vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Terve!

Mitäs kansa sanoo, kun tuollaisia koodeja op-com antaa saabille :?:

Oireet:

- check-engine valo palaa jatkuvasti, ei auta enää vikakoodien kuittaus (ennen auttoi joksikin aikaa) :roll:

- satunnainen limp home tila, etenkin ekat kilometrit käynnistyksen jälkeen kierrokset rajoitettu 3000 jne... poistuu itsestään hetken ajon jälkeen :roll:

Sitten viimeisen vuoden aikana tehtyjä toimenpiteitä (ilmamassamittari syystä ja muut ennalta ehkäisevänä "huoltona"):

- EGR-venttiili vaihdettu uuteen
- imusarja putsattu kiiltävän puhtaaksi
- imusarjan paineanturi vaihdettu uuteen
- ilmamassamittari vaihdettu uuteen
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja mike »

Käyhän varoiksi Tech II laitteen päässä luetuttamassa vikakoodit. Antaa todennäkösesti eri koodeja mitä tuo op-com. Noita vikakoodeja ei WISin mukaan ole 2.2 koneessa.

Kertomasi kierrosten rajoittuminen 3000 nurkille viittaisi moottorinohjauksen momentinrajoitukseen. Viallisen ahtopaineensäädön, ilmamassamittarin tai EGR:n säädön yhteydessä momentti rajoitetaan kierrosluvulla 3000 momenttiin 70 ja silloin on takuulla meno aika puutunutta.

Mahdollinen vika voi olla sulla tuossa ulkoilman paineanturissa, jos oletetaan että nuo vaihdetut ja putsatut osat on kunnossa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Laitoin takaisin vanhan imuilman paineanturin ja viat hävisivät kuin taikaiskusta ainakin toistaiseksi.. ei tainnut tuo tarvike osa olla kovinkaan hyvä ja taas päti vanha sääntö, älä korjaa toimivaa kohdetta :roll:
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Q.Atro
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Touko 22, 2010 08:41

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Q.Atro »

Toimiko sulla OP-COM kikkailematta omassa 9-5:ssa?
Minä hommasin värkin kanssa dealextreme.com:sta ja asentelin http://www.netikka.net/phweb2/Auto/op-com.php -sivuilta löytyvän ohjeen avulla.
Mutta eipä vaan toimi, ei saa yhteyttä.
Koneessa on Win7.

Mullakin välillä syttyy CE-valo esim. kun ohituksessa antaa kaasua.
Kierrokset jää n. kolmeen tonniin. Sitten kun auton sammuttaa, toimii taas ok.
Valokin sammuu sitten muutaman päivän päästä.
EGR on vasta putsattu. Olisko ilmamassamittari syypää?
Saab 9-5 2.2 TiD Linear Sport MY2003 Sedan Merlot Red
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Itsellä kyllä pelaa sillee opcomi et saa koodit luettua mut ei livedataa, tai ainaki se näyttää kaikki arvot päin honkia.
mulla on softana joku chineclone tms.. :D
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja mike »

Mikkisss kirjoitti:Itsellä kyllä pelaa sillee opcomi et saa koodit luettua mut ei livedataa, tai ainaki se näyttää kaikki arvot päin honkia.
mulla on softana joku chineclone tms.. :D
03-mallissa taas ei näytä Saabin puolelta mentynä mitenkään järkeviä arvoja, mutta kun ottaa vastaavan ikäisen ja koneisen Zafiran tai Astran niin tulee ihan järkeviä lukemia möyös koneen käydessä. Ainakin kierrosluvut, lämpötilat EGR:n lukemat polkimien asennot jne näyttäis olevan ihan oikean suuntaisia. Ajamassa en ole käynyt töpselin ollessa kiinni kun ei läppärin akku pelitä.

Pääseekö -04 mallissa korin ja alustan järjestelmiin kiinni muuten kuin lukemaan vikakoodit?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Ei ole ollut tarvetta lukea kuin moottoria ku kaikki muu on toiminu :lol:
Mut sellanen muistikuva on, että ei tuolla muihi järjestelmiin pääse, edes koodeja lukemaan.
Itsekin kokeilin noita opeleita, mut ei silti livedatas ollu mitää järkeä... Tosin ei sille nyt nii kauheesti käyttöä ole, paitsi ehkä jossain vian haussa..
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Nyt on taas sama vika ilmestynyt uudelleen (koodi: P0105).. Ostin uuden map-anturin ja tuntui toimivan muutaman päivän ok, mutta sitten taas tehot pois. Jotenkin tuntuu et nää 0-+5 sateiset kelit on pahinta myrkkyä, eli vika tulee ja menee miten sattuu.. Vittumaisinta on ku melkee aina ohittaessa vika iskee päälle ku on rinnalla ja auto hyytyy ku seinään.
Nyt viime reissul sammu pari kertaa kesken kovemman kiihdytyksen...

Mitähän tuolle osaisi tehdä? Koitin katsella ulkoilma-anturia netistä, mutta eipä näy sellasta olevan myynnis ja lieneekö niissä ollut yleensä vikaakaan?
Johtosarjaskin se vika vois olla, koska tuntuu et kosteus asiaan vaikuttaa negatiivisella tavalla, mut ei viitteis turhaan lähteä niitäkään liittimiä auki repimään..

T. Mikko
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ainakin omassani hajosi ulkolämpö anturi. Ei tosin aiheuttanut tuollaista vikaa, mutta hajonnut on.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

täälläkin hajonnut ulko-anturi, aiheutti jonkinmoista tehottomuutta koneeseen ja ilmastoinnin sekoilua. motonetista opelin kohdalta, olikohan joku 10e paikkeilla, silloin ei ainakaan saabiin tuntenut tuota anturia siksi opelin kohdalta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Tarkoitatteko nyt ulkolämpötila anturia vai ulkoisen paineen anturia?
Ulkoisen paineen anturia en ole motonetist löytäny ja marmoritiskiltä en viitsi edes kysyä mitä maksaa ennenkuin diagnoosi vahvistuisi.

Ulkoisen paineen anturi siis on tulipellissä siinä melko lähellä turbon magneettiventtiiliä...
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja karg »

Koita poiketa jossain, missä on Tech2.. sillä voisi saada paremmin tolkkua viasta.
Mikkisss
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 30, 2010 10:47

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja Mikkisss »

Nyt tein sellasen testin, että nollasin vikakoodit ja otin alipainelinjasta muut härpäkkeet ahtopaineen säätöä lukuun ottamatta irti (imusarjan läpät ja "kaasuläppä").. No ensin tuntui et nyt pelaa, mut 10 min ajon jälkee taas kiihdytykses vikatila ja kierrokset rajotettu 3000.

Karg: Näyt mainostavan tech2 hommia, oisko sulla mahdollisuutta jeesata asiassa jos poikkeen hämeenlinnassa tai onko sulla forssan suuntaan asiaa?
Itellä on aika huonoja kokemuksia seutukunnan "merkkihuolloista" ja nyrkkipajoilla ei kummoisia testereitä taas ole.. Helposti käy niin, että tulee maksaneeksi turhaan eri komponenttien vaihdosta yms..
9-5 wagon 2.2 TID AT -04
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja karg »

Onnistuu Tech2-jeesaus jos tuut poikkeamaan. Forssaan päin ei ole matkoja lähiaikoina tiedossa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: vikakoodit P0105 ja P1105 diesselissä OP-comilla luettuna

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mikkisss kirjoitti:Nyt on taas sama vika ilmestynyt uudelleen (koodi: P0105).. Ostin uuden map-anturin ja tuntui toimivan muutaman päivän ok, mutta sitten taas tehot pois. Jotenkin tuntuu et nää 0-+5 sateiset kelit on pahinta myrkkyä, eli vika tulee ja menee miten sattuu.. Vittumaisinta on ku melkee aina ohittaessa vika iskee päälle ku on rinnalla ja auto hyytyy ku seinään.
Nyt viime reissul sammu pari kertaa kesken kovemman kiihdytyksen...

Mitähän tuolle osaisi tehdä? Koitin katsella ulkoilma-anturia netistä, mutta eipä näy sellasta olevan myynnis ja lieneekö niissä ollut yleensä vikaakaan?
Johtosarjaskin se vika vois olla, koska tuntuu et kosteus asiaan vaikuttaa negatiivisella tavalla, mut ei viitteis turhaan lähteä niitäkään liittimiä auki repimään..

T. Mikko
Oletko lukenut vikakoodit uudelleen? Ostitko alkuperäisen (Bosch) vai tarvike MAP:n.

Omassa Dieselissä hävisi tehot veden takia eli ilmansuodatinkotelo oli rikki ja MAF:iin pääsi vesipisaroita.

Tarkasta vielä alipaineletkut ja kalvot. Velipojalla oli vastaavalla koneella Opelissa lohkolämmittimen johto syönyt tärinästä yhden alipainemuoviputken rikki ja teki vastaavaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin