Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
punakone
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 14:35

Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja punakone »

12 vuoden saab-tauon jälkeen on alkanut vanha suola janottaa, mutta Saab tietous nykyisistä koneista on vähäistä. Kenen valmistama on saabin diesel kone ja riippuuko valmistaja vuosimallista ja onko jakopää hihnalla vai ketjulla. Mitä "tyyppi"vikoja Saabin dieseleissä on vai onko niitä ollenkaan :?: :wink: Bensakoneista olen kyllä löytänyt tietoa, mutta dieseleistä vähän. Kuume alkaa olla jo kova taas Saabin rattiin. 9-5 farkku kiinnostaa dieselinä ja automaattilaatikolla. Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan. "saabismi on sair........aan kivaa."
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

2.2l opelin (ketjulla) (man ja aut)
3.0l Isuzun (hihnalla) (pelkkä man.)
1.9l Fiatin (hihnalla) (man ja aut)

tossa noin karkeasti..

Itsellä on tuo "opeli" 2.2l manuaali vaihteisena ja olen tyytyväinen ollut n. 15tkm/3kk kokemuksella, kulutus on 5.5-6l välillä ja ohikin tuntuu pääsevän tarvittaessa..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
punakone
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 14:35

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja punakone »

Frostgrey kirjoitti:2.2l opelin (ketjulla) (man ja aut)
3.0l Isuzun (hihnalla) (pelkkä man.)
1.9l Fiatin (hihnalla) (man ja aut)

tossa noin karkeasti..

Itsellä on tuo "opeli" 2.2l manuaali vaihteisena ja olen tyytyväinen ollut n. 15tkm/3kk kokemuksella, kulutus on 5.5-6l välillä ja ohikin tuntuu pääsevän tarvittaessa..
Kiitos tiedosta. Tuo ketju 2,2 l koneessa oli helpottava tieto. Onko tässä koneessa ollut bensakoneiden kaltaisia huohotin ongelmia?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei nää huohottele. EGR venttiilit jumii (karsta) ja Imusarjat vaan karstaantuu. Kaikkien nykydieseleiden ongelma koneesta ja merkistä riippumatta. Ainakin vanhempaan 2.2 dieseliiin oli helppo poistaa imusarjan läpät, tulpata egr ja puhdistaa imusarja. Nyt ei karstaa ;) Uudemmassa taitaa olla sähköinen EGR, voi olla hankalampi ohittaa. Vanha kun on alipaineella toimiva. Tarvittiin vain tulpat letkuihin ja yksi vastus kiinni immulta lähtevään anturin johtoon, jotta kojetaulussa ei loista varoitusvalot.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Juu, vahvistus että 2003--->2,2 TiD:in sähköistä EGR:ää ei voi tulpata tai ohittaa, ko toimenpiteet aiheuttaa moottorin menemisen vikatilaan. Itse huomasin että jos käyttää 2,2TiD:iä paljon tyhjäkäynnillä talvella niin venttiili jumii useammin, kesällä ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia EGR:än kanssa......mene ja tiedä
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Selviääkö paljon matka-ajoa ajava vähemmillä karsta ja EGR ongelmilla?
Diiselin hankkiminen on ajatuksena itselläkin. Ainakin yksi bensiini vehje täytynee silti pihassa pitää, jos vaikka tulee pakkasia.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Luulen että karstoittumista tapahtuu eniten lyhyessä pätkäajossa. Jos taas pitkää matkaa ajaa, karstoittumista tuskin hirveästi tapahtuu. Tämä siis oma mutu. Välillä kun antaa koneelle kierroksia ja kenkää niin karstatkin palaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja mike »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Selviääkö paljon matka-ajoa ajava vähemmillä karsta ja EGR ongelmilla?
Diiselin hankkiminen on ajatuksena itselläkin. Ainakin yksi bensiini vehje täytynee silti pihassa pitää, jos vaikka tulee pakkasia.
Ei ainakaan näiden max -35 pakkasten takia tarvita bensakoneista Saabia kun dieselikin rouskuttaa hyvin. Sisälläkin tarkenee jos lisälämmitin toimii. Maantiellä tarkenee ilman sitäkin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Haluan tietoa Saabin dieselkoneesta

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

mike kirjoitti:
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Selviääkö paljon matka-ajoa ajava vähemmillä karsta ja EGR ongelmilla?
Diiselin hankkiminen on ajatuksena itselläkin. Ainakin yksi bensiini vehje täytynee silti pihassa pitää, jos vaikka tulee pakkasia.
Ei ainakaan näiden max -35 pakkasten takia tarvita bensakoneista Saabia kun dieselikin rouskuttaa hyvin. Sisälläkin tarkenee jos lisälämmitin toimii. Maantiellä tarkenee ilman sitäkin.
Totta, oma naku ainakin lähtee sitä paremmin käymään mitä enemmän pakkasta on(hehkuttaa pidempään), lisälämmitin ei ole, mutta on ainakin näissä länsi-rannikon pakkasissa vielä lämpöä riittänyt.. Tulee n. 200km/päivä maantieajoa ja näin 185tkm ajettuna ei ole mitään egr ongelmia ollut, tarkoitus kyllä keväällä putsailla paikat karstasta..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin