Onko joku vaihtanut isompaa turboa 2.2:een? Opeli forumilla oli jotakin juttua, mutta kaipaisin hieman tarkempaa tietoa sopivuuksista.
Nykyinen GT1849V (oletettavasti tämä tyyppi) alkaa pikku hiljaa pitää erilaisia ääniä kuin aikaisemmin ja akselin päässä oli mielestäni hieman normaalia isompi välys. Ei varmaan tykännyt edellisen omistajan liki 40tkm öljynvaihtovälistä .
Mielessä olisi mahdollisesti seuraava malli tai pari pykälää isompi. Käytän rottosen turbon vaihdon jälkeen lastutuksessa ja penkityksessä ja tavoitteena olisi hieman parempi veto yli 3000 kierroksille.
Voiko VNT ahtimen pesiä kääntää eri asentoon vai onko ahdin jotenkin säädetty tietyille asennoille. Muutama malli(GT1852V ja GT2052V) menisi kuvien perusteella paikalleen rakentamalla imuputkelle ja pakopuolen liitoksien kiinnityksille pienet välilaipat, mutta öljyputkien asennus ei sallisi asennusta ilman pesien kääntöä.
2.2TID turbon vaihto
2.2TID turbon vaihto
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 2.2TID turbon vaihto
Mårå
Ööööö, parempi veto yli 3000 rpm:ssä. Minulla on 1,9 Tidissä täydet tehot , 2400 rpm:ässä. Eipä tuo 2,2 TiDi taida olla mikään kierroskone, ainakaan minun edellinen SS 2,2 Tidi ei ollut.......mutta ihan miten vaan.
Ööööö, parempi veto yli 3000 rpm:ssä. Minulla on 1,9 Tidissä täydet tehot , 2400 rpm:ässä. Eipä tuo 2,2 TiDi taida olla mikään kierroskone, ainakaan minun edellinen SS 2,2 Tidi ei ollut.......mutta ihan miten vaan.
Re: 2.2TID turbon vaihto
Väärin meni edellä .... .
Täydet tehot eivät ole 2400rpm:ssä vaan täydet väännöt .
Täydet tehot ovat vasta n. 4000rpm:ssä. Teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Vaikka väännöt ovat tapissaan pienillä kierroksilla, ei siellä saada kuitenkaan ulos suurinta tehoa. Kierrosten myötä vääntö alkaa laskea ja siten jossain kohtaa käy niin, ettei teho enää kasva vaan kääntyy laskuun.
Täydet tehot eivät ole 2400rpm:ssä vaan täydet väännöt .
Täydet tehot ovat vasta n. 4000rpm:ssä. Teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Vaikka väännöt ovat tapissaan pienillä kierroksilla, ei siellä saada kuitenkaan ulos suurinta tehoa. Kierrosten myötä vääntö alkaa laskea ja siten jossain kohtaa käy niin, ettei teho enää kasva vaan kääntyy laskuun.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.2TID turbon vaihto
Mårå
Juuri näin, hyvä että korjasit:))))
Kyselin muuten virisatsia tuohon omaan 2,2TiD:iin ja ainakin silloisessa Länsiautossa oltiin sitä mieltä että ei kannata koska lyhentää moottorin käyttöikää huomattavasti.
Kuullostaa kyllä ihan p....puheelta, eikö tuo nyt ole vähän kuin vanhan Mesen diesel mylly, menee maailman tappiin asti.
Juuri näin, hyvä että korjasit:))))
Kyselin muuten virisatsia tuohon omaan 2,2TiD:iin ja ainakin silloisessa Länsiautossa oltiin sitä mieltä että ei kannata koska lyhentää moottorin käyttöikää huomattavasti.
Kuullostaa kyllä ihan p....puheelta, eikö tuo nyt ole vähän kuin vanhan Mesen diesel mylly, menee maailman tappiin asti.
Re: 2.2TID turbon vaihto
Eipä tuota olla tappiin asti virittämässä. Lähinnä turbon vaihdon yhteydessä voisi vaihtaa pykälän tai kaksi isompaan. Joka tapauksessa vaihto on edessä ja samalla voisi muokata hieman koneen ominaisuuksia.
Väännön lisäys todennäköisesti tuo eteen kaksoismassan ja kytkimen vaihdon, sen takia pyritään lisäämään voimaa tuonne yläpäähän. Nyt on ihan sama millä vaihteella menee ohi, kun kierrokset ovat välillä 2000-4500.
Kiinnostaisi tietää vaihtoehdot, jotka olisivat kohtuullisella vaivalla vaihdettavissa nykyisen tilalle.
Väännön lisäys todennäköisesti tuo eteen kaksoismassan ja kytkimen vaihdon, sen takia pyritään lisäämään voimaa tuonne yläpäähän. Nyt on ihan sama millä vaihteella menee ohi, kun kierrokset ovat välillä 2000-4500.
Kiinnostaisi tietää vaihtoehdot, jotka olisivat kohtuullisella vaivalla vaihdettavissa nykyisen tilalle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx