Eberi
Re: Eberi
Eiköhän niillä Oulussa Åströmillä Tech ole mitä ovat käyttäneet. Jos on Releohjattu eber niin mahtaako sitten saada tuon ohjainlaitteenkin kaikkialta, missä eberin huoltoa ja varaosamyyntiä on? Niin tuo on kyllä ihan mutu pohjalla olettamus, että myös 9-5 malli olisi kans väyläohjattu. Mutta jos tuo onkin releohjattu niin täytyy paikallisella eberhuolto pajalla käydä kyselemässä ohjainlaitteen hintaa.
Re: Eberi
Ohjainlaite rikki. Korjauksena uusi eber (uusi ohjainlaite eberiin maksaa melkein saman verran).
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Eipä sitten enää toimikkaan tuo kapistus, vaan taas palattiin alkupisteeseen eli kovaan käryyn ja sammumiseen 2 minuutin nurkilla. Rele irti ja olkoon siinä toistaiseksi koko paska.
Selvittelin tuon oman lämmittimen kohtaloa taas vähän ja ainakaan Ausführ nr 252197 olevaan Eberiin ei saa ohjainyksikköä erikseen. Erikoinen tilanne kyllä.
Onko kukaan oikeasti perillä noista lämmittimistä sitä vertaa, että pystyisi sanomaan onko noissa eri merkkeihin asennetuissa mekaanisesti samanlaisissa lämmittimissä millaisia eroja ohjausyksikön suhteen? Eli onko erot ainoastaan siinä, että merkkikohtaisesti on toteutettu vikakoodin luku merkkitesteriin?
Kiinnostaisi kokeilla toimiiko lämmitin jollain toisella ohjainyksiköllä vai vaatiiko jostain kumman syystä tuon samalla numerolla olevan merkkikohtaisen boxin, mitä en kyllä ihan helpolla usko. Järkeen käyvältä tuntuisi, että itse polttoon liittyvät tapahtumat olisi joka boxissa saamalla lailla samojen piuhojen kautta ohjattuna ja näin ollen lämmitin voisi toimia toisellakin ohjainlaitteella vaikka ajastus SIDin kautta ja auton sisätilan lämmityksen ohjaus jäisikin mahdollisesti tekemättä.
Ja mikä komponentti sieltä möhnän keskeltä oikein kärähtää?
Jos jolla kulla on rikkonainen Eberi niin mielellään otan vastaan ennen kuin pois heitätte!
Selvittelin tuon oman lämmittimen kohtaloa taas vähän ja ainakaan Ausführ nr 252197 olevaan Eberiin ei saa ohjainyksikköä erikseen. Erikoinen tilanne kyllä.
Onko kukaan oikeasti perillä noista lämmittimistä sitä vertaa, että pystyisi sanomaan onko noissa eri merkkeihin asennetuissa mekaanisesti samanlaisissa lämmittimissä millaisia eroja ohjausyksikön suhteen? Eli onko erot ainoastaan siinä, että merkkikohtaisesti on toteutettu vikakoodin luku merkkitesteriin?
Kiinnostaisi kokeilla toimiiko lämmitin jollain toisella ohjainyksiköllä vai vaatiiko jostain kumman syystä tuon samalla numerolla olevan merkkikohtaisen boxin, mitä en kyllä ihan helpolla usko. Järkeen käyvältä tuntuisi, että itse polttoon liittyvät tapahtumat olisi joka boxissa saamalla lailla samojen piuhojen kautta ohjattuna ja näin ollen lämmitin voisi toimia toisellakin ohjainlaitteella vaikka ajastus SIDin kautta ja auton sisätilan lämmityksen ohjaus jäisikin mahdollisesti tekemättä.
Ja mikä komponentti sieltä möhnän keskeltä oikein kärähtää?
Jos jolla kulla on rikkonainen Eberi niin mielellään otan vastaan ennen kuin pois heitätte!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
Pitihän tätä asiaa vielä vähän tutkia josko jotakin toista ohjainyksikköä kokeilisi, joten tässä vähän "ääneen" pohdiskelua, jos joku sattuisi tietämään asiasta enemmän niin voisi kommentoida.
Ainakin Sprintereissä käytetty D5WZ malli on eberiltä tulevan 8-pinnisen liittimen kytkennöiltä ja johtoväreiltä yhtenevä Saabin version kanssa. Ero lienee siis tuossa diagnostiikkapuolessa.
Saabin Ausführ.nr 252197 numerolla olevan lämmittimen liitännät on seuraavat:
Pin väri kytkentä
1 punainen +30, sulakkeelta
2 ruskea -31, maa
3 musta/pun. ei kytketty
4 vihreä polttoainepumppu
5 sinin/valk. diagnostiikka/obd-pistoke
6 sininen terminal 15, rele kojelaudassa
7 keltainen D+, rele konehuoneessa
8 musta/valk. ei kytketty
Yleismallin D5WS ja D5WSC malleihin näyttäisi olevan eroa ainakin sen verran, ettei ohjainlaitteen 8-pinnisen liittimen pinniin 6 kytketä mitään.
SC-mallissa ei tule liittimelle polttoainepumpun ohjausta joka S-mallissa tulee pinnille 4. S-mallissa vesipumpun ohjaukseen on erillinen liitin, mutta tuosta ei liene haittaa. Saabissahan kiertovesipumppua ohjataan näköjään SIDin kautta jos auto on tuolla pumpulla varustettu.
Eniten mietityttää tuon pinnin 6 tarkoitus, mutta jos jostain saisi yleismallisen D5WS mallin ohjainlaitteen edullisesti niin pitäisi kyllä kokeilla ja vahva on kutina että sillä myös toimisi. Tosin ihmeen montaa eri mallia noita ohjainlaitteitakin näyttää olevan myös yleismallisiin lämmittimiin. Mitkä lienee niidenkin erot?
Kun vain tietäis mitä käytännön eroa esim noilla kahdella on?
Tämä käy S ja SC malleihin
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... cts_id=813
Tämä taas pelkästään SC malleihin
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... cts_id=913
Mutta kaikkein mielenkiintoisin on tuo mersun D5WZ lämmittimine boxi
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... ts_id=1005
Ainakin Sprintereissä käytetty D5WZ malli on eberiltä tulevan 8-pinnisen liittimen kytkennöiltä ja johtoväreiltä yhtenevä Saabin version kanssa. Ero lienee siis tuossa diagnostiikkapuolessa.
Saabin Ausführ.nr 252197 numerolla olevan lämmittimen liitännät on seuraavat:
Pin väri kytkentä
1 punainen +30, sulakkeelta
2 ruskea -31, maa
3 musta/pun. ei kytketty
4 vihreä polttoainepumppu
5 sinin/valk. diagnostiikka/obd-pistoke
6 sininen terminal 15, rele kojelaudassa
7 keltainen D+, rele konehuoneessa
8 musta/valk. ei kytketty
Yleismallin D5WS ja D5WSC malleihin näyttäisi olevan eroa ainakin sen verran, ettei ohjainlaitteen 8-pinnisen liittimen pinniin 6 kytketä mitään.
SC-mallissa ei tule liittimelle polttoainepumpun ohjausta joka S-mallissa tulee pinnille 4. S-mallissa vesipumpun ohjaukseen on erillinen liitin, mutta tuosta ei liene haittaa. Saabissahan kiertovesipumppua ohjataan näköjään SIDin kautta jos auto on tuolla pumpulla varustettu.
Eniten mietityttää tuon pinnin 6 tarkoitus, mutta jos jostain saisi yleismallisen D5WS mallin ohjainlaitteen edullisesti niin pitäisi kyllä kokeilla ja vahva on kutina että sillä myös toimisi. Tosin ihmeen montaa eri mallia noita ohjainlaitteitakin näyttää olevan myös yleismallisiin lämmittimiin. Mitkä lienee niidenkin erot?
Kun vain tietäis mitä käytännön eroa esim noilla kahdella on?
Tämä käy S ja SC malleihin
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... cts_id=813
Tämä taas pelkästään SC malleihin
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... cts_id=913
Mutta kaikkein mielenkiintoisin on tuo mersun D5WZ lämmittimine boxi
http://www.impek-berlin.de/shop/product ... ts_id=1005
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
Juu kyllä tuo eberi soppa on mielenkiintoista kun tässä pari päivää on puolenkymmentä eri firmaa kolunnut läpi. Mistä lämmitintä, ohjainlaitetta tai jotain ratkaisua sais järkevimmin. Tässä nyt taidan tehdä kuitenkin niin, mikä ehkä nopein tapa on, että oulusta autoåströmiltä haen ohjainlaitteen kun siellä tuntui olevan hyllyssä osa. Eeperi.com antoi kyselyihin vastauksia, että eivät pysty toimittamaan ohjainyksikköä. Ja väittivät väyläohjatuksi tuota 9-5 eberiä. No, kyllähän tuota ohjausboksissa näkyy silti rele olevan paikallaan kun sinne kurkistaa. Powerflash meinas myös ettei saa samoilla liittimillä toimimaan ja joitain muutoksia vaatis uuden eberin laittaminen. Pro carservicellä ohjainlaite olis kalliimpi mitä oulussa, joten ainakin tässä on selkeä valinta mistä purkki haetaan. Täällä paikallisessa eberhuoltoliikkeessä yksi mekaanikko meinas, että joku astran ohjainlaite toimisi saabissa, mutta vaatisi techillä käyntiä että sais koodattua toimimaan??? Sama mies kuitenkin epäili ettei vika olis ohjainlaitteessa vaan vielä tutkisi lämpötunnistin paria ja kokeilisi uusia niitä. Meinasin kyllä että on se ihanan kallista jos aina vika haetaan kokeilemalla eikä osata perustella miksi vaihdetaan osia. Ja kyllä tuossa omasta mielestä sinällään vikapaikassa ei mitään suurta erehtymisen vaaraa enää ole.
Tuo vanha ohjainlaite pitää yrittää sitten jossain välissä repiä auki ja katsella löytyykö sieltä mitään mikä kauhealla tuurilla olis korjattavissa.
Tuo vanha ohjainlaite pitää yrittää sitten jossain välissä repiä auki ja katsella löytyykö sieltä mitään mikä kauhealla tuurilla olis korjattavissa.
Re: Eberi
Laitanpas omat eberi murheeni tähän ketjuun. Kulkineella takana 220tkm ja tuona aikana eberiä ei ole avattu. Nyt alkanut tehdä sitä, että käy noin vartin jonka jälkeen sammuu. Lisäksi pitänyt viime talvesta asti kovaa ääntä normaaliin verrattuna. Pitänee ottaa pöydälle ja tutkia. Mitä osia tai tiivisteitä tuohon kannattaa ennalta hankkia?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Eberi
Eilen saatu uusi ohjainlaite paikoilleen ja niin se taas pöhisee kunnolla. Jos sillä nyt vähän aikaa taas pärjäilis kun on harjoiteltu purku putsaus ja kasaus lähiaikoina kolmeen kertaan. Tosin eihän tuota putsailla tarvinnut kun kerran kun ei käynnistynyt välissä ollenkaan.
Re: Eberi
Jaahaans... Viime torstaina hankittu peli, eberi toimi eiliseen asti rankasti savuttaen, kunnes päätti lopettaa toimintansa.
Nyt kun yrittää manaual starttia, niin tuloksena on naksahdus releestä, vilahdus mittaritaulun lämmitinsymbolista ja hurahdus ACC:sta jonka jälkeen park heater palaa off tilaan.
Olisko ideoita?
-H-
Nyt kun yrittää manaual starttia, niin tuloksena on naksahdus releestä, vilahdus mittaritaulun lämmitinsymbolista ja hurahdus ACC:sta jonka jälkeen park heater palaa off tilaan.
Olisko ideoita?
-H-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Eberi
Idea: lue(ta) vikaakoodit?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Juu tämä on tietenkin eka homma, pitääpä yrittää saada joku vastaamaan puhelimeen paikallisessa teltta-autossa, eilen tulikin varmaan noin 30 kertaa yritettyä...
No ehkä kaverin monimerkkitesterilläkin pääsee tuohon kiinni.
No ehkä kaverin monimerkkitesterilläkin pääsee tuohon kiinni.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Eberi
No oma veikkaus että ei pääse. OP-Comillakaan ei saa luettua tuon eberin vikakoodeja kun Opeleissa ei vastaavaa eberiratkaisua vissiin ole. Tech2 lienee ainoa vaihtoehto tähän.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
eberspächer ei toimi
9-3 tid 2.2 2004 Joo tota eberi ei suostu käynnistymään korjaamon kone anto vikakoodiks pakopesänpuhallin mutta kun purin eberin ja laitoin suoran virran puhaltimeen akusta nii lähti hurisemään ja nyt kokeilin taas paikoilleen nii ei lähä nii ei lähe
Viimeksi muokannut kizmo83, To Marras 29, 2012 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: eberspächer ei toimi
Ohjainlaite paskana. Kokemusta on.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: eberspächer ei toimi
Nää eberijutut ois varmaan hyvä laittaa tuon yhden ja saman "eberi"-ketjun jatkeeksi, niin ei tule turhan montaa topiccia samasta aiheesta. Modet vois hoitaa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Eberi
yhdistetty eberi ketjuun nyt tää viimeisin kysely. Jäiköhän huollossa eberin lukitus päälle. Ainakin vanhemmissa malleissa jos eber ei käynnisty oikein tarpeeksi monta kertaa, olisko 5 kertaa ollut, lukittuu laite ja sitä ei yritetä edes tämän jälkeen käynnistää...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96