Dieselit ja talvi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Laitetaanpa tällainenkin auki tänne.

Tänne voisi laittaa vaikka yleisiä tuntoja talviajon ongelmista tai niiden puutteesta.
Onko ollut ongelmia talvikäytössä?
Onko jäätänyt tai suodatin tukkeutunut?
Käynnistysvaikeuksia?
Riittääkö lämmöt?


Missä vaiheessa laitatte talvilaadut tankkiin? Heti kun huoltsikalta saa vai ajatteko kesälaadulla niin kauan, kuin sitä saa kun on hiukan halvempaa? :)
Itse laitan yleensä, kun menee hiukan pakkasen puolelle.

Entä oletteko käyttäneet tai joutuneet käyttämään lisäaineistusta talvisin?


Itse en ole tuohon nykyiseen vielä Diesel100:sta muistaakseni laittanut ollenkaan.
Muutenkin talvikäyttö on ollut huoletonta. Ei ole jäätänyt yli kolmenkymmenen asteen pakkasillakaan.
Tuulilasikin on jaksanut pysyä auki vielä siinäkin lämpötilassa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vaihtuu talvilaatuun siinä vaiheessa kun sitä asemalla myydään. Eberin on toimittava talvella tai muuten on kylmää kyytiä tiedossa ainakin lyhyessä ajossa. Lisäaineita en ole käyttänyt ja hyvin on pelannut kovillakin pakkasilla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Kesänafta ja filtteri

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Dieselin polttoaineensuodattimen vaihto kannattaa muistaa. Kun kesäkama parafinoituu ja suodatin on ainakin 9-5 mallissa tankin vieressä vitsit on vähissä. Ei se filsan vaihto dieselin ominaisuuksia muuta, mutta uusi suodatin läpäisee dieseliä paremmin kuin vanha.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hmm, mikäs on tuon kesäplaadun suodattuvuusraja on n. suurinpiirtein? Meinaan, että eihän täällä mitään talviplaatuja myydä ja jouluksi olis tarkoitus painua vuorille n. 1400m:n korkeuteen. Siellä suattaapi hyvinkin olla 15-20 astetta pahimmillaan pakkasta yöllä (tälläkin viikolla ollut pakkasta reilu 12), eli vetääkö raktorin löpönsuodatin itsensä umpijäähän kun seisoo siellä pihalla kolme-neljä päivää käyttämättömänä, siis ilman mitään lisäaineita?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Luulisi vuoristossa saavan talvilaatua jostain :?
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Taitaa mittareissa olla tarrat jossa luvataan suodattuvuusrajaksi kesälaadulle -15.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tattikset vastanneille. No ei kait siinä muu auta kun mennä tyhjähköllä tankilla mestoille ja ostaa paikalliselta asemalta talvilaatua tai sitten toivoa ettei tule yli 10 asteen pakkasia :)
Muutenkin ihan tarpeeksi jännää lähteä kesäkumeilla tuonne koittamaan, lumiketjut toki ostetaan, mutta niitä ei voi käyttää kuin vetävillä pyörillä ja max 50km/h vauhdeissa... 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Miten lie siellä se suolauspolitiikka?
Käsittääkseni Itävallassa vai olikohan Sveitsissä suolataan aika tönköksi tiet.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jaaha, kesä/talvilaatu-merkinnät poistumassa?
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 944%2C3361

Naftasuodattimen vaihtokin ois varmaan suositeltavaa, tankin liki ilmeisesti löytyy? Yhden topiikin löysin mutta kuvalinkki oli menny vanhaksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

snuggles kirjoitti:Miten lie siellä se suolauspolitiikka?
Käsittääkseni Itävallassa vai olikohan Sveitsissä suolataan aika tönköksi tiet.
Todella surutta kylvävät suolaa jos on lumikelejä luvassa. Autotallin lattialla on mukavia suolakekoja, jotka on tullut kun kosteasta polkupyörästä, jolla siis pääsääntöisesti käyn töissä, on valunut lattialle suolavettä...Ketjutkin punottaa niin penteleesti sinnikkäästä rasvaamisesta huolimatta, tekisköhän Dinitrol jotain ruosteenestoöljyä fillarin ketjuihin... :roll: :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja VKe »

V.J.S kirjoitti:
snuggles kirjoitti:Miten lie siellä se suolauspolitiikka?
Käsittääkseni Itävallassa vai olikohan Sveitsissä suolataan aika tönköksi tiet.
Todella surutta kylvävät suolaa jos on lumikelejä luvassa. Autotallin lattialla on mukavia suolakekoja, jotka on tullut kun kosteasta polkupyörästä, jolla siis pääsääntöisesti käyn töissä, on valunut lattialle suolavettä...Ketjutkin punottaa niin penteleesti sinnikkäästä rasvaamisesta huolimatta, tekisköhän Dinitrol jotain ruosteenestoöljyä fillarin ketjuihin... :roll: :D
Täysin OT mutta...

Huomasin itte aikanaan Saksassa asuessani saman. Keskemmällä eurooppaa suolataan teitä tosiaan pirun paljon.

Ja sitten Suomi-autoja haukutaan siitä että että suola on ne ruostuttanut ja tuontiautoja aina kehutaan että...
Sininen Saab 9-3, '99
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mimmi kirjoitti:Keski- (ja etelä)euroopassa suolauksen tarve on tyypillisesti 5 vuorokautta vuodessa ja yleensä suolauksen tarpeen jälkeen tulee reiluja vesisateita, jolloin myös suola liukenee vesen kanssa maastoon ja viemäreihin.
Suola, eikun Suomessa taasen suolataan (ainakin täällä etelärannikolla) noin 50...60 kertaa vuodessa ja yleensä suolaustarpeen jälkeen tulee pakkasta tai loskaa, jolloin suola ei pääse poistumaan/liukenemaan mihinkään, vaan jää sulostuttamaan autoilijoita pidemmäksi aikaa.
Kyllä Mimmendaali on oikeassa...Täällä Belgiassa käytetään suolaa varmuden vuoksi paljon ja hartaasti, mutta onneksi kertoja on talvessa vähän. Tuolla olikin joskus puhetta pohjan kunnon kurkkaamisesta ja ainakin täällä on auto pysynyt ruosteettomana. Varmuuden vuoksi cabe on pysynyt tallissa pahimpien kelien aikaan, joten noista käynnistys ym. polttoainejutuista ei ole mulla kokemusta. Aina on käynnístynyt ja homma pelittää.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi kirjoitti: Naftasuodattimen vaihtokin ois varmaan suositeltavaa, tankin liki ilmeisesti löytyy? Yhden topiikin löysin mutta kuvalinkki oli menny vanhaksi.
Kaivoimpa sit pari kuvaa:
Osat
Purku1

Purku2

Takas samas järjestykses ja purkki täyteen dieseliä, jossei käynnisty niin ilmaamaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itsellä oli aikaisemmin 250D Messerschmitt joka kovalla rukoilulla hartaalla kiroilulla starttasia kahden viikon seisonnan jälkeen -25 pakkasella... En kyllä suosittele testaamaan :) Tuli melko sankat savut, mutta pääsipähän kotia...
#3834
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja mike »

Hyvinhän tuo on talvella mennyt. Suodatinkotelon jalassa näytäis olevan jonkun sortin lämmitys ja jäätymismurheita ei ole ollut.

Sen mitä olen testaillut ilman eberiä niin kylmää on kyyti ainakin lyhyemmässä ajossa. Viime viikolla oli -17 ja vajaan 30 kilometrin ajolla moottorin lämmöt eivät nousseet normaaleiksi, eikä lämmittimen puhku kovin vakuuttanut. Maantienopeuksissa varmaan vielä tarkenee mutta pienemmässä pyörityksessä ei jos kelit tuosta vielä kylmenee. Onneksi eberi on toiminut toistaiseksi ihan hyvin.

Mitään lisäaineita ei huollettuun autoon minusta tarvi laittaa.

Käyntiinkin on toistaiseksi lähtenyt, mutta eipä ole ollu tarvetta käynnistellä ilman esilämmitystä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin