Eberi
Re: Eberi
Ecu sitten varmaankin käyttää sama anturia kuin lämpömittarikin vai onko noita antureita useampia?
Mahtaisikohan vaiva korjaantua, jos tuon anturin ja termostaatin vaihtaisi? Vai saakohan TECHillä säädettyä tuota sammutuksen raja-arvoa alemmas? Joku tuossa kyllä kusee, jotenkin hölmöä ajaa eber jatkuvasti päällä kun ulkolämpötila alle 5 C.
Mahtaisikohan vaiva korjaantua, jos tuon anturin ja termostaatin vaihtaisi? Vai saakohan TECHillä säädettyä tuota sammutuksen raja-arvoa alemmas? Joku tuossa kyllä kusee, jotenkin hölmöä ajaa eber jatkuvasti päällä kun ulkolämpötila alle 5 C.
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Re: Eberi
toi 25 2121 on VW:n eberi joka luultavasti käy myös og9-3:seen. ei ole hinnalla pilattu. Itse otin mallin 25 2163 joka on D5W Z, eli 5.3kW:n malli, kun en varmaksi pystynyt toimivuutta toteamaan tolla pienempitehoisella mallilla. Tää tehokkaampi malli toimii plug&play ja maksoi 490€.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Yritinpä päästä tänään käsiksi tuohon 9-5:n eberiin mutta eipä siitä helpolla saa kovin kummosia näköhavaintoja.Linjavalo kirjoitti:Heihaloo,kolmosen eberin irrotuksessa menee aikaa 5 min, jos puulaaki ei sitä tiedä ni kannattaa vaihtaa lafkaa. Jos matkanvarrelle sopii Porvoon Delta ei o paha, siel toinen asentajista ajaa ite femmalla.
-03 mallisessa 2.2 koneisessa lämmitin on ilmeisesti samassa paikassa kuin 3.0 dieselissä, eli käytännössä jarrutehostajan alapuolella erittäin v-mäisessä paikassa.
Irrotus näyttäisi vaativan mm vaihdelaatikon kannakkeen irrotuksen. Sisälokarin kun otin pois niin pettymys oli suuri kun lämmitin ei paljastunukkaan vaan edessä oli peltiä.
Ei siis pikkuoperaatio tuo irrotus.
Kateeksi käy niitä joilla tuo lämmitin on helposti rintapellissä, tai vaikka puskurin takana eturenkaan etupuolella.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
Oma 9-5 2.2. vm 2003 oli viime viikolla eber-tuomiolla Metroautossa ja tuomio oli vähintäänkin tyly. "Lämmittimen polttoaineputki poikki --> korjattu. Lämmitin ei käynnisty eikä testerillä pääse sisään. Lämmitin tulisi uusia, korjausarvio n. 1400eur."
Tekisi mieli saada wehje talveksi kuntoon, mutta tuo 1400eur on kyllä liikaa. Lukemieni viestien perusteella ainakin tuolla Dynawatilla ovat 9-3:seen uusineet huomattavasti kohtuullisemmalla hinnalla, mutta en löytänyt mainintaa ysivitosista.
Itse en uskalla lähteä sitä vaihtamaan, mutta sijaitseeko lämmitin todellakin niin v-mäisessä paikassa kuin Mike kuvailee?
Kaikki neuvot joilla operaatiosta halvemmalla selvittäisiin ovat tervetulleita.
Kiitos![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tekisi mieli saada wehje talveksi kuntoon, mutta tuo 1400eur on kyllä liikaa. Lukemieni viestien perusteella ainakin tuolla Dynawatilla ovat 9-3:seen uusineet huomattavasti kohtuullisemmalla hinnalla, mutta en löytänyt mainintaa ysivitosista.
Itse en uskalla lähteä sitä vaihtamaan, mutta sijaitseeko lämmitin todellakin niin v-mäisessä paikassa kuin Mike kuvailee?
Kaikki neuvot joilla operaatiosta halvemmalla selvittäisiin ovat tervetulleita.
Kiitos
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eberi
Saman suuntaisia lukuja sain merkkihuollosta.
Päätin kuitenkin ostaa uuden Eeberin kahden vuoden takuulla asennettuna ja puolet halvemmalla.
tarjouksia tuli kyseltyä ja parhaan antoi Hevi Star Lappeenranta
Kuitti linkkinä josta näkee että hintahaitari on iso jos verrataan merkkihuoltoon.
http://kuvablogi.com/nayta/2850686/">
p.s. hinta on normaali kuluttaja hinta, minulla ei ole mitään " erikois " alennuksia kyseiseen liikkeeseen.
Päätin kuitenkin ostaa uuden Eeberin kahden vuoden takuulla asennettuna ja puolet halvemmalla.
tarjouksia tuli kyseltyä ja parhaan antoi Hevi Star Lappeenranta
Kuitti linkkinä josta näkee että hintahaitari on iso jos verrataan merkkihuoltoon.
http://kuvablogi.com/nayta/2850686/">
p.s. hinta on normaali kuluttaja hinta, minulla ei ole mitään " erikois " alennuksia kyseiseen liikkeeseen.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eberi
Huollossa nuohottiin palokammio ja vaihdettiin verkkosukka tms. Ilmeisesti 2,5 vuotta/70.000km lyhyttä ajoa ei ole unelma Eberille.9-5T kirjoitti:Miten toimi 2 viikkoa sitten tai oliko viime kerrasta vähemmän aikaa?Ristom kirjoitti:Sain eilen komiat savut liikennevaloissa Eberistä.
Eka Eberin käynnistymisyritys ei onnistunut, valmiustilan valo sammui, syttyi uudelleen, lähti käyntiin.. Hetken käynnin jälkeen valkoista sauhua niin, ettei takana olleesta autosta näkynyt kuin valot..
Tuoksu kuin lamppuöljy, olisko mennyt raakana pakoputkeen..? Huoltoon 5.11., tänään toiminut normaalisti.
Re: Eberi
tturku kirjoitti:Riippuu mihin autoon. Itse vaihdatin espoossa Dynawatilla y(virallinen eberhuolto) omaan 9-3 -00 2.2 tidiin kokonaan uuden eberin 5.3 kW mallin (vokkarin t4 transportterin eberin) 2 vuoden takuulla hintaan 650€, josta laite maksoi 500 eskoa. 3.3kW:n malli olisi ollut 350 eskoa, mutta täyttä varmuutta sen toimivuudesta en saanut varmistettua. Siihen nähden toi hinta polttimolle on aika suolainen. Asennus on Plug and play ja ainoa huomio, jonka olen tehnyt on se että laite ei tällä hetkellä osaa katsoa vissiin, onko moottori jo lämmin, vaan lähtee startattaessa päälle myös lämpimään autoon, jos ulkolämpötilan on +5 tai alle, jos yli niin on kiltisti hiljaa, ellei manuaalisesti käynnistä SIDistä.snuggles kirjoitti:Taidan vaihtaa uuden poltinyksikön täksi talveksi, viimetalven kärvistelin ilman koko poltinta. Ehkä ei toista talvea, kiitos...
Millaisia tarjouksia olette saaneet polttimelle?
Noin 450€ + asennus (joka ei paljoa noin helppoon paikkaan ole) oli Volkkarin hieman yli kolmekilowattinen Preheatilta.
PS2: eberin sähköinen vedenkiertopumppu, joka kierrättää veden eberin läpi, jos auto ei käy maksaisi saabin tiskiltä 232€- alet ja sama boschin pumppu Hessumobiilissa 34 eskoa! Sikamaista saabin hinnoittelua. Samaa pumppua käytetään myös saabin v6 moottoreissa.
Pre Heatilta yritin tilata eberin yli puolivuotta ilman tulosta (sain ehkä kerran puhelimitse jonkun vastaamaan puhelimeen) joten ko. liikkeestä ei paljoa positiivista sanottaa ole kylläkään.
Päivitänpä tähän tilannetta muillekkin sen verran, että:
Ostin Saksan eBaystä takuuhuolletun (1 vuosi takuuta) 5KW Eeberin kotiinkannettuna hintaan 235€.
Asennuksessa hallinlämmittämisineen ja avainten etsimisineen meni noin tunti. Ensimmäisellä tulille savuttamatta.
Vesipumppu toimi välillä ja välillä heitti toimimasta, kunnes nyt hyytyi. Toista, kovalla rahalla ostettua purin ja ajattelin ehostaa. Ainoastaan hiilet olivat loppu.
Kysyin Hessumobiileista puhelimella pumppuja eeberiin, puhuivat +-100€ hinnoista ja kehottivat soittamaan huoltoliikkeisiin.
Paikallisesta varaosaliikeestä löytyi kuitenkin 34€:llä pumppu, juuri samanlainen, hiiliä ei ollut sopivia entiseen niin otin koko pumpun.
Tuo vielä paikalleen niin alkaa olla homma hanskassa!
Hieman kyllä alun kiroilun jälkeen jo hymyilyttää, sopivalla rahalla ehostettu on nyt tuo poltin. Pomppaa kyllä ajamaan lähdettäessä tuolla 5KW:llä viisari LOW -alueelta pikkaisen nopeemmin pois, kuin edellisellä.
Olisi puuhakkaille TI -miehille myynnissä edukkaasti:
3KW eeberi, poltinyksikkö, suurella todennäköisyydellä aivopoksi palanut.
3KW eeberi, poltinyksikkö Ooppelin kiinnikkeillä sis. PA pumppu (samat liittimet). Pitäisi olla "toimiva", takuita ei ole
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
2 Kpl vesipumppuja, Toisessa hiilet loppu, toisessa erittäin todennäköisesti sama homma.
Re: Eberi
Hieman aihetta sivuten.
Onko kukaan foorumilaisista asentanut/asennuttanut kauko-ohjainta Eberille.
Mitä kauko maksaa? Entäs asennus? Onko tiedossa hyviä liikkeitä Pirkanmaan seudulla.
Nimim. Tampereen Metro-Autosta vastausta yli 2vko odottaneena.
Onko kukaan foorumilaisista asentanut/asennuttanut kauko-ohjainta Eberille.
Mitä kauko maksaa? Entäs asennus? Onko tiedossa hyviä liikkeitä Pirkanmaan seudulla.
Nimim. Tampereen Metro-Autosta vastausta yli 2vko odottaneena.
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eberi
Muistankos täysin väärin, että eberin sai käyntiin maadoittamalla jonkun navan sidistä. Jos muistan oikein niin mikä kyseinen napa on -99 tid kolkissa.Mimmi kirjoitti:Asennukseen menee noin 30 minuuttia ja se kannataa tehdä itse.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Eberi
Ja vastaava ei onnistu MY07:ssa?Mimmi kirjoitti:Et.
20.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Toimiikos eberi niin kauan kuin tuo napa 20 on maadoitettuna vai käynnistääkö maadoituspulssi eberin tunniksi samalla tavalla kuin painaisi manual starttia. Jos lähtee pulssilla käyntiin niin voiko jotenkin myös sammuttaa etänä?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Eberi
Nykyisestä 9-5:sen eberistä suunnilleen kaikki osat huollontarpeessa .... Jos vaihtaa tilalle samanlaisen D5WZ -mallisen laitteen, niin vaatiiko se mitään ohjelmointia esim. TECH2:lla alkaakseen toimimaan?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Eberi
ongelmia enemmän tai vähemmän myös täällä 2003 93:sen eberin kanssa. tässä se väylä ohjattu eberin paska.
asiaan...
vanhasta lämmittimestä on ilmeisesti ohjainpoksi viallinen kun lämmitin ei sammu ollenkaan enne kuin autonkin sammuttaa, samalla se sekottaa ajotietokoneen ja mittariston siinä vaiheessa kun sen kuuluisi sammua.
saabilla väittivät että ohjainlaitetta ei kuulemma saa erikseen ja lämmitin lähemmäks pari tonnia. hu hu.... tigattuna...
hain kesällä purkaamosta samanlaisen auton lämmittimen kokeeksi ja nyt tänään vaihdoin sen tuon alkuperäisen tilalle, mutta ei toiminut mitenkään.
kysymys kuuluukin että pitäisikö tuon toisesta autosta otetun toimia tuossa suoraan vai vaatisiko ohjelmoinnin? vai tuliko ostettua läjä varaosia eli ei tee mitään tuolla tässä autossa?
asiaan...
vanhasta lämmittimestä on ilmeisesti ohjainpoksi viallinen kun lämmitin ei sammu ollenkaan enne kuin autonkin sammuttaa, samalla se sekottaa ajotietokoneen ja mittariston siinä vaiheessa kun sen kuuluisi sammua.
saabilla väittivät että ohjainlaitetta ei kuulemma saa erikseen ja lämmitin lähemmäks pari tonnia. hu hu.... tigattuna...
hain kesällä purkaamosta samanlaisen auton lämmittimen kokeeksi ja nyt tänään vaihdoin sen tuon alkuperäisen tilalle, mutta ei toiminut mitenkään.
kysymys kuuluukin että pitäisikö tuon toisesta autosta otetun toimia tuossa suoraan vai vaatisiko ohjelmoinnin? vai tuliko ostettua läjä varaosia eli ei tee mitään tuolla tässä autossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918