myynti miesten puheista, toinen äidistä, toinen tyttärestä.......
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

snuggles kirjoitti:+ asennus (joka ei paljoa noin helppoon paikkaan ole) oli Volkkarin hieman yli kolmekilowattinen Preheatilta.
Kaikkihan on aina suhteellista... Itse maksoin pelkästä eberin korjauksessa aikanaan yli neljän tunnin töistä, vaikka osaava olisi selvinnyt alle tunnissa. Tämä myös tapahtui merkkihuollossa, joten hinta oli sen mukainen...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

snuggles kirjoitti:Taidan vaihtaa uuden poltinyksikön täksi talveksi, viimetalven kärvistelin ilman koko poltinta. Ehkä ei toista talvea, kiitos...


Millaisia tarjouksia olette saaneet polttimelle?
Noin 450€ + asennus (joka ei paljoa noin helppoon paikkaan ole) oli Volkkarin hieman yli kolmekilowattinen Preheatilta.
Riippuu mihin autoon. Itse vaihdatin espoossa Dynawatilla y(virallinen eberhuolto) omaan 9-3 -00 2.2 tidiin kokonaan uuden eberin 5.3 kW mallin (vokkarin t4 transportterin eberin) 2 vuoden takuulla hintaan 650€, josta laite maksoi 500 eskoa. 3.3kW:n malli olisi ollut 350 eskoa, mutta täyttä varmuutta sen toimivuudesta en saanut varmistettua. Siihen nähden toi hinta polttimolle on aika suolainen. Asennus on Plug and play ja ainoa huomio, jonka olen tehnyt on se että laite ei tällä hetkellä osaa katsoa vissiin, onko moottori jo lämmin, vaan lähtee startattaessa päälle myös lämpimään autoon, jos ulkolämpötilan on +5 tai alle, jos yli niin on kiltisti hiljaa, ellei manuaalisesti käynnistä SIDistä.

PS2: eberin sähköinen vedenkiertopumppu, joka kierrättää veden eberin läpi, jos auto ei käy maksaisi saabin tiskiltä 232€- alet ja sama boschin pumppu Hessumobiilissa 34 eskoa! Sikamaista saabin hinnoittelua. Samaa pumppua käytetään myös saabin v6 moottoreissa.

Pre Heatilta yritin tilata eberin yli puolivuotta ilman tulosta (sain ehkä kerran puhelimitse jonkun vastaamaan puhelimeen) joten ko. liikkeestä ei paljoa positiivista sanottaa ole kylläkään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tturku kirjoitti: Riippuu mihin autoon. Itse vaihdatin espoossa Dynawatilla y(virallinen eberhuolto) omaan 9-3 -00 2.2 tidiin kokonaan uuden eberin 5.3 kW mallin (vokkarin t4 transportterin eberin) 2 vuoden takuulla hintaan 650€, josta laite maksoi 500 eskoa. 3.3kW:n malli olisi ollut 350 eskoa, mutta täyttä varmuutta sen toimivuudesta en saanut varmistettua. Siihen nähden toi hinta polttimolle on aika suolainen. Asennus on Plug and play ja ainoa huomio, jonka olen tehnyt on se että laite ei tällä hetkellä osaa katsoa vissiin, onko moottori jo lämmin, vaan lähtee startattaessa päälle myös lämpimään autoon, jos ulkolämpötilan on +5 tai alle, jos yli niin on kiltisti hiljaa, ellei manuaalisesti käynnistä SIDistä.

PS2: eberin sähköinen vedenkiertopumppu, joka kierrättää veden eberin läpi, jos auto ei käy maksaisi saabin tiskiltä 232€- alet ja sama boschin pumppu Hessumobiilissa 34 eskoa! Sikamaista saabin hinnoittelua. Samaa pumppua käytetään myös saabin v6 moottoreissa.

Pre Heatilta yritin tilata eberin yli puolivuotta ilman tulosta (sain ehkä kerran puhelimitse jonkun vastaamaan puhelimeen) joten ko. liikkeestä ei paljoa positiivista sanottaa ole kylläkään.
8O

Jos tuo 34€ pitää paikkansa niin on erittäin halpa mielestäni.
Muistaakseni tovi sitten eBaystäkin katselin ja saksanmaallakin olivat hinnat luokkaa 60-70€/kpl.

Pitkä matka on täältä Oulun kupeesta käyttää Espoossa, ei auttane kuin rykiä se 450 + asennus.
Pitää vielä kysyä tuolle 5,3KW:lle, muistelisin sen olevan hintaluokassa 7xx€ pelkkä poltinyksikkö Preheatilla.
Tuntuu, että nostaneet viimevuodesta hintoja toistasadalla eurolla per poltintyyppi.

Minulle ovat vastanneet puheluihin hanakasti viimevuonnakin kovan ruuhkan aikaan.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

osta dynawatista ja vaihda itse tai vie preheatille asennukseen... Ei ole kummonen homma repiä vanhaa irti ja laittaa uutta tilalle. Lappeenrannassakin oli joku eberliike, josta olis saanu samaan hintaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tturku kirjoitti:osta dynawatista ja vaihda itse tai vie preheatille asennukseen... Ei ole kummonen homma repiä vanhaa irti ja laittaa uutta tilalle. Lappeenrannassakin oli joku eberliike, josta olis saanu samaan hintaan.
Ei ole iso homma ei mutta muutaman irrotuskerran jälkeen on vaan motivaatio niin hakusalla :lol:
Pitänee silti soittaa dynawattiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tulipa ostettua tuollainen Belgian tuonti vm-05 2.2TID femma ja nyt täytyisi hommata siihen joko lohkolämmitin tai eberi/webasto. En ehtinyt vielä tutkia mutta mahtaako tuollaisessa olla mitään valmiuksia vakio eberille?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Tuli tässä ostettua pari kuukautta sitten 9-5 2.2 tid -04

Mikähän sen aiheuttaa, että eberi pyörii mielestäni jatkuvasti lämpötilan ollessa alle 5 C?

Muutama muukin on maininnut näimmä tässä ketjussa asiasta, mutta ilmeisesti vain on ollut se merkki Sidissä, joka ilmoittaa laitteen oelvan aktiivinen.. Minulla kuitenkin eberi oikeasti käy jatkuvasti, tai ainakin joka aamu töihin mennessä (30 km) tulen pihalle ja sammutan auton ni eberi pöhisee tyytyväisenä.

Muuten toimii kyllä ajastukset ja manuaali jne.. Mutta eikös tämä käy laitteen päälle + syö polttoainetta kiitettävästi!?
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Mimmi kirjoitti:
Mikkisss kirjoitti:Tuli tässä ostettua pari kuukautta sitten 9-5 2.2 tid -04

Mikähän sen aiheuttaa, että eberi pyörii mielestäni jatkuvasti lämpötilan ollessa alle 5 C?

Muutama muukin on maininnut näimmä tässä ketjussa asiasta, mutta ilmeisesti vain on ollut se merkki Sidissä, joka ilmoittaa laitteen oelvan aktiivinen.. Minulla kuitenkin eberi oikeasti käy jatkuvasti, tai ainakin joka aamu töihin mennessä (30 km) tulen pihalle ja sammutan auton ni eberi pöhisee tyytyväisenä.

Muuten toimii kyllä ajastukset ja manuaali jne.. Mutta eikös tämä käy laitteen päälle + syö polttoainetta kiitettävästi!?
Esimerkiksi se, ettei moottori saavuta tarpeeksi korkeaa lämpötilaa.
Tuon pystyy ohjelmoimaan TECHlla "vain ajastimella", jolloin automaattikäynnistystä ei tule.
Eberi vie luokkaa 1/2 litraa tuntiin.

No kyllä lämpömittari nousee siihen puoliväliin kuten kesälläkin, eli termostaatin voisi kuvitella ainakin toimivan normaalisti.. Hmm.. ottaakohan tuo eberi sen sammutuskäskyn suoraan lämpömittarin anturista vai onko sillä joku oma? Olisihan tuo toiminto kuitenkin mukava säilyttää, jos se toimisi kuten sen pitäisi, eli sammuisi kun kone on kuuma :)
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Vastaa Viestiin