Kylmäkäynnistys

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
lautturi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:42

Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja lautturi »

Voisko vanhemmat ja kokeneemmat diesel saabistit kertoa miten paljon eperi kuluttaa dieseliä vaikka puolen tunnin käytöllä, verrattuna muuhun kylmä- käynnistykseen. Siis kumpi kuluttaa enemmän.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Ajattelisin itse tuota asiaa niin että....eberin käyttö vähentää moottorin kulumista koska kylmäkäynnistys on moottorille aina myrkkyä. Se ei puolen tunnin käytöllä vie kun muutaman desilitran polttoainetta ja samallahan siinä saa sisätilatkin lämpimäksi.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Enkait minä puoltatuntia käytä kuin kovimmilla -20 ~ -30 pakkasilla. -28 kun näytti mittari niin eipä ilman eberöintiä edes lähteny käyntiin... D5W:n dieselikulutus tais olla 0.6l/h. Ite miettiny asian niin että kun se värkki lähtee käyntiin joka tapauksessa niin miksipä sitä ei käynnistelisi jo ennakkoon niin siitä on se esilämmityshyötykin. Kokonaislämpeämisaika kuitenkin lyhenee samalla. Toki lämmitys jonkinverran kokonaiskulutuksessa näkyy.

Lisätään vielä omat lämmitystottumukset:
+3°C ~ -10°C 10-15min
-10°C ~ -20°C 15-25min
-20°C ~ 25-30min

Tuo 30 minuuttiahan on itseasiassa maksimi mitä tuo edes suostuu kerralla esilämmittämään (ainakin 9-3 dieseleiden tapauksessa).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
kieku3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 13:14

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja kieku3 »

Pari kyssäriä eberiin liittyen.
Jos laittaa vaikka 10 min ennen päälle ko lähtee liikkeelle niin sammuuko se kun on saavuttanut jonkun tietyn lämpötilan, vaikka se 30 min ei olis vielä tullut täyteen?

Toinen mikä on mietityttäny, että vaikka lämpömittari on vaakatasossa ja ajettu pitempi matka ja auto sammutetaan niin eberi hönkäilee jotain. Eli onko se koko ajan jotenkin "päällä"? Olen miettiny että jos mulla on termari rikki niin se pakottaa eberin jatkuvaan käyttöön. Auto lämoiää kohtuu hitaasti vaikka nostaa lopulta lämmöt vaakaan.
Vastaa Viestiin