3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Hei,
omassa 3,0 TiD alkoi lattia kastua alla. Pieni tutkiskelu osoitti, että yksi polttoaine letku vuoti puristinliittimestä koneen yläkulmalla repsikan laidalla. Vuodon havaitsi tiputuksesta ja siitä, että ko. liitin liukui eestaas putkun päällä, kun taas muut oli tiukkoja.
Eiköhän nuo voi korvata letkun pätkällä ja lemmareilla. Lähinnä se mikä jäi askarruttamaan oli, että onko liittimien "tankinpuolella" käytetty metalliputkea vai onko se letkua. Päällä siinä on paksumpi letku, mutta omassani ainakin niin tiukassa, että alla olevaa ei näy. Putki liittimen jälkeen oli noin 8-9 mm, lienee myös tulopuolella. Onko joku jo näitä vaihdellut? Nuo liittimet muutenkin ovat just sen näköisiä, että jos ei vielä vuoda niin kohta vuotaa. Ei tuollaisia olisi syytä Dieseliin asentaa. Kunnon letkut ja lemmarit on ainoaa asiaa.
omassa 3,0 TiD alkoi lattia kastua alla. Pieni tutkiskelu osoitti, että yksi polttoaine letku vuoti puristinliittimestä koneen yläkulmalla repsikan laidalla. Vuodon havaitsi tiputuksesta ja siitä, että ko. liitin liukui eestaas putkun päällä, kun taas muut oli tiukkoja.
Eiköhän nuo voi korvata letkun pätkällä ja lemmareilla. Lähinnä se mikä jäi askarruttamaan oli, että onko liittimien "tankinpuolella" käytetty metalliputkea vai onko se letkua. Päällä siinä on paksumpi letku, mutta omassani ainakin niin tiukassa, että alla olevaa ei näy. Putki liittimen jälkeen oli noin 8-9 mm, lienee myös tulopuolella. Onko joku jo näitä vaihdellut? Nuo liittimet muutenkin ovat just sen näköisiä, että jos ei vielä vuoda niin kohta vuotaa. Ei tuollaisia olisi syytä Dieseliin asentaa. Kunnon letkut ja lemmarit on ainoaa asiaa.
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Itse vaihdoin joskus liittimen sisällä olevan o-rengas tiivisteen. Pääsee varmaankin tässäkin tapauksessa helpoimmalla, jos liitin on muutoin kunnossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Eli lähteekö tuo liitin auki vaan vetämällä ?
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Liittimen sisällä on pienet kynnet. Avaus työkalun saat tehtyä esim putkesta sahaamalla sen pituussuuntaan halki.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
väännetäänkö sitä ulkokehää sitten tuolla putken puolikkaalla vai miten. Anteeksi nämä kysymykset, mutta halu on välttää minkään rikkomista tms.
kiitos avusta !!
kiitos avusta !!
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Ulkomuistista sanoisin, että putken puolikkaat työnnetään ulkokehän ja sisäputken väliin.
Saabin oma alkuperäinen työkalu on muovista tehty.
Saabin oma alkuperäinen työkalu on muovista tehty.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Marmoritiskiltä sainkin lainaksi avaustyökalun. Näemmä noin 10 mm putkesta saisi tehtyä saman (suht ohutseinäisestä) Suorsan ohjeilla. Lyhyt putken pätkä ja keskeltä halki. Tänään vaihtoon, toivottavasti o-rengaslaatikosta löytyy oikea. Marmoritiskiltä ei löytynyt tietoa o-renkaan koosta. Ei varaosakuvissa eikä listoilla....
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Neuvoksi vastaavan tekevälle....
Suorsan ohje halkaistun putken käyttämisestä kynsien avaamisessa on paras. Noin 2-3 cm pätkä 10 mm putkia keskeltä pitkittäin halki. Ujuta liittimeen ja paina esim. ruuvarin kärjellä. Liitin aukeaa helposti. Merkkiliikkeen työkalu on hyvä, muttei mahdu esim alimpaan liittimeen ainakaan omaassa Saabissani.
Kokelin 7*2 o-rengasta, ei pitänyt. 6*3 teki liitoksesta tiukan ja ainakin vielä pitää.
Remontin jälkeen moottorinohjauksen valo syttyi ekalla startilla, mutta jo seuraavalla hävisi, eikä ole palannut. Myös tyhjäkaynti vaihteli hieman ekassa startissa, mutta lyhyn käynnin jälkeen palasi normaalin rauhalliseksi. Liekö hieman ilmaa systeemissä ??
Kiitos Suorsalle avusta, voi olla että muuten olisi jäänyt tekemättä ja rahat ohjautuneet marmoritiskin alle .
pipsa
Suorsan ohje halkaistun putken käyttämisestä kynsien avaamisessa on paras. Noin 2-3 cm pätkä 10 mm putkia keskeltä pitkittäin halki. Ujuta liittimeen ja paina esim. ruuvarin kärjellä. Liitin aukeaa helposti. Merkkiliikkeen työkalu on hyvä, muttei mahdu esim alimpaan liittimeen ainakaan omaassa Saabissani.
Kokelin 7*2 o-rengasta, ei pitänyt. 6*3 teki liitoksesta tiukan ja ainakin vielä pitää.
Remontin jälkeen moottorinohjauksen valo syttyi ekalla startilla, mutta jo seuraavalla hävisi, eikä ole palannut. Myös tyhjäkaynti vaihteli hieman ekassa startissa, mutta lyhyn käynnin jälkeen palasi normaalin rauhalliseksi. Liekö hieman ilmaa systeemissä ??
Kiitos Suorsalle avusta, voi olla että muuten olisi jäänyt tekemättä ja rahat ohjautuneet marmoritiskin alle .
pipsa
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Muistakaa laittaa o-rengas, joka kestää dieseliä, itse en tajunnut. Kertaus on opintojen äiti, nyt kestää....
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Suorsa...
minkä kokoista O-rengasta olet tuohon tarjonnut? Itselläni pitää aikansa, mutta alkaa hitaasti vuotaa.
Voisikohan tuon korvata letkun pätkällä ja lemmareilla. Eikö tuo ole paluuputki, eli painetta ei paljoakaan pitäisi olla ??
pipsa
minkä kokoista O-rengasta olet tuohon tarjonnut? Itselläni pitää aikansa, mutta alkaa hitaasti vuotaa.
Voisikohan tuon korvata letkun pätkällä ja lemmareilla. Eikö tuo ole paluuputki, eli painetta ei paljoakaan pitäisi olla ??
pipsa
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Tiivisteen vaihdosta on niin kauan aikaa etten muista ulkoa mittoja. Tosin tästä ei ole kuin pari viikkoa kun näin autotallissa pienen muovipussin jossa luki 3.0tid tiivisteet. Yritän huomenna muistaa kurkkia löydänkö vielä ko. pussin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Hienoa, kiitos jo etukäteen. Marmoritiskillä eivät ko. O-rengasta kuvista löytäneet. Väittivät, että siellä ei mitään O-rengasta ole. Onko nuo sinun tiivisteet marmorilta ?
Re: 3,0 TiD polttoainevuoto - liittimen korvaaminen
Liittimen kynsi-rengas oli poikki pohjalta. Sahasin putken poikki liittimen takaa ja korvasin sen letkupätkällä ja hyvillä letkulemmareilla.