Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Mistähän päin kannattais hommailla tuollanen eberin "aivolaatikko", eli releohjaus boxi. Sattui tässä meikäläisen mallissa oleen 03-> soveltuvat sähköt ja tähän omaan 00vm pitäis olla releohjattu boksi, eikä väylä niinkuin nyt sattui oleen. Ja missähän hinnoissa nuot pyörii?

Kyseessä kylläkin bensa eberi, vaikka aiheessa käsitellään diesel ebereitä. Mutta joskos täältä löytyis joku joka on ostanut uudet "aivot" lähiaikoina tai tietäisi vähän hintatasoa :)
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ella »

Eeperi.com:sta 235e ohjainlaite b5ws/b5wsc, tuolta löytyy varaosahinnat myös muille nippeleille.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jeippo »

jeps ja preheat tarjosi hintaan 290€.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tts kirjoitti:
pete81 kirjoitti:Kiitti vastauksesta! Oliko kallis tuo vaihto? Aiheesta koitin hakea tietoa ja ilmeisesti Bochin pumpun saisi tuossa myös pelittämään alkuperäisen tavoin?
Ja on kenties orkkista halvempi..?
Toimiva kiertovesipumppu eberiin pitäisi löytyä alle 40:llä eurolla ja ammattimieheltä sen vaihtamiseen menee alle tunti, joten sen kalliimmasta remontista ei ole kyse, vaikka aika hurjiakin summia olen kuullut kyseisistä osista/remonteista pyydettävän.
Boschin tarvikepumppua (sama) pitäisi saada tarvikeliikkeestä alta 40e.
On helppo vaihtaa kokemattomankin itse.

Tarvittavat, suositeltavat työkalut:
2x letkupuristimet (ei ihan pakko, voit laittaa 22-24mm putken väliin siksi aikaa)
pihdit
varalta puolilitraa jäähdytysnestettä

Avaa paisuntasäiliön korkki ennen vaihtoa, ei kastu hihat kuten allekirjoittaneella... :roll:
pete81
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 00:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pete81 »

Otetaas Eberi taas puheeksi. Eli neuvoja kysyisin seuraavasta asiasta:
Omaan 9-5:seen (2.2. tid -03) vaihdettiin uusi Eberi kuluvalla viikolla Porvoon Delta-Autossa. Nyt parin päivän testauksella olen havainnut, että vehje ei käy kuin muutaman minuutin. Oli auto käynnissä tai ei. Äsken kokeilin täysin kylmällä koneella ja pysyi käynnissä n. 5min. Siis niin että moottori ei ollut käynnissä. Lämmöt eivät juurikaan vielä tässä ajassa nousseet. Ulkolämpötila +8 astetta. Ja suoralla startilla Sid:in kautta ei suostu lähtemään käyntiin, ajastamalla kyllä.
Kiitos vastauksista! Nyt kun muutamina hieman "kylmempinä" päivänä olen testaillut niin kyllä eberi auton käydessä pysyy käynnissä, ja lämmittää koneen niin kuin pitääkin. Eli kyllä se vika tuohon vesipumppuun kohdistunee.

Mutta vääntäkääpä vielä tyhmälle rautalangasta, että mikä vesipumppu siihen sopii? Laite on siis 5kW:n, malliltaan D5WZ.

Googlaamalla löytyi ainakin seuraavia vaihtoehtoja
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199

niin kävisikö tuo Saabille mainittu pumppu 20mm liittimellä?

Vaihtoon en avuttomuuteen vedoten kehtaa itse ryhtyä, sen saa ammattilainen hoitaa. Mutta jos tuon pumpun edes saisin näin itse ostettua, niin kaikki säästö olisi kotiinpäin.

-Pete
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Sattuipa sopiva ketju kohalle.

Tuon allekirjoituksen TiDin eberi pommeilee luonnollisesti nyt kun kelitkin pakastuvat.

Toisinaan eber ei lähde kunnolla päälle ajastuksella, manuaalisesti eikä automaattisesti ajon aikana. Polttoainepumppu naksuttaa, konepellin alla vesipumppu surraa ja jotain se kait yrittää polttaakin, mutta tuloksena vain järjetön koko auton piilottava savupilvi ja hetken päästä polttoainepumppukin sammuu ja vain ilmastoinnin puhallin jää pyörimään. Sitten toisinaan taas voi mennä useita päiviä jolloin kampe toimii aivan normaalisti ilman savutteluja niin esilämmityksessä kuin ajonkin aikana.

Tuo savutus on myös muutaman kerran alkanut siinä vaiheessa kun moottorilämpö saavuttaa normaalitason ja eberi sammuu, jolloin jo voikin arvata että seuraavassa startissa ei lämmitin käynnisty vaan tienoo peittyy savuun.

Tänään taas oli normaali pöhinät auton alla, mutta huomenna voi olla kaikki toisin :roll:.

Onko tuolla joku paikka tukossa vai onko tuo vain lopun alkua?
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kyllä sille pitäisi huolto riittää. Tässä vaiheessa se on todenäköisesti aika nokinen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Naxu kirjoitti:Kyllä sille pitäisi huolto riittää. Tässä vaiheessa se on todenäköisesti aika nokinen.
Olisko jotain vinkkiä miten eberi kannattaa huoltaa? Siis itse, en ala millekään kapitalistiriistäjälle moisesta maksamaan :)
Mielestäni tuo mamman puutarhajyrsimen Eberi ei toimi kunnolla. Lähinnä siis käynnistyy kyllä hyvin, mutta aina välillä loppuu "pöhinä" about 10minuutin jälkeen, eli Eberi sammuu mutta sisäilman puhallin jää kyllä pyörimään. Tietenkään ei tee tuota aina jne. Oisko ihan perus purku, puhdistus ja kasaus? Vai ruvetaanko vaihtamaan osia? Liekkivahti?
Jossain ohjetta Eberin purkuun?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Pesu ja nuohous tekee jo ihmeitä. Olen paremmin perehtynyt vanhempiin lämmittimiin. Jos siellä on optinen liekkivahti, niin jo sen nokeentuminen aiheuttaa ongelmia.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Hoopoilia
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 09:35

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Hoopoilia »

Minkälainen homma ois laittaa 3.0tid femmaan -03 eberi jälkiasennuksena?
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Muistaisin lukeneeni että vaihteisto pitäisi irroittaa päästäkseen käsiksi eberiin. Eikö siinä ole eberi vakiona?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hoopoilia kirjoitti:Minkälainen homma ois laittaa 3.0tid femmaan -03 eberi jälkiasennuksena?
Jos ei lämmitintä ole, niin olen itse ymmärtänyt että näihin on aika helppo jopa itsekin tuollainen asennella. Tankissa on valmiiksi hyvä paikka naftapumpulle. SID:stä saa lämmittimelle ajastuksen/ohjauksen(yksi johto) ja lämmittimiltä saa ohjauksen ACC:lle (yksi johto). Hyvä paikka lämmittimelle on kuskinpuolella puskurin takana.

Toki vaati sitten x-määrän vesiletkuja,nafta letkua ja sähkösyötön lämmittimelle..

Itse olen tuollaista myös himoinnut omaan belgiasta uitettuun traktoriin, mutta hyvin tolla tuntuu tarkenevan ja lähtenyt kovillakin pakkasilla hyvin käymään..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Ei tarvitse mitään vaihteistoa irrottaa, ainoastaan kiinnike joka on kolmella pultilla. Kaikenlaista muuta pientä joutuu irrottelemaan.

Juuri vaihdoin omaan autoon eberin.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Itekki lisään kohta kuvat eberin asennuksesta. Mutta ei sinäänsä paha ollenkaan asennuksena ainakaan 00' kolkkiin. Lyhykäisyydessään: Puskuri irti, pissapojan säiliön alle asennusteline, eberi siihen, vesipumppu viereen, vesiletkut ylös, moottorin kylestä poikki ja kiertämään eberin kautta, bensalinja ja sähköt eberiltä taate seuraten vanhoja linjoja, bensapumppu tankin läheisyyteen, siittä letku nätisti ylös tankin ja peltien välistä, olin aiemmin tehnyt "huoltoluukun" eli peltiin ämpärin kokoinen reikä penkkien alle bensapumpun vaihtoa varten joten tässä ei nyt tarvinut edes tankkia tiputtaa, 4,5mm poralla reikä ämpärin kannessa olevaan "ylimääräiseen" paikkaan (jos käyttää orginaali letkua), tiivistää sen reiän, eberille sähköt ja kuten jo mainittiinkin, acclle yksi johto nastaan 3, sidille 1johto nastaan 20, techillä lisälämmittimen lisäys jonka jälkeen rock and play!
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ella »

V.J.S kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Kyllä sille pitäisi huolto riittää. Tässä vaiheessa se on todenäköisesti aika nokinen.
Olisko jotain vinkkiä miten eberi kannattaa huoltaa? Siis itse, en ala millekään kapitalistiriistäjälle moisesta maksamaan :)
Mielestäni tuo mamman puutarhajyrsimen Eberi ei toimi kunnolla. Lähinnä siis käynnistyy kyllä hyvin, mutta aina välillä loppuu "pöhinä" about 10minuutin jälkeen, eli Eberi sammuu mutta sisäilman puhallin jää kyllä pyörimään. Tietenkään ei tee tuota aina jne. Oisko ihan perus purku, puhdistus ja kasaus? Vai ruvetaanko vaihtamaan osia? Liekkivahti?
Jossain ohjetta Eberin purkuun?
http://www.ebay.co.uk/itm/Eberspacher-D ... 4154442de1 tuontapaista settiä vaikka huoltoon, vaikka 9-3:seen taida tuo käydäkään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=106971 tuosta topicista taas löytyy linkkejä manuaaleihin ja epro korjausoppaaseen
Vastaa Viestiin