Eberi
Re: Eberi
Mistähän päin kannattais hommailla tuollanen eberin "aivolaatikko", eli releohjaus boxi. Sattui tässä meikäläisen mallissa oleen 03-> soveltuvat sähköt ja tähän omaan 00vm pitäis olla releohjattu boksi, eikä väylä niinkuin nyt sattui oleen. Ja missähän hinnoissa nuot pyörii?
Kyseessä kylläkin bensa eberi, vaikka aiheessa käsitellään diesel ebereitä. Mutta joskos täältä löytyis joku joka on ostanut uudet "aivot" lähiaikoina tai tietäisi vähän hintatasoa
Kyseessä kylläkin bensa eberi, vaikka aiheessa käsitellään diesel ebereitä. Mutta joskos täältä löytyis joku joka on ostanut uudet "aivot" lähiaikoina tai tietäisi vähän hintatasoa
Re: Eberi
Boschin tarvikepumppua (sama) pitäisi saada tarvikeliikkeestä alta 40e.tts kirjoitti:Toimiva kiertovesipumppu eberiin pitäisi löytyä alle 40:llä eurolla ja ammattimieheltä sen vaihtamiseen menee alle tunti, joten sen kalliimmasta remontista ei ole kyse, vaikka aika hurjiakin summia olen kuullut kyseisistä osista/remonteista pyydettävän.pete81 kirjoitti:Kiitti vastauksesta! Oliko kallis tuo vaihto? Aiheesta koitin hakea tietoa ja ilmeisesti Bochin pumpun saisi tuossa myös pelittämään alkuperäisen tavoin?
Ja on kenties orkkista halvempi..?
On helppo vaihtaa kokemattomankin itse.
Tarvittavat, suositeltavat työkalut:
2x letkupuristimet (ei ihan pakko, voit laittaa 22-24mm putken väliin siksi aikaa)
pihdit
varalta puolilitraa jäähdytysnestettä
Avaa paisuntasäiliön korkki ennen vaihtoa, ei kastu hihat kuten allekirjoittaneella...
Re: Eberi
Kiitos vastauksista! Nyt kun muutamina hieman "kylmempinä" päivänä olen testaillut niin kyllä eberi auton käydessä pysyy käynnissä, ja lämmittää koneen niin kuin pitääkin. Eli kyllä se vika tuohon vesipumppuun kohdistunee.Otetaas Eberi taas puheeksi. Eli neuvoja kysyisin seuraavasta asiasta:
Omaan 9-5:seen (2.2. tid -03) vaihdettiin uusi Eberi kuluvalla viikolla Porvoon Delta-Autossa. Nyt parin päivän testauksella olen havainnut, että vehje ei käy kuin muutaman minuutin. Oli auto käynnissä tai ei. Äsken kokeilin täysin kylmällä koneella ja pysyi käynnissä n. 5min. Siis niin että moottori ei ollut käynnissä. Lämmöt eivät juurikaan vielä tässä ajassa nousseet. Ulkolämpötila +8 astetta. Ja suoralla startilla Sid:in kautta ei suostu lähtemään käyntiin, ajastamalla kyllä.
Mutta vääntäkääpä vielä tyhmälle rautalangasta, että mikä vesipumppu siihen sopii? Laite on siis 5kW:n, malliltaan D5WZ.
Googlaamalla löytyi ainakin seuraavia vaihtoehtoja
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199
niin kävisikö tuo Saabille mainittu pumppu 20mm liittimellä?
Vaihtoon en avuttomuuteen vedoten kehtaa itse ryhtyä, sen saa ammattilainen hoitaa. Mutta jos tuon pumpun edes saisin näin itse ostettua, niin kaikki säästö olisi kotiinpäin.
-Pete
Re: Eberi
Sattuipa sopiva ketju kohalle.
Tuon allekirjoituksen TiDin eberi pommeilee luonnollisesti nyt kun kelitkin pakastuvat.
Toisinaan eber ei lähde kunnolla päälle ajastuksella, manuaalisesti eikä automaattisesti ajon aikana. Polttoainepumppu naksuttaa, konepellin alla vesipumppu surraa ja jotain se kait yrittää polttaakin, mutta tuloksena vain järjetön koko auton piilottava savupilvi ja hetken päästä polttoainepumppukin sammuu ja vain ilmastoinnin puhallin jää pyörimään. Sitten toisinaan taas voi mennä useita päiviä jolloin kampe toimii aivan normaalisti ilman savutteluja niin esilämmityksessä kuin ajonkin aikana.
Tuo savutus on myös muutaman kerran alkanut siinä vaiheessa kun moottorilämpö saavuttaa normaalitason ja eberi sammuu, jolloin jo voikin arvata että seuraavassa startissa ei lämmitin käynnisty vaan tienoo peittyy savuun.
Tänään taas oli normaali pöhinät auton alla, mutta huomenna voi olla kaikki toisin .
Onko tuolla joku paikka tukossa vai onko tuo vain lopun alkua?
Tuon allekirjoituksen TiDin eberi pommeilee luonnollisesti nyt kun kelitkin pakastuvat.
Toisinaan eber ei lähde kunnolla päälle ajastuksella, manuaalisesti eikä automaattisesti ajon aikana. Polttoainepumppu naksuttaa, konepellin alla vesipumppu surraa ja jotain se kait yrittää polttaakin, mutta tuloksena vain järjetön koko auton piilottava savupilvi ja hetken päästä polttoainepumppukin sammuu ja vain ilmastoinnin puhallin jää pyörimään. Sitten toisinaan taas voi mennä useita päiviä jolloin kampe toimii aivan normaalisti ilman savutteluja niin esilämmityksessä kuin ajonkin aikana.
Tuo savutus on myös muutaman kerran alkanut siinä vaiheessa kun moottorilämpö saavuttaa normaalitason ja eberi sammuu, jolloin jo voikin arvata että seuraavassa startissa ei lämmitin käynnisty vaan tienoo peittyy savuun.
Tänään taas oli normaali pöhinät auton alla, mutta huomenna voi olla kaikki toisin .
Onko tuolla joku paikka tukossa vai onko tuo vain lopun alkua?
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Eberi
Olisko jotain vinkkiä miten eberi kannattaa huoltaa? Siis itse, en ala millekään kapitalistiriistäjälle moisesta maksamaanNaxu kirjoitti:Kyllä sille pitäisi huolto riittää. Tässä vaiheessa se on todenäköisesti aika nokinen.
Mielestäni tuo mamman puutarhajyrsimen Eberi ei toimi kunnolla. Lähinnä siis käynnistyy kyllä hyvin, mutta aina välillä loppuu "pöhinä" about 10minuutin jälkeen, eli Eberi sammuu mutta sisäilman puhallin jää kyllä pyörimään. Tietenkään ei tee tuota aina jne. Oisko ihan perus purku, puhdistus ja kasaus? Vai ruvetaanko vaihtamaan osia? Liekkivahti?
Jossain ohjetta Eberin purkuun?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Eberi
Pesu ja nuohous tekee jo ihmeitä. Olen paremmin perehtynyt vanhempiin lämmittimiin. Jos siellä on optinen liekkivahti, niin jo sen nokeentuminen aiheuttaa ongelmia.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eberi
Muistaisin lukeneeni että vaihteisto pitäisi irroittaa päästäkseen käsiksi eberiin. Eikö siinä ole eberi vakiona?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eberi
Jos ei lämmitintä ole, niin olen itse ymmärtänyt että näihin on aika helppo jopa itsekin tuollainen asennella. Tankissa on valmiiksi hyvä paikka naftapumpulle. SID:stä saa lämmittimelle ajastuksen/ohjauksen(yksi johto) ja lämmittimiltä saa ohjauksen ACC:lle (yksi johto). Hyvä paikka lämmittimelle on kuskinpuolella puskurin takana.Hoopoilia kirjoitti:Minkälainen homma ois laittaa 3.0tid femmaan -03 eberi jälkiasennuksena?
Toki vaati sitten x-määrän vesiletkuja,nafta letkua ja sähkösyötön lämmittimelle..
Itse olen tuollaista myös himoinnut omaan belgiasta uitettuun traktoriin, mutta hyvin tolla tuntuu tarkenevan ja lähtenyt kovillakin pakkasilla hyvin käymään..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Eberi
Itekki lisään kohta kuvat eberin asennuksesta. Mutta ei sinäänsä paha ollenkaan asennuksena ainakaan 00' kolkkiin. Lyhykäisyydessään: Puskuri irti, pissapojan säiliön alle asennusteline, eberi siihen, vesipumppu viereen, vesiletkut ylös, moottorin kylestä poikki ja kiertämään eberin kautta, bensalinja ja sähköt eberiltä taate seuraten vanhoja linjoja, bensapumppu tankin läheisyyteen, siittä letku nätisti ylös tankin ja peltien välistä, olin aiemmin tehnyt "huoltoluukun" eli peltiin ämpärin kokoinen reikä penkkien alle bensapumpun vaihtoa varten joten tässä ei nyt tarvinut edes tankkia tiputtaa, 4,5mm poralla reikä ämpärin kannessa olevaan "ylimääräiseen" paikkaan (jos käyttää orginaali letkua), tiivistää sen reiän, eberille sähköt ja kuten jo mainittiinkin, acclle yksi johto nastaan 3, sidille 1johto nastaan 20, techillä lisälämmittimen lisäys jonka jälkeen rock and play!
Re: Eberi
http://www.ebay.co.uk/itm/Eberspacher-D ... 4154442de1 tuontapaista settiä vaikka huoltoon, vaikka 9-3:seen taida tuo käydäkään.V.J.S kirjoitti:Olisko jotain vinkkiä miten eberi kannattaa huoltaa? Siis itse, en ala millekään kapitalistiriistäjälle moisesta maksamaanNaxu kirjoitti:Kyllä sille pitäisi huolto riittää. Tässä vaiheessa se on todenäköisesti aika nokinen.
Mielestäni tuo mamman puutarhajyrsimen Eberi ei toimi kunnolla. Lähinnä siis käynnistyy kyllä hyvin, mutta aina välillä loppuu "pöhinä" about 10minuutin jälkeen, eli Eberi sammuu mutta sisäilman puhallin jää kyllä pyörimään. Tietenkään ei tee tuota aina jne. Oisko ihan perus purku, puhdistus ja kasaus? Vai ruvetaanko vaihtamaan osia? Liekkivahti?
Jossain ohjetta Eberin purkuun?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=106971 tuosta topicista taas löytyy linkkejä manuaaleihin ja epro korjausoppaaseen