Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eli tuon purkaamolta hommatun voi saada toimimaan ohjelmoinnilla.

kiitos tästä.. täytyy poiketa varaamassa aika saabin tiskiltä saavat samalla ohjelmoida tuohon sen pysäköintilämmitin toiminnon. eikös senkin saanut ohjelmoitua tuohon?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Mikkisss kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
Mikkisss kirjoitti:Tuli tässä ostettua pari kuukautta sitten 9-5 2.2 tid -04

Mikähän sen aiheuttaa, että eberi pyörii mielestäni jatkuvasti lämpötilan ollessa alle 5 C?

Muutama muukin on maininnut näimmä tässä ketjussa asiasta, mutta ilmeisesti vain on ollut se merkki Sidissä, joka ilmoittaa laitteen oelvan aktiivinen.. Minulla kuitenkin eberi oikeasti käy jatkuvasti, tai ainakin joka aamu töihin mennessä (30 km) tulen pihalle ja sammutan auton ni eberi pöhisee tyytyväisenä.

Muuten toimii kyllä ajastukset ja manuaali jne.. Mutta eikös tämä käy laitteen päälle + syö polttoainetta kiitettävästi!?
Esimerkiksi se, ettei moottori saavuta tarpeeksi korkeaa lämpötilaa.
Tuon pystyy ohjelmoimaan TECHlla "vain ajastimella", jolloin automaattikäynnistystä ei tule.
Eberi vie luokkaa 1/2 litraa tuntiin.

No kyllä lämpömittari nousee siihen puoliväliin kuten kesälläkin, eli termostaatin voisi kuvitella ainakin toimivan normaalisti.. Hmm.. ottaakohan tuo eberi sen sammutuskäskyn suoraan lämpömittarin anturista vai onko sillä joku oma? Olisihan tuo toiminto kuitenkin mukava säilyttää, jos se toimisi kuten sen pitäisi, eli sammuisi kun kone on kuuma :)

Noniin nyt sain vihdoin aikaiseksi vaihdattaa termostaatin autoon, lämpömittari nousi n. 5 mm ja eberi toimii kuin ihmisen mieli nyt, eli sammuu heti kun kone on lämmin! 8) Samaan kauppaan vielä päivittivät ilmeisesti auton softat jotenkin kun tuli ajotietokoneeseen joukko enemmän tai vähemmän turhia ominaisuuksia... Tuo tarkkuus trippimittari on kyllä ihan näppäräkin jossain ehkä :)
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.

9-3 1.9 TiDS MY07 siis.
Viimeksi muokannut jmaatta, Ma Joulu 13, 2010 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jmaatta kirjoitti:Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.
Volkkarin ohjainlaite pitäis onnistua laittamaan johtojen modauksella.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Turbo16 kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.
Volkkarin ohjainlaite pitäis onnistua laittamaan johtojen modauksella.
Väyläohjain minulla. Kuulostaa utopistiselta että volkkarin vastaava toimisi?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jmaatta kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.
Volkkarin ohjainlaite pitäis onnistua laittamaan johtojen modauksella.
Väyläohjain minulla. Kuulostaa utopistiselta että volkkarin vastaava toimisi?
Noh sitten ei..puhuin noista vanhoista lotkoista. Ota varaosanumeron boksin ympäriltä niin soittoa wihurille, että saako sitä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Turbo16 kirjoitti:Noh sitten ei..puhuin noista vanhoista lotkoista. Ota varaosanumeron boksin ympäriltä niin soittoa wihurille, että saako sitä?
Best.Nr. 25 2396 05 00 00
GM 12 758 378

Liekö oikeat numerot tuli kuvattua... :]

Jo vaen, löytyy EPC:stä... ja ohjausyksikkö 12 758 376. Ja muoks... hintaa marmoritiskiltä ~500e. "Kiva".
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jmaatta kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Noh sitten ei..puhuin noista vanhoista lotkoista. Ota varaosanumeron boksin ympäriltä niin soittoa wihurille, että saako sitä?
Best.Nr. 25 2396 05 00 00
GM 12 758 378

Liekö oikeat numerot tuli kuvattua... :]

Jo vaen, löytyy EPC:stä... ja ohjausyksikkö 12 758 376. Ja muoks... hintaa marmoritiskiltä ~500e. "Kiva".
Ei oo pahan hintanen ohjainlaite marmoritiskillä. Sieltä hakemaan Eberin ohjainlaitteet 250-550€ yleensä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Turbo16 kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Noh sitten ei..puhuin noista vanhoista lotkoista. Ota varaosanumeron boksin ympäriltä niin soittoa wihurille, että saako sitä?
Best.Nr. 25 2396 05 00 00
GM 12 758 378

Liekö oikeat numerot tuli kuvattua... :]

Jo vaen, löytyy EPC:stä... ja ohjausyksikkö 12 758 376. Ja muoks... hintaa marmoritiskiltä ~500e. "Kiva".
Ei oo pahan hintanen ohjainlaite marmoritiskillä. Sieltä hakemaan Eberin ohjainlaitteet 250-550€ yleensä.
Joo tilasin. Ja Wihurin kautta ei noita saa, sekin kysytty.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:06
Paikkakunta: Vihti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jukkeli »

jmaatta kirjoitti:Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.

9-3 1.9 TiDS MY07 siis.
Paloilmapuhallin saa miinuksen liittimen 14 kautta.
Testaa vastusmittauksella onko liitin 14 kunnolla kiinni kortilla. Liittimet 14,12,10 ja johdon liitin 2 ovat samassa potentiaalissa. Jos ei ole niin, tee lisämaadoitus hehkun ja puhaltimen miinusten välille (suoraan johtoihin). Minulla oli liitin 14 irti kortilta ja sain tuolla lisäpiuhalla lämppärin kuntoon.

Vinkki: Lämmitin ei tarvitse olla asennettuna letkuihin, kun testaa puhallinta. Pelkkä liitin riittää. Polttoaineletku tulpataan ja putki letkujen väliin. Jos puhallin kunnossa, niin polttoainepumppu alkaa nakuttaa tietyn ajan jälkeen. Jos vika on jännitepuolella, niin voi, voi...
Jukkeli
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Täällä yksi eberi ongelmainen lisää. En viitsi uutta topicia aloittaa, kun näitä tuntuu muutenkin olevan jo aika paljon...

Autona on vm-00 9-3, jossa on tehtaan pysäköintilämmitin, eli lisävarusteena olleet kiertovesipumppu ja SID ohjaus. Vikana on sellainen, että eberi ei inahdakaan kun sen SIDistä manuaali starttina laittaa päälle. vesipumppu kyllä lähtee surraamaan, mutta ei muuta. Täysin mykkä. Laite kävi jo irtonaisena huollossakin ja siihen vaihdettiin uusi hehku. Piuhoista mittailin, että akkujännite, miinus ja herätevirta tulevat laitteelle, mutta polttoainepumpun piuhaan ei tule mitään. Itse pumppu on huollossa testattu ja se toimii.

Voisiko tuo nyt olla vielä jossain vikatilassa, lukossa, vaikka luulisi, että se on huollossa avattu ja vikakoodit katsottu? Vai voisiko tuo olla kuten netistä joltain englannin kieliseltä sivulta luin juuri näistä oireista ja ohjainboksi on sökö? (mikä ei sinänsä taida ihme eberiltä olla...)

Eberihän tuossa on se D3WZ ilman mitään väyläohjauksia.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

JuHem kirjoitti:...
Eberin johdon irroitus pitäisi riittää nollaamiseen. Itsellä oli ohjainlaite kun ei tehnyt yhtään mitään muuta kuin sisätilan puhalluksen pisti päälle.

Opelikerhosta löytyy ainakin juttua, tuon VW:n ohjainlaitteen sovittamisesta kun ei siinä tartte kuin johdot tehdä uusiksi ja saat samalla lisää tehoa itsellesi kun ohjainlaite päivittyy 4 tahi 5kW:ksi versioksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kilautin huollon tehneelle kaverille. Laitteen ei pitäisi olla lukittuna, mutta kehoitti kuitenkin käyttämään vielä vikakoodien luvussa, jos siihen vaikka on tullu joku uusi hämminki se jälkeen kun liitti auton piuhoihin paikoilleen. Sen varmaan käyn tekemässä, vaikka olen jo alkanu asennoitumaan ohjainboksin hajoamiseen ja isomman rahan menoon...

Tämän ( http://ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=5&t ... &sk=t&sd=a ) ja muiden netistä lukemieni juttujen perusteella se volkkarin malli käy suoraan saabiin. Eeperin sivuillakin ( http://www.eeperi.com/eberspacher_tehda ... timet.html ) ne ovat samalla numerolla, mutta Opelin eri numerolla.

Tuolla Opel clubin jutussa on mainittu tuo Zakotto niminen firma ( http://www.zakotto.com/index.php?page=1002 ), josta saisi halvalla uuden ohjausboksin. Tosin jo aika vanhaa tietoa, mutta sieltä voisi kuitenkin kysellä. Pienellä hinnan nousullakin olisi vielä aika halpa vaihtoehto uudelle eberille

Katsotaan miten käy ja pääsenkö perjantaina vikakoodit luetuttamaan...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla on uusi 2 vuoden takuulla oleva "VW"n 5kWn eber. Kannattaa vaihtaa suoraan uuteen jos keskusyksikkö kyrvähtänyt. 3kWn mallinkin pitäis käydä. Hinnat noin: uusi ohjauskortti ~200 saabilta, 3 kWn vw:n eberi 350 eskoo ja 5 kWn eber n.500 eskoa.

Volkkarin eberi menee suoraan, ilman mitään ranetuksia. Tosin tämän jälkeen ei välttämättä techillä onnistu vikojen luku, en ole vielä testannut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Olen tässä muutamana aamuna kuunnellut (ja eilen kaupunkiajossa) että Eberi on huutanut melko äänneekäästi. Onkohan ihan normaalia? Muuten toiminut hyvin, aina niinkuin pitääkin. Autolla ajeltu 170tkm, vm-08 1.9 Tid.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin